Ateista nevelés iskoláinkban, 1950-1990
Szerző: Mészáros IstvánCím: Ateista nevelés iskoláinkban, 1950-1990
Alcím: Neveléstörténeti tanulmány
Megjelenési adatok: Eötvös, Budapest, 1996. | ISBN: 963-85465-8-1
Magyar neveléstörténeti tanulmányt tart kezében az olvasó: adatok, tények sorakoznak egymás mellett, amelyek nyomán kibontakozik az 1950-1990 közötti negyven év hazai iskoláiban folytatott ateista nevelés teljes képe. Közismert, hogy egyrészt a közép-európai konzervatív polgári pedagógia örökségeként, másrészt a szovjet pedagógia hatására alapvető fontosságú volt e négy évtizedben hazai iskoláinkban a világnézeti nevelés. Ez - ugyancsak közismert - 1950-1990 között határozott és egyértelmű materialista-ateista világnézeti nevelést jelentett. Megnevezését a korszak egész folyamán rapszodikusan váltogatták: „dialektikus materialista világnézeti nevelés”, „tudományos világnézeti nevelés”, „kommunista világnézeti nevelés”, „szocialista világnézeti nevelés”, „marxista világnézeti nevelés” stb. Az is jól ismert, hogy ez a nevelési ág hatalmas terjedelmű hazai szakirodalmat eredményezett e négy évtized alatt, még az 1980-as évek második felében is.
Kötetünk a materialista nevelés szerves részét, gyakran legfőbb tartalmává emelkedő vonulatát, az ateista nevelést, annak az iskolák mindennapi munkájában való megnyilvánulásait kívánja konkrét részletességgel bemutatni. Tárgya: szakszerű neveléstörténeti feldolgozás keretében elemezni a hazai oktatási-nevelési intézményekben érvényesített ateista nevelés teljes tartalmát, tényeken alapuló tudományos tárgyilagossággal, előítélet-mentes objektivitással feltárt folyamatát, külső-belső alakulását az egymásra következő időszakokban. Az erre vonatkozó szakirodalom éppen úgy feldolgozásra került, mint az idevonatkozó különféle törvények, miniszteri rendeletek, párthatározatok sokasága, valamint az oktatási-nevelési intézményrendszerben - az óvodáktól, az általános és középiskolákon át, a főiskolákon, egyetemeken, a katonai kiképzésben - alkalmazott konkrét, gyakorlati ateista nevelés. Fontos része volt az ateista nevelés e negyven esztendő hazai nevelésügyének, nélküle nem írható meg hitelesen annak története. Új, még egészen feltáratlan neveléstörténeti téma feldolgozása ez, amely jelenleg, 1996-ban - úgy tűnik hogy eléggé tabu téma. Könyvünk kiadása, megjelentetése eloszlathatja ezt a - sokirányú tapasztalatból alátámasztható - feltételezést.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Neveléstörténet, Pedagógia, Iskola, Ateista nevelés
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Neveléstörténet, Pedagógia, Iskola, Ateista nevelés
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Impresszum
NEGYVEN ÉV AZ EZERBŐL
5-7
ELLENTÉTEK
8-14
Az ateista nevelés „chartá”-ja
8-14
Az alapvető emberi szabadságjogok
14-18
HÁROM SZAKASZ, VÁLTOZATLAN LÉNYEGGEL
19-144
1950-1956
19-29
Tantervek, tankönyvek
20-23
Rendeletek
23-23
Pedagógusképzés
26-28
Elméleti munka
28-29
1956-1975
30-83
Intézkedések
30-33
Vallásellenes offenzíva
34-39
Pedagóguskötelesség
39-44
Törvény
44-48
Tankönyvek, tanulmányok
49-57
A terepen
57-062
Egy kis faluban
63-66
Osztályozott világnézet
66-69
Elmarasztalás
69-76
Perek, börtönök
76-80
„Nem elég!”
80-83
1975-1990
83-144
Semmi hatása Helsinkinek
84-88
A régi nyomokon
89-94
Kommunista értelmiség nevelése
94-98
Felmérések
98-101
Propagandisták
101-109
Konferenciák, állásfoglalások
109-113
Új név, régi tartalom
113-117
Éledő vallásosság? Szekularizáció?
117-121
Negyven év mérlege
121-124
Tervek 2000-re
124-127
A néphadseregben, az országgyűlésen
127-131
Az utolsó évek
131-135
Az első nyilvános ellenvélemények
135-143
Az utolsó hónapok
143-144
ÚJ KEZDET
145
AZ IDÉZETEK, DOKUMENTUMOK LELŐHELYEI
146
Tartalom
147
Hátsó borító
149