Dráma, pedagógia, pszichológia
Szerző: Pinczésné Palásthy IldikóCím: Dráma, pedagógia, pszichológia
Megjelenési adatok: Pedellus tankönyvkiadó, Debrecen, 2003. | ISBN: 963-9396-33-8
A pedagógusok régóta tudják, s mára az oktatásügy is megértette, hogy az iskola akkor jár a legjobb úton, ha a gyermeki személyiséget állítja tevékenysége középpontjába. A személyiségfejlesztés elsőrendű feladat voltát több tényező is indokolja. A kor a teljesítményorientáltságot preferálja, ami a saját képességeit, tehetségét, egyéniségét tudatosító és megvalósító embertípust feltételezi. Ehhez azonban meglehetősen kevés segítséget tud a társadalom nyújtani. Míg ugyanis a korábbi társadalmi alakzatokban az ember helye és viselkedése egyértelműbb, körülhatároltabb és stabilabb volt a szabályok, normák, vallások révén, addig mára ezek a fogódzók nagyrészt elveszítették jogosultságukat, érvényességüket, ill. átértékelődtek. A mai kor emberének új értékeket kell felismernie, új normákkal kell azonosulnia, új körülményekhez kell alkalmazkodnia. Az egyének oldaláról ez önismereti igényként vetődik fel: egyre több önmagukkal kapcsolatos tudást szeretnének szerezni, önmaguk és fontos kapcsolataik sorsát tudatosan szeretnék alakítani (TELKES, 1989). A társadalmi és egyéni, személyiségfejlesztési és önismereti szükséglet kielégítésére szolgálnak a pszichológusok, pszichiáterek által szervezett és vezetett személyiségfejlesztő tréningek. A szélesebb körű intézményes igénykielégítés szándékával segítő foglalkozásúak (többek között pedagógusok) is indítanak önismereti, személyiségfejlesztő csoportokat, ők viszont nem rendelkeznek megfelelő mértékben az egyének és csoportok életében zajló történések értelmezéséhez, irányításához, felhasználásához szükséges tudással, tapasztalattal (BUDA, 1989). Pedig ahhoz, hogy megfelelő időben tudjuk kedvező irányba befolyásolni a személyiség fejlődését, hogy esetleges reszocializációs, korrekciós feladatainkat is el tudjuk látni, a személyiségfejlesztés hagyományos intézményében, az iskolában is általános érvénnyel és rendszeresen kellene alkalmazni - akár speciális foglalkozásként - az életkori sajátosságoknak adekvát csoportmódszereket. Ilyen módszernek tartjuk a drámapedagógiát, a drámajátékok alkalmazására épülő személyiségformáló csoportmódszert. Jelen munkával célunk rendszerezett, elmélyült áttekintést adni a dráma-pedagógia, a dramatikus nevelés elméletéről, természetéről, differenciaspecifikumairól, sajátos eljárásairól, gyakorlatairól a pszichológia tanításait segítségül híva. Szándékaink között szerepel annak a ténynek a kiemelése, tudatosítása is, hogy pszichológiai, csoportdinamikai tudás és tapasztalat szükséges a drámajáték mint sajátos személyiség- és közösségformáló csoportmódszer alkalmazásához. Gondolatmenetünkben a drámapedagógia interdiszciplináris jellegére építünk. Arra ugyanis, hogy benne több tudomány és művészet hatása talált egymásra. A drámapedagógia gyökereként, forrásaként hivatkozunk: a színművészetre, a pszichológiára és Színművészeti vonatkozásként részletesen szólunk a drámai megjelenítési mód sajátosságairól, funkcióiról; pedagógiai vetületként a reformpedagógiai törekvések témaközeli aspektusaira utalunk; pszichológiai kérdéskörből pedig a fejlődéslélektan játékkal kapcsolatos tanításaival és a csoportmódszerekkel, kiemelten a pszichodrámával foglalkozunk.
Kategóriák: Neveléstudomány, Pszichológia
Tárgyszavak: Pedagógia, Dráma, Személyiségfejlesztés, Drámajáték, Színjáték
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Pedagógia, Dráma, Személyiségfejlesztés, Drámajáték, Színjáték
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Címlap
Copyright/impresszum
Előszó
3-4
A drámapedagógia gyökerei
5-25
A színjáték
6-8
Pedagógiai gyökerek - reformpedagógiai irányzatok
8-12
A drámapedagógia és pszichológiai gyökerei
12-25
A játék
12-14
A játék fajtái
15-18
Csoportmódszerek
18-19
A játék, a dramatic action
20
A katarzis
20
A spontaneitás
20-21
A pszichodráma változatai
22-25
A drámajáték fogalma
26-39
A jelen drámapedagógia irányzatai, nagyjai
27-31
A drámapedagógia itthon
32-33
Nemzetközi kitekintés
32-33
A drámapedagógia lényege
33-34
A dramatikus tevékenység természete
34
A drámapedagógia célja
35-36
A dramatikus tevékenység jelentésszintjei
36-37
A drámajáték-foglalkozás
37-38
A résztvevők, a drámajátszók
38
A drámajátékok típusai, osztályozása
38-39
A drámajátékok alkalmazási lehetőségei, módjai
39
Drámajáték-tár
40-69
Bemelegítő, lazító gyakorlatok
40-41
Kinyílás, napimádás
40
Zsák búza
40
Cicahát-kutyahát
41
Tangóharmónika
41
Szabadulás
41
Fájdalomcsillapító
41
Gyors relaxáció
41
Érzékelő gyakorlatok
42-44
Tanuljuk az anyagok üzenetét
42
A színek világa
42
Nyomozókutya
42
Milyen szaga van?
