Pedagógiák az ezredfordulón corvina logo

Szerkesztők: Pukánszky Béla ; Zsolnai Anikó
További szerzők: Biróné Balog Vilma; Bordács Margit; Németh András; Mesterházi Zsuzsa; Galambos Rita; Neill, A.S; Bettelheim, Bruno; Sweeney, Mary E.; Czike Bernadett; Clark, Edward T.; Miller, Ron; Randle, Damian; Illich, Ivan D.; Zrinszky László ; Gáspár László ; Heffher Anna; Kiss Éva
Cím: Pedagógiák az ezredfordulón
Alcím: Szöveggyűjtemény
Fordítók: Bánfi Ilona; Baska Gabriella; Pukánszkyné Király Katalin; Lesznyák Márta; Török Attila
Megjelenési adatok: Eötvös József Könyv- és Lapkiadó Bt., Budapest, 1998. | ISBN: 963-9024-38-4

coverimage Az ezredforduló küszöbéről visszatekintve jól látható: a huszadik század világszerte bővelkedett pedagógiai reformirányzatokban, a hagyományos nevelést megújító törekvésekben. A század elejétől kezdve megerősödő és ma is létező un. „ tradicionális reformpedagógia” irányzatai mellett a hatvanas-hetvenes évek társadalmi reformmozgalmai és iskolaújító törekvései az alternatív pedagógiák megszületését eredményezték. A létrejövő irányzatok többségükben támaszkodtak valamilyen „klasszikus” pedagógiai reformirányzatra -mint a Montessori- vagy Waldorf-pedagógia elfogadták a századelő progresszív reformmozgalmait kiindulási alapnak, de nevelésfilozófiájukat éppígy befolyásolta az iskolát mint intézményt tagadó „szabad nevelés" mozgalma, illetve az újabb keletű humanisztikus pszichológiai irányzatok gyermekközpontú felfogása is. Kötetünkbe olyan szemelvényeket válogattunk, amelyek e két nagy kör - a reformpedagógiák és az alternatív pedagógiák - gondolatvilágát, nevelésről, iskoláról vallott felfogását tükrözik. A tanulmányok összeállításakor feltételeztük, hogy az Olvasó rendelkezik ismeretekkel a huszadik század elejének reformpedagógiai mozgalmairól és a század hatvanas-hetvenes éveinek alternatív pedagógiai irányzatairól, hiszen ezekről tanulmányok, monográfiák, tankönyvek egész sora áll rendelkezésre.1 Ezek ismeretében bízva inkább a reformirányzatok és alternatívák mai aktualitását kerestük. Ebben a gyűjteményben olyan tanulmányok szerepelnek, amelyek valamilyen - szorosabb vagy lazább - szállal kapcsolódnak a mai magyar pedagógiákhoz, az ezredforduló hazai iskolaügyéhez. A kötet első felében a „klasszikus” reformpedagógiák köréből merítettünk, azok tovább élését mutatjuk be a nemzetközi és magyar helyzetkép tükrében. A reformpedagógiáról hallva sokszor vetődik fel a kérdés: mi a helyzet ma Magyarországon, milyen körülmények között működnek a magyar Waldorf-és Montessori-iskolák vagy a Freinet-osztályok? Hogyan sikerült