Dráma, pedagógia, pszichológia corvina logo

Szerző: Pinczésné Palásthy Ildikó
Cím: Dráma, pedagógia, pszichológia
Megjelenési adatok: Pedellus tankönyvkiadó, Debrecen, 2003. | ISBN: 963-9396-33-8

coverimage A pedagógusok régóta tudják, s mára az oktatásügy is megértette, hogy az iskola akkor jár a legjobb úton, ha a gyermeki személyiséget állítja tevékenysége középpontjába. A személyiségfejlesztés elsőrendű feladat voltát több tényező is indokolja. A kor a teljesítményorientáltságot preferálja, ami a saját képességeit, tehetségét, egyéniségét tudatosító és megvalósító embertípust feltételezi. Ehhez azonban meglehetősen kevés segítséget tud a társadalom nyújtani. Míg ugyanis a korábbi társadalmi alakzatokban az ember helye és viselkedése egyértelműbb, körülhatároltabb és stabilabb volt a szabályok, normák, vallások révén, addig mára ezek a fogódzók nagyrészt elveszítették jogosultságukat, érvényességüket, ill. átértékelődtek. A mai kor emberének új értékeket kell felismernie, új normákkal kell azonosulnia, új körülményekhez kell alkalmazkodnia. Az egyének oldaláról ez önismereti igényként vetődik fel: egyre több önmagukkal kapcsolatos tudást szeretnének szerezni, önmaguk és fontos kapcsolataik sorsát tudatosan szeretnék alakítani (TELKES, 1989). A társadalmi és egyéni, személyiségfejlesztési és önismereti szükséglet kielégítésére szolgálnak a pszichológusok, pszichiáterek által szervezett és vezetett személyiségfejlesztő tréningek. A szélesebb körű intézményes igénykielégítés szándékával segítő foglalkozásúak (többek között pedagógusok) is indítanak önismereti, személyiségfejlesztő csoportokat, ők viszont nem rendelkeznek megfelelő mértékben az egyének és csoportok életében zajló történések értelmezéséhez, irányításához, felhasználásához szükséges tudással, tapasztalattal (BUDA, 1989). Pedig ahhoz, hogy megfelelő időben tudjuk kedvező irányba befolyásolni a személyiség fejlődését, hogy esetleges reszocializációs, korrekciós feladatainkat is el tudjuk látni, a személyiségfejlesztés hagyományos intézményében, az iskolában is általános érvénnyel és rendszeresen kellene alkalmazni - akár speciális foglalkozásként - az életkori sajátosságoknak adekvát csoportmódszereket. Ilyen módszernek tartjuk a drámapedagógiát, a drámajátékok alkalmazására épülő személyiségformáló csoportmódszert. Jelen munkával célunk rendszerezett, elmélyült áttekintést adni a dráma-pedagógia, a dramatikus nevelés elméletéről, természetéről, differenciaspecifikumairól, sajátos eljárásairól, gyakorlatairól a pszichológia tanításait segítségül híva. Szándékaink között szerepel annak a ténynek a kiemelése, tudatosítása is, hogy pszichológiai, csoportdinamikai tudás és tapasztalat szükséges a drámajáték mint sajátos személyiség- és közösségformáló csoportmódszer alkalmazásához. Gondolatmenetünkben a drámapedagógia interdiszciplináris jellegére építünk. Arra ugyanis, hogy benne több tudomány és művészet hatása talált egymásra. A drámapedagógia gyökereként, forrásaként hivatkozunk: a színművészetre, a pszichológiára és Színművészeti vonatkozásként részletesen szólunk a drámai megjelenítési mód sajátosságairól, funkcióiról; pedagógiai vetületként a reformpedagógiai törekvések témaközeli aspektusaira utalunk; pszichológiai kérdéskörből pedig a fejlődéslélektan játékkal kapcsolatos tanításaival és a csoportmódszerekkel, kiemelten a pszichodrámával foglalkozunk.
Kategóriák: Neveléstudomány, Pszichológia
Tárgyszavak: Pedagógia, Dráma, Személyiségfejlesztés, Drámajáték, Színjáték
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Címlap
Copyright/impresszum
Előszó
3-4
A drámapedagógia gyökerei
5-25
   A színjáték
6-8
   Pedagógiai gyökerek - reformpedagógiai irányzatok
8-12
   A drámapedagógia és pszichológiai gyökerei
12-25
      A játék
12-14
      A játék fajtái
15-18
      Csoportmódszerek
18-19
      A játék, a dramatic action
20
      A katarzis
20
      A spontaneitás
20-21
      A pszichodráma változatai
22-25
A drámajáték fogalma
26-39
   A jelen drámapedagógia irányzatai, nagyjai
27-31
   A drámapedagógia itthon
32-33
      Nemzetközi kitekintés
32-33
   A drámapedagógia lényege
33-34
   A dramatikus tevékenység természete
34
   A drámapedagógia célja
35-36
   A dramatikus tevékenység jelentésszintjei
36-37
   A drámajáték-foglalkozás
37-38
      A résztvevők, a drámajátszók
38
   A drámajátékok típusai, osztályozása
38-39
   A drámajátékok alkalmazási lehetőségei, módjai
39
Drámajáték-tár
40-69
   Bemelegítő, lazító gyakorlatok
40-41
      Kinyílás, napimádás
40
      Zsák búza
40
      Cicahát-kutyahát
41
      Tangóharmónika
41
      Szabadulás
41
      Fájdalomcsillapító
41
      Gyors relaxáció
41
   Érzékelő gyakorlatok
42-44
      Tanuljuk az anyagok üzenetét
42
      A színek világa
42
      Nyomozókutya
42
      Milyen szaga van?