43
Azonosítás tapintással
43
Tárgytapintási élmények tudatosítása
43
Hangerősítés
43-44
Mi változott?
44
Halláskoncentráció
44
Testhelyzetleírás
44
Koncentrációs gyakorlatok
45-46
Piros léggömb
45
Bumm!
45
Jeruzsálem-Jerikó
45
Hallgatni arany
45-46
Számvadászat
46
Kreativitásfejlesztő gyakorlatok
46-51
Miért, mitől szép?
46
Szóépítés
46
Nyelvi játék
47
Állatkombinációk
47
Tulajdonság és szókapcsolatok
47
Levegő, föld, víz
47-48
Történetbefejezés
48
Gúzsba kötött történet
48
Gulliver-játék
48
Reklámozás
48
Gruffacsór
49
Ritmustörténet
49
Rajzoljunk együtt!
49-50
Énekeljünk-rajzoljunk!
50
Zene-rajz-mozgás
50
Ritmusból dallam
50-51
Tárgyépítés testekből
51
Encounter-gyakorlatok
51-55
Mimikai gyakorlatok
51
Néma kiáltás
52
Gesztusgyakorlatok
52
Játsszuk el!
52-53
Testtartás
53
Empátiás, metakommunikációs gyakorlatok
53
Hagyjuk beszélni a kezeinket!
54
Helyzetgyakorlatok a főbb értelmek átéléséhez
54
Alapvető érzelmek felismerése
54
Kicsoda ő?
54
Tárgyak sorsa
55
Speciális pszichovegetatív gyakorlatok
55
Mimetikus játékok
51-59
Tükörjáték
55
Instrukcióadás szemmel
55-56
Járás
56
Mozgásorientáció
56
Mozgásimitáció
56
Hideg-meleg élmény
57
Szoborjáték
57
Fényképkészítés
57-58
Egy kiállításon
58
Amerikából jöttünk
58
Cipő vagyok
58
Add tovább a mozdulatsort!
59
Adj hozzá egy mozdulatot!
59
Álomjáték
59
Szituációs gyakorlatok
60-62
Szituációs játékok
60
Ez megint egy szép vasárnap volt!
60
És most gyorsan haza!
60
Ez aztán sikerült
60
Búcsúzunk
61
Belépés valahová
61
Közmondások
61
Tulajdonságok
61-62
Konfliktusos helyzetek
63
Gyermek-szülő
63
Tanár-diák
63
Gyerek-gyerek
63
Önismereti gyakorlatok
64-65
Szüleim mesélték rólam
64
Válassz hozzád illő nevet!
64
Időgép
64
Találj ki saját jelet!
64
Szívesen lennék, soha nem lennék
65
Anyu mindig azt mondja nekem Apu mindig azt mondja nekem
65
Társismereti és kapcsolatfejlesztö gyakorlatok
65-69
Ki vagy?
65
Valaki a sarokban,
65
Nevek szólítása
65
Zsipp-zsupp játék
66
Papírfoglaló
66
Kígyógyakorlat
66
Kézfogó
66
Távirányító
67
Kulcsjáték
67
Nevető sapka
67
A játszma szabálya
67
Bogozd ki a csomót!
68
Aprópénz-játék
68
Együttrajzolás
69
Csoporttabló
69
Állatpolgármester-választás
69
A drámajáték-foglalkozások tematikája és vázlata
70-79
Tematika (A-variáció)
70-76
Tematika (B-variáció)
77-79
Hatásvizsgálati módszerek
80-98
Coping-stratégiák
81-85
Megküzdési stratégiák (interjú)
84
Reakciók
85
Ön- és tárismeret vizsgálata - Karakterológiai szavazólap
86-88
Karakterológiai szavazólap
88
Énkép-vizsgálat
89-90
Milyennek látod magadat?
90
Kreativitásvizsgálat
91-96
A kreativitás fogalmi jegyei
91
A Torrance-teszt
91-92
Körök teszt
93-94
Kreativitás-szabadidő
94
Kreatív szabadidő tevékenység kérdőív
94-96
Élmény-vizsgálat
97-98
Mit jelentett számodra a drámafoglalkozás?
98
Bibliográfia
99-102
Tartalom