Írások
Szerző: Makovecz ImreCím: Írások
Alcím: 1989-2009
Megjelenési adatok: Serdián, Budapest, 2009. | ISBN: 978-963-9431-69-0
Nehéz megérteni, hogy a műveltség egy táj - metatermészet -, amelyben közlekednünk kell, ismernünk kell az összefüggéseket, a jeles személyek gondolatait, azok kapcsolatát más személyek, csoportok gondolataival. Ennek a könyvnek írásai, valamint rajzai folytatásai és kezdetei mások gondolatainak. Ha azokat nem ismerjük, nemcsak a múltban, hanem a jövőre nézve is, nem értjük meg, nem látjuk, nem vagyunk benne a műveltség metatermészetében, „titkos kertjében”. A kultúra kertjében járva egy létszférával közelebb kerülünk ahhoz a világhoz, amelyet felemelőnek nevezhetünk. Az emelkedettséget a görög esztétikonnak mondta.
Példaként: egy helyen idézőjelbe téve „világűrszélvihar”. Úgy gondoltam, hogy mondatomhoz ez a mesterséges szóösszetétel való. Ez a mesterséges szó Rilke egyik elégiájából kerül ide. Nem véletlenül. Rilke élete, célja, hangvétele nemcsak Rónayhoz vagy Pilinszkyhez, de hozzám is közel áll. Ahogy közel áll Balázs Bélához vagy Bartókhoz is. De benne van abban a szélviharban, melyben Bergson, von Hartmann, a 19. századvég W. Morrisa, ahol Kleist, ahol Csáth Géza és az osztrák Trakl, a szellemi forradalom, a megnyíló égi kapuk, a szociális igazságosság, Goethe klasszicizmusa zárt burkának felhasadása található, az ősnövény
gondolatától a nyomorra meredő szemig. A „világűrszélvihar” szó egy súlyos és veszélyes, tettre kész új pantheizmus szava, Rilke szava, mely egy 21. század eleji szövegben található. | E könyv írásaiban sok a világűrszélviharhoz hasonló szó, mondat, melyeket nem mindig jeleztem idézetként. Böcklin, Blake, de César és
- horribile dictu - Max Ernst és Bergmann is közel áll hozzám, de Italo Calvino, Umberto Eco és Babits Mihály is. Sorolhatnám a neveket, akik életem elágazó ösvényein új hangulatokat, jelentős elemeket adtak ahhoz a tájhoz, környezethez, amelyben haladva éltem. Persze én is úgy járok majd, mint az egyszeri kínai festő, aki a császár parancsára olyan képet festett, mint a valóság. Ez azzal a kockázattal jár, hogy ha a császár nem találja a képet a valósággal egyenértékűnek, leütik a fejét. A császár nemet mondott. A festő így válaszolt: „Kár!” - és belépett a képbe. Elindult a festett úton a festett dombon fölfelé és eltűnt a domb túlsó
oldalán. Nem látta többé senki.
Kategóriák: Építészet
Tárgyszavak: Építészet elmélete, Építészet esztétika, Építőművészet
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Építészet elmélete, Építészet esztétika, Építőművészet
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Fülszöveg
Címlap
Impresszum
Előszó
5-[7]
Ezerkilencszáznyolcvankilenc, november
8-13
Építésügy
14-15
Sárospatak
16-[18-19]
Magyarság az ezredfordulón
20-24
Piranesi és Borges
25-[30]
Túl sok halgatnivalónk van
31
A fehér ember lába alól kicsúszott a talaj
32-33
A rabszolga annál gőgösebb, minél nagyobb az ura
34-[38-39]
Mit ér a keresztény és magyar ember?
40-43
Egy kisfiú és egy öregember találkozása rózsaillatban
44-[46-47]
A személyes halál próbatétele
48-[50-51]
Eleget pusztították itt az embereket
52-54
Ami megtörtént, és ami megtörténhetett volna
55-64
1848, 1956
65-[70-71]
Beszéd Tihanyban
72-[82-83]
A Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Stephaneum
84-[92-93]
Az egyetem történetének kezdete
84-85
Hogyan lesz egy laktanyából katolikus egyetem?
