A hazai neveléstudomány tudományelméleti alapkérdései corvina logo

Szerző: Köte Sándor
Cím: A hazai neveléstudomány tudományelméleti alapkérdései
Megjelenési adatok: Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, Budapest, 1997. | ISBN: 963-7644-65-2

coverimage Neveléstörténet-írásunk értékes hagyományait folytatva, a hatvanas évektől a különböző tudományos testületek és bizottságok kezdeményezésére és támogatásával jelentős eredmények születtek a neveléstörténeti kutatásban. A kiadványokban és tanulmányokban a nevelés gyakorlatának, intézményrendszerének, a neveléspolitikának vizsgálata mellett röviden bemutatásra kerülnek a különböző neveléselméletek is. Hasonlóképpen járnak el a pedagógusképzést szolgáló tankönyvek is. A nyolcvanas évektől egyre erőteljesebben jelentkeztek kutatás-módszertani kérdések, ezen belül a neveléstudomány (tudománytörténeti) kutatásának, erőteljesebb fejlesztésének igényei. A neveléstudomány történeti kutatásának elméleti és kutatás-módszertani kérdéseivel is több tanulmány foglalkozott. Ezen a területen jelent előrehaladást az OPKM gondozásában megjelenő Magyar Pedagógusok című füzetsorozat. Ezek közül több foglalkozik egy-egy elméleti pedagógus munkásságával, bemutatja életútját, gyakorlati és elméleti tevékenységét. Rendeltetésükből következően csupán utalás történik tudományelméleti kérdésekre. Ezért láttuk indokoltnak a neveléstudomány tudományelméleti kérdéseivel foglalkozó munka elkészítését. Ez a munka tehát nem vállalkozik egy-egy elméleti pedagógus teljes életművének és a neveléstudomány történetének teljes körű vizsgálatára. Feladatunknak a hazai neveléstudomány tudományelméleti alapkérdéseinek áttekintését tartottuk. Természetesen figyelembe vettük a korábbi irodalmat, s erre a jegyzetekben hivatkoztunk, eligazítást adva az érdeklődő olvasónak. Minthogy ez a munka 1993 nyara óta várja kiadását, nem tudtuk figyelembe venni az OPKM reprint kiadásában megjelent elméleti müveket, az eredeti kiadásokat használtuk.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Pedagógia, Nevelésfilozófia
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Impresszum
Tartalomjegyzék
Előszó
7
Bevezetés
9-17
I. Fejezet: Lubrich Ágost: Egy katolikus vallási alapon nyugvó pedagógia
19-33
   Általános neveléstan
20-22
   Nevelés és neveléstudomány
22-25
   A testi nevelés
25-26
   A szellemi nevelés
26-29
   A tanítástan
29-33
II. Fejezet: Lubrich Ágost: A herbaritánus pedagógia magyar változata
35-58
   A nevelés tudománya
37-40
   A pedagógia segédtudományai
40-45
   A nevelés feladatai
46-55
      A testi nevelés
47-48
      Erkölcsi nevelés
48-49
      Az oktatás (értelmi nevelés) feladatai
49-50
      Az oktatás tartalma
51-53
      A tananyag elrendezése
53-55
   Módszertan
55-58
III. Fejezet: Felméri Lajos: Egy induktív pedagógia
59-78
   Nevelés és neveléstudomány
60-62
   Nevelés és társadalom
62-63
   A nevelés fogalma és célja
64-65
   Testi nevelés
66-68
   Értelmi nevelés
68-72
   Erkölcsi nevelés
72-78
IV. Fejezet: Schneller István: A személyiségpedagógia magyar elmélete
79-101
   A személyiségpedagógia etikai alapvetése
80-84
   A személyiségfejlődés fokai
84-86
   Nevelés és neveléstudomány
86-93
      A neveléstan a tudományok organizmusában
90-93
   A nevelés intézményes rendje
93-101
      Az iskola műveltségtartalma
95-101
V. Fejezet: Fináczy Ernő: Egy kései herbartiánus pedagógia
103-122
   Fináczy mint neveléstörténeti-író
104-105
   Elméleti pedagógia
106-114
      A nevelés célja és részei
108-109
      A nevelés tudománya
109-112
      A testi nevelés
112-113
      Az értelmi nevelés
114
   Erkölcsi nevelés
115-116
   Didaktika
117-118
   Tantervelmélet
118-122
      A tananyag kiválasztása
118-120
      Az oktatás anyagának elrendezése
120-122
VI. Fejezet: Imre Sándor: A nemzetnevelés pedagógiája
123-147
   Elméleti alapvetés
123-128
   A köznevelés kritikája
128-131
   Nevelés és neveléstudomány
131-134
   A nevelés tudománya
135-139
      A neveléstudomány segédtudományai
136-138
      A neveléstan
138-139
   Az iskolai nevelés ágai
139-147
      Az egészséges életre való nevelés (testnevelés)
140-141
      Az önállóságra nevelés (értelmi nevelés)
141-145
      A nemes érzületre való nevelés (erkölcsi nevelés)
145-147
VII. Fejezet: Nagy László: Egy útmutató pedagógia
149-173
   A gyermek tudományos vizsgálata
150-158
      A gyermek érdeklődésének lélektana
152-155
      Az érdeklődés fejlődése
155-158
   Nagy László kutatásainak pedagógiai eredményei
158-173
      Fejlődéstani didaktika
161-165
      Tantervi koncepció
165-171
      Az iskolai szervezet reformja
171-173
VIII. Fejezet: Weszely Ödön: Egy korszerűsített herbartiánus pedagógia
175-199
   A nevelés fogalma, céljai, feladatai
176-177
   A fejlődés és nevelés
178-180
   A nevelés célja
180-183
   A nevelés tudománya
183-191
      A pedagógia fogalma és feladata
183-186
      A neveléstudomány kutatási módszerei
186-188
      A neveléstudomány segédtudományai
188-189
      A pedagógia ágai
189-191
   Műveltség
192-194
      A nevelés tényezői
192-194
   A nevelés ágai, feladatai
195-197
   Módszertan
198-199
IX. Fejezet: Prohászka Lajos: A kultúrfilozófiai pedagógia
201-221
   A pedagógia problematika a kultúrfilozófia keretében
202-207
   Az oktatás elmélete
208-221
      Az oktatás fogalma, feladata, személyi tényezői
209-213
      Az oktatás tárgyi kellékei
213-221
X. Fejezet: Karácsony Sándor: A társaslélektani pedagógia
223-245
   A neveléstudomány társaslélektani és társaslogikai alapvetése
224-245
      Nyelvi nevelés
229-232
      Művészi-irodalmi nevelés
232-233
      Világnézet és értékrendszer
233-236
      Társadalmi nevelés
236-238
      Tanulás és tanítás
238-239
      A nevelési intézményrendszer reformja
239-242
      A nevelés demokratizálása
242-245
Hátsó borító