Az Európai Parlament a Bíróság előtt
Szerző:
Mohay Ágoston Cím: Az Európai Parlament a Bíróság előtt
Alcím: Az Európai Unió Bírósága gyakorlatának hatása az Európai Parlament intézményi pozíciójára
Sorozatcím: Studia Europaea | Jurisprudentia et Practica ; 3.
Megjelenési adatok: Pécsi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar Európa Központ - Publikon, Pécs, 2012. | ISSN: 2062-5049 | ISBN: 978-615-5001-64-2

Kategóriák: Jogtudomány
Tárgyszavak: Európai Unió, Bíróság, Európai Parlament Európai Bíróság, Esetjog
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Európai Unió, Bíróság, Európai Parlament Európai Bíróság, Esetjog
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
[1]
Címlap
[2]
Impresszum
[3]
Előszó
[4]
Tartalomjegyzék
5-9
I. FEJEZET: BEVEZETÉS
11-13
1. A témaválasztás indokolása
11
2. A kutatás során alkalmazott módszerek
11-12
3. A kutatás célja - az értekezés hipotézisei
12-13
II. FEJEZET: AZ EURÓPAI PARLAMENT PERKÉPESSÉGE
14-39
1. Az Európai Parlament, mint beavatkozó
14-17
2. Az Európai Parlament perképessége a mulasztási eljárásban
17-20
2.1. Az Európai Parlament felperesi pozíciója
17-19
2.2. Az Európai Parlament alperesi pozíciója
20
3. Az Európai Parlament perképessége a semmissé nyilvánítási eljárásban
20-35
3.1. Az Európai Parlament alperesi pozíciója
21-27
3.1.1. Előzmények: a 230/81. és 108/83. sz. Luxemburg kontra Parlament ügyek elfogadhatósági kérdései
21-22
3.1.2. A Les Verts-ügy
22-25
3.1.3. A Parlament tisztán belső hatású, illetve harmadik személyek vonatkozásában joghatás kiváltására alkalmas aktusainak elhatárolása
