Múzeumelmélet corvina logo

Szerkesztők: Palkó Gábor; Lappints Eszter; Micskei-Kőrös Kata; Pillér Mónika
További szerzők: Palkó Gábor; Sloterdijk, Peter; Castells, Manuel; Battro, Antonio M.; Ernst, Wolfgang; Meijer-van Mensch, Léontine; Mensch, Peter van; Mason, Rhiannon; Cameron, Fiona; Peacock, Darren; Carman, John; Korff, Gottfried; Fehr, Michael; Metz, Christian; Wirth, Uwe; Micskei-Kőrös Kata
Cím: Múzeumelmélet
Alcím: A képzeletbeli múzeumtól a hálózati múzeumig
Fordítók: Balázs-Szécsi Diána; Czékmány Anna; Deres Kornélia; Esztári Réka; Füle Ágnes; Fülöp József; Juhász Emese; Kovács Máté; Lénárt Tamás; Rapcsák Balázs; Török Dalma; Wernitzer Julianna
Megjelenési adatok: Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest, 2012. | ISBN: 978-615-5047-36-7

coverimage Jelen kötet érvelésmódjában, előfeltevéseiben, modalitásában és pragmatikájában egymástól radikálisan különböző szövegeket állít egymás mellé. Ami összeköti őket, mégsem csupán a tematikai szint. A múzeum intézményét, intézményi gyakorlatát, társadalmi beágyazottságát és szereplehetőségeit érintik, de ami ezen túl is közös bennük, az az elméleti igény érvényesítése a megközelítésmódban és a konkrét érvelésben egyaránt. Mindez pedig akkor is egyfajta egységet kölcsönöz e széttartó szövegkorpusznak, ha az elméleti tájékozódás és hivatkozásrend spektruma igen széles, a hermeneutikától a szervezetelméletig, a posztstrukturalizmustól a kortárs médiaelméletekig terjed. A tanulmányok pragmatikai vonatkozások tekintetében legalább ilyen széles skálán mozognak: a - jobb híján - filozófiai esszének nevezhető szövegek a múzeum intézményének jelenét és jövőjét igen absztrakt módon, a múzeumi praxistól távol maradva tárgyalják, míg néhány tanulmány a múzeumi tevékenységek napi gyakorlatát érinti a gyűjteményezéstől a dokumentáláson át a kiállításépítésig. Éppen ezért figyelemreméltó, hogy a tanulmányok születése közötti mintegy két évtizednyi távolság, a nyelvi-kulturális orientáció különbségei ellenére is kirajzolódik egy olyan hivatkozási mező, amely kijelöli a terület vonatkoztatási pontjait, és amely éppen azáltal lehet igen meggyőző, hogy az iránymutatónak bizonyuló szerzők vagy belátások nagyon különböző nézőpontokból minősülnek relevánsnak. André Malraux kéyzdetbdi múzeuma éppen úgy megkerülhetetlen csúcspontja ennek a topográfiának, mint - nem csak a kontraszt kedvéért - Michael Thompson szemétdmélete; Walter Benjámin érvelése a technikai reprodukció hatásairól és az aura szerepéről legalább olyan fontos viszonyítási pont, mint Marshall McLuhan belátásai a médiumok működésmódjáról. A kötet - és általában a mérvadó múzeumelméleti diskurzus - csomópontjait alkotják e szerzők munkái, olyan más fontos figurák mellett, mint Martin Heidegger vagy Niklas Luhmann, Michel Foucault vagy Pierre Bourdieu, Roland Barthes vagy Jacques Derrida. Az utóbbi ironikus kifejezését kölcsönvéve a diskurzus postamesterei ők, akik anélkül rendezik a memóriaintézményekről való beszéd formáit, hogy nézeteikről - vagy akár jelentőségükről - konszenzus alakulna ki. De a hivatkozási hálózat mintázatán túl a kötet felkínál néhány olyan közös horizontot is, amelyek megkerülhetetlennek tűnnek az archívumok kérdésének mai tárgyalásakor. Az első ilyen a töredezettség tapasztalata. A jelentés kontrollinstanciáinak gyengülése, a poliszémikus jelentésalakítás, a jelszóródás a töredezettséget szemiotikái szinten igyekszik megragadni; a kommunikáció közös kódjainak elvesztése, a (külső és belső) idegenség tapasztalatának előretörése, a posztmodern kortapasztalat antropológiai, kultúra- vagy társadalomelméleti összefüggésben fogalmazza meg a fragmentálódás modem folyamatait. Hogy a kérdés megkerülhetetlen, az nem jelenti persze, hogy könnyen megválaszolható, vagy akár éles kontúrokkal megfogalmazható volna. A múzeum ugyanis egyszerre elszenvedője, részese, termelője és ellenpontja a töredezettség minden fent felsorolt aspektusának.
