Az intelligencia mérése corvina logo

Szerkesztők: Kun Miklós; Szegedi Márton
Cím: Az intelligencia mérése
Megjelenési adatok: Akadémiai Kiadó, Budapest, 1996. | ISBN: 963-05-7313-X
Megjegyzés: 6., átdolgozott, harmadik részben új kiadás

coverimage Paul Claudel úja a Selyemcipő c. drámájának alcímeként: „Az Isten a görbe vonalakon is egyenesen ír.” Ez a mottó jutott most eszembe, amikor az Akadémiai Kiadó felkért, hogy készítsük elő Az intelligencia mérése c. könyv hatodik kiadását, mert egyrészt az 5. kiadás már régen elfogyott, ugyanakkor a teszt használata folyamatos, másrészt a használatban lévő teszt anyagában is változtatásokat terveztünk és hajtottunk végre. Ezek a változtatások szükségesek voltak, és a teszt vizsgálati anyagát érintették elsősorban. A teszt feladataiban tervezett és végrehajtott módosítások azokkal a társadalmi változásokkal vannak összefüggésben, gazdasági és politikai vonatkozásban egyaránt, amelyek az eltelt húsz esztendőben bekövetkeztek - s ezek a teszt anyagában szereplő feladatokat több ponton is anakronisztikussá tették -, s amelyek önmagukban a számszerű értékelést talán nem rontották, a teszt végrehajtása során implikált motivációs tényezők erejét azonban bizonyosan érintették. Az intelligencia fogalma feltételezi a megismerő-gondolkodó képesség aktualitásra irányuló teljesítményaspektusát. Az aktualitás jelentős szerepe megköveteli, hogy a feladatok megfogalmazásában maga a feladat anyaga is „modem” legyen. Néhány felfrissítés könnyen átvihető, amilyen pl. a politikusok neveinek változása, de a gazdasági helyzetből kölcsönzött feladatformáknál a tartalmi vonatkozások már nem ilyenek. Az „aktualizálás” szükségessége a könyv mindkét részére vonatkozik, más és más mértékben. 1992-ben Lányiné dr. Engelmayer Ágnes professzorasszony felvetette egy beszélgetés kapcsán, hogy nem lenne-e kedvem és időm a HAWIK-R standardizálásában részt venni. Kedvem természetesen volt, időm sokkal kevésbé, mégis akkor habozás nélkül igent mondtam. Az aktualizálás az ő kezdeményezéséből valódi standardizálás lett.
Kategóriák: Pszichológia
Tárgyszavak: Intelligencia, Tesztvizsgálat, Pszichológia tesztvizsgálat, Intelligenciavizsgálat
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Copyright/Impresszum
Tartalomjegyzék
5-6
Előszó a hatodik kiadáshoz
7-11
Bevezetés
13-14
Első rész: Az intelligencia mérésének problémái felnőtteknél
[16]-77
   I. fejezet: Az intelligencia-fogalom lényege és a Wechsler-teszt
17-27
   II. fejezet: A felnőttek vizsgálatára szerkesztett intelligencia-teszt szükségessége
28-33
   III. fejezet: Az IQ régi és új számítása és jelentése
34-47
   IV. fejezet. Az intelligencia-mérés számszerű eredményeinek jelentése: az intelligencia osztályozása
48-60
   V. fejezet: Az értelmi fogyatékosság jelentése és a pszichometria
61-67
   VI. fejezet: A standardizáláshoz összeállított minta bemutatása
68-77
Második rész: Az intelligencia mérése felnőtteknél
[80]-[224]
   VII. fejezet: A Wechsler-féle intelligencia-teszt (MAWI) magyar felnőtt változatának ismertetése
81-102
      I. Verbális próbák
83-94
         1. Ismeretek
83-84
         2. Helyzetek megértése
84-88
         3. Számismétlés
88-89
         4. Számolási feladat
89-91
         5. Összehasonlítás- (főfogalom-megnevezési) próba
91-94
      II. Cselekvéses próbák
94-102
         6. Rejtjelzés-próba
