A tragédia születése avagy Görögség és pesszimizmus

Szerző: Nietzsche, Friedrich Wilhelm
További szerző: Kertész Imre
Cím: A tragédia születése avagy Görögség és pesszimizmus
Fordító: Kertész Imre
Megjelenési adatok: Magvető, Budapest, 2003. | ISBN: 963-14-2341-7

coverimage Bármi szolgálhatott is e kérdéses könyv alapjául: elsőrendű és nagyon vonzó kérdésnek kellett annak lenni, ráadásul mélységesen személyes kérdésnek is - tanú erre az idő, amelyben létrejött, amelynek ellenére létrejött, az 1870-7l-es német -francia háború felkavaró időszaka. Miközben a wörthi csata* döreje végigmorajlott Európa fölött, a töprengő és a talányok barátja, akinek az jutott, hogy e könyv szülőatyja legyen, ott ült valahol az Alpok egyik zugában, roppantul eltöprengve és talányokon tépelődve, következésképpen igen gondterhelten és gondtalanul is egyszersmind, és papírra vetette gondolatait a görögökről - a magvát annak a különös és nehezen megközelíthető könyvnek, amelynek e késői előszót (vagy utószót) szentelnünk kell. Néhány hét még: s ott találta magát Metz falai alatt, továbbra sem szabadulva a kérdőjelektől, amelyeket a görögök és a görög művészet állítólagos „derűje" mellé kirakott; míg végül a legmélyebb feszültség ama hónapjában, midőn Versailles-ban a békéről értekeztek, ő is békére jutott önmagával, és egy frontról hazahozott betegségből való lassú lábadozása közepette végérvényesen megszilárdult benne A tragédia születése a zene szelleméből. - A zenééből? Zene és tragédia? Görögök és tragédiazene? Görögök és a pesszimizmus művészete? Az emberek e mindmáig legsikerültebb, legszebb, legirigyeltebb, leginkább élni csábító fajtája, a görögök - hogyan? épp nekik volt szükségük a tragédiára? Mi több - művészetre? Görög művészet - mi végre?... Látjuk hát, hogy a létezés értékének nagy kérdőjele hová is tétetett ki ezzel. A pesszimizmus vajon szükségszerűen a leáldozás, a hanyatlás, a kudarc, a kimerült és meggyöngült ösztönök jele? - mint ahogy a hinduknál az volt, és mint ahogy minálunk, „modern" embereknél és európaiaknál is minden erre vall. S nem létezhet-e az erősek pesszimizmusa? A kemény, a borzadályos, az ádáz, a lét problemati-kussága iránti intellektuális előszeretet, amely jólétből, túláradó egészségből, az élet bőségéből fakad? Létezik tán az erőfölösleg kiváltotta szenvedés is? A legélesebb, a legmélyebbre látó tekintet megkísértő bátorsága, mely a borzalmasra vágyódik, miként ellenségére, a méltóra, amelyen megpróbálhatja erejét? amelytől tanulni akar, megtudni: mi a „félelem"? Mit jelent, éppen a legjobb, a legerősebb, a legbátrabb idők görögjeinél a tragikus mítosz? És a dionüszoszi, e roppant tünemény? S mit a belőle született tragédia? - És másfelől: az, amibe a tragédia belehalt, a morál szókratizmusa, a teoretikus ember dialektikája, elégedettsége és derűje -hogyan? ne lehetne épp e szókratizmus a hanyatlás, a kifáradás, a megbetegedés, az anarchikusan felbomló ösztönök jele? És a késő görögség „görög derűje" alkonypír csupán? A pesszimizmus ellen fordított epikuroszi akarás* pedig csak a szenvedő óvatossága? És maga a tudomány, a mi tudományunk -igen, az élet szimptómájaként tekintve, mit jelent egyáltalában minden tudomány? Hogyan? A tudományosság talán a pesszimizmustól való rettegés, a pesszimizmus előli menekülés csupán? Finom önvédelem az igazság ellen? És, morálisan szólván, amolyan gyávaság és álnokság? Nem morálisan szólván: ravaszság? Ó, Szókratész, Szókratész, ez volt tán a titkod? O, titokzatos ironikus, ez volt tán - az iróniád?
Kategóriák:
Tárgyszavak: Filozófia, Drámatörténet, Esztétika, Tragikum, Tragédia, Görög dráma, Drámaelmélet
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
[1]
Címlap
[3]
Impresszum
[4]
Önkritika-kísérlet (1886)
5-24
   1.
5-7
   2.
8-9
   3.
10-11
   4.
12-14
   5.
14-18
   6.
18-20
   7.
21-24
A tragédia születése a zene szelleméből
25-236
   Előszó Richard Wagnerhez
25-27
   1.
27-35
   2.
35-41
   3.
42-48
   4.
48-54
   5.
54-63
   6.
63-69
   7.
69-78
   8.
78-89
   9.
89-99
   10.
99-105
   11.
105-115
   12.
115-125
   13.
126-131
   14.
131-139
   15.
140-149
   16.
149-159
   17.
159-170
   18.
170-177
   19.
178-191
   20.
191-196
   21.
196-209
   22.
209-217
   23.
217-225
   24.
225-233
   25.
233-236
Jegyzetek
237-254
Kolofon
255
Hátsó borító
256