Pedagógiák az ezredfordulón
Szerkesztők:
Pukánszky Béla ; Zsolnai AnikóTovábbi szerzők: Biróné Balog Vilma; Bordács Margit; Németh András; Mesterházi Zsuzsa; Galambos Rita; Neill, A.S; Bettelheim, Bruno; Sweeney, Mary E.; Czike Bernadett; Clark, Edward T.; Miller, Ron; Randle, Damian; Illich, Ivan D.; Zrinszky László ; Gáspár László ; Heffher Anna; Kiss Éva
Cím: Pedagógiák az ezredfordulón
Alcím: Szöveggyűjtemény
Fordítók: Bánfi Ilona; Baska Gabriella; Pukánszkyné Király Katalin; Lesznyák Márta; Török Attila
Megjelenési adatok: Eötvös József Könyv- és Lapkiadó Bt., Budapest, 1998. | ISBN: 963-9024-38-4

Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Nevelés, Pedagógia, Iskolakoncepció, Pedagógiai irányzat, Reformpedagógia
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Nevelés, Pedagógia, Iskolakoncepció, Pedagógiai irányzat, Reformpedagógia
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright/Impresszum
Tartalom
6
Előszó
7-9
I. Tradicionális reformpedagógiák az ezredfordulón
10-110
Biróné Balog Vilma-Bordács Margit-Németh András: Maria Montessori pedagógiája
13-30
1. Maria Montessori életútja
13-15
2. A Montessori-pedagógia hazánkban
15-18
3. Koncepciójának pedagógiai-pszichológiai alapelvei
18-20
4. A Montessori-pedagógia gyakorlata
21-29
4.1 A Montessori-pedagógia céljai és nevelési értékei
22-23
4.2 Módszerek és eszközök
23-24
4.3 Az előkészített környezet
24-25
4.4 A pedagógus szerepe
25-26
4.5 A tanítás-tanulás szervezése
26-27
4.6 Követelmények
27-28
4.7 Ellenőrzés, értékelés
28-29
Felhasznált irodalom
30
Mesterházi Zsuzsa: A Waldorf-pedagógia korszerűsége az ezredfordulón
31-52
1. Emberkép - gyermekkép
31-35
1. Rubikon
32-33
2. Temperamentumok
33-34
3. Individuális képességek
34-35
2. Világismeret - Önismeret
35-38
3. Tudásgyűjtés - képességfejlesztés
39-44
Formarajz tanítása (1-4. osztály)
40-41
Idegen nyelvek tanítása (1-12.osztály)
41
Gazdasági-szociális ismeretek tanítása (6.osztály)
41-42
Informatika tanítása (8-12.osztály)
42
Földmérési gyakorlat tanítása (10.osztály)
