Egészségpszichológia
Szerző: Kulcsár ZsuzsannaTovábbi szerzők: Maeder, Alphonse; Theodore, Reik ; Rogers, Carl; Kohut, Heinz; Hoffman, Martin; Straub, Ervin; Davis, Mark; Marcia, James; Freud, Anna
Cím: Egészségpszichológia
Alcím: egyetemi tankönyv
Megjelenési adatok: ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 1998. | ISBN: 963-463-156-8
Schofield tanulmánya szerint, amely a pszichológiát általában marasztalja el, „a pszichológus felkészületlen a nem-pszichiátriai, multidiszciplináris kutatásokban való részvételre”, sőt, „a pszichológia úgy viselkedik, mint a pártában maradt lány, aki fennen hangoztatja ártatlanságát olyan életkorban, amikor ez már egyáltalán nem érdem” (Schofield, i. m. 573. o.). Schofield meggyőzően illusztrálja a pszichológia felkészületlenségét: áttekinti két év (196667) teljes pszichológiai szak-irodalmát és döbbenten utal arra, hogy a pszichológia alig foglalkozik az egészségügy kurrens kérdéseivel azokon a területeken, ahol kompetenciája kézenfekvő volna. Ilyennek tekinti pl. a közúti balesetek pszichológai tényezőit, a születésszabályozás kérdését vág}' a műtéti beavatkozás kontextusának pszichológiai elemzését. A pszichológia problémaérzékenységének hiányáért Schofield az oktatást teszi felelőssé, amely nem ad ösztönzést a mentális egészség vagy mentálhigiéné problémakörén túlmutató innovatív kutatásokra. „A pszichológiának az a lehetősége, hogy a mentális egészség területén túlmenően is hozzájáruljon az egészségügyi szolgáltatásokhoz, mindaddig nem fog realizálódni - írja amíg a klinikai pszichológus/tudós képzésében határozott változás nem következik be, mivel mindeddig ez a képzés szinte kizárólagosan a pszichiátriai megbetegedésekre, a pszichiátriai betegekre és a pszichiátriai szolgáltatásokra korlátozódott.” Schofield , az „orvospszichológus" szakma kidolgozásáról beszél, mivel tanulmányának megjelenésekor az egészségpszichológia még nem született meg. Amit a pszichológiától több mint negyedszázada elvárt, azt az egészségpszichológia váltotta valóra. Az oktatás mellett felelősnek tekintette azonban az Amerikai Pszichológiai i Társaságot is, amely nem tartotta számon az egészségügy területén adódó kormányzati és magántámogatásokat, ezeket a lehetőségeket nem használta ki. Kimondta, hogy a pszichológia igen korlátozott mértékben vállalt (1969-ig) részt a nemzeti egészségügyben. A hatvanas évek amerikai viszonyaira vonatkozó megállapításait azért idézzük, mert hazánkban szinte napjainkig érvényesek voltak. Az ELTE pszichológusképzésben újonnan indult egészségpszichológiai szakirány és a klinikai pszichológiai szakképzésben bevezetett egészségpszichológia tantárgy jelent áttörést, i Schofieldnek azzal a gondolatával is egyetérthetünk, amely szerint a szociális és rehabilitációs szolgáltatások számos kutatási és gyakorlati témát kínálnak a pszichológia számára; ilyenek többek között az egészséggel kapcsolatos ismeretek, attitűdök, az egészségvédelem. Schofield (1969) korszakos tanulmánya foglalkozik elsőként explicit módon a pszichológia szerepével az egészségügyi szolgáltatások terén. Meggyőzően érvel amellett, hogy a pszichológiának az egészségfenntartásban, a betegségek megelőzésében és kezelésében egyaránt volna tennivalója. Ezzel a csaknem egy évtizeddel később megszülető egészségpszichológia programját és öndefinícióját vetíti előre. Alapgondolata, hogy a mentális egészség vagy betegség az egészségnek csak egyik aspektusa. Érdekes, hogy az amerikai Nemzeti Mentális (!) Egészségvédő Intézet (National Institute of Mental Health: NIMH) és más amerikai intézmények is több részvételt vártak a pszichológiától az egészségügyben, amelyhez a pszichológusok nem voltak kellően képzettek, holott a források rendelkezésre álltak. Az igény tehát a társadalom felől jelentkezett, nem a pszichológia önfejlődéséből adódott. Újabb teoretikus igényű tanulmányában Miliőn (1982) a klinikai pszichológiának a lelki betegségekre való korlátozódását a dualisztikus test-lélek eredményének tekintette. Szerinte „a klinikai pszichológia krízise abból a logikai szövetkeztetésből adódik, hogy mivel a viselkedészavarokat pszichoszociális paraméterek terminusaiban definiálják, a pszichológusoknak nem kell foglalkozniuk a szomatikus problémákkal, amelyek hatókörükön és felelősségükön kívül esnek".
