Matematikai játékok corvina logo

Szerző: Mosonyi Kálmán
Cím: Matematikai játékok
Sorozatcím: Általános iskolai szakköri füzet
Megjelenési adatok: Tankönyvkiadó, Budapest, 1975. | ISBN: 963-17-1197-8
Megjegyzés: Második kiadás

coverimage Ez a könyvecske matematikai játékokat tartalmaz. Minden játékot játékszabályok szerint kell játszani; a matematikai játékoknak is megvannak a szabályai. A labdarúgó-, kosárlabda- stb. mérkőzéseken a játékvezető ügyel a szabályok betartására, itt mi magunk. Szabály nélkül minden játék kapkodássá válik. A könyv célja elsősorban az, hogy szép és élvezetes játékkal elszórakoztassa azokat, akik ezt akarják. Ennél azonban egy kicsivel többet is akar: megszerettetni veletek a matematika egyes részeit. Steinhaus lengyel matematikus írja könyve előszavában, hogy egy séta az állatkertben még nem állattan; lehet az állatkertben tudományos tervek nélkül is sétálni. De meg lehet az állatkertben szeretni az állatokat, kedvet lehet kapni ahhoz, hogy zoológussá legyünk. A matematikai játékok könyve is akkor éri el a célját, ha rajta keresztül megszeretitek a matematikának azokat a részeit, amelyeket ismertek. A matematikai játékok könyve még nem tesz senkit matematikussá. Attól a foktól, hogy szórakozásból olvassátok ezt a könyvet, még hosszú az út addig, hogy matematikusok legyetek. Keressétek mindenütt a kapcsolatot, az okokat, és észrevétlenül érdekessé, élvezetesebbé válnak az iskolai matematikaórák is. Még innen is hosszú út vár rátok, ha a matematika tudományában el akartok mélyedni. Ez az út gyakran fárasztó, nehéz, de mindig sok örömet adó. Fogadjátok a könyvet szeretettel: kedves játszótárs lesz és jó barát, mert elindíthat benneteket azon az úton, amelyen matematikus is lehet még belőletek. De ha nem is lesztek azok, már nem lesz számotokra a matematika sem nehéz, sem idegen. Ezt a könyvet elsősorban az általános iskolásoknak ajánljuk, de rajtuk kívül mindazoknak is, akik szeretik a számokkal való játékokat, az érdekes, a logikus gondolkodást kívánó, szórakoztató rejtvényeket.
Kategóriák: Matematika
Tárgyszavak: Játék, Matematika
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Impresszum
Előszó
5
Hanoi torony
7-8
Tizenötös játék
9-12
Tüskejáték
13-16
   1. Kereszt
15
   2. Háromszög
15
   3. Piramis
15-16
Harminchat tiszt játéka
17
Mac Mahon játéka
18-20
Játékok a sakktáblán
21-29
   1. Nyolc vezér
21-23
   2. Öt vezér
24-25
   3. Lóugrás
25-27
   4. Guarini feladványa
28
   5. Játékok bábuk nélkül
28-29
Sorrendjátékok
30-33
   1. Gurítsuk ki a golyókat!
30
   2. Golyók helycseréje
30-31
   3. Helycsere az egész táblán
31-32
   4. Tait játéka
32-33
   5. Egymásra rakás
33
Játékok golyóval vagy kaviccsal
34-37
   1. Csuka Ruma
34
   2. Oua
35-36
   3. Csien Szü Dzü
36-37
Matematico
38-39
Bűvös síkidomok
40-47
   1. Bűvös négyzetek
40-42
   2. Bűvös szalag
42-43
   3. Bűvös háromszögek
43
   4. Bűvös kerületek
43-44
   5. Bűvös kristályok
44-45
   6. Bűvös körök
46-47
Játékok a számrendszerek alapján
48-60
   1. Varázskártyák
48-52
   2. A kereskedő mérlege
52-53
   3. Korszerűsített varázskártyák
53-56
   4. Ablakjáték
57-60
Számlétra
61-63
Phönix-szám
64-66
Játék a számokkal
67-80
   1. Érdekes szorzások
67-68
   2. Érdekes osztások
68-70
   3. Jelek beírása
70-71
   4. Érdekes műveletek
71-76
   5. Számoljunk fejben!
76-78
   6. Gondolt szám kitalálása
79-80
A Fibonacci-féle számok
81-84
Néhány arányossági feladat
85-86
Diofantoszi egyenletek
87-91
Néhány érdekesség a törtszámokról
92-96
   1. Törtek egyszerűsítése
92-94
   2. Farey-törtek
94-96
Hányféleképpen lehetséges?
97-100
Szétosztás
101-104
Átdarabolás
105-108
Kockajáték
109-111
Hidak Kalinyingrádban
112-114
Betűjáték
115-120
Megoldások
121-136
Fontosabb forrásmunkák
137
Tartalom
139-140
Ajánljuk az alábbi szakköri füzeteket
141-[144]
Kolofon
[144]
Hátsó borító