Pedagógiák az ezredfordulón
Szerkesztők: Pukánszky Béla ; Zsolnai AnikóTovábbi szerzők: Biróné Balog Vilma; Bordács Margit; Németh András; Mesterházi Zsuzsa; Galambos Rita; Neill, A.S; Bettelheim, Bruno; Sweeney, Mary E.; Czike Bernadett; Clark, Edward T.; Miller, Ron; Randle, Damian; Illich, Ivan D.; Zrinszky László ; Gáspár László ; Heffher Anna; Kiss Éva
Cím: Pedagógiák az ezredfordulón
Alcím: Szöveggyűjtemény
Fordítók: Bánfi Ilona; Baska Gabriella; Pukánszkyné Király Katalin; Lesznyák Márta; Török Attila
Megjelenési adatok: Eötvös József Könyv- és Lapkiadó Bt., Budapest, 1998. | ISBN: 963-9024-38-4
Az ezredforduló küszöbéről visszatekintve jól látható: a huszadik század világszerte bővelkedett pedagógiai reformirányzatokban, a hagyományos nevelést megújító törekvésekben. A század elejétől kezdve megerősödő és ma is létező un. „ tradicionális reformpedagógia” irányzatai mellett a hatvanas-hetvenes évek társadalmi reformmozgalmai és iskolaújító törekvései az alternatív pedagógiák megszületését eredményezték. A létrejövő irányzatok többségükben támaszkodtak valamilyen „klasszikus” pedagógiai reformirányzatra -mint a Montessori- vagy Waldorf-pedagógia elfogadták a századelő progresszív reformmozgalmait kiindulási alapnak, de nevelésfilozófiájukat éppígy befolyásolta az iskolát mint intézményt tagadó „szabad nevelés" mozgalma, illetve az újabb keletű humanisztikus pszichológiai irányzatok gyermekközpontú felfogása is. Kötetünkbe olyan szemelvényeket válogattunk, amelyek e két nagy kör - a reformpedagógiák és az alternatív pedagógiák - gondolatvilágát, nevelésről, iskoláról vallott felfogását tükrözik. A tanulmányok összeállításakor feltételeztük, hogy az Olvasó rendelkezik ismeretekkel a huszadik század elejének reformpedagógiai mozgalmairól és a század hatvanas-hetvenes éveinek alternatív pedagógiai irányzatairól, hiszen ezekről tanulmányok, monográfiák, tankönyvek egész sora áll rendelkezésre.1 Ezek ismeretében bízva inkább a reformirányzatok és alternatívák mai aktualitását kerestük. Ebben a gyűjteményben olyan tanulmányok szerepelnek, amelyek valamilyen - szorosabb vagy lazább - szállal kapcsolódnak a mai magyar pedagógiákhoz, az ezredforduló hazai iskolaügyéhez. A kötet első felében a „klasszikus” reformpedagógiák köréből merítettünk, azok tovább élését mutatjuk be a nemzetközi és magyar helyzetkép tükrében. A reformpedagógiáról hallva sokszor vetődik fel a kérdés: mi a helyzet ma Magyarországon, milyen körülmények között működnek a magyar Waldorf-és Montessori-iskolák vagy a Freinet-osztályok? Hogyan sikerült adaptálni ezeket a jól ismert, évtizedek óta a világ számos országában bizonyítottan eredményes reformpedagógiákat az ezredforduló hazai viszonyaihoz? Milyen esélyei vannak az Európa más országaiban elterjedt szintetizáló jellegű pedagógiának, a Jenaplannak a magyarországi meggyökereztetésre? Ebben a részben helyeztünk el két tanulmányt, amelyek A. S. Neill, (1883— 1973) angol pedagógus 1921 óta Summerhill néven működő bentlakásos iskolájával foglalkoznak. A nevelői tekintélyt elvető - ún. „antiautoriter” - pedagógia gondolatai itt valóságos gyakorlatot befolyásoló elvekké váltak, s azok ma is, hiszen ez az iskola Neill leányának, Zoe Readhednnek a vezetésével ma is működik. A Summerhill körül kibontakozó rendkívül heves vita -amelybe olyan neves pszichológusok is bekapcsolódtak, mint Brúnó Bettelheim - azóta is tart. Az iskolás kötöttségeknek hadat üzenő szabad nevelésnek ezt az „archetípusát” alternatív iskolák egész sora vállalja ma is szellemi elődként, pedagógiai elvei így a mai gyakorlatot is befolyásolják. Ahogyan Rousseau nélkül nem alkothatunk magunknak teljes képet a mai nemzetközi és magyar alternatív pedagógiákról.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Nevelés, Pedagógia, Iskolakoncepció, Pedagógiai irányzat, Reformpedagógia
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Nevelés, Pedagógia, Iskolakoncepció, Pedagógiai irányzat, Reformpedagógia
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright/Impresszum
Tartalom
6
Előszó
7-9
I. Tradicionális reformpedagógiák az ezredfordulón
10-110
Biróné Balog Vilma-Bordács Margit-Németh András: Maria Montessori pedagógiája
13-30
1. Maria Montessori életútja
13-15
2. A Montessori-pedagógia hazánkban
15-18
3. Koncepciójának pedagógiai-pszichológiai alapelvei
18-20
4. A Montessori-pedagógia gyakorlata
21-29
4.1 A Montessori-pedagógia céljai és nevelési értékei
22-23
4.2 Módszerek és eszközök
23-24
4.3 Az előkészített környezet
24-25
4.4 A pedagógus szerepe
25-26
4.5 A tanítás-tanulás szervezése
26-27
4.6 Követelmények
27-28
4.7 Ellenőrzés, értékelés
28-29
Felhasznált irodalom
30
Mesterházi Zsuzsa: A Waldorf-pedagógia korszerűsége az ezredfordulón
31-52
1. Emberkép - gyermekkép
31-35
1. Rubikon
32-33
2. Temperamentumok
33-34
3. Individuális képességek
34-35
2. Világismeret - Önismeret
35-38
3. Tudásgyűjtés - képességfejlesztés
39-44
Formarajz tanítása (1-4. osztály)
40-41
Idegen nyelvek tanítása (1-12.osztály)
41
Gazdasági-szociális ismeretek tanítása (6.osztály)
41-42
Informatika tanítása (8-12.osztály)
42
Földmérési gyakorlat tanítása (10.osztály)