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Címlap
Tartalom
5-10
I. Mi az egészségpszichológia?
11-29
1. Történeti áttekintés. A pszichológus az egészéggondozásban
11-23
A klinikai pszichológia és a dualisztikus test-lélek felfogás
11-15
A biomedikális modell
15-16
A bio-pszichoszociális modell és történeti előzményei
16-19
A bio-pszichoszociális modell rendszerelméleti alapjai. A tudományos gondolkodás paradigmaváltása és az immunológia fejlődése
19
A rendszerszemléletű megközelítés paradigmatikus esete: A pszichoneuroimmunológia
19-23
2. Az egészségpszichológia megszületése
23-28
Az egészségpszichológia definíciója, céljai és tárgya
24-28
3. Az egészségpszichológia társtudományai és azokhoz való viszonya
28-29
Klinikai egészségpszichológia
28
Magatartásorvoslás
28-29
II. Egészségmagatartás, egészségmegőrző magatartás
30-39
Bevezető
30
1. Az egészségviselkedés demográfiai meghatározói
31-34
Egészségvielkedés és mortalitás
31-34
2. Egészségtudat
34-39
Nem tudatos egészségmagatartás
35
Egészségmagatartás és önkontroll
36
Az egészséghiedelem és a konfliktusmodell
36-39
III. Betegségmagatartás
40-58
1. Betegszerep
40-41
2. Betegségdefiníciók, a krónikus betegség mint krízis
41-43
3. A krónikus betegség szakaszai
43
4. A krónikus betegséggel való megküzdés
44-52
Oki kontroll, a következmények fölött gyakorolt kontroll, áttolt kontroll, elsődleges és másodlagos kontroll
44-48
Egy további forgalmi konstrukció, a hatékonyság Albert Bandura modellje
48-49
Szívósság (hardiness). Kobasa modellje
49-50
Megküzdés és pozitív gondolkodás
50-52
5. Egy paradox jelenség, a betegség keltette optimizmus. Betegségmagatartás rákos betegeknél
52-55
6. Betegségmagatartás életveszélyben: a szívinfarktus
55-57
Összefoglalás
58
IV. Kóros betegségmagatartás és szomatoform zavarok
59-110
1. Bevezető. Szemléleti kérdések; az orvos és a szomatoform zavarban szenvedő beteg
59-82
Differenciáldiagnosztikai problémák
61-62
Az orvos-beteg viszony problémája szomatoform zavarokban
62-65
A szomatoform zavarok pszichológiai vonatkozásairól szóló elképzelések
65-66
Alexitímia és szomatoform zavarok
66-68
A szomatoform zavarok patogeneziséről: beszéd helyett testbeszéd
68-70
A szomatoform zavarok formái
70-71
Szomatizációs zavar
71-73
Differenciálatlan szomatoform zavar
73
Konverziós zavar
73-74
Hipochondriázis
74-78
Test-dizmorfiás zavar
78
Feltevés a szomatoform zavarok patofiziológiájáról
78-79
A stresszválaszok mintázatai és a figyelem iránya. Hipotézis
79-80
Agyi neurotranszmisszió és a figyelem iránya
80-81
A szomatoform zavarok motivációs vonatkozásairól
81-82
2. A fájdalom pszichofiziológiai és egészségpszichológiai elemzése
82-98
Viszcerális érzékletek, közérzet, fájdalom
82-83
Viszcerális fájdalom
83-84
A viszcerális fájdalom jellege
84-85
Fájdalomélmények pszichés komponensei - pszichés tényezők fájdalomkeltő hatásai
85
Melzack kapukontroll-elmélete
85-86
Neurotranszmisszió és a fájdalom gátlása
86-87
Áttolt vagy kisugárzó fájdalom
87-88
A fájdalom emléke
89-90