Kategóriák: Könyvtár- és Információtudomány
Tárgyszavak: Muzeológia
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Impresszum
Tartalom
[5-6]
Palkó Gábor: Előszó
7-13
Idegenség, hálózat, virtuális tér
[16]-93
   Peter Sloterdijk: A múzeum - a megütközés iskolája
17-29
      1. Idegenség és firnisz
17-20
      2. A Saját emlékcsatorna és az Idegen golgotája
20-25
      3. Múzeumok és nem-múzeumok
25-29
   Manuel Castells: Múzeumok az információs korszakban
30-43
      Az elektronikus hipertext és az értelem fragmentálódása
31-34
      A kommunikációs protokollok és a művészet
34-35
      Az időtlen idő és a múzeum ideje
35-38
      Az áramlatok tere és az épített környezet
38-41
      A múzeumok mint az idő és a tér kulturális összekapcsolói
41-43
   Antonio M. Battro: Malraux képzeletbeli múzeumától a virtuális múzeumig
44-63
      A műalkotás változó jelentősége a múzeumban
45-50
      A reprodukciók értéke
50-52
      A fiktív művészet
52-59
      Valós és virtuális séták
59-63
   Wolfgang Ernst: Több tárhely, kevesebb múzeum - Kibertér az adattár és a múzeumi kiállítótér között - Interfész és virtualitás
64-93
      Archívum és tároló
68-75
      Képzelet: a hiányos kiteljesítése
75-82
      Interaktivitás
82-90
      Techno-vízió: a történelemkultúra vége
90-93
Gyűjteményezés, dokumentáció, kommunikáció
[96]-216
   Léontine Meijer-van Mensch - Peter van Mensch: A szaktudományos felügyelettől az együttalkotásig - A gyűjtés és a múzeumi gyakorlat fejlődése a 19. és a 20. században
97-126
      A köztulajdon felé vezető út
98-101
      Távolodva az enciklopédikus ideáltól
102-106
      Identitásmúzeumok
106-109
      Professzionalizáció
109-116
      Belső elrendezés
116-117
      Múzeumpedagógia és ideológia
118-121
      Kié a kulturális örökség?
121-125
      A gyűjteményfejlesztés racionalizációja
125-126
   Rhiannon Mason: Múzeumok, galériák, kulturális örökség - A jelentésalkotás és a kommunikáció színterei
127-154
      Bevezetés
127
      Kommunikációelmélet és múzeumtudomány
127-129
      A passzív/aktív közönség paradigmája
129-131
      Kostruktivizmus és szemiotika
131-134
      A múzeumi szakemberek mint a jelentés előállítói és fogyasztói
134-136
      A kommunikáció technikái
136-139
      A közönség mint a jelentés fogyasztója és előállítója
139-145
      Szelektív olvasatok
145-147
      Kommunikáció és kulturális politika
147-152
      Gyakorlati tanulságok
152-154
   Fiona Cameron: Múzeumi gyűjtemények, dokumentáció és a tudás változó paradigmái
155-180
      Bevezetés
155-157
      A tudsá új modelljei - az átalakítás folyamata
157-159
      Technológiai szempontok
159-161
      A posztstrukturalista és posztmodern paradigmák hatása
161-167
      Az elméleti alapelvek alkalmazása a gyakorlatokban és a munkafolyamatokban
167-169
      A meglévő és a gazdagított adatok maximalizálása
169
      Túl a leíráson
169-170
      A gyűjtemények „kézzelfoghatósága"
170
      Az értelmezői keretek felfedése
170-171
      A jelentés pluralitásának előmozdítása
171-173
      Egy poliszémikus és megosztott értelmezői megközelítés lehetősége
173-174
      A tezauruszok, szakterminológiák és szójegyzékek kiterjesztése
174
      A nem szövegalapú információ használata
174-175
      A szélesebb információs vagyon legelőnyösebb alkalmazása
175-176
      Kapcsolódás a kortárs tudásformáláshoz
177-178
      Következtetések
178-180
   Darren Peacock: Digitális technológia - A szervezeti változás irányítója vagy eszköze?
181-201
      Bevezetés
181-183
      Ütemterv az információs szupresztrádához?
183-185
      A gyakorlat elméletet keres
185-187
      Elméletben gondolkodni
188-190
      A technológia szervezeti perspektívája
190-197
      A gondolkodásmód újraértelmezése
197-200
      A változás irányítója vagy eszköze?
201
   John Carman: Bebocsáttatás a kulturális örökségbe avagy: hogyan lesz valamiből múzeumi tárgy
202-216
      Előléptetés múzeumi státuszba
202-203
      Michael Thompson és a szemételmélet
204-206
      Jean Baudrillard és A jel politikai gazdaságtana
206-208
      Pierre Bourdieu és a megkülönböztetés
208-210
      Múzeumi értékek
210-212
      Szerzett értékek
212-215
         1) Autentikusság
212-213
         2) Kor
213-215
         3) Kulturális jelentőség
215
      A múzeumi tárgy lemeztelnítve
215-216
Történelem, kiállítás, irodalom
[218]-287
   Gottfried Korff: Tároló és/vagy generátor - Gyűjtés és kiállítás viszonya a múzeumban
219-238
   Michael Fehr: A történelem konstrukciója - a múzeumban
239-254
      I.
239-242
      II.
242-251
         1. A múzeum mint a történeti tudat terméke és helyszíne
242-245
         2. Kiállítással a múzeum ellen
245-247
         3. A múzeum mint időgép
247-251
      III.
251-254
   Christian Metz: Élvezetteli olvasatok - Adalékok az irodalmi kiállítás szemiológiájához és narratológiájához
255-272
      Vadabb kiállításokat, több örömöt az olvasásban!
255-256
      Posztstrukturalista kiállítás-olvasat
256-259
      Az olvasás élvezete a LiMo-ban
259-263
      Szemközt a tárggyal
263-270
      Öröm-narratológia
270-272
   Uwe Wirth: Mi mutatkozik meg, amikor irodalmat mutatunk be?
273-287
      Metalizáció
273-277
      Irodalom mint szöveg
277-279
      Az irodalom mint dolog
279-282
      A látás parergonális keretezése
282-285
      Metaindexikalitás
285-287
A tanulmányok forrásai
289-291
Névmutató
293-300
Kolofon
Hátsó borító