Az intelligencia mérése
Szerkesztők: Kun Miklós; Szegedi MártonCím: Az intelligencia mérése
Megjelenési adatok: Akadémiai Kiadó, Budapest, 1996. | ISBN: 963-05-7313-X
Megjegyzés: 6., átdolgozott, harmadik részben új kiadás
Paul Claudel úja a Selyemcipő c. drámájának alcímeként: „Az Isten a görbe vonalakon is egyenesen ír.” Ez a mottó jutott most eszembe, amikor az Akadémiai Kiadó felkért, hogy készítsük elő Az intelligencia mérése c. könyv hatodik kiadását, mert egyrészt az 5. kiadás már régen elfogyott, ugyanakkor a teszt használata folyamatos, másrészt a használatban lévő teszt anyagában is változtatásokat terveztünk és hajtottunk végre. Ezek a változtatások szükségesek voltak, és a teszt vizsgálati anyagát érintették elsősorban. A teszt feladataiban tervezett és végrehajtott módosítások azokkal a társadalmi változásokkal vannak összefüggésben, gazdasági és politikai vonatkozásban egyaránt, amelyek az eltelt húsz esztendőben bekövetkeztek - s ezek a teszt anyagában szereplő feladatokat több ponton is anakronisztikussá tették -, s amelyek önmagukban a számszerű értékelést talán nem rontották, a teszt végrehajtása során implikált motivációs tényezők erejét
azonban bizonyosan érintették. Az intelligencia fogalma feltételezi a megismerő-gondolkodó képesség aktualitásra irányuló teljesítményaspektusát. Az aktualitás jelentős szerepe megköveteli, hogy a feladatok megfogalmazásában maga a feladat anyaga is „modem” legyen. Néhány felfrissítés könnyen átvihető, amilyen pl. a politikusok neveinek változása, de a gazdasági helyzetből kölcsönzött feladatformáknál a tartalmi vonatkozások már nem ilyenek. Az „aktualizálás” szükségessége a könyv mindkét részére vonatkozik, más és más mértékben. 1992-ben Lányiné dr. Engelmayer Ágnes
professzorasszony felvetette egy beszélgetés kapcsán, hogy nem lenne-e kedvem és időm a HAWIK-R standardizálásában részt venni. Kedvem természetesen volt, időm sokkal kevésbé, mégis akkor habozás nélkül igent mondtam. Az aktualizálás az ő kezdeményezéséből valódi standardizálás lett.
Kategóriák: Pszichológia
Tárgyszavak: Intelligencia, Tesztvizsgálat, Pszichológia tesztvizsgálat, Intelligenciavizsgálat
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Intelligencia, Tesztvizsgálat, Pszichológia tesztvizsgálat, Intelligenciavizsgálat
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright/Impresszum
Tartalomjegyzék
5-6
Előszó a hatodik kiadáshoz
7-11
Bevezetés
13-14
Első rész: Az intelligencia mérésének problémái felnőtteknél
[16]-77
I. fejezet: Az intelligencia-fogalom lényege és a Wechsler-teszt
17-27
II. fejezet: A felnőttek vizsgálatára szerkesztett intelligencia-teszt szükségessége
28-33
III. fejezet: Az IQ régi és új számítása és jelentése
34-47
IV. fejezet. Az intelligencia-mérés számszerű eredményeinek jelentése: az intelligencia osztályozása
48-60
V. fejezet: Az értelmi fogyatékosság jelentése és a pszichometria
61-67
VI. fejezet: A standardizáláshoz összeállított minta bemutatása
68-77
Második rész: Az intelligencia mérése felnőtteknél
[80]-[224]
VII. fejezet: A Wechsler-féle intelligencia-teszt (MAWI) magyar felnőtt változatának ismertetése
81-102