25-27
3.2. A Parlament felperesi pozíciója
27-35
3.2.1. A komitológia-ügy
27-29
3.2.2. A komitológia-ügy kritikája
29
3.2.3. A Csernobil-ügy
30-32
3.2.4. A Csernobil-ügy értékelése
33
3.2.5. A Parlament perképességének további alakulása a semmissé nyilvánítási eljárás kapcsán Maastrichttól Lisszabonig
33-35
4. A Parlament részvétele előzetes döntéshozatali eljárásokban
35
5. Véleménykérés az Európai Uniótervezett nemzetközi megállapodásai kapcsán
36
6. A Parlament, mint a Bíróságnak tájékoztatást nyújtó intézmény
36
7. A Parlament bíróság előtti eljárásának eljárási-adminisztratív kérdései
36-39
7.1. Döntés bírósági eljárás kezdeményezéséről
37
7.2. A Parlament Jogi Szolgálata
37-38
8. A Parlament a Bíróság előtt - összegzés
38-39
III. FEJEZET: AZ EURÓPAI UNIÓ BÍRÓSÁGA ESETJOGÁNAK HATÁSA A PARLAMENT ÖSSZETÉTELÉRE, SZERVEZETÉRE ÉS MŰKÖDÉSÉRE
40-117
1. Az európai parlamenti választójog jogosulti körének értelmezése a Bíróság gyakorlatában
40-61
1.1. A Matthews-ügy és utóélete - az európai parlamenti választójog kiterjeszthetősége
41-53
1.1.1. Gibraltár sajátos státusza és helyzete az uniós jog szempontjából
41-42
1.1.2. A Matthews-ügy
42-43
1.1.3. A Spanyol Királyság kontra Egyesült Királyság ügy
44-51
1.1.3.1. Az ügy körülményei
44-45
1.1.3.2. A Bíróság előtti eljárás
46-51
1.1.4. Az ügyek jelentősége és a Lisszaboni Szerződés esetleges hatása
51-53
1.2. Az Ernán és Sevinger ügyek - Az európai parlamenti választójog korlátozhatósága
53-61
1.2.1. Az Eman és Sevinger ügyek tényállása
53-54
1.2.2. Aruba helyzete az uniós jogban
54
1.2.3. Az előzetes döntéshozatalra előterjesztett kérdések és a Bíróság válasza
54-58
1.2.4. Az előzetes döntés következményei
58-59
1.2.5. Az ügyek jelentősége
59-61
2. Mandátumvizsgálat az Európai Parlamentben - mire terjednek ki a Parlament jogai?
61-68
2.1. Az Olasz Köztársaság és Donnici kontra Parlament ügyek
61-66
2.1.1. Az Európai Parlament határozata
62-63
2.1.2. A Bíróság előtt indult eljárások és a felek érvei
63-64
2.1.3. A Bíróság ítélete
64-66
2.2. A képviselői hely megüresedése
66-68
2.3. Az ügyek jelentősége
68
3. A Parlament önigazgatási-önszervezési joga
68-69
4. A parlament szervezeti felépítése: a közös politikai meggyőződés, mint a frakcióalapítás feltétele
69-85
4.1. A Független Képviselők Technikai Csoportja létrejöttének körülményei
70-72
4.2. A Törvényszék (Elsőfokú Bíróság) előtt indult ügyek
72
4.3. Az elfogadhatóság problémája
72-73
4.4. Az ügy érdeméhez tartozó kérdések
74-82
4.5. A Bíróság elé terjesztett fellebbezések
82-84
4.6. Az Európai Parlament Eljárási Szabályzatának módositása az ítéletek fényében
84-85
4.7. Az ítéletek jelentősége
85
5. A Parlament ülésszakának értelmezése és a képviselők mentelmi joga
85-94
5.1. Az Európai Parlament ülésszakai
85-87
5.2. Az ülésszak időtartama és a mentelmi jog összefüggései
87-89
5.3. A mentelmi jog felfüggesztéséről való döntés
90-92
5.4. A mentelmi jog terjedelme
92-94
6. Az Európai Parlament székhelyének és működési helyeinek kérdése
94-116
6.1. Az Európai Parlament működései helyeinek kialakulása
95-96
6.2. A 230/81. számú Luxemburg kontra Parlament ügy
96-99
6.2.1. Az Európai Parlament elfogadhatósági kifogásai
96-97
6.2.2. Az ügy érdemét érintő kérdések
97-99
6.3. A 108/83. sz. Luxemburg kontra Parlament ügy
99-100
6.3.1. Az elfogadhatóság kérdése
99-100
6.3.2. Az ügy érdeméről
100
6.4. A 358/85. és 51/86. sz. Franciaország kontra Parlament egyesített ügyek
100-102
6.4.1. Az elfogadhatóságról
101
6.4.2. Az ügy érdemét érintő kérdések
101-102
6.5. Az EP 1989-es szervezeti állásfoglalása
103
6.6. A C-213/88. és C-39/89. sz. Luxemburg kontra Parlament egyesített ügyek
104-106
6.6.1. Az elfogadhatóság kérdése
104
6.6.2. Az ügy érdeméről
104-106
6.7. Az 1992. évi edinburghi európai tanácsi döntés és az EP új strasbourgi épületének megépítése
106-107
6.8. A C-345/95. sz. Francia Köztársaság kontra Parlament ügy
107-110
6.8.1. Az elfogadhatóságról
108
6.8.2. Az ügy érdeméről
108-110
6.9. Az Amszterdami Szerződéshez csatolt jegyzőkönyv az intézmények székhelyéről és a Parlament kapcsolódó szervezési újításai
