Kultúra és pszichológia
Szerkesztők:
Nguyen, Luu Lan Anh; Fülöp MártaCím: Kultúra és pszichológia
Sorozatcím: Osiris tankönyvek
Fordítók: Berkics Mihály; Bujdosó Bori; László Péter; Thuma Orsolya
Megjelenési adatok: Osiris, Budapest, 2003. | ISSN: 1218-9855 | ISBN: 963-389-480-8
Megjegyzés: A kötet az Oktatási Minisztérium támogatásával, a Felsőoktatási Pályázatok Irodája által lebonyolított tankönyv-támogatási program keretében jelent meg.

Kategóriák: Pszichológia
Tárgyszavak: Kultúra, Kulturális pszichológia
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Kultúra, Kulturális pszichológia
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Impresszum
Tartalom
[5]-6
A szerkesztők előszava
[7]-12
I. Rész: Bevezetés a kulturális összehasonlító és a kulturális pszichológiába
[14]-119
1. Nguyen Luu Lan Anh: Lehet-e összehasonlító a pszichológia, ha kulturális?
[15]-53
A kultúra definíciója
16-20
Történeti előzmények a kultúra és a psziché viszonyának vizsgálatában
20-23
A közelmúlt kulturális összehasonlító kutatásai
23-26
Kultúra és pszichológia vizsgálatának két megközelítése: kulturális összehasonlító pszichológia és kulturális pszichológia
26-39
Kulturális pszichológia
27-30
Kulturális összehasonlító pszichológia
30-34
Módszertani kérdések
34-39
A kulturális összehasonlító vizsgálatok módszertana
35-38
A kulturális pszichológia módszertana
38-39
A kultúra (és a kulturális összehasonlítás) dimenziói: kollektivizmus-individualizmus
40-44
Kutatási területek
45-52
Összegzés helyett
52-53
2. Marshall H. Segall - Walter J. Lonner - John W. Berry: A kulturális összehasonlító pszichológia tudománya A kultúra szerepének kiemelése a viselkedéskutatásban
[54]-66
Mi a kultúra és hol keressük?
59-60
A kulturális összehasonlító pszichológia eredete
60
Milyen kutatások folynak?