I. Verbális próbák
83-94
1. Ismeretek
83-84
2. Helyzetek megértése
84-88
3. Számismétlés
88-89
4. Számolási feladat
89-91
5. Összehasonlítás- (főfogalom-megnevezési) próba
91-94
II. Cselekvéses próbák
94-102
6. Rejtjelzés-próba
94-95
7. Képrendezés
95-98
8. Képkiegészítés
98-99
9. Mozaikpróba
99-100
10. Szintézispróba
100-102
VIII. fejezet: A részfeladatok kiválasztásának általános szempontjai és indokolásuk
103-126
1. Ismeretek
106-110
2. Helyzetek megértése
110-112
3. Számismétlés
112-114
4. Számolási feladatok
114-116
5. Összehasonlítás
116-118
6. Rejtjelzés
118-119
7. Képrendezés
119-121
8. Képkiegészítés
121-123
9. Mozaikpróba
123-125
10. Szintézispróba
125-126
IX. fejezet: A standardizálás részeredményei
127-140
X. fejezet: Az intelligencia és az életkor összefüggése
141-158
XI. fejezet: A vizsgálat alkalmazása az egyén intelligencia-fokának mennyiségi meghatározására és intelligenciájának minőségi elemzésére
159-167
A részpróbák tehetség-faktorai
163-167
1. Ismeretek
163
2. Helyzetek megértése
163
3. Számismétlés
163-164
4. Számolási feladatok
164
5. Összehasonlítás
164-165
6. Rejtjelzés
165
7. Képrendezés
165
8. Képkiegészítés
166
9. Mozaik-próba
166
10. Szintézis-próba
166-167
XII. A teszt klinikai és diagnosztikus sajátosságai
168-176
XIII. fejezet: A szókincs-próba ismertetése
177-181
A standardizálás számszerű eredményei
[184]-[224]
Az eredmények feldolgozásának matematikai-statisztikai módszerei,táblázatok
185-[224]
Harmadik rész: Az intelligencia mérése gyermekeknél-A HAWIK-R magyarországi változata, a MAWGYI-R bemutatása, használati utasítása és alkalmazása
[226]-305
A Wechsler-féle gyermekintelligencia-vizsgáló teszt revideált változata (HAWIK-R)
227-263
A Wechsler-tesztek előtörténete
227-234
A standardizálás előkészítése és lefolytatása
234-246
Az előkészítés
234-236
A mintavétel
236-237
A minta bemutatása
237-238
A standardizálás anyaggyűjtése
239-240
A standardizálás eredményei. A standardizálási alapértékek bemutatása
240-246
A teszt szerkezetének átalakulása, a MAWGYI-R intelligencia-teszt
246-263
Az intelligencia-teszt kiértékelésének menete
247-263
A MAWGYI-R alkalmazása
264-277
A teszt felhasználása és alkalmazása a gyógypedagógiai pszichológiai diagnosztikában
266-273
A MAWGY-R igazságügyi pszichológiai alkalmazása
273-277
A tesztfelvétel általános körülményei standard teszthelyzet
278-282
Általános végrehajtási utasítások
280-282
Tesztutasítás és a válaszok értékelése
283-305
Bevezető megjegyzés
283
1. Képkiegészítés
283-285
2. Általános ismeretek
285-287
3. Számismétlés
287-289
4. Szókincs
289-290
5. Mozaik
291-294
6. Számolási gondolkodás
294-297
7. Általános megértés
298-299
8. Összeillesztés
299-300
9. Képrendezés
300-302
10. Közös jelentés
303
11. Számszimbólum
304-305
MAWGYI-R értékpont-táblázatok
[308]-[347]
Táblázatok (1-33.)
[309]-[341]
Átértékelő táblázat 6 felvett szubteszt esetében 5 tesztre
[342]-[343]
Értékpont-átalakítás VQ-ra és PQ-ra
[344]-[345]
Összesített pontok átalakítása IQ-ra (teljes teszt)
[346]-[347]
Függelék
[350]-369
Útmutató és példatár
351-369
I.
351-356
II.
357-362
III.
362-367
IV.
367-369
Irodalom
371-[374]
Kolofon
Hátsó borító