Iskola és társadalom
Szerkesztő: Meleg CsillaTovábbi szerzők: Meleg Csilla; Bourdieu, Pierre; Lawton, Denis; Bernstein, Basil; Mollenhauer, Klaus; Douglas, J. W. B.; Coleman, James S.; Ferge Zsuzsa; Gazsó Ferenc; Róbert Péter; Pataki Ferenc; Andor Mihály; Pap Mária; Pléh Csaba; Szabó László Tamás; Háber Judit; Kuczi Tibor; Horváth Attila; Boreczky Ágnes; Kozma Tamás
Cím: Iskola és társadalom
Alcím: Szöveggyűjtemény
Megjelenési adatok: Dialóg Campus, Budapest, 2003. | ISBN: 963-9542-04-0
Az olvasó olyan szöveggyűjteményt tart a kezében, amely korábban két különálló kötet volt. Először 1996-ban gyűjtöttem össze önálló kötetbe Iskola és társadalom címmel azokat a szemelvényeket, amelyeket a jövendő és a már pályán levő pedagógusok szemléletformálásához elengedhetetlennek tartottam. A kötetben szereplő tanulmányok, könyvrészletek nemzetközileg is jól ismert oktatásszociológusai az iskoláztatás évei alatt megújuló és újratermelődő társadalmi egyenlőtlenségekre kerestek és adtak magyarázatot. Értelmezési kísérleteik, empirikus kutatásaik a magyar oktatásszociológia formálódásában is meghatározó szerepet játszottak. Ennek a hatásnak a bemutatására állítottam össze 1999-ben a második kötetet. A két kötet tehát csak időben vált el egymástól, tartalmilag azonban szervesen összetartoztak. A kötetekből tanár szakon tanuló bölcsészek, nappali és levelező pedagógia szakos hallgatók és szakirányú továbbképzéseken részt vevők ismerkedtek meg azokkal az elméletekkel, kutatási eredményekkel, melyek
segítségével szűkebb és tágabb iskolai környezetük történéseinek értelmezési keretét megalkothatták.
A korábbi két kötet egy könyvben való megjelenését nem csak a közös gondolati váz és az elfogyott példányok indokolják. A társadalmi egyenlőtlenségek és a rendszerváltozás óta meghozott oktatáspolitikai döntések mai értelmezéséhez releváns elméleti hátteret jelentenek a szöveggyűjteményben olvasható szakirodalmak. Választ kaphatunk arra is, hogy valóban a társadalmi egyenlőséget szolgálja-e az esélyek egyenlővé tétele az iskolarendszerben. Ezzel egyidejűleg a magyar társadalom elmúlt 50 évére vonatkozó oktatásszociológiai kutatások tükröt is tartanak az olvasók elé. Megismerhetők belőlük azok a technikák, melyeket a politika azért alkalmazott, hogy elrejtse az iskola működésébe és a pedagógusok szakmai kompetenciájába történő beavatkozásait. Ha e tükörbe belenézve némely esetben összemosódik a múlt és a jelen hol hasonlóságok, hol többször is visszatérő intézkedések képében, akkor az bizonyára nem a véletlen műve. A múltból a következményeket már ismerjük. Azóta azonban a magyar társadalomban a pedagógusok érdekérvényesítésének különböző intézményei épültek ki, melyek akkor lehetnek igazán hatékonyak, ha a pedagógustársadalom szakmai tudásának az iskola, az oktatás társadalmi összefüggésrendszere is részét képezi.
Kategóriák: Neveléstudomány, Szociológia
Tárgyszavak: Nevelésszociológia, Társadalmi egyenlőtlenségek, Társadalmi szelekció, Oktatási egyenlőtlenségek, Tudásátadás, Pedagógusok, Társadalmi mobilitás, Oktatásszociológia
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Nevelésszociológia, Társadalmi egyenlőtlenségek, Társadalmi szelekció, Oktatási egyenlőtlenségek, Tudásátadás, Pedagógusok, Társadalmi mobilitás, Oktatásszociológia
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Conpendiarium
Címlap
Copyright / Impresszum
Tartalomjegyzék
[5]-6
Meleg Csilla: Előszó
7-8
1. Rész
9-196
Bevezetés
11-19
Az oktatás társadalmi meghatározottsága - elméleti kérdések
[21]-87
Pierre Bourdieu: Az oktatási rendszer ideologikus funkciója
[23]-40
Pierre Bourdieu: Az iskolai kiválóság és a francia oktatási rendszer értékei
[41]-72
Pierre Bourdieu: Vagyoni struktúrák és reprodukciós stratégiák
[73]-87
Esélyek és társadalmi egyenlőtlenségek
[89]-121
Denis Lawton: Társadalmi osztály és az iskoláztatás esélye: a demográfiai tények
[91]-105
Basil Bernstein: Az iskolai tudásanyag osztályozásáról és kereteiről (framing)
[107]-121
Iskolai eredményesség és szelekciós mechanizmusok
[127]-196
Klaus Mollenhauer: Szocializáció és iskolai eredmény
[129]-140
J. W. B. Douglas: A tanulók képességek szerinti elosztása
[147]-158
James S. Coleman: Iskolai teljesítmény és versenystruktúra
[159]-172
Basil Bernstein: Nyelvi szocializáció és oktathatóság
[173]-196
2. Rész
[197]-477
Bevezetés
[199]-204
Az 1960-1980-as évek magyar társadalma és az iskolarendszer
[205]-288
Ferge Zsuzsa: A társadalmi struktúra és az iskolarendszer közötti néhány összefüggés
[207]-231
Gazsó Ferenc: Az esélyegyenlőtlenségek és az iskolarendszer
[233]-244
Róbert Péter: Egyenlőtlen esélyek az iskolai képzésben
[245]-274
Pataki Ferenc: Az iskolaügy szociálpszichológiai dimenziói
[275]-288
A társadalmi egyenlőtlenségek iskolai egyenlőtlenségekké transzformálódása: diagnózisok és okkeresések
[289]-359
Andor Mihály: Dolgozat az iskoláról
[291]-326
Pap Mária-Pléh Csaba: A szociális helyzet és a beszéd összefüggései az iskoláskor kezdetén
[327]-336
Szabó László Tamás: A „rejtett tanterv”
[337]-347
Meleg Csilla: Egészségérték és intézményes befolyásolás
[349]-359
Pedagógusok és pedagógusszerepek
[362]-423
Háber Judit: Pedagógusok
[363]-374
Háber Judit: A pedagógusnők helyzete, egy pálya elnőiesedése
[375]-385
Kuczi Tibor: A pedagógusszerep néhány szociológiai jellemzője
[387]-401
Horváth Attila: Orvosok - pedagógusok
[403]-413
Boreczky Ágnes: Egy letűnt világ árnyai
[415]-423
A rendszerváltozás: örökség és dilemmák
[426]-477
Gazsó Ferenc: A társadalmi folyamatok és az oktatási rendszer
[427]-457
Kozma Tamás: Szabadság vagy igazság?
[459]-477
Kolofon
Hátsó borító