Nevelés, gyermek, iskola | A gyermekkor változó színterei corvina logo

Szerző: Németh András
További szerző: Boreczky Ágnes
Cím: Nevelés, gyermek, iskola | A gyermekkor változó színterei
Alcím: Neveléselméleti és nevelésszociológiai bevezetés
Megjelenési adatok: Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, 1997. | ISBN: 963-9024-19-8

coverimage Könyvünk egy sajátos gyakorlat és együttműködés eredményeként született. Egy neveléstörténeti és neveléselméleti beállítottságú szerző nevelésszociológia iránti érdeklődése és egy szociológiai beállítottságú szerző neveléselméleti érdeklődésének ötvözeteként egy problémakör különféle vetületeinek felvázolására vállalkozik. Könyvünk elsősorban a hallgatók tájékozódását kívánja szolgálni, akik neveléstörténeti bevezető stúdiumukat követően a gyermekkor, nevelés, iskola témakörében folytatják tanulmányaikat, melyeket azután a gyakorlatban, az iskolalátogatások, iskolamegfigyelések során mélyítenek tovább. Reményeink szerint azonban a pedagógus szakma számára is hasznos lehet ennek a különös együttműködésnek az eredménye, hiszen munkánk középpontjában a gyermek sajátos világa, családjához, nevelőihez, az iskolához és a társadalomhoz való viszonya áll. A kétféle megközelítés eredményeként reméljük, hogy a nevelői társadalom enciklopédikusabb igényű tagjai éppúgy haszonnal forgatják majd ezt a könyvet, mint azok, akiket az élő problémák történeti beágyazottsága, kulturális viszonyrendszere, társadalmi közege érdekel. Könyvünk semmiképp nem végleges és kiérlelt válaszokat, inkább gondolkodtató, továbbgondolásra serkentő problémafelvetéseket tartalmaz. A figyelmes olvasó maga is felismeri majd a két szerző tudatosan vállalt orientációs különbségét. Noha nem hisszük, hogy próbálkozásunk megnyugtató megoldást kínál a hagyományosabb neveléselmélet és az iskola társadalmi-kulturális valóságát empirikusan vizsgáló neveléstudomány általánosabb problémáira, reméljük, hogy e különös együttes a maga sajátos módján mégis hozzájárulhat a két szemléletmód közeledéséhez.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Neveléselmélet, Pedagógiai szociológia
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Impresszum
Előszó
Németh András: Nevelés, gyermek, iskola
[7]-158
   1. A nevelés antropológiai alapjai
9-20
      1.1. Az antropológia fogalma
10
      1.2. A filozófiai antropológia főbb kérdésfelvetései
11-15
      1.3. A pedagógiai antropológiai megközelítés létjogosultsága
16-20
   2. Társadalom, kultúra és nevelés
21-28
      2.1. A kultúra fogalma
21-23
      2.2. Enkulturáció: a kultúrába történő bevezetés
23-24
      2.3. Szocializáció: a kompetens társadalmi lénnyé válás
24-27
         2.3.1. A szocializáció fogalma
24-27
      2.4. Nevelés: társadalmi lénnyé alakítás
27
      2.5. Individualizáció: egyedi lénnyé válás
27-28
   3. A nevelés értelmezése
29-37
      3.1. A nevelés fogalma
30-31
      3.2. A nevelés főbb tartalmi jegyei
32-37
   4. Nevelés és szocializáció
38-45
      4.1. Szocializációs elméletek
38-45
         4.1.1. Strukturalista-funkciona-lista megközelítés: Parsons társadalomelmélete
38-42
         4.1.2. A szimbolikus interakcionizmus megközelítésmódja: Herbert Mead mikro-szociológiai elmélete
42-45
   Az 1-4. fejezethez felhasznált és ajánlott irodalom
46
   5. A nevelési cél
47-73
      5.1. A nevelési cél főbb tartalmi jegyei
47-48
      5.2. A nevelési cél fogalma
48-50
      5.3. A nevelési célok változásait befolyásoló tényezők
50-52
      5.4. A nevelési célok sokszínűsége
52-55
         5.4.1. A plurális demokráciák alapvető jellemzői
53-54
         5.4.2. A pluralizmus és a nevelési célok kapcsolata
54-55
      5.5. Érték, eszmény, norma
55-64
         5.5.1. Az érték fogalma és sajátos vonásai
55-57
         5.5.2. Norma
58-59
         5.5.3. Az értékek, normák főbb típusai
59-61
         5.5.4. Főbb értékrendek és pedagógiai vonatkozásaik
61-64
      5.6. Az emberi jogok
64-65
      5.7. A plurális társadalomban érvényesülő főbb politikai értékrendek
65-67
      5.8. Az iskolai sokszínűség és az iskoláztatás szabadsága
67-69
