Gondolatok a kultúráról, a műveltségről és a közművelődésről
Szerző:
Maróti Andor Cím: Gondolatok a kultúráról, a műveltségről és a közművelődésről
Megjelenési adatok: Trefort Kiadó, Budapest, 2007. | ISBN: 978-963-446-426-6

Kategóriák: Neveléstudomány, Szociológia
Tárgyszavak: Művelődés, Kultúraelmélet, Népművelés, Civilizáció
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Művelődés, Kultúraelmélet, Népművelés, Civilizáció
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Címlap
Copyright/Impresszum
Tartalom
5-6
Előszó
7
Gondolatok a kulturáról
9-53
Miért nincs müvelödéstudományunk?
9-12
Művelődéspolitika tudományos megalapozottság nélkül?
9
A beszűkült látókör okairól
10-11
Tennivalóink
11-12
Bevezetés a művelődés elméletébe
12-18
Az emberi lét kettős tagolása
12-16
A művelődés alapfogalmai
16-18
Az emberi élet egészét átfogó kultúra
18-22
Hagyomány és modernitás
22-29
A kultúra nemzeti és nemzetközi jellegéről
29-34
A kultúra új fogalma
34-38
Új értelmezés
35-37
Az igények kielégítése?
37-38
A szerkezetváltás esélye a kultúrában
38-41
A kultúra fogalmáról és funkciójáról
39-41
A kultúra szétesése és az emberi lét nivellálása
42-45
Új barbárság felé?
45-53
Kultúraelméleti diagnosztika
45-47
Miért vonzó az értelem-nélküli feloldódás a tömegtársadalomban?
47-49
Összebékíthető-e a nemzettudat a világpolgári gondolkodással?
49-53
Gondolatok a műveltségről
54-111
A műveltség-fogalom változásai
54-60
A műveltség rendszere
60-77
Az emberi természet humanizálása
62-63
Környezetkultúra
64-65
Magatartáskultúra és a kapcsolatok kulturáltsága
65-67
Az elvont gondolkodás fejlettsége és a nyelvi kifejezés képessége
67-69
A tevékenység kulturáltsága
69-71
Az önnevelés képessége és irányultsága
71-73
Formális jegyek a műveltségben
73-77
Az értelmiség és a kultúra
77-80
Reál vagy humán?
80-83
Rendhagyó gondolatok a műveltségről
83-93
Műveltségképzetek hazai közvéleményükben
83-86
A "humán" és "reál" műveltség álellentéte
86-88
Tevékenység és kultúra
88-91
A műveltség alapfunkciója és struktúrája
92-93
Gondolatok a műveltség szerkezetéről
93-99
Az általános műveltség nélkülözhetetlensége a szakmai specializációban
99-103
Van-e szükség "általános" műveltségre?
99
Mi jelent a műveltség "általánossága"?
99-100
A műveltség és a kreativitás kapcsolata
100
A tudás távlatok közé helyezése
101
A tanulás individualitása és reflexitása
101-102
Tanulás az információcsere keretei között
102
Irodalom
102-103
Elavul-e a műveltség a tudás társadalmában?
103-109
Irodalom
108-109
Az ember nemcsak munkaerő (Interjú)
109-111
Gondolatok a közművelődésről
112-236
Fogalomváltás a magyar népművelés és felnőttoktatás történetében
112-124
Kulturális életünk szerkezete és a közművelődés
124-137
Az alkotóközpontú tagozódás bírálata
125-128
A permanens képzés elmélete
128-131
A korszerű közművelődés körvonalai
131-137
Mit tanítunk a kultúráról?
137-140
Műveltségeszmény túl az iskoláskoron
140-144
A felnőttoktatás feladatai és módszerei
142-144
A felnőttképzés - korunk szükséglete (Részlet)
144-154
Kultúra - műveltség - közművelődés
154-161
Hogyan látjuk a művelődés problémáját?
154
Van-e szükség fordulatra?
154-155
Az emberközpontú megközelítés lehetősége
155-156
Az ember a törtnelmi hagyomány formálója
156-158
Milyen műveltségre kell tehát törekednünk?
158-159
A művelődést sgítő gyakorlat alapelvei
159-161
A folyamatos művelődés és igénykeltés problémái
161-165
Műveltebb olvasókért (Jegyzetek az Olvasó népért mozgalomról)
165-172
Az értelmes olvasás akadályáról
167-168
Az olvasónevelés gyakorlati útja
168-172
Újságolvasás - művelődés
172-176
A szenzációk torzítják a valóságot
173-174
A tájékozottság és a műveltség egymásrautaltságáról
174-175
Út az önképzés felé
175-176
Javaslat népfőiskolák alapítására
176-189
Mi a népfőiskola?
177-179
Van-e szükség ma népfőiskolákra Magyarországon?
179-184
Hogyan tehető életképessé egy népfőiskola?
184-187
Lehetőség nemzetközi népfőiskolára
187-189
Javaslat a TIT szabadegyetemeinek megújítására
189-191
Lehetőségek az ismeretterjesztés fejlesztésére
191-199
Kell-e változtatni az ismeretterjesztés hagyományos felfogásán?
191-192
Az ismeretterjesztés új koncepciója
192-193
Új szervezeti formák alkalmazása
193-194
Célcsoportok
194-196
Kulcsproblémák
196-197
Az ismeretterjesztés szakszerűségének fejlesztése
197-198
Az intézményesülés szükségessége és lehetősége
198-199
Javaslat egy Társadalomismereti Tanulmányi Központ alapítására
199-202
Javaslat a közművelődési törvény átalakítására
202-205
A művelődést szolgáló intézmények feladata
205-208
A művelődésügy személyi és anyagi feltételei
205
Hogyan tovább iskolán kivüli művelődés?
209-218
Tűnődés egy gyakran használt szó jelentéséről
209-211
Mit tehet ezért a művelődésszervező?
211-215
Kihasználatlan lehetőségeink
215-218
Művelödésszervezés a tudásalapú társadalomban
218-226
Irodalom
225-226
Kell-e önálló elmélet a felnőttek képzéséhez?
226-236
A tanulásról, tanításról andragógiai megközelítésben
226
Herbart előtt és után
226-228
Tartalom-meghatározó ismérvek
228-229
Reproduktív és produktív tanulás
229-231
Tanítás - andragógiai értelemben
231-233
A csoportmunka helye, szerepe
233-235
Mit adhat az andragógia?
235-236