A mi óvodánk corvina logo

Szerző: Kósáné Ormai Vera
További szerző: Horányi Annabella
Cím: A mi óvodánk
Alcím: Neveléspszichológiai módszerek az óvodában
Megjelenési adatok: OKKER, Budapest, 2001. | ISBN: 963-9228-51-6

coverimage Az elmúlt évek során tovább növekedett az óvónők körében a pszichológia iránti érdeklődés. Különösen nagy igény mutatkozik a2 óvoda mindennapi életéhez kapcsolódó, a gyerekekkel, az óvónővel és a családdal foglalkozó írások iránt. Ez összefügg a szakmai elvárásokkal, a helyi nevelési programok bevezetésével és a minőségfejlesztés nyomán jelentkező új feladatokkal. Különösen nagy igény mutatkozik a2 óvoda mindennapi életéhez kapcsolódó, a gyerekekkel, az óvónővel és a családdal foglalkozó írások iránt. Ez összefügg a szakmai elvárásokkal, a helyi nevelési programok bevezetésével és a minőségfejlesztés nyomán jelentkező új feladatokkal. Jelen munkánk a „Mi iskolánk” c. neveléslélektani kiadvány „ikerkönyve”. Úgy gondoljuk, hogy az óvodai nevelőmunkában alkalmazható hasonló jellegű kézikönyv segíthet az óvónőknek a gyerekek, a szülők, a kollegák és önmaguk megismerésében. Gyakorlati kézikönyvünk - a teljesség igénye nélkül - magában foglalja az óvoda legfontosabb szereplőire és tevékenységük jellemzőire vonatkozó vizsgálati lehetőségeket. Módszereket, szempontokat és nem kevésbé szemléleti támpontokat szeretne nyújtani az óvónőket foglalkoztató kérdésekben. Szándékunk, hogy a gyerekek érzelmileg kiegyensúlyozott, egészséges fejlődéséhez az óvodai pedagógiai munka pszichológiai összetevőinek megvilágításával, a felismert összefüggések alkalmazási lehetőségeinek bemutatásával járuljunk hozzá. Úgy gondoljuk, hogy az óvodai nevelői tevékenység mélyebb, differenciáltabb megismerése és az önfejlesztés megvalósulása jelenti a gyerekek fejlődésének és fejlesztésének leghatékonyabb útját. Az óvodai nevelésben jellemző sokszínűség, a különböző nézőpontok, felfogások és gyakorlat elfogadása s tiszteletben tartása mellett, néhány általunk lényeges területen állásfoglalásra törekszünk. Ez részben megerősítheti a jelen tapasztalatot, részben azonban újabb nézetcserére, vitára, új utak keresésére ösztönözhet. Az elméleti témák felvillantását követően a vizsgálati lehetőségekre összpontosítjuk figyelmünket. Ugyanakkor a könyv záró részében - a további tájékozódást segítve - bőséges szakirodalmat közlünk. Ez az óvodai bibliográfia a múlt értékeinek megőrzésére törekszik. Az óvodapedagógia és az óvodapszichológia gazdag szakirodalmából (a megjelenés időpontjától függetlenül) igyekeztünk mindazokat összegyűjteni, amelyekről úgy gondoltuk, hogy témánk szempontjából maradandóak. Könyvünket óvónőknek, óvodavezetőknek, az intézménnyel kapcsolatban álló szakembereknek ajánljuk. Mindazoknak, akik az óvodás életkort fontos fejlődési szakasznak tartják és szeretnék, ha ez a fejlődés minél biztosabb alapot szolgálna az iskolás-, a serdülő-és majdan a felnőttkor számára. Nehéz lenne felsorolnom mindazok nevét, akiknek köszönettel tartozom. Köszönet illeti az OKKER Kiadó igazgatóját, Novák Istvánt és a könyv belső szerkesztőjét, Nagy Ildikót a kitartó ösztönzésért, ami a könyv megírásához vezetett. Bakonyiné Vince Ágnes, Szabadi Ilona, valamint Kovásznai Kató, az Óvodai Nevelés korábbi felelős szerkesztője szemléletem alakulásában jelentős szerepet játszottak Fontos volt számomra példájuk és közös munkánk.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Gyermeknevelés, Kisgyermekkor, Óvodai nevelés, Szülő, Nevelésmódszertan, Óvónő
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalom
7-10
Előszó és köszönetnyilvánítás
11-12
1. Néhány szemléleti kérdés
13-22
   A gyerek
13-14
   Az óvónő
14
   A szülő
14-15
   A fejlesztés
15-17
   Az értékelés
17-18
   „Régi-új” kérdések
19-21
      Az anyás befogadás
19
      A vegyes életkorú csoport
20
      Befogadó óvodák (integráció)