adaptálni ezeket a jól ismert, évtizedek óta a világ számos országában bizonyítottan eredményes reformpedagógiákat az ezredforduló hazai viszonyaihoz? Milyen esélyei vannak az Európa más országaiban elterjedt szintetizáló jellegű pedagógiának, a Jenaplannak a magyarországi meggyökereztetésre? Ebben a részben helyeztünk el két tanulmányt, amelyek A. S. Neill, (1883— 1973) angol pedagógus 1921 óta Summerhill néven működő bentlakásos iskolájával foglalkoznak. A nevelői tekintélyt elvető - ún. „antiautoriter” - pedagógia gondolatai itt valóságos gyakorlatot befolyásoló elvekké váltak, s azok ma is, hiszen ez az iskola Neill leányának, Zoe Readhednnek a vezetésével ma is működik. A Summerhill körül kibontakozó rendkívül heves vita -amelybe olyan neves pszichológusok is bekapcsolódtak, mint Brúnó Bettelheim - azóta is tart. Az iskolás kötöttségeknek hadat üzenő szabad nevelésnek ezt az „archetípusát” alternatív iskolák egész sora vállalja ma is szellemi elődként, pedagógiai elvei így a mai gyakorlatot is befolyásolják. Ahogyan Rousseau nélkül nem alkothatunk magunknak teljes képet a mai nemzetközi és magyar alternatív pedagógiákról.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Nevelés, Pedagógia, Iskolakoncepció, Pedagógiai irányzat, Reformpedagógia
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Copyright/Impresszum
Tartalom
6
Előszó
7-9
I. Tradicionális reformpedagógiák az ezredfordulón
10-110
   Biróné Balog Vilma-Bordács Margit-Németh András: Maria Montessori pedagógiája
13-30
   1. Maria Montessori életútja
13-15
   2. A Montessori-pedagógia hazánkban
15-18
   3. Koncepciójának pedagógiai-pszichológiai alapelvei
18-20
   4. A Montessori-pedagógia gyakorlata
21-29
      4.1 A Montessori-pedagógia céljai és nevelési értékei
22-23
      4.2 Módszerek és eszközök
23-24
      4.3 Az előkészített környezet
24-25
      4.4 A pedagógus szerepe
25-26
      4.5 A tanítás-tanulás szervezése
26-27
      4.6 Követelmények
27-28
      4.7 Ellenőrzés, értékelés
28-29
   Felhasznált irodalom
30
   Mesterházi Zsuzsa: A Waldorf-pedagógia korszerűsége az ezredfordulón
31-52
      1. Emberkép - gyermekkép
31-35
         1. Rubikon
32-33
         2. Temperamentumok
33-34
         3. Individuális képességek
34-35
      2. Világismeret - Önismeret
35-38
      3. Tudásgyűjtés - képességfejlesztés
39-44
         Formarajz tanítása (1-4. osztály)
40-41
         Idegen nyelvek tanítása (1-12.osztály)
41
         Gazdasági-szociális ismeretek tanítása (6.osztály)
41-42
         Informatika tanítása (8-12.osztály)
42
         Földmérési gyakorlat tanítása (10.osztály)