94-95
         7. Képrendezés
95-98
         8. Képkiegészítés
98-99
         9. Mozaikpróba
99-100
         10. Szintézispróba
100-102
   VIII. fejezet: A részfeladatok kiválasztásának általános szempontjai és indokolásuk
103-126
      1. Ismeretek
106-110
      2. Helyzetek megértése
110-112
      3. Számismétlés
112-114
      4. Számolási feladatok
114-116
      5. Összehasonlítás
116-118
      6. Rejtjelzés
118-119
      7. Képrendezés
119-121
      8. Képkiegészítés
121-123
      9. Mozaikpróba
123-125
      10. Szintézispróba
125-126
   IX. fejezet: A standardizálás részeredményei
127-140
   X. fejezet: Az intelligencia és az életkor összefüggése
141-158
   XI. fejezet: A vizsgálat alkalmazása az egyén intelligencia-fokának mennyiségi meghatározására és intelligenciájának minőségi elemzésére
159-167
      A részpróbák tehetség-faktorai
163-167
         1. Ismeretek
163
         2. Helyzetek megértése
163
         3. Számismétlés
163-164
         4. Számolási feladatok
164
         5. Összehasonlítás
164-165
         6. Rejtjelzés
165
         7. Képrendezés
165
         8. Képkiegészítés
166
         9. Mozaik-próba
166
         10. Szintézis-próba
166-167
   XII. A teszt klinikai és diagnosztikus sajátosságai
168-176
   XIII. fejezet: A szókincs-próba ismertetése
177-181
   A standardizálás számszerű eredményei
[184]-[224]
      Az eredmények feldolgozásának matematikai-statisztikai módszerei,táblázatok
185-[224]
Harmadik rész: Az intelligencia mérése gyermekeknél-A HAWIK-R magyarországi változata, a MAWGYI-R bemutatása, használati utasítása és alkalmazása
[226]-305
   A Wechsler-féle gyermekintelligencia-vizsgáló teszt revideált változata (HAWIK-R)
227-263
      A Wechsler-tesztek előtörténete
227-234
      A standardizálás előkészítése és lefolytatása
234-246
         Az előkészítés
234-236
         A mintavétel
236-237
         A minta bemutatása
237-238
         A standardizálás anyaggyűjtése
239-240
         A standardizálás eredményei. A standardizálási alapértékek bemutatása
240-246
      A teszt szerkezetének átalakulása, a MAWGYI-R intelligencia-teszt
246-263
         Az intelligencia-teszt kiértékelésének menete
247-263
   A MAWGYI-R alkalmazása
264-277
      A teszt felhasználása és alkalmazása a gyógypedagógiai pszichológiai diagnosztikában
266-273
      A MAWGY-R igazságügyi pszichológiai alkalmazása
273-277
   A tesztfelvétel általános körülményei standard teszthelyzet
278-282
      Általános végrehajtási utasítások
280-282
   Tesztutasítás és a válaszok értékelése
283-305
      Bevezető megjegyzés
283
      1. Képkiegészítés
283-285
      2. Általános ismeretek
285-287
      3. Számismétlés
287-289
      4. Szókincs
289-290
      5. Mozaik
291-294
      6. Számolási gondolkodás
294-297
      7. Általános megértés
298-299
      8. Összeillesztés
299-300
      9. Képrendezés
300-302
      10. Közös jelentés
303
      11. Számszimbólum
304-305
MAWGYI-R értékpont-táblázatok
[308]-[347]
   Táblázatok (1-33.)
[309]-[341]
   Átértékelő táblázat 6 felvett szubteszt esetében 5 tesztre
[342]-[343]
   Értékpont-átalakítás VQ-ra és PQ-ra
[344]-[345]
   Összesített pontok átalakítása IQ-ra (teljes teszt)
[346]-[347]
Függelék
[350]-369
   Útmutató és példatár
351-369
      I.
351-356
      II.
357-362
      III.
362-367
      IV.
367-369
Irodalom
371-[374]
Kolofon
Hátsó borító