A hazai neveléstudomány tudományelméleti alapkérdései
Szerző: Köte SándorCím: A hazai neveléstudomány tudományelméleti alapkérdései
Megjelenési adatok: Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, Budapest, 1997. | ISBN: 963-7644-65-2
Neveléstörténet-írásunk értékes hagyományait folytatva, a hatvanas évektől a különböző tudományos testületek és bizottságok kezdeményezésére és támogatásával jelentős eredmények születtek a neveléstörténeti kutatásban. A kiadványokban és tanulmányokban a nevelés gyakorlatának, intézményrendszerének, a neveléspolitikának vizsgálata mellett röviden bemutatásra kerülnek a különböző neveléselméletek is. Hasonlóképpen járnak el a pedagógusképzést szolgáló tankönyvek is. A nyolcvanas évektől egyre erőteljesebben jelentkeztek kutatás-módszertani kérdések, ezen belül a neveléstudomány (tudománytörténeti) kutatásának, erőteljesebb fejlesztésének igényei. A neveléstudomány történeti kutatásának elméleti és kutatás-módszertani kérdéseivel is több tanulmány foglalkozott. Ezen a területen jelent előrehaladást az OPKM gondozásában megjelenő Magyar Pedagógusok című füzetsorozat. Ezek közül több foglalkozik egy-egy elméleti pedagógus munkásságával, bemutatja életútját, gyakorlati és elméleti tevékenységét. Rendeltetésükből következően csupán utalás történik tudományelméleti kérdésekre. Ezért láttuk indokoltnak a neveléstudomány tudományelméleti kérdéseivel foglalkozó
munka elkészítését. Ez a munka tehát nem vállalkozik egy-egy elméleti pedagógus teljes életművének és a neveléstudomány történetének teljes körű vizsgálatára. Feladatunknak a hazai neveléstudomány tudományelméleti alapkérdéseinek áttekintését tartottuk. Természetesen figyelembe vettük a korábbi irodalmat, s erre a jegyzetekben hivatkoztunk, eligazítást adva az érdeklődő olvasónak. Minthogy ez a munka 1993 nyara óta várja kiadását, nem tudtuk figyelembe venni az OPKM reprint kiadásában megjelent elméleti müveket, az eredeti kiadásokat használtuk.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Pedagógia, Nevelésfilozófia
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Pedagógia, Nevelésfilozófia
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Impresszum
Tartalomjegyzék
Előszó
7
Bevezetés
9-17
I. Fejezet: Lubrich Ágost: Egy katolikus vallási alapon nyugvó pedagógia
19-33
Általános neveléstan
20-22
Nevelés és neveléstudomány
22-25
A testi nevelés
25-26
A szellemi nevelés
26-29
A tanítástan
29-33
II. Fejezet: Lubrich Ágost: A herbaritánus pedagógia magyar változata
35-58
A nevelés tudománya
37-40
A pedagógia segédtudományai
40-45
A nevelés feladatai
46-55
A testi nevelés
47-48
Erkölcsi nevelés
48-49
Az oktatás (értelmi nevelés) feladatai
49-50
Az oktatás tartalma
51-53
A tananyag elrendezése
53-55
Módszertan
55-58
III. Fejezet: Felméri Lajos: Egy induktív pedagógia
59-78
Nevelés és neveléstudomány
60-62
Nevelés és társadalom
62-63
A nevelés fogalma és célja
64-65
Testi nevelés
66-68
Értelmi nevelés
68-72
Erkölcsi nevelés
72-78
IV. Fejezet: Schneller István: A személyiségpedagógia magyar elmélete
79-101
A személyiségpedagógia etikai alapvetése
80-84
A személyiségfejlődés fokai
84-86
Nevelés és neveléstudomány
86-93
A neveléstan a tudományok organizmusában
90-93
A nevelés intézményes rendje
93-101
Az iskola műveltségtartalma
95-101
V. Fejezet: Fináczy Ernő: Egy kései herbartiánus pedagógia
103-122
Fináczy mint neveléstörténeti-író
104-105
Elméleti pedagógia
106-114
A nevelés célja és részei
108-109
A nevelés tudománya
109-112
A testi nevelés
112-113
Az értelmi nevelés
114
Erkölcsi nevelés
115-116
Didaktika
117-118
Tantervelmélet
118-122
A tananyag kiválasztása
118-120
Az oktatás anyagának elrendezése
120-122
VI. Fejezet: Imre Sándor: A nemzetnevelés pedagógiája
123-147
Elméleti alapvetés
123-128
A köznevelés kritikája
128-131
Nevelés és neveléstudomány
131-134
A nevelés tudománya
135-139
A neveléstudomány segédtudományai
136-138
A neveléstan
138-139
Az iskolai nevelés ágai
139-147
Az egészséges életre való nevelés (testnevelés)
140-141
Az önállóságra nevelés (értelmi nevelés)
141-145
A nemes érzületre való nevelés (erkölcsi nevelés)
145-147
VII. Fejezet: Nagy László: Egy útmutató pedagógia
149-173
A gyermek tudományos vizsgálata
150-158
A gyermek érdeklődésének lélektana
152-155
Az érdeklődés fejlődése
155-158
Nagy László kutatásainak pedagógiai eredményei
158-173
Fejlődéstani didaktika
161-165
Tantervi koncepció
165-171
Az iskolai szervezet reformja
171-173
VIII. Fejezet: Weszely Ödön: Egy korszerűsített herbartiánus pedagógia
175-199
A nevelés fogalma, céljai, feladatai
176-177
A fejlődés és nevelés
178-180
A nevelés célja
180-183
A nevelés tudománya
183-191
A pedagógia fogalma és feladata
183-186
A neveléstudomány kutatási módszerei
186-188
A neveléstudomány segédtudományai
188-189
A pedagógia ágai
189-191
Műveltség
192-194
A nevelés tényezői
192-194
A nevelés ágai, feladatai
195-197
Módszertan
198-199
IX. Fejezet: Prohászka Lajos: A kultúrfilozófiai pedagógia
201-221
A pedagógia problematika a kultúrfilozófia keretében
202-207
Az oktatás elmélete
208-221
Az oktatás fogalma, feladata, személyi tényezői
209-213
Az oktatás tárgyi kellékei
213-221
X. Fejezet: Karácsony Sándor: A társaslélektani pedagógia
223-245
A neveléstudomány társaslélektani és társaslogikai alapvetése
224-245
Nyelvi nevelés
229-232
Művészi-irodalmi nevelés
232-233
Világnézet és értékrendszer
233-236
Társadalmi nevelés
236-238
Tanulás és tanítás
238-239
A nevelési intézményrendszer reformja
239-242
A nevelés demokratizálása
242-245
Hátsó borító