42-44
4. Iskolateremtés - élet az iskolában
44-48
5. Tanárok - tanárképzés
48-50
A képzés tartalma
49-50
Felhasznált szakirodalmi források
51-52
Galambos Rita: A Freinet-pedagógia Magyarországon
53-63
1. Miért időszerű ma a Freinet-pedagógia?
53
2. Általános bevezető
53-54
3. A Freinet-pedagógia helyzete Magyarországon
54
4. Miben áll a Freinet-pedagógia lényege?
55-56
4.1 A szabad kifejezés
55
4.2 A kísérletező tapogatózás
55
4.3 A közösségi élet
55-56
4.4 A természetközeliség
56
5. A Freinet-pedagógia középpontjában a gyerek áll
56-57
6. Freinet-technikák
57-58
6.1 A szabad önkifejezés
57
6.2 A beszélgetőkör
57
6.3 Az osztályújság
57-58
6.4 Az osztályok közti levelezés
58
7. A tanár szerepének megváltozása
58-59
8. A hagyományos keretek felbomlása
59-60
9. Alkotás és tevékenység
60-61
10. A projektről
61
11. Az értékelésről
61-62
Utószó
62-63
Irodalom
63
Németh András: A reformpedagógia törekvései a gyermekközpontú népoktatás szolgálatában - Peter Petersen és a Jenaplan
64-83
Peter Petersen élete és munkássága
64-66
A Jena-Plan
66-68
A Jena-Plan pedagógiai alapelvei
68-70
Iskolai gyakorlatának főbb jellemzői
71-81
I. Az iskolai munka homogén évfolyamosztályok helyett vegyes életkorú gyermekek együttes nevelését biztosító alapcsoportokban zajlik
71-72
II. A "ritmikus heti terv"
73-74
III. A pedagógiai szituáció
74-75
IV. A művelődési alapformák
75-76
V. A kurzusoktatás és csoportmunka
76-79
1. A törzsanyag elsajátítását mindenki számára biztosító kurzusok
76-77
2. A csoportos szabad munka a személyes műveltség megszerzésére
77-78
3. A közösségi műveltség megszerzésére szolgáló ünnepek
78-79
VI. Osztályozás helyett írásos értékelés
79
VII. Az "iskolai lakószoba"és a munkaeszközök
79-81
A Jenaplan-pedagógia napjainkban
81-82
Ajánlott irodalom
83
A. S. Neill: Summerhill (részlet)
84-98
A gyermek, aki nem szabad
84-90
A szabad gyermek
90-98
Bruno Bettelheim: Summerhill: Pró és kontra
99-110
II. Alternatív pedagógiák
112-177
Mary E. Sweeney: Alternatív nevelés és „alternatív” iskolák
113-120
Az alternatív meghatározásai
113-114
Történeti gyökerek
114-115
Szervezeti jellemzők
115-116
Rugalmas szerepek
116-117
Szerkezet és felelősség
117-118
Az alternatív iskolák mindenki érdekeit szolgálják
118
Összegzés
119
Jegyzetek
119-120
Czike Bernadett: Az alternatív iskolák jellemzői Magyarországon
121-132
1. A tanárszerep megváltozása
121-127
1.1 A tanárszerep megváltozásának formai jegyei
122-124
1.1.1 A tér elrendezése
122
1.1.2 A tanítás módszere
122
1.1.3 A tanár személyiségével szemben támasztott követelmények
122-123
1.1.4 Az iskolai kommunikáció
123
1.1.5 A tanár-szülő viszony
124
1.2 A tanárszerep megváltozásának következményei
124-127
1.2.1 Tanári tekintély
124
1.2.2 A gyerekek érzelmi jellemzői
125
1.2.3 A szabályok kialakítása
125
1.2.4 A motiváció
126
1.2.5 Gyerekek közötti kommunikáció
126-127
2. A gyerekek személyiségének figyelembevétele
127-130
2.1 Formai, látható jegyek
127-128
2.1.1 "Teljesítmény és/vagy gyerekcentrikusság?"
127
2.1.2 A tanulás lehet öröm
127
2.1.3 A verseny jelenlegi formájában ki van zárva
127-128
2.2 A gyermeki személyiség figyelembevételének következményei
128-130
2.2.1 A személyre szóló értékelés
129
2.2.2 A tanár felkészülése
129
2.2.3 A szülők kételyeinek eloszlatása
129
2.2.4 A tananyag a hagyományos iskolához mérten
129-130
3. Az alternatív iskolák kezdeti elvei és mai gyakorlata
130-132
3.1 A szabályok és a rend
130
3.2 A felvételi rendszer
131
3.3 A vezetés
131-132
Edward T. Clark, ifj.: Holisztikus nevelés: a teljesség keresése
133-142
Az első alapelv
134-135
Kirakós játék részei vagy egység?