43
      Azonosítás tapintással
43
      Tárgytapintási élmények tudatosítása
43
      Hangerősítés
43-44
      Mi változott?
44
      Halláskoncentráció
44
      Testhelyzetleírás
44
   Koncentrációs gyakorlatok
45-46
      Piros léggömb
45
      Bumm!
45
      Jeruzsálem-Jerikó
45
      Hallgatni arany
45-46
      Számvadászat
46
   Kreativitásfejlesztő gyakorlatok
46-51
      Miért, mitől szép?
46
      Szóépítés
46
      Nyelvi játék
47
      Állatkombinációk
47
      Tulajdonság és szókapcsolatok
47
      Levegő, föld, víz
47-48
      Történetbefejezés
48
      Gúzsba kötött történet
48
      Gulliver-játék
48
      Reklámozás
48
      Gruffacsór
49
      Ritmustörténet
49
      Rajzoljunk együtt!
49-50
      Énekeljünk-rajzoljunk!
50
      Zene-rajz-mozgás
50
      Ritmusból dallam
50-51
      Tárgyépítés testekből
51
   Encounter-gyakorlatok
51-55
      Mimikai gyakorlatok
51
      Néma kiáltás
52
      Gesztusgyakorlatok
52
      Játsszuk el!
52-53
      Testtartás
53
      Empátiás, metakommunikációs gyakorlatok
53
      Hagyjuk beszélni a kezeinket!
54
      Helyzetgyakorlatok a főbb értelmek átéléséhez
54
      Alapvető érzelmek felismerése
54
      Kicsoda ő?
54
      Tárgyak sorsa
55
      Speciális pszichovegetatív gyakorlatok
55
   Mimetikus játékok
51-59
      Tükörjáték
55
      Instrukcióadás szemmel
55-56
      Járás
56
      Mozgásorientáció
56
      Mozgásimitáció
56
      Hideg-meleg élmény
57
      Szoborjáték
57
      Fényképkészítés
57-58
      Egy kiállításon
58
      Amerikából jöttünk
58
      Cipő vagyok
58
      Add tovább a mozdulatsort!
59
      Adj hozzá egy mozdulatot!
59
      Álomjáték
59
   Szituációs gyakorlatok
60-62
      Szituációs játékok
60
      Ez megint egy szép vasárnap volt!
60
      És most gyorsan haza!
60
      Ez aztán sikerült
60
      Búcsúzunk
61
      Belépés valahová
61
      Közmondások
61
      Tulajdonságok
61-62
   Konfliktusos helyzetek
63
      Gyermek-szülő
63
      Tanár-diák
63
      Gyerek-gyerek
63
   Önismereti gyakorlatok
64-65
      Szüleim mesélték rólam
64
      Válassz hozzád illő nevet!
64
      Időgép
64
      Találj ki saját jelet!
64
      Szívesen lennék, soha nem lennék
65
      Anyu mindig azt mondja nekem Apu mindig azt mondja nekem
65
   Társismereti és kapcsolatfejlesztö gyakorlatok
65-69
      Ki vagy?
65
      Valaki a sarokban,
65
      Nevek szólítása
65
      Zsipp-zsupp játék
66
      Papírfoglaló
66
      Kígyógyakorlat
66
      Kézfogó
66
      Távirányító
67
      Kulcsjáték
67
      Nevető sapka
67
      A játszma szabálya
67
      Bogozd ki a csomót!
68
      Aprópénz-játék
68
      Együttrajzolás
69
      Csoporttabló
69
      Állatpolgármester-választás
69
A drámajáték-foglalkozások tematikája és vázlata
70-79
   Tematika (A-variáció)
70-76
   Tematika (B-variáció)
77-79
Hatásvizsgálati módszerek
80-98
   Coping-stratégiák
81-85
      Megküzdési stratégiák (interjú)
84
      Reakciók
85
   Ön- és tárismeret vizsgálata - Karakterológiai szavazólap
86-88
      Karakterológiai szavazólap
88
   Énkép-vizsgálat
89-90
      Milyennek látod magadat?
90
   Kreativitásvizsgálat
91-96
      A kreativitás fogalmi jegyei
91
      A Torrance-teszt
91-92
      Körök teszt
93-94
      Kreativitás-szabadidő
94
      Kreatív szabadidő tevékenység kérdőív
94-96
   Élmény-vizsgálat
97-98
      Mit jelentett számodra a drámafoglalkozás?
98
Bibliográfia
99-102
Tartalom