61
A kulturális összehasonlító pszichológia kutatási eredményeinek jelentősége
61-65
Összefoglalás és a jövőbeli kutatási irányok
65-66
3. Harry Triandis: A társas viselkedésmintázatok kulturális eltérései
[67]-96
Gyakorlat
[67]-71
1. módszer: Énfogalom
[67]-68
2. módszer: Attitűdök
68-69
3. módszer: Értékek
69-70
1. módszer
70
2. és 3. módszer
70-71
A társas viselkedés alapformái
71-73
Alapformák és kulturális tünetegyüttesek
73
A négy társas kapcsolati forma néhány érdekes jellegzetessége
73-74
Az alapformák és alapértékek
74-77
Kulturális tünetegyüttesek
77-96
Kulturális komplexitás
77-79
Kötött és laza kultúrák
80-83
Individualizmus-kollektivizmus
83-94
Az individualizmus előzményei
84
Az individualizus és a kollektivizmus jellegzetességei
84-93
Következmények
93
A tünetegyüttesek értékelése
93-94
Dinamikus változások a tünetegyüttesekben
94
Összefüggések a kulturális tünetegyüttesek között
94-96
Összefoglalás
96
4. Shalom H. Schwartz. Vannak-e egyetemes aspektusai az emberi értékek tartalmának és szerkezetének?
[97]-119
Az értékek tartalmának és szerkezetének elmélete
98-102
Az alapvető értéktartalmak tipológiája
98-99
Az értékek közötti viszonyrendszerek
99-102
Az értékek tartalmával és szerkezetével kapcsolatos kutatások áttekintése
103-114
Az értékkérdőív
103
A megítélések alkalmazása
103-104
Minták és eljárás
104
Elemzések
104-107
Eredmények: az értéktípusok tatalma
107-111
Eredmények: az értéktípusok közti viszonyok szerkezete
111-113
Alapdimenziók
111
Értéktípusok
111-113
Összehasonlítás más vizsgálatokban talált értékstruktúrákkal
113-114
Az értékelmélet társadalmi alkalmazásai
114-118
Politikai alkalmazások
114-116
Alkalmazások a csoportközi viszonyok területén
117-118
Következtetések
118-119
II. Rész: Alapvető módszertani kérdések
[121]-162
5. Fons J. R. van de Vijver - Kwok Leung: A kultúra pszichológiai kutatásának módszertani kérdései
[123]-136
A kulturális összehasonlító pszichológia fejlődését gátló tényezők
124-128
A kulturális összehasonlító vizsgálatok taxonómiája
128-130
Kutatási fejlemények a közeljövőben
131-135
Kutatási fejlemények a jövevényeknél
131-132
Kutatási fejlemények a bennfenteseknél
132-135
Következtetések
136
6. Marshall H. Segall - Pierre R. Dasen - John W Berry - Ype H. Poortinga: Kultúra-összehasonlító kutatások: témakörök és módszerek
[137]-162
A kulturális összehasonlító pszichológia fogalmi kerete
[137]-142
Kontextusváltozók
138-139
A folyamatváltozók
139-141
Pszichológiai eredményváltozók
141
Kapcsolódó tudományterületek
141-142
A társas és a kulturális kontextus: alapfogalmak
142-144
Normák és társadalmi ellenőrzés
142-143
Társadalmi struktúra
143
Társadalmi helyzet és szerepek
143-144
A kulturális összehasonlító pszichológia paradigmája: A kiegyensúlyozott megközelítés
144-148
Az ökológiai-kulturális fogalmi keret előzménye: a kultúra-személyiség iskola
145
A kultúra-személyiség iskola
145-147
A kultúra-személyiség iskola keretében végzett kutatások kezdeti hiányosságai
147-148
Az ökológiai-kulturális fogalmi keret még egyszer
148
A kultúra-összehasonlító kutatások módszertana: problémakörök és megoldások
148-162
A megfigyelés problémaköre
149-150
Amikor az ugyanaz valami más!
149-150
Amikor egy bizonyos szinten minden ugyanaz
150
Az étikus/emikus megkülönbeztetés és a mérőeszközök megválasztása
150-152
Az eredetileg kvalitatív adatok számszerűsítése
153-156
A hologeisztikus kutatás
153-156
A mintavétel problémái
156-158
Hogyan jutunk összevethető mintákhoz
156-157
Hogyan jutunk reprezentatív mintához
158
A kutató és a vizsgálati személy kölcsönhatásának problémái
158-161
A kommunikációs félreértések minimalizálása
159-161
Még egy érv a kulturális összehasonlító pszichológiai kutatások mellett
161-162
Következtetések
162
III. Rész: Társas folyamatok
[163]-308
7. Alan P. Fiske - Shinobu Kitayama - Hazel R. Markus - Richard E. Nisbett: A szociálpszichológia kulturális mátrixa
[165]-248
Bevezetés
[165]-171
Kulturális pszichológia: kultúra és lélek kölcsönös alakítják egymást
167-171
Két különböző társas-társadalmi forma: az euro-amerikai és a kelet-ázsiai
171-183
Az euro-amerikai kulturális terület
173-176
A kelet-ázsiai kulturális terület
176-180
A kölcsönös függés változatai
180-183
Két mentalitás: a pszichológiai működés sokfélesége
183-184
Az én
184-191
Önjellemzés és önismeret
185-187
Önértékelés és önbecsülés
187-191
Az alapvető attribúciós hiba
191-196
Kategóriákra alapozott versus narratív jellemzés az emberekról
191-196
Alapvető attribúciós hiba az emberi viselkedés megítélésében
192-193
Alapvető attribúciós hiba az állati viselkedés megítélésében
193
Alapvető attribúciós hiba a fizikai események megítélésében
193-194
A diszpozíciokba vetett hit
194
A konszenzusinformációra való érzékenység
195
Attitűdtulajdonítási paradigma
195-196
Analitikus versus holisztikus gondolkodásmód
197-201
Holisztikus feldolgozás
197
Viszonylatok versus kategóriák a tárgycsoportosításban
197-198
Viszonylatok versus tárgyak a csecsemők és kisgyermekek nyelvében
198
Kategóriák és indukció
198-199
Kategóriatanulás
199
Dialektikus érvelés
199-200
A környezeti mezőre irányított figyelem: a kovariancia felismerése
200-201
Intrinzik versus extrinzik motiváció és a kontroll helye
201-203
Kognitív konzisztencia
204-206
Az „egyensúly” helyreállítása másokkal való nézetkülönbség esetén
204-205
Disszonancia a választásos paradigmában
205
Disszonancia az elégtelen igazolás paradigmájában
206
Erkölcsi ítéletek
207-216
Az igazságosságal kapcsolatos erkölcsi elképzelések
208-209
A gondoskodásra alapuló moralitás
209-210
Individualizmuson alapuló versus kötelességen alapuló moralitás
210
A moralitás japán kulturális kontextusban
210-211
A moralitás kínai kulturális kontextusban
212
Milyen mértékű a morális változatosság?