136-138
A tudat útja
138-139
A tudomány új paradigmái
139-140
Következtetések
140-141
Jegyzetek
142
Ron Miller négy alapelve
142
Ron Miller: A holisztikus nevelés jellemző jegyei
143-149
Alternatív nevelés
142
Konfliktuskezelés és meditáció
142
Kritikai pedagógia
142-144
A fejlődésnek megfelelő tanterv
144
Globális nevelés
144
Zöld pedagógia
145
Humanisztikus nevelés
145
Integrált nap
145-146
Tanulási módok
146
A Montessori-pedagógia
146
Progresszív nevelés
146-147
Az átmenet rítusai
147
Spiritualitás
147-148
Transzperszonális pszichológia
148
Waldorf-pedagógia
148-149
A teljes gyermek
149
A teljes nyelv
149
Damian Randle: A zöld pedagógia gyökerei
150-162
Damian Randle: Mit akarunk?
163-177
Néhány előfelvetés
163-164
Törődés a Földdel
164-165
Az egymással val törődés
166
A személyes kiteljesedés elérése
166-167
Megfelelő technológia
167-168
Politikaformálás
168-169
Spirituális átalakítás
169-170
Kis iskolák, miniiskolák, rugalmas iskolák
170-173
A tanítás tartalma
173-174
Az iskola és a helyi közösség
175-176
Az iskola és a szülők
177
III. A posztmodern kor pedagógiai útkeresése
180-205
Ivan D. Illich: A társadalom iskolátlanítása (részlet)
181-192
Miért kell megszüntetnünk az iskolát?
181-192
Zrinszky László: ,Aki gyerekeket akar nevelni, tönkre akaja tenni őket” - jegyzetek az antipedagógiáról -
193-205
A radikális iskolakritika
193-195
A "fekete pedagógia" leleplezése
195-198
A nevelés bűvös köre
198-200
Lehet-e "a jövőnek nevelni"?
200-202
Gyermekellenesség és gyermekbarátság
202-205
IV. Hazai iskolakoncepciók
208-237
Gáspár László: Szentlőrinc: Egy alternatív pedagógiai rendszer
209-224
A fejlesztés eredeti célja
209
Az iskolakísérlet mint a fejlesztés speciális formája
209-210
A szentlőrinci iskolakísérlet közvetlen társadalompolitikai előzményei
210-211
A szentlőrinci iskolakísérlet pedagógiai előzményei
211
Az intenzív iskolafejlesztés elméleti kiindulópontjai
212-213
Az intenzív fejlesztés fő irányai
213-216
A fejlesztési folyamat tervezett és tényleges menete
216-219
Az elemek és a rendszeregész transzformációja
220-221
Az önfejlődés és az elterjedés nehézségeit magyarázó okok
221-222
A szentlőrinci típusú alternatív pedagógiai rendszer "hozama" (paradigmatikus vonásai)
222-223
Felhasznált irodalom
224
Heffher Anna-Kiss Éva: Az értékközvetítő és képességfejlesztő program és pedagógia mint a Zsolnai-pedagógia legjelentősebb eleme
225-237
Bevezetés
225
I. Válságszindrómák a '70-es évek pedagógiájában
226-227
II. Az értékközvetítő és képességfejlesztő program és pedagógia
227-235
1. Az értékközvetítő és képességfejlesztő program kutatási hátteréről
228-231
1.1 A képesség- és tehetségfejlesztő kutatás előfelvetései és posztulátumai
228
1.2 Követelmények az iskolában megvalósítandó képesség- és tehetségfejlesztésre nézve
228-229
1.3 Az akciókutatás normái
229-230
1.4 A kutatás előkészítő szakasza
231
1.5 Az iskola kritikája
231
2. Az értékközvetítő és képességfejlesztő program tantárgyi rendszere
231-232
3. Az értékközvetítő és képességfejlesztő program - mint az ezredforduló világszindrómáira választ adó pedagógiai praxis - főbb jellemzői
233-235
III. A kutatások folytatásának irányai
235-237
Az Eötvös József Könyvkiadó pedagógiai vonatkozású egyéb kiadványai
238-243
Az Eötvös József Könyvkiadó eddig megjelent fontosabb kiadványai
244
Hátsó borító