Gondolatok a kultúráról, a műveltségről és a közművelődésről
Szerző: Maróti AndorCím: Gondolatok a kultúráról, a műveltségről és a közművelődésről
Megjelenési adatok: Trefort Kiadó, Budapest, 2007. | ISBN: 978-963-446-426-6
Ez a szöveggyűjtemény különböző években született írásaimat tartalmazza, három nagyobb témakörben. A kultúra, a műveltség és a közművelődés fogalma köré csoportosítva vizsgálja azok jelentését és a velük összefüggő problémákat. Célom ezzel az összeállítással, hogy érzékeltessem az egyes témakörök változó megítélését, és egyúttal azok többoldalú megközelítését. Az egymástól függetlenül kialakult cikkekben, előadások szövegeiben voltak ismétlődő megállapítások. Egy részüket töröltem, másokat azonban meghagytam, mert megtörték volna az eredeti gondolatmenet logikus rendjét. Az egyes írások csoportosítását inkább tartalmi összefüggések határozták meg, s nem annyira időrendiek. Keletkezésük idejét azonban - néhány kivételtől eltekintve - a szövegek végén jeleztem, így megállapítható, hogy az adott írás szemlélete hogyan kapcsolódik a korát meghatározó körülményekhez. Ahol a keltezés idejét nem tudtam feltüntetni, azok a fejtegetések általában régebbiek, és nem is jelentek meg nyomtatásban sehol sem. Talán mégis érdekesek lehetnek az olvasók számára, már csak azért is, mert kiolvasható belőlük, hogyan változott meg időközben a felfogásom és a stílusom. Tény, hogy a régebbi írásokat ma már másképpen fogalmaznám meg, de a hitelesség kedvéért jobbnak tartottam ezek meghagyását. A kötet összeállításával nem törekedtem egy témakör egészének átfogására, csak azokat az írásokat válogattam össze, amelyeknek ma is lehet valamilyen szempontból érvényesíthető mondanivalója. A kötet fogadtatása azonban jelezheti, hogy melyek azok a problémák, amelyeknek részletesebb értelmezésére a jövőben vállalkozni kell. (...) Soha oly fontossága nem volt még a művelődésnek, mint napjainkban a tudományos-technikai forradalom kezdetén. Soha ennyire nem volt szüksége az embernek arra, hogy helyét a társadalom és az emberiség egészén belül értelmezze. A tájékozottság és a tudás egyszeriben létszükségletté vált; igaz, hogy nem a létfenntartás, hanem az értelmes emberi élet érdekében. Ebben a helyzetben természetes, hogy a kulturális élet legizgalmasabb kérdése: hogyan alakul az emberek műveltsége, képesek-e átvenni és hasznosítani a kultúra eredményeit? S mert ennek sikere már nemcsak az egyén érdeke, hanem a társadalomé is, a művelődés nem magánügy többé. A művelődéspolitika döntései szabályozzák a kulturális életet, benne elsősorban a kultúra terjesztését, de ezzel hatnak az alkotásra és az elsajátításra is. A döntések ezért társadalmi érvényűek, felelősségük tehát óriási. Társadalmi folyamatokat szabályozó döntéseket hozni csak a társadalmi törvényszerűségek ismeretében szabad. Itt kezdődik számunkra a probléma, hiszen van művelődéspolitikánk, de nincs művelődéstudományunk, amely a művelődés állapotáról, alakulásáról és annak törvényszerűségeiről megbízható ismereteket adna. Van ugyan tudománypolitikánk a kutatások megszervezéséhez és irányításához, kellő elméleti megalapozottsággal. Van művészetpolitikánk, amelyet az esztétika támaszt alá, s a terjesztés, a műsorpolitika gondjait a közgazdaságtudomány is befolyásolhatja.
Kategóriák: Neveléstudomány, Szociológia
Tárgyszavak: Művelődés, Kultúraelmélet, Népművelés, Civilizáció
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Művelődés, Kultúraelmélet, Népművelés, Civilizáció
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Címlap
Copyright/Impresszum
Tartalom
5-6
Előszó
7
Gondolatok a kulturáról
9-53
Miért nincs müvelödéstudományunk?
9-12
Művelődéspolitika tudományos megalapozottság nélkül?
9
A beszűkült látókör okairól
10-11
Tennivalóink
11-12
Bevezetés a művelődés elméletébe
12-18
Az emberi lét kettős tagolása
12-16
A művelődés alapfogalmai
16-18
Az emberi élet egészét átfogó kultúra
18-22
Hagyomány és modernitás
22-29
A kultúra nemzeti és nemzetközi jellegéről
29-34
A kultúra új fogalma
34-38
Új értelmezés
35-37
Az igények kielégítése?
37-38
A szerkezetváltás esélye a kultúrában
38-41
A kultúra fogalmáról és funkciójáról
39-41
A kultúra szétesése és az emberi lét nivellálása
42-45
Új barbárság felé?