42-44
      4. Iskolateremtés - élet az iskolában
44-48
      5. Tanárok - tanárképzés
48-50
         A képzés tartalma
49-50
      Felhasznált szakirodalmi források
51-52
   Galambos Rita: A Freinet-pedagógia Magyarországon
53-63
      1. Miért időszerű ma a Freinet-pedagógia?
53
      2. Általános bevezető
53-54
      3. A Freinet-pedagógia helyzete Magyarországon
54
      4. Miben áll a Freinet-pedagógia lényege?
55-56
         4.1 A szabad kifejezés
55
         4.2 A kísérletező tapogatózás
55
         4.3 A közösségi élet
55-56
         4.4 A természetközeliség
56
      5. A Freinet-pedagógia középpontjában a gyerek áll
56-57
      6. Freinet-technikák
57-58
         6.1 A szabad önkifejezés
57
         6.2 A beszélgetőkör
57
         6.3 Az osztályújság
57-58
         6.4 Az osztályok közti levelezés
58
      7. A tanár szerepének megváltozása
58-59
      8. A hagyományos keretek felbomlása
59-60
      9. Alkotás és tevékenység
60-61
      10. A projektről
61
      11. Az értékelésről
61-62
      Utószó
62-63
      Irodalom
63
   Németh András: A reformpedagógia törekvései a gyermekközpontú népoktatás szolgálatában - Peter Petersen és a Jenaplan
64-83
      Peter Petersen élete és munkássága
64-66
      A Jena-Plan
66-68
      A Jena-Plan pedagógiai alapelvei
68-70
      Iskolai gyakorlatának főbb jellemzői
71-81
         I. Az iskolai munka homogén évfolyamosztályok helyett vegyes életkorú gyermekek együttes nevelését biztosító alapcsoportokban zajlik
71-72
         II. A "ritmikus heti terv"
73-74
         III. A pedagógiai szituáció
74-75
         IV. A művelődési alapformák
75-76
         V. A kurzusoktatás és csoportmunka
76-79
            1. A törzsanyag elsajátítását mindenki számára biztosító kurzusok
76-77
            2. A csoportos szabad munka a személyes műveltség megszerzésére
77-78
            3. A közösségi műveltség megszerzésére szolgáló ünnepek
78-79
         VI. Osztályozás helyett írásos értékelés
79
         VII. Az "iskolai lakószoba"és a munkaeszközök
79-81
      A Jenaplan-pedagógia napjainkban
81-82
      Ajánlott irodalom
83
   A. S. Neill: Summerhill (részlet)
84-98
      A gyermek, aki nem szabad
84-90
      A szabad gyermek
90-98
   Bruno Bettelheim: Summerhill: Pró és kontra
99-110
II. Alternatív pedagógiák
112-177
   Mary E. Sweeney: Alternatív nevelés és „alternatív” iskolák
113-120
      Az alternatív meghatározásai
113-114
      Történeti gyökerek
114-115
      Szervezeti jellemzők
115-116
      Rugalmas szerepek
116-117
      Szerkezet és felelősség
117-118
      Az alternatív iskolák mindenki érdekeit szolgálják
118
      Összegzés
119
      Jegyzetek
119-120
   Czike Bernadett: Az alternatív iskolák jellemzői Magyarországon
121-132
      1. A tanárszerep megváltozása
121-127
         1.1 A tanárszerep megváltozásának formai jegyei
122-124
            1.1.1 A tér elrendezése
122
            1.1.2 A tanítás módszere
122
            1.1.3 A tanár személyiségével szemben támasztott követelmények
122-123
            1.1.4 Az iskolai kommunikáció
123
            1.1.5 A tanár-szülő viszony
124
         1.2 A tanárszerep megváltozásának következményei
124-127
            1.2.1 Tanári tekintély
124
            1.2.2 A gyerekek érzelmi jellemzői
125
            1.2.3 A szabályok kialakítása
125
            1.2.4 A motiváció
126
            1.2.5 Gyerekek közötti kommunikáció
126-127
      2. A gyerekek személyiségének figyelembevétele
127-130
         2.1 Formai, látható jegyek
127-128
            2.1.1 "Teljesítmény és/vagy gyerekcentrikusság?"
127
            2.1.2 A tanulás lehet öröm
127
            2.1.3 A verseny jelenlegi formájában ki van zárva
127-128
         2.2 A gyermeki személyiség figyelembevételének következményei
128-130
            2.2.1 A személyre szóló értékelés
129
            2.2.2 A tanár felkészülése
129
            2.2.3 A szülők kételyeinek eloszlatása
129
            2.2.4 A tananyag a hagyományos iskolához mérten
129-130
      3. Az alternatív iskolák kezdeti elvei és mai gyakorlata
130-132
         3.1 A szabályok és a rend
130
         3.2 A felvételi rendszer
131
         3.3 A vezetés
131-132
   Edward T. Clark, ifj.: Holisztikus nevelés: a teljesség keresése
133-142
      Az első alapelv
134-135
      Kirakós játék részei vagy egység?