213
Akkulturáció és kulturális változás
214-215
Kihatások a szociálpszichológiára
216
A társas jelenségek kulturális jellemzésének stratégiái
217-237
Hat összehasonlító stratégia
217-221
A partikularizmus relativizálása
217
Univerzálék
217-218
Tipológiák és dimenziók
218
Generatív struktúrák
219
Kultúrakomplexumok
219-220
Időbeli szekvenciák
220-221
A szocialitás vizsgálatának tipológiai és dimenzionális megközelítése
221-225
Szubjektív értékek
223-225
Kapcsolati elmélet: a szocialitás generatív struktúráinak egy lehetséges megközelítése
225-232
Négy lehetőség a kapcsolatok kialakítására és megértésére
226-230
Változás a kapcsolati modellekben
230-232
A becsület: a kultúrakomplexum egy példája
232-233
A becsület az Egyesült Államok déli részén
233-235
Időbeli szekvenciák: a szocialitás formáinak eredetére vonatkozó elméletek
235-237
Evolúció és kultúraelsajátítás
237-248
Természetes kiválasztódás a kulturálisan mintázott szocialitásra
239-242
Kultúraelsajátítás
242-244
Hogyan formálja a psziché a kultúrát
244-247
A kutatási stratégiát és elméletalkotást érintő implikációk
247-248
8. Deborah L. Best - John E. Williams: A biológiai, illetve a társadalmi nemek és a kultúra
[249]-283
Bevezetés
[249]
A nemekkel kapcsolatos fogalmak meghatározása
[249]-251
A nemek a felnőtt egyének szintjén
251-257
Nemi szereppel kapcsolatos ideológiák
251-253
Nemi sztereotípiák
253-254
Maszkulinitás-femininitás az énfogalomban
254-257
A férfi-nő kapcsolatok
257-261
Szexualitás
257
Párválasztási preferenciák
257-258
Romantikus szerelem és intimitás
258-259
Zaklatás és nemi erőszak
259-260
Férfias munkaértékek
260-261
A fejlődést befolyásoló tényezők
261-268
Biológiai determinizmus
261-262
Szociobiológia, evolúciós pszichológia és gazdasági antropológia
262
Epigenezis
262-263
Nemi kétlakúság
263-264
Kulturális hatások
264-265
A fiúk és a lányok szocializációja
265
A feladatok kijelőlése
266
Gondozás
266-267
Kortársak
267-268
Oktatás
268
A férfi- és a női viselkedés nemektől függő eltérései
269-271
Gondoskodó magatartás
269
Agresszió
269-270
Szorongás
270
A felnőttek közelségének keresése és a mozgás
270-271
Önbecsülés
271
Nemi szerepek és sztereotípiák
271-274
A nemivonás-sztereotípiák kialakulása
272
A kulturális összehasonlítások megfigyelései
272-274
A nemekhez kötődő tanulás összehasonlító kulturális elméletei
274-277
Társas tanulás
274-275
Értelmi fejlődés
275-276
A nemek sémaelmélete
277
A férfiak és a nők viselkedését befolyásoló kulturális gyakorlatok
277-282
A nők státusza
277
A munka nemek szerinti elosztása
277-279
Vallásos hiedelmek és értékek
279-280
Gazdasági tényezők
280-281
A nők részvétele a politikában
282
Következtetések
283
9. R. Goodwin: A párkapcsolatok kialakulása
[284]-308
Bevezetés
[284]
Az elrendezett házasság
[284]-288
Párválasztási szempontok
288-290
Fizikai vonzerő
290-292
Etnocentrizmus a randevúzásban
293-294
Házastársválasztás nagy-britanniai ázsiai populációkban
294-295
A házasságkötés időzítése
295
Szerelem és szerelmi stílusok
295-304
A szerelem pozitív és negatív oldalai
295-296
Szerelem és kulturális értékek
296-302
Szerelmi stílusok a különböző kultúrákban
302-303
Szerelem és fatalizmus: a yuan fogalma
303-304
Szerelem és a kapcsolat minősége
304-305
A párválasztás változó sajátosságai
305-308
Összefoglalás
308
IV. Rész: Fejlődés és szocializáció
[309]-362
10. Çiğdem Kağıtçıbaşı: A család és a család változása
[311]-334
A modernizációval kapcsolatos nézetek
312-314
Ellentétes családmodellek
314-330
Általános modell
314-316
A kölcsönös függőség modellje
317-320
A függetlenség modellje
321-323
Hogyan változik a család?