85
A Stephaneum építészeti gondolatvilága és formanyelve
86-87
A Stephaneum
87
Az auditorium maximum
87-90
A kisebb előadók
90-91
A kompozit oszlopfő
91-[92-93]
A 19. század
94-97
Értelmiségiek és szociális érzékenység
98-[100-101]
Az archetípus
102-105
A harangház
106-107
Kettéválik a tenger
108-[110]
Isten csöndjét az angyalok őrzik
111-[116-117]
A felső-krisztinavárosi templom erőterében
118-[126-127]
Attila palotája
128
Nem tudom, párás volt-e a levegő
129-131
Elfogadtam a kitaszítottságot
132-[134-135]
A polgári körökhöz
136-137
Népszavazás a kettős állampolgárságról
138-[140-141]
Országzászló
142-143
Budapest
144-145
Elmúlt a beszéd, a panasz ideje
146-149
Turulmadár, a sugárzó Nap
150-152
Álesemény
153-[154]
A térré váló dramaturgia
155-[170-171]
A pontos közvetítés a célom
155
Az ellenfolyamat dramaturgiája
155-156
Globalizáció, nemzetköziség, internacionalizmus
156-157
A falurombolás története
157-162
Egyiptom és építészet
162-163
A 21. századi építészet
163
A családi ház
164-165
Százhalombatta és Paks
165
1900
165-167
A kontraszelekció
167-168
Ez nem az én világom
168-[170-171]
Elárult szabadság (1919), 1949, 1989, 2009
172-174
Tanítványokról
175-176
Milyen valóságról beszélek
177-180
Ha tükörbe nézek
181-[182]
A bálványok szárnyait kitártuk
183
Képek
Írások jegyzéke
202-203
Képek jegyzéke
204-206
Kolofon
Hátsó lap
Hátsó borító
Képek jegyzéke
Grafika (skiccpausz, ceruza) [2006]
[7]
Fonat-montázs (skiccpausz, ceruza) [2008]
[10]
Hungarikum-park, vázlatterv - homlokzat (skiccpausz, ceruza) [2007]
[18-19]
Hódmezővásárhely, színház, első vázlatok - távlati kép [2001]
[26-27]
Budapest, Tabán, 1944-1995 - A kommunizmus élő áldozatainak emlékműve, vázlatok [1996]
[30]
Abádszalók, Tisza-tó, vízi kápolna, vázlatterv [2006]
[38-39]
Kaukázusi istenfa, „Az angyal és a sárkány küzdelme”, grafikai montázs [2006]
[46-47]
Ideiglenes szállás
[50-51]
„Csuklyásházak”, társasházvázlatok (skiccpausz, ceruza) [2008]
[56-57]
Csenger, uszoda, vázlatterv - távlati kép [2007]
[62-63]
Balmazújváros, Bio-csárda, vázlatterv, távlati kép [2008]
[70-71]
Solymár, Waldorf-iskola, első vázlatterv, látványrajz [2007]
[76-77]
Piliscsaba, Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Stephaneum, kiviteli terv - metszet [1995-2001]
[82-83]
Piliscsaba, Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Stephaneum, kiviteli terv - homlokzat [1995-2001]
[88-89]
Társasház, vázlatterv - távlati kép [2006?]
[92-93]
Társasház, vázlatterv - távlati kép [2006?]
[96]
Mozgásformák, fotó [1970]
[100-101]
Velencei Biennálé, grafikai montázs [2000]
[104]
Szlovákia, Révkomárom, Újvár revitalizációja - templom madártávlati képe [2007]
[110]
Siófok, evangélikus templom, első homlokzati vázlat [1986]
[113]
Budapest, Apor Vilmos tér, Felső-Krisztinavárosi Plébániatemplom, pályázati terv - metszetek [2006]
[116-117]
Budapest, Apor Vilmos tér, Felső-Krisztinavárosi Plébániatemplom, pályázati terv - oldalhomlokzat [2006]
[120]
Budapest, Apor Vilmos tér, Felső-Krisztinavárosi Plébániatemplom pályázati terv - főhomlokzat [2006]
[123]
Attila király palotája, vázlat [2006]
[126-127]
Grafika [2006]
[130]
Grafika Alán Lee nyomán [2008]
[134-135]
Budapest, Sportaréna, Árpád népe c. rockopera díszlete - vázlatterv, metszet [2007]
[140-141]
Szászrégen, kápolna, vázlatterv [1995?]
[147]
Szlovákia, Révkomárom, Oregvár revitalizációja - templom, vázlatterv [2006]
[151]
Makó, wellnessfürdő - beépítés madártávlati képe [2007-2008]
[154]
Szekszárd, piactér beépítési vázlatterve - távlati kép [2008]
[160-161]
Budapest, társasház, vázlatterv [2008]
[166]
Sárospatak, Wellness-fürdő és szálloda vázlatterve - távlati kép [2008-2009]
[170-171]
Grafika [2009]
[178-179]
Grafika [2006]
[182]
L’Egypte ancienne - könyvillusztrációba illesztett rajzmontázs [2007]
[185]
A paksi templom felülvilágítójának és Makovecz Imre fonatrajzának montázsa (készítette: Dobrosi Tamás) [2008]
[186-187]
Sárospatak, wellnessfürdő és szálloda kiviteli terve - metszet [2009]
[188-189]
Abádszalók, szálloda, wellnessfürdő és konferencia központ távlati képe az Expo-hajóval (látványterv és montázs: Dobrosi Tamás) [2006]
[190-191]
Mályinka, Attila tábora - szabadidőpark látványterve [2006]
[192-193]
Mályinka, Attila tábora - szabadidőpark, főépület látványterve, x. változat [2006]
[194-195]
Makó, wellnessfürdő, engedélyezési terv - élményfürdő belső kép (látványterv: Papp Tamás) [2008-2009]
[196-197]
Makó, wellnessfürdő, engedélyezési terv - élményfürdő belső kép (látványterv: Papp Tamás) [2008-2009]
[198]
Makó, wellnessfürdő, engedélyezési terv - élmény fürdő belső kép (látványterv: Papp Tamás) [2008-2009]
[199]
Szolnok, szálloda és élményfürdő vázlatterve, részlet (látványterv: Dobrosi Tamás) [2007]
[200]
Borító: Makó, wellnessfürdő, engedélyezési terv - élményfürdő belső kép (látványterv: Papp Tamás) [2008-2009]