A fájdalomra emlékezés kísérleti vizsgálata
90-91
Az átélt fájdalom időzített bomba-effektusa
91
Fájdalom és szimpatikus idegrendszeri hatások
91-92
Fájdalom és személyiség
92-93
Összetett kórformák
93
A fájdalom egészségpszichológiai elemzése és pszichoterápiája
93-94
Fájdalomszindrómák mint szomatoform zavarok
94-95
Szociális élmények és fájdalom. A fájdalomjátszma
95-96
Edukációs programok az egészségpszichológiában
97
A beteg konstruktív attitűdje, az elfogadás és az aktív megküzdés szerepe a gyógyulásban
97-98
3. A fájdalom gyógyítása
98-105
Fizikai és ingerléses terápiák, akupunktúra
98-100
Viselkedés- és kognitív terápiák a fájdalom kezelésében
100-104
Csoportterápiák a fájdalom kezelésében
104
Fájdalomklinikák
105
4. Fáradtság, depresszió, fájdalom
105-110
Krónikus fáradtság-szindróma és depresszió
106-108
Nem pszichoszomatikus fáradtság
108
Krónikus fáradtság és krónikus fájdalom
108-109
Összefoglalás
109-110
V. Placebóhatás
111-117
Placebóhatás és pszichoterápia. A jobb félteke szerepe a placebóresponzivitásban
111-112
Placebóhatás és orvos-beteg kapcsolat. A nocebó
112
Placebóhatás és koncicionálás
112-113
Placebóhatás és az endogén opiát-peptid(EOP)rendszer aktivitása
113-115
A placébóhatás expektancia-attribúciós értelmezése
115-116
Placébófüggés
117
VI. Terminális betegség, tanatológiai kérdések
118-149
Bevezetés: a magyarországi tanatológiai mozgalomról és a tanatológia problémáiról. Miről fog szólni a fejezet?
118-
A terminális beteg élményvilága. „Ami bent az kint, ami kint az bent”
119-121
Az élet első és utolsó szakasza: párhuzamok
121-122
Halál és rítus: egy példa
122-124
Megjegyzések a terminális betegség Kübler-Ross által leírt stádiumairól
123-124
Terminális betegség és kapcsolatkészség
124-125
A halál jelentése és a halálhoz való viszony
125-127
A halál tagadása, énvédö attribúciók, pozitív illúziók
126
A szimbolikus halhatatlanság
126-127
Személyiségfejlődés és a halál elfogadása
127-134
A gondolkodás posztformális fejlődése
129-130
Életszakaszok, életközépi krízis és a halál elfogadása
130-131
A tudattalan és a halál
131
Alvilág és tudattalan. A halál könyvei
131-132
Az inferior funkció
132-134
A halál jelentése a pszichológai kutatások tükrében
134-135
Pszichológiai vizsgálómódszerek
135-146
A Templer-féle halálfélelem-skála
136-137
A Dickstein-féle Halálaggodalom-skála
137-138
A Templer-féle Haláldepresszió-skála
138-139
Lester Halál iránti attitűd-skálája
139-140
Neimeryer és Moore Multidimenzionális halálfélelem-skálája
140
Gesser, Wong és Reker halál attitűd-profil kérdőíve
140-142
Wong, Reker és Gesser Revideált Halálattitüd-profil kérdőíve
142-143
Ross és Pollio: A halál metaforái
143-145
A tanatopszichológiai vizsgálómódszerek értékelése és a téma indoklása
145-146
Halál és tagadás, elfojtás, tabu
146-
A tabutézis
146-149
VII. A segítóhivatások pszichológiája. Empátia, alturizmus és a „Kiégési szindróma”
150-214
Bevezetés. A segítőhivatások pszichológiája az egészségpszichológia elhanyagolt területe
150-153
Az orvos-beteg kapcsolat, az empátia- és altruizmuskutatás hazai előzményei