45-53
Kultúraelméleti diagnosztika
45-47
Miért vonzó az értelem-nélküli feloldódás a tömegtársadalomban?
47-49
Összebékíthető-e a nemzettudat a világpolgári gondolkodással?
49-53
Gondolatok a műveltségről
54-111
A műveltség-fogalom változásai
54-60
A műveltség rendszere
60-77
Az emberi természet humanizálása
62-63
Környezetkultúra
64-65
Magatartáskultúra és a kapcsolatok kulturáltsága
65-67
Az elvont gondolkodás fejlettsége és a nyelvi kifejezés képessége
67-69
A tevékenység kulturáltsága
69-71
Az önnevelés képessége és irányultsága
71-73
Formális jegyek a műveltségben
73-77
Az értelmiség és a kultúra
77-80
Reál vagy humán?
80-83
Rendhagyó gondolatok a műveltségről
83-93
Műveltségképzetek hazai közvéleményükben
83-86
A "humán" és "reál" műveltség álellentéte
86-88
Tevékenység és kultúra
88-91
A műveltség alapfunkciója és struktúrája
92-93
Gondolatok a műveltség szerkezetéről
93-99
Az általános műveltség nélkülözhetetlensége a szakmai specializációban
99-103
Van-e szükség "általános" műveltségre?
99
Mi jelent a műveltség "általánossága"?
99-100
A műveltség és a kreativitás kapcsolata
100
A tudás távlatok közé helyezése
101
A tanulás individualitása és reflexitása
101-102
Tanulás az információcsere keretei között
102
Irodalom
102-103
Elavul-e a műveltség a tudás társadalmában?
103-109
Irodalom
108-109
Az ember nemcsak munkaerő (Interjú)
109-111
Gondolatok a közművelődésről
112-236
Fogalomváltás a magyar népművelés és felnőttoktatás történetében
112-124
Kulturális életünk szerkezete és a közművelődés
124-137
Az alkotóközpontú tagozódás bírálata
125-128
A permanens képzés elmélete
128-131
A korszerű közművelődés körvonalai
131-137
Mit tanítunk a kultúráról?
137-140
Műveltségeszmény túl az iskoláskoron
140-144
A felnőttoktatás feladatai és módszerei
142-144
A felnőttképzés - korunk szükséglete (Részlet)
144-154
Kultúra - műveltség - közművelődés
154-161
Hogyan látjuk a művelődés problémáját?
154
Van-e szükség fordulatra?
154-155
Az emberközpontú megközelítés lehetősége
155-156
Az ember a törtnelmi hagyomány formálója
156-158
Milyen műveltségre kell tehát törekednünk?
158-159
A művelődést sgítő gyakorlat alapelvei
159-161
A folyamatos művelődés és igénykeltés problémái
161-165
Műveltebb olvasókért (Jegyzetek az Olvasó népért mozgalomról)
165-172
Az értelmes olvasás akadályáról
167-168
Az olvasónevelés gyakorlati útja
168-172
Újságolvasás - művelődés
172-176
A szenzációk torzítják a valóságot
173-174
A tájékozottság és a műveltség egymásrautaltságáról
174-175
Út az önképzés felé
175-176
Javaslat népfőiskolák alapítására
176-189
Mi a népfőiskola?
177-179
Van-e szükség ma népfőiskolákra Magyarországon?
179-184
Hogyan tehető életképessé egy népfőiskola?
184-187
Lehetőség nemzetközi népfőiskolára
187-189
Javaslat a TIT szabadegyetemeinek megújítására
189-191
Lehetőségek az ismeretterjesztés fejlesztésére
191-199
Kell-e változtatni az ismeretterjesztés hagyományos felfogásán?
191-192
Az ismeretterjesztés új koncepciója
192-193
Új szervezeti formák alkalmazása
193-194
Célcsoportok
194-196
Kulcsproblémák
196-197
Az ismeretterjesztés szakszerűségének fejlesztése
197-198
Az intézményesülés szükségessége és lehetősége
198-199
Javaslat egy Társadalomismereti Tanulmányi Központ alapítására
199-202
Javaslat a közművelődési törvény átalakítására
202-205
A művelődést szolgáló intézmények feladata
205-208
A művelődésügy személyi és anyagi feltételei
205
Hogyan tovább iskolán kivüli művelődés?
209-218
Tűnődés egy gyakran használt szó jelentéséről
209-211
Mit tehet ezért a művelődésszervező?
211-215
Kihasználatlan lehetőségeink
215-218
Művelödésszervezés a tudásalapú társadalomban
218-226
Irodalom
225-226
Kell-e önálló elmélet a felnőttek képzéséhez?
226-236
A tanulásról, tanításról andragógiai megközelítésben
226
Herbart előtt és után
226-228
Tartalom-meghatározó ismérvek
228-229
Reproduktív és produktív tanulás
229-231
Tanítás - andragógiai értelemben
231-233
A csoportmunka helye, szerepe
233-235
Mit adhat az andragógia?
235-236