110-111
6.10. Kampány az egységes székhelyért
111-113
6.11. Franciaország kontra Parlament harmadszor-folytatódik a végtelen történet?
114-116
7. Összegzés: a Parlament összetételének, szervezetének és működésének értelmezése a Bíróság gyakorlatában
116-117
IV. FEJEZET: AZ EURÓPAI UNIÓ BÍRÓSÁGA ESETJOGÁNAK HATÁSA A PARLAMENT HATÁSKÖREIRE
118-170
1. Véleményező-konzultatív hatáskör
118-119
2. Ellenőrző hatáskör: a képviselői kérdésfeltevés joga
119-121
2.1. A Stauner-ügy
119-121
2.2. Értékelés
121
3. Ellenőrző hatáskör: a Bizottság végrehajtási tevékenységének kontrollálása bírósági eljárások útján
121-124
3.1. A PNR-ügy
122-123
3.2. A Fülöp-szigeteki határbiztonsági projekt ügye
123-124
3.3. Értékelés
124
4. Keresetindítás a Bíróság előtt - a parlamenti ellenőrzés közvetett eszköze
124-127
4.1. Keresetindítási jog a mulasztási eljárásban
125-126
4.2. Keresetindítás a semmissé nyilvánítási eljárásban
126-127
4.3. Értékelés
127
5. A bírósági esetjog hatása a Parlament költségvetési hatáskörére
127-133
5.1. A költségvetési kiadások kategorizálása
128-129
5.2. A nem kötelező kiadások növelésének legnagyobb mértéke
129-130
5.3. Mulasztás-e a költségvetési tervezet elő nem terjesztése?
130-131
5.4. A költségvetési ellenőrzési hatáskör határai
131-132
5.5. Az ügyek értékelése
132-133
6. A Bíróság gyakorlatának hatása az EP jogalkotási hatáskörére
133-169
6.1. Az Európai Parlament jogalkotási részvételének célja
134-135
6.2. Az EP részvétele a konzultációs eljárásban
135-144
6.2.1. A parlamenti vélemény bevárásnak kötelezettsége
135-137
6.2.2. Az EP Eljárási Szabályzatának módosítása az izoglükóz-ítéletek fényében és a konzultáció időpontjának kérdése
138
6.2.3. Az ismételt konzultáció kérdése
139-142
6.2.4. A konzultáció késleltetésének korlátja - a jóhiszemű együttműködés kötelezettsége
142-143
6.2.5. Összegzés
143-144
6.3. A parlamenti jogalkotó hatáskör kiteljesedése: az EP részvétele az együttműködési és a rendes jogalkotási (együttdöntési) eljárásban
144-147
6.3.1. Az együttműködési eljárás
144
6.3.2. A rendes jogalkotási eljárás
145
6.3.2.1. Az egyeztetőbizottság hatásköre
145-147
6.4. Összegzés helyett, avagy törvényhozás-e az Európai Parlament?
147-148
6.5. A jogalap-viták
148-170
6.5.1. A jogalap-viták genezise: a 45/86. sz. Bizottság kontra Tanács ügy
149-150
6.5.2. A titándioxid-ügy
150-151
6.5.3. A jogalap-viták megoldásának logikai sémája a Bíróság gyakorlatában
151-153
6.5.4. A kettős jogalap megítélésének újragondolása?
153-156
6.5.5. A szekunder (másodlagos) jogalap megengedhetősége
156-158
6.5.6. A kisegítő hatáskör alkalmazásának kontrollálása és a parlamenti kompetenciák szélesítésére tett kísérletek
158-165
6.5.6.1. Az EUMSz. 352. cikk (EKSz. 308. cikk) alapján történő jogalkotás jogszerűségének ellenőrzése
159-161
6.5.6.2. A Parlament törekvése kompetenciái határainak jogalap-viták általi szélesítésére
161-165
6.5.7. „ Pillérek közötti ’’jogalap-viták
165-167
6.5.8. A jogalap-viták jelentősége
167-169
7. A Parlament hatáskörei a Bíróság értelmezésében - összegzés
169-170
V. FEJEZET: ÖSSZEFOGLALÁS ÉS KONKLÚZIÓK
171-180
1. Az intézményi egyensúly elvének garantálása
171-174
1.1. Az elv fogalma
172
1.2. Az intézményi egyensúly elve érvényesülésének biztosítása a Parlamentet érintő esetjogban
172-174
2. Az Európai Parlament, mint a képviseleti demokrácia letéteményese
174-177
3. A Bíróság releváns jogfejlesztő-jogértelmező tevékenységének értékelése
178-180
Rövidítések jegyzéke
182
Irodalomjegyzék
183-190
Felhasznált jogesetek jegyzéke
191-194
Summary
195-196
Dr. Mohay Ágoston
197
A STUDIA EUROPAEA sorozat 1998-2000 között megjelent kötetei
198
A 2010-es újratervezés és újraindítás után megjelent STUDIA EUROPAEA kötetek
198
Hátsó borító
199