20-21
   A minőségfejlesztés
21-22
   Ajánlott irodalom
22
2. Hogyan használjuk a könyvet?
23-25
   Ajánlott irodalom
25
3. Az óvoda légköre
26-51
   Tárgyi feltételek
28-35
   Létszámok, fluktuáció, hiányzás
36-38
   Elégedettség az adottságokkal
39-40
   Az óvoda „tulajdonságai”
40-42
   Közérzet, kapcsolatok és a vezetés
42-46
   A nevelőtestület
46-48
   Az óvodavezető
49-51
   Ajánlott irodalom
51
4. Célok és értékek
52-61
   Az óvoda feladatai
53-54
   Értékek és módszerek a nevelésben
54-55
   Nézetek a nevelőmunkáról
56-59
   Tulajdonságok
60-61
   Ajánlott irodalom
61
5. A család és az óvoda
62-82
   Szülők a gyerekről
64-66
   A szülők saját nevelési módszereikről
67-68
   Az óvónők a családi nevelésről
68-70
   A szülői értekezlet
70-72
   Ami a szülőknek fontos
72-74
   Szülők az óvodáról
74-80
   Hátrányos helyzetű, veszélyeztetett gyerekek
81-82
   Ajánlott irodalom
82
6. Az óvónő és a gyerek
83-108
   Vélemény a saját óvónői munkáról
86-87
   Első nap az óvodában
88-89
   Az óvónő és a gyerek kapcsolatának kölcsönössége
90-92
   Az óvónő és a gyerek szóbeli aktivitása
92-94
   Nyelvi kommunikáció
94-95
   Az óvónő tevékenységét kísérő érzelmek
95-96
   A gyerekek részvételének, önállóságának és kreativitásának ösztönzése
96-98
   Az óvónői magatartás
99-100
   Nevelési stílus
100-102
   A nevelési stílus néhány eleme és hatása
103-105
   Konfliktus-élmények
105-106
   Nevelési konfliktushelyzetek
106-108
   Ajánlott irodalom
108
7. A játék
109-129
   Játékszerek
114-116
   Játéktípusok
116-117
   A szerepjáték
118-119
   „Szabályok”, fantázia, kreativitás a szerepjátékban
120-121
   Megrázó élmények, érzelmi konfliktusok megjelenése a játékban
122-123
   A szabályjáték
124
   Nevelési stílus a játékban
125-126
   Viselkedési problémák játék közben
127-128
   Ajánlott irodalom
129
8. A rajz, a mese és a báb
130-148
   A szabad rajz
142-143
   Az emberalak-ábrázolás
144-145
   Mesealkotás
145-146
   Mesebefejezés
146-147
   A bábjáték
147-148
   Ajánlott irodalom
148
9. Társkapcsolatok
149-172
   A spontán csoportosulás jellemzői
153-155
   Társas akciók a csoportban (aktometria)
156-158
   A kapcsolatok köre
158-159
   Érzelmi kapcsolatok a csoportban
160-163
   A barátválasztás motívuma és tanúság a társak kapcsolatairól
163-164
   Új gyerek érkezik
164-165
   A gyerekek társas készségei - figyelem, segítés, szabályok
165-166
   A gyerekek társas készségei - érzések, megegyezés, kudarc
167
   Az óvónő társas készségei
168-170
   Szerepek a nevelőtestületben
170-172
   Ajánlott irodalom
172
10. A tanulás
173-199
   A gyerekek kérdései
178-179
   Az óvónő kérdései
180-181
   A feladatok
182-183
   Tanulás a játékban
183-184
   Gondolkodási műveletek (cselekvésben, képekben)
184-185
   Nyelvi megfogalmazás kép alapján
186-187
   A beszédértés
187-188
   Segítségnyújtás az összehasonlításban
188-192
   Segítségnyújtás az egymásutániság megállapításában
192-195
   Problémahelyzetek
195-197
   A kreativitás
197-199
   Ajánlott irodalom
199
11. Motiváció és értékelés
200-213
   A gyerekek motivált magatartása
204-206
   Az óvónő motiváló eljárásai
206-207
   Az óvónő értékelő eljárásai
208-210
   A tevékenységre (feladatra) és a gyerekre vonatkozó értékelés
210-211
   Önértékelés
211-213
   Ajánlott irodalom
213
12. Lelki egészségvédelem
214-239
   A lelki egészséget elősegítő körülmények
220-221
   A gyerekek életmódja
222-224
   Jelzések a szorongásra
224-227
      A) Gyerekek
224-225
      B) Óvónő
225-227
   Mi jelenthet stresszt a gyerekeknek?
227-229
   Mi jelent stresszt az óvónőnek?
229-230
   Viselkedési problémák előrejelzése
230-232
   Viselkedési nehézségek előfordulása
232-234
   A lassúbb fejlődés előrejelzése
234-236
   Segítő szakemberek az óvodában
236-238
   Kapcsolat a szakintézményekkel
238-239
   Ajánlott irodalom
239
13. Feljegyzések a gyerekekről
240-244
   Helyzetek
243-244
   Ajánlott irodalom
244
14. Iskolaközelben
245-258
   A nagycsoport végén - alkalmasság az iskolára
248-250
   A nagycsoport végén - gondok
250-252
   Tájékozottság, ismeretek
252-254
   Szülők az iskoláról
254-255
   Búcsúzunk
255-257
   Ajánlott irodalom
258
15. Ajánlott irodalom (bibliográfia)
259-274
Hátsó borító