Monumentalitás corvina logo

Szerző: Moravánszky Ákos
Szerkesztő: Moravánszky Ákos
További szerző: M. Gyöngy Katalin
Cím: Monumentalitás
Alcím: Kritikai antológia : Építészetelmélet a 20. században
Fordító: M. Gyöngy Katalin
Megjelenési adatok: Terc, Budapest, 2006. | ISBN: 963-9535-33-8

coverimage Az építészet születését Vitruvius összekapcsolta a nyelv születésével azokban az ősrégi időkben, amikor egy embercsoport először gyűlt össze az erdei tisztáson fellobbant tűz körül.' Az építészet, mint az emberi gondolkodás, az emberek közötti kommunikáció kézzelfogható megnyilvánulása, azóta is állandó vitatéma. A filozófus Martin Heidegger a nyelvet a „lét házának” nevezte, rámutatva, hogy gondolkodásunkat át- meg átszövik az építészeti metaforák. De vajon mit várhat az építészet a szavaktól? Hiszen nem helyettesíthetik sem a teret, sem a formát, sem az anyagok érzéki hatását. A könyv megöli az építészetet, írta egykor Victor Hugo A párizsi Notre-Dame-han, s ez a kételkedés az építészetelmélettel szemben napjainkban is tapasztalható: a téglának, s az acélnak elég súlyt kell viselniük, miért kellene még egy elmélet terhét is? A számítógéppel talált könnyed és lendületes formák nem igényelnek elméleti megokolást, elemzést, egyszerűen gyönyörködnünk kell bennük. Egy elméletből még soha sem született említésre méltó építészeti alkotás. Az elméletet általában utólag fogalmazzák meg, mint a reflexió és a közvetítés eszközét. Az elmélet utólag mér föl, s magyaráz meg egy-egy építészeti törekvést, hogy elfogadását, elterjedését elősegítse. Nem származik szükségszerűen az építész műterméből, és érvényessége sem korlátozódik csupán az építészetre. Vajon mit várhatunk egy építészetelméleti szöveggyűjteménytől? Elsősorban azt a felismerést, hogy a leggyakorlatibb és a legszárazabb „szakmai” álláspontoknak is vannak elméleti vonatkozásai. Egy mégoly közönséges építőanyagot is, mint a tégla, lehetetlen megtisztítani a jelentés rárakódott rétegeitől. Ezek a jelentések kötik össze a hellyel, a régióval, a kézművességgel, vagy éppen ellenkezőleg, a szabványosítással és az iparosítással. Mégha e jelentéseket mítoszokként próbáljuk is „dekonstruáIni”, nélkülük semmiképpen sem érthetjük meg az építészet és a kultúra összefüggéseit. Az utóbbi évtizedben külföldön számos építészetelméleti antológia jelent meg, mindenekelőtt az Amerikai Egyesült Államokban. Bár terjedelmüket, a vizsgált időszakot és a választott szemelvényeket illetően igen különbözőek, egyben mégis hasonlítanak egymásra: szerkesztőik minden esetben meg akarnak győzni bennünket az építészet fejlődésének egy bizonyos menetéről, irányáról, például a funkcionalizmus eszméjének egyre következetesebb megvalósulásáról.
Kategóriák: Építészet
Tárgyszavak: Tanulmánygyűjtemény, Építészet elmélete, Építészet esztétikája
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Impresszum
Tartalom
5
Előszó
6-7
Moravánszky Ákos: Monumentalitás
8-39
   Építészet és emlékezet
8-12
   A mulandóság értéke
12-14
   A nagyváros emlékművei
14-21
   Monumentalítás és mítosz
22-24
   Új humanizmus
24-29
   A város „olvashatósága”
29-33
   A város „olvashatatlansága”
34-37
   Jegyzetek
37-39
Gottfried Semper: A burkolás elve az építőművészetben (Részletek)
41-48
   § 60. A tér fogalmán alapuló legősibb formai elv az építőművészetben független a szerkezettől. A valóság maszkírozása a művészetekben
44-47
   § 61. Anyagok képszerű alkalmazása monumentális célokra
47
   Jegyzetek
48
Louis Henri Sullivan: A magas irodaépület, művészi szempontból (Részlet)
49-55
Alois Riegl: A modern műemlékkultusz lényege és kialakulása (Részlet)
58-64
   A régiségérték
60-64
   Jegyzetek
64
Peter Behrens: Művészet és technika (Részlet)
65-70
Walter Gropius-Bruno Taut-Adolf Behne: Az űj építőeszme (Részletek)
71-
   Walter Gropius
74-75
   Bruno Taut
76
Paul Valéry: Eupalinosz vagy az építész (Részlet)
77-82
Ludwig Mies van der Rohe: Építőművészet és korakarat
83-88
Adolf Behne: A modern funkcionális épület (Részlet)
89-95
   Túl a megreformált téren - az alakított valóság
92-95
Max Raphael: A dór templom eszméje (Részlet)
97-104
Wilhelm Pinder: Egy eljövendő nagy stílus lehetőségéről
105-113
Peter Meyer: Gondolatok a monumentalitás kérdéséhez (Részletek)
115-125
   Mit jelent a monumentalítás?
118
   Hol helyénvaló a monumentalítás?
118-121
   Az építészet sohasem „autonóm”
121-122
   Monumentalítás mint feladat
122-124
   Jegyzet
124
Jósé Luis Sert-Fernand Léger-Sigfried Giedion: Kilenc pont a monumentalitásról
125-131
Louis I. Kahn: Monumentalitás (Részletek)
133-142
Hans Sedlmayr: Támadás az építészet ellen (Részletek)
143-150
   A második forradalom az építészet ellen a földbázis tagadása
146-149
   Az építészet megszűnése
149-150
   Jegyzetek
150
Aldo Rossi: Építészet a múzeumoknak (Részlet)
151-159
Rob Krier: Útravaló építészeknek: „Ne mondjunk le tovább az építészetről ”
161-172
   Útravaló építészeknek: „Ne mondjunk le tübbé az építészetről ”
164-172
      (1) Az építészek
164-167
      (2) Az idő a tervezésre
167
      (8) Az idő az építéshez
167-168
      (4) A tervezői monopólium
168-170
      (5) A tervezés és rajzolás mesterség
170
      (6) Az építészet nem divat
170-171
      (7) A lépték
171
      (8) Egészségtelen történelmi tudatunk
171-172
Colin Rowe-Fred Koetter: Kollázsváros (Részletek)
173-181
Rém Koolhaas: Európaiak: Figyelem! Dali és Le Corbusier meghódítják New Yorkot (Részletek)
183-190
   Indiánok 1
186
   Átültetés
186-187
   Terv
187-188
   Harc
188
   Másvilágiság
188
   Beton
189
   Utószülés
189-190
   Jegyzetek
190
Peter Eisenman: A modernizmus megjelenési formái: A Dom-ino ház és az önmagára vonatkozó jel (Részletek)
191-201
Massimo Cacciari: Nihilizmus és terv
203-211
   Jegyzetek
212-215
Moravánszky Ákos - M. Gyöngy Katalin
216
Hátsó borító