      5.9. A nevelési célok, módszerek és eszközök összefüggései
69-70
      5.10. A nevelési folyamat
70-72
      Az 5. fejezethez felhasznált és ajánlott irodalom
73
   6. Gyermek és nevelés
74-100
      6.1. A gyermekkor történeti változásai
74-79
      6.2. A gyermekkor sajátosságai napjainkban
80-85
      6.3. A gyermekkor antropológiai sajátosságai
85-97
         6.3.1. A gyermekkor keresztény megközelítése
86-90
         6.3.2. A gyermekkor pedagógiai antropológiai megközelítése
90-92
         6.3.3. A gyermeki szükségletek
92-97
      6.4. A gyermeki jogok
97-100
      A 6. fejezethez felhasznált és ajánlott irodalom
101
   7. Az iskola
102-137
      7.1. Az iskola fogalma
102-104
      7.2. Az iskola mint társadalmi intézmény
104-109
         7.2.1. Individualizációs funkció
105-106
         7.2.2. Szocializációs funkció
106-109
            7.2.2.1. „Rejtett” tanterv
106-107
            7.2.2.2. Az iskolai rituálék
107-109
         7.2.3. Kvalifikációs funkció
109
      7.3. Az iskola szelekciós funkciója
109-114
         7.3.1. Az oktatás és a társadalmi egyenlőtlenségek elméletei
110-114
      7.4. Az iskola szerepe a modern társadalomban
114-124
         7.4.1. A radikális kritika alternatívái
115-119
         7.4.2. Az alternatív iskolák
119-121
         7.4.3. A modem oktatásügy konzervatív kritikája
121-124
      7.5. A társadalmi mobilitás és az iskola
125-131
         7.5.1. A társadalmi mobilitás jellemzői hazánkban
126-128
         7.5.2. Társadalmi mobilitás és az iskolai végzettség
128-131
      7.6. Az iskola mint pedagógiai intézmény
131-135
         7.6.1. Az iskola nevelési céljai
132-133
         7.6.2. Az iskolai pedagógiai program
134-135
      A 7. fejezethez felhasznált és ajánlott irodalom
136-137
   8. Az iskola és az állam
138-158
      8.1. A polisz iskolájától az állami iskoláig
138-139
      8.2. A magyar közoktatási rendszer szervezete, fenntartása, irányítása és finanszírozása 1948-ig
139-144
      8.3. A szocialista állam és az iskola
144-148
         8.3.1. A szocialista pedagógiai paradigma jellemző vonásai hazánkban
145-148
      8.4. Az iskola és az állam kapcsolata a rendszerváltozás után
148-155
         8.4.1. A közoktatási rendszer szerkezetének és irányításának új elemei
149-151
         8.4.2. A közoktatás irányítása
151-153
         8.4.3. A közoktatás finanszírozása
153-155
      8.5. Az iskola és társadalmi környezete
155-158
         8.5.1. Az iskola és a helyi társadalom
155-156
         8.5.2. A helyi önkormányzatok szerepe
156-158
      A 8. fejezethez felhasznált és ajánlott irodalom
158
Boreczky Ágnes: A gyermekkor változó színterei
[159]-
   Bevezetés
161-163
   1. A gyerek helye, a család, az otthon, az iskola és a gyerekcsoportok változó szerepe
164-174
      1.1. A gyerekfelfogás alakulása
164-166
      1.2. A család, az otthon, az iskola, a gyerekek mint társak
166-172
      1.3. Az iskoláztatás terjedése, az iskoláztatási idő kitolódása
172-174
   2. Az iskola, az iskolai tér átalakulása
175-186
      2.1. Változatok az egy tantermes iskolára. Az iskolai szervezet és tér átalakulása
175-178
      2.2. Az iskola és a külső valóság
178-180
      2.3. Az iskola társadalma
181-182
      2.4. A tanári szerep. A jó iskola és a jó tanár
182-186
   3. Szocializációs különbségek. A középrétegek alatt-felett
187-215
      3.1. Társadalmi csoport és szocializáció
187-194
      3.2. Társadalmi csoport- és szocializációs folyamatok Magyarországon. A hetvenesnyolcvanas évek
194-207
         A kilencvenes évek
205-207
      3.3. A szocializáció különbségei néhány kisebbségi csoportban
208-214
      3.4. Szocializációs különbségek - tanulási stílusok
214-215
   Összegzés
215-216
   Jegyzetek
217-228
   Irodalom
229-233
   Mellékletek
[234]-
      Ábrák, képek
[234]-[246]
      Richard Rodríguez: A gyökerek keresése egy változó világban (Részletek)
[247]-[250]
   „Osztály vigyázz!" - ki (a fene) érti ezt? Farkas Endre interjúja Péli Ferenccel (Részletek)
[250]-[251]
Tartalom
[252]-[253]
Az Eötvös József Könyvkiadó pedagógiai vonatkozású egyéb kiadványai
Hátsó borító