323-325
A kölcsönös érzelmi függőség modellje
325-328
A kölcsönös érzelmi függőség modelljének alátámasztása
328-330
Létezik másfajta konvergencia is?
331-334
11. Charles M. Super - Sara Harkness: A gyermeki fejlődés kulturális szerveződése
[335]-362
Bevezetés
[335]-337
A környezet kulturális szerveződése
337-339
Kultúra, kommunikáció és tevékenység
340-345
A szülők kulturális vélekedésrendszerei
345-354
Sajátosságok és források
348-349
Kultúrközi és kultúrán belüli változatosság
349-351
A szülői etnoteóriák megnyilvánulásai
351-353
A szülői etnoteóriák fejlődési következményei
353-354
Integratív elméleti keretek
355-359
Az ökokulturális fülke
355-356
A fejlődési mikrofülke
356-359
A fejlődési fülke
357-359
A kultúra rendszerező ereje
359-360
Témák és kilátások
360-362
V. Rész: Az én és a személyiség
[363]-408
12. David Matsumoto: A kultúra és az én: Markus és Kitayama független és kölcsönös függőségi énfelfogásról szóló elméletének empirikus ellenőrzése
[364]-385
A független és kölcsönös függőségre alapozott én, valamint hatásuk a kulturális összehasonlító pszichológiára
366-
Az elmélet és a mögötte húzódó gondolatmenet rövid áttekintése
366-368
Az elmélet hatása
368-369
Márkus és Kitayama elméletének empirikus ellenőrzése
369-379
Az élmélet érvényességi köre
369-370
A bizonyítékok
370-373
A Márkus és Kitayama előfeltevéseit ellenőrző vizsgálatok
373-379
Az individualizmus és a kollektivizmus különbségeinek vizsgálata az Egyesült Államokban és Japánban
373-376
Az Egyesült Államok és Japán közti énfelfogásbeli különbségeket vizsgáló kutatások
376-378
A kultúrát és az énfogalmakat a pszichológiai kimenetelekkel összekapcsoló kutatások
378-379
A független, illetve kölcsönös függőségre alapozott énfelfogásról szóló elméletből levonható következtetések
380-383
1. Lehetőség: a fent bemutatott vizsgálatok hibásak
380
2. lehetőség: A Markus és Kitayama elméletének alapját képző előfeltevések nem igazak
380-383
Néhány gondolat arról, milyen kutatásokat érdemes végezni ezen a területen a jövőben
383-384
Kvalitatív adatok bevonása a kutatásba
383
Több módszeres és több területet átfogó eljárások
384
Az adatok elemzésével kapcsolatos kérdések
384
Következtetések
385
13. Susumu Yamaguchi: A kultúra és a kontrollal kapcsolatos orientációk
[386]-408
Harmónia versus autonómia
[386]-388
A kontroll fogalma
388
A kontroll gyakorlója
388-397
Személyes kontroll
388-392
Közvetlen személyes kontroll
388-390
Közvetett személyes kontroll
390-392
Átruházott kontroll
392-394
Közösségi kontroll
394-397
A kontroll célpontja
397-405
Elsődleges kontroll
398-400
Másodlagos kontroll
400-402
Az elsődleges vagy a másodlagos kontroll fölénye
403-405
Témák a további kutatás számára
405-407
A cselekvés és a kontroll célpontja
405-406
Énhatékonyság és autonómia
406
A kontrollkísérletek mögött rejlő motívumok
407
Következtetések
408
Irodalom
[409]-481
Kolofon
Hátsó borító