151-152
A fejezet célja
152-153
Az orvos-beteg viszony a pszichoterápiában és a preverbális anya-gyermek kapcsolat
153
A viszont-indulatáttétel modern értelmezése és egy korai elképzelés
153
Alphonse Maeder: a gyógyulást hozó archetípusa. Riskó Ágnes:tapasztalatok rákos betegekkel
154-157
Ogden: a projektív identifikáció
154-155
Stern: az affektív ráhangolódás: intermodalitás az interaffektivitásban
155-157
Empátia a pszichoterápiában
157-168
Theodore Reik, James Marcia tolmácsolásában. Bevezetés az empátia pszichológiájába
157-161
Carl Rogers
161-162
Heinz Kohut
162-168
Az empátiafogalom alakulásának korai története mai szemmel
168-172
Empátia az esztétikában és az intermodális élmény
169-170
Titchener az empátiáról
170-171
Az animizmus: mi vetül mibe?
171-172
A fiziognómiás észlelés
172-174
A fiziognómiás észlelés kísérleti vizsgálata
173-174
Martin Hoffman empátiafejlödés-elmélete
174-177
Az empátia és az én-nem én elkülönülése
174-176
Az empátiás válasz meghatározói
176-177
Az empátiás szinkrónjelenségek
177-179
Hoffman: kognitív hálók hatása az empátiás válaszra. Oki attribúciók,empátia és bűntudat
179-185
A szimpátia- és az empátiafogalom alakulása és meghatározásai
181-185
Kísérletek az empátiafogalom komplex megközelítésére
185-189
Az empátia méréséről
185-186
Ervin Staub
186
Kognitív empátia
186-187
Participációs empátia
187
Affektív empátia
187-188
Empátiás csatlakozás
188
Parallel empátia
188
Reaktív empátia
188-189
Mark Davis
189-196
1.Előzmények
189-190
2.Folyamatok
190-193
3.Intraperszonális kimenetelek
193-196
Empátia és altruizmus. Az altruizmus mint az empátia interperszonális kimenetele
196-211
Pszichoanalitikus altruizmus-felfogások és néhány kommentár
198
Altruizmus, nárcizmus, gondoskodás
199
Altruizmus és agresszió
200-201
Altruizmus és reakcióképzés
201-202
Anna Freud az altruizmusról. Az altruizmus mint elhárítómechanizmusés a genuin altruizmus
202-204
A pszichoanalízis elfogadja a genuin altruizmust
204-205
Az altruizmus kísérleti vizsgálata
206
Az önző altruizmus két elmélete. Egoisztikus és genuin altruizmus
206-207
Menekülés a szenvedés látványától: a genuin altruizmus próbája
207
Altruizmus és megerősítés. Az altruizmus szociális tanuláselmélete
207-208
Megerősítési és selfpercepció-elmélet. Intrinsic- és extrinsic-motivált, vs. genuin altruizmus
208-209
A genuin altruizmus és az empátia formái
209-210
Összefoglaló az altruista személyiségről
210
Kiégés
211-214
VIII. Zárszó
215-221
Irodalom
222-248
Függelék
249-259
Davis:Interpersonal Reactivity Index (1RI)
249-250
Mehrabian és Epstein: Emocionális Empátia Mutató
251-252
Hospice-ban működő segítők hatékonyságát vizsgáló skála (Hospice Related SelfEfficacy Scale)
253-254
Templer és mtsi: Haláldepresszió-skála
255
A Dickstéin-féle Halálaggodalom-skála
255-256
Lester Halál iránti attitűd skálája
256-257
Neimeryer és Moore Multidimenzionális Halálfélelem-skálája
257-258
Ross és Pollio: A metafora kérdőív tételei
259
Tárgymutató
260-268
Névmutató
269-272