136-138
      A tudat útja
138-139
      A tudomány új paradigmái
139-140
      Következtetések
140-141
      Jegyzetek
142
      Ron Miller négy alapelve
142
   Ron Miller: A holisztikus nevelés jellemző jegyei
143-149
      Alternatív nevelés
142
      Konfliktuskezelés és meditáció
142
      Kritikai pedagógia
142-144
      A fejlődésnek megfelelő tanterv
144
      Globális nevelés
144
      Zöld pedagógia
145
      Humanisztikus nevelés
145
      Integrált nap
145-146
      Tanulási módok
146
      A Montessori-pedagógia
146
      Progresszív nevelés
146-147
      Az átmenet rítusai
147
      Spiritualitás
147-148
      Transzperszonális pszichológia
148
      Waldorf-pedagógia
148-149
      A teljes gyermek
149
      A teljes nyelv
149
   Damian Randle: A zöld pedagógia gyökerei
150-162
   Damian Randle: Mit akarunk?
163-177
      Néhány előfelvetés
163-164
      Törődés a Földdel
164-165
      Az egymással val törődés
166
      A személyes kiteljesedés elérése
166-167
      Megfelelő technológia
167-168
      Politikaformálás
168-169
      Spirituális átalakítás
169-170
      Kis iskolák, miniiskolák, rugalmas iskolák
170-173
      A tanítás tartalma
173-174
      Az iskola és a helyi közösség
175-176
      Az iskola és a szülők
177
III. A posztmodern kor pedagógiai útkeresése
180-205
   Ivan D. Illich: A társadalom iskolátlanítása (részlet)
181-192
      Miért kell megszüntetnünk az iskolát?
181-192
   Zrinszky László: ,Aki gyerekeket akar nevelni, tönkre akaja tenni őket” - jegyzetek az antipedagógiáról -
193-205
      A radikális iskolakritika
193-195
      A "fekete pedagógia" leleplezése
195-198
      A nevelés bűvös köre
198-200
      Lehet-e "a jövőnek nevelni"?
200-202
      Gyermekellenesség és gyermekbarátság
202-205
IV. Hazai iskolakoncepciók
208-237
   Gáspár László: Szentlőrinc: Egy alternatív pedagógiai rendszer
209-224
      A fejlesztés eredeti célja
209
      Az iskolakísérlet mint a fejlesztés speciális formája
209-210
      A szentlőrinci iskolakísérlet közvetlen társadalompolitikai előzményei
210-211
      A szentlőrinci iskolakísérlet pedagógiai előzményei
211
      Az intenzív iskolafejlesztés elméleti kiindulópontjai
212-213
      Az intenzív fejlesztés fő irányai
213-216
      A fejlesztési folyamat tervezett és tényleges menete
216-219
      Az elemek és a rendszeregész transzformációja
220-221
      Az önfejlődés és az elterjedés nehézségeit magyarázó okok
221-222
      A szentlőrinci típusú alternatív pedagógiai rendszer "hozama" (paradigmatikus vonásai)
222-223
      Felhasznált irodalom
224
   Heffher Anna-Kiss Éva: Az értékközvetítő és képességfejlesztő program és pedagógia mint a Zsolnai-pedagógia legjelentősebb eleme
225-237
      Bevezetés
225
      I. Válságszindrómák a '70-es évek pedagógiájában
226-227
      II. Az értékközvetítő és képességfejlesztő program és pedagógia
227-235
         1. Az értékközvetítő és képességfejlesztő program kutatási hátteréről
228-231
            1.1 A képesség- és tehetségfejlesztő kutatás előfelvetései és posztulátumai
228
            1.2 Követelmények az iskolában megvalósítandó képesség- és tehetségfejlesztésre nézve
228-229
            1.3 Az akciókutatás normái
229-230
            1.4 A kutatás előkészítő szakasza
231
            1.5 Az iskola kritikája
231
         2. Az értékközvetítő és képességfejlesztő program tantárgyi rendszere
231-232
         3. Az értékközvetítő és képességfejlesztő program - mint az ezredforduló világszindrómáira választ adó pedagógiai praxis - főbb jellemzői
233-235
      III. A kutatások folytatásának irányai
235-237
Az Eötvös József Könyvkiadó pedagógiai vonatkozású egyéb kiadványai
238-243
Az Eötvös József Könyvkiadó eddig megjelent fontosabb kiadványai
244
Hátsó borító