A projektszemléletű gyakorlati képzés corvina logo

Szerkesztő: Nagy Janka Teodóra
További szerzők: Farkas Éva ; Jász Krisztina ; Tolácziné Varga Zsuzsanna
Cím: A projektszemléletű gyakorlati képzés
Alcím: Oktatásmódszertan
Sorozatcím: Szekszárdi szociális műhelytanulmányok; 6.
Megjelenési adatok: PTE IGYK Szociális Munka és Szociálpolitikai Intézet, Szekszárd, 2012. | ISSN: 2063-1448 | ISBN: 978-963-7305-47-04

coverimage A „TÁMOP-5.4.4-09/2-C-2009-0013 sz. „TÉRSÉGKÖZÖSSÉG-MINŐSÉG” Szociális képzések fejlesztése, szakemberek képzése, továbbképzése és készségfejlesztése, valamint a helyi fejlesztési kapacitások megerősítése Szekszárdon” című pályázat keretén belül lehetőségünk volt, illetve van a szociális munkás képzéshez kapcsolódó terepgyakorlatokat, a szakmai aktualitásokat figyelembe véve megújítani. Mondhatni, hogy már több éve kihívás előtt áll a szociális munka oktatása, a szociális munkás képzés, a képzéshez kapcsolódó gyakorlatok szervezését, illetve a képzés és gyakorlat összefüggését, relevanciáját, hatékonyságát tekintve. Szekszárdon, az országban elsőként indult 1989-ben a szociális munkás képzés, így 22 éves képzési múltra tekinthet vissza a Szociális Munka és Szociálpolitikai Intézet, illetve a képzésben oktatók. Másrészt mindannyian tudjuk, hogy a szociális munkás képzés erősen gyakorlatorientált, ami azt jelenti, hogy a leendő szakemberek képzésében a gyakorlatok, a gyakorlatok helyszínei, a terepek, tereptanárok meghatározó szereppel bírnak. Folyamatos törekvés figyelhető meg az Intézet részéről a hallgatók szakmai identitásának alakításában, fejlesztésében és nyomon követésében. Ehhez szorosan hozzátartozik a megfelelő terephelyek/gyakorlati helyek kiválasztása, a folyamatos, interaktív, kölcsönös kapcsolat a tereppel, tereptanárokkal és nem utolsósorban magukkal a hallgatókkal, leendő szociális munkásokkal. Mindig aktuális és fontos kérdés, hogy mennyire tudják a képzés során megtanultakat egyrészt terepgyakorlaton lévő hallgatóként, másrészt pedig végzett szakemberként hasznosítani „élesben” a terepeken, a konkrét szociális tevékenység során. Az elmúlt 22 év alatt eljutottunk addig, hogy a Szekszárdon végzett hallgatók több éves szakmai tapasztalattal rendelkeznek, tereptanári feladatokat látnak el, vagy oktatói feladatokat végeznek. Tapasztalataikat is felhasználva került ismét előtérbe a terepgyakorlatok, a képzés megújítására vonatkozó szándék. A társadalmi, gazdasági környezet változásával új kihívások jelennek meg, amelyek új válaszokat indukálnak a szociális szakmában is. A szociális képzésfejlesztési pályázat közreműködői, illetve a konkrét „Projektszemléletű gyakorlati képzés modellezése” című programelem megvalósítói közös tanúságként fogalmazzák meg írásban és szóban a projektszemlélet, a közösségi szociális munka, a közösségfejlesztés a gyakorlatban mind dominánsabb szerepét. A pályázat keretein belül lehetőség nyílt a projektszemlélet modellezésére a szociális képzési gyakorlatban. Ennek közvetlen és továbbgondolt tapasztalatait, a szociális munkás képzés gyakorlati képzésének megújítására vonatkozó módszereket, technikákat kívánjuk megosztani oktatásmódszertani kézikönyvünkben a Tisztelt Olvasóval.
Kategóriák: Szociológia
Tárgyszavak: Szociális munka, Projektmenedzsment
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Tartalomjegyzék