42-44
4. Iskolateremtés - élet az iskolában
44-48
5. Tanárok - tanárképzés
48-50
A képzés tartalma
49-50
Felhasznált szakirodalmi források
51-52
Galambos Rita: A Freinet-pedagógia Magyarországon
53-63
1. Miért időszerű ma a Freinet-pedagógia?
53
2. Általános bevezető
53-54
3. A Freinet-pedagógia helyzete Magyarországon
54
4. Miben áll a Freinet-pedagógia lényege?
55-56
4.1 A szabad kifejezés
55
4.2 A kísérletező tapogatózás
55
4.3 A közösségi élet
55-56
4.4 A természetközeliség
56
5. A Freinet-pedagógia középpontjában a gyerek áll
56-57
6. Freinet-technikák
57-58
6.1 A szabad önkifejezés
57
6.2 A beszélgetőkör
57
6.3 Az osztályújság
57-58
6.4 Az osztályok közti levelezés
58
7. A tanár szerepének megváltozása
58-59
8. A hagyományos keretek felbomlása
59-60
9. Alkotás és tevékenység
60-61
10. A projektről
61
11. Az értékelésről
61-62
Utószó
62-63
Irodalom
63
Németh András: A reformpedagógia törekvései a gyermekközpontú népoktatás szolgálatában - Peter Petersen és a Jenaplan
64-83
Peter Petersen élete és munkássága
64-66
A Jena-Plan
66-68
A Jena-Plan pedagógiai alapelvei
68-70
Iskolai gyakorlatának főbb jellemzői
71-81
I. Az iskolai munka homogén évfolyamosztályok helyett vegyes életkorú gyermekek együttes nevelését biztosító alapcsoportokban zajlik
71-72
II. A "ritmikus heti terv"
73-74
III. A pedagógiai szituáció
74-75
IV. A művelődési alapformák
75-76
V. A kurzusoktatás és csoportmunka
76-79
1. A törzsanyag elsajátítását mindenki számára biztosító kurzusok
76-77
2. A csoportos szabad munka a személyes műveltség megszerzésére
77-78
3. A közösségi műveltség megszerzésére szolgáló ünnepek
78-79
VI. Osztályozás helyett írásos értékelés
79
VII. Az "iskolai lakószoba"és a munkaeszközök
79-81
A Jenaplan-pedagógia napjainkban
81-82
Ajánlott irodalom
83
A. S. Neill: Summerhill (részlet)
84-98
A gyermek, aki nem szabad
84-90
A szabad gyermek
90-98
Bruno Bettelheim: Summerhill: Pró és kontra
99-110
II. Alternatív pedagógiák
112-177
Mary E. Sweeney: Alternatív nevelés és „alternatív” iskolák
113-120
Az alternatív meghatározásai
113-114
Történeti gyökerek
114-115
Szervezeti jellemzők
115-116
Rugalmas szerepek
116-117
Szerkezet és felelősség
117-118
Az alternatív iskolák mindenki érdekeit szolgálják
118
Összegzés
119
Jegyzetek
119-120
Czike Bernadett: Az alternatív iskolák jellemzői Magyarországon
121-132
1. A tanárszerep megváltozása
121-127
1.1 A tanárszerep megváltozásának formai jegyei
122-124
1.1.1 A tér elrendezése
122
1.1.2 A tanítás módszere
122
1.1.3 A tanár személyiségével szemben támasztott követelmények
122-123
1.1.4 Az iskolai kommunikáció
123
1.1.5 A tanár-szülő viszony
124
1.2 A tanárszerep megváltozásának következményei
124-127
1.2.1 Tanári tekintély
124
1.2.2 A gyerekek érzelmi jellemzői
125
1.2.3 A szabályok kialakítása
125
1.2.4 A motiváció
126
1.2.5 Gyerekek közötti kommunikáció
126-127
2. A gyerekek személyiségének figyelembevétele
127-130
2.1 Formai, látható jegyek
127-128
2.1.1 "Teljesítmény és/vagy gyerekcentrikusság?"
127
2.1.2 A tanulás lehet öröm
127
2.1.3 A verseny jelenlegi formájában ki van zárva
127-128
2.2 A gyermeki személyiség figyelembevételének következményei
128-130
2.2.1 A személyre szóló értékelés
129
2.2.2 A tanár felkészülése
129
2.2.3 A szülők kételyeinek eloszlatása
129
2.2.4 A tananyag a hagyományos iskolához mérten
129-130
3. Az alternatív iskolák kezdeti elvei és mai gyakorlata
130-132
3.1 A szabályok és a rend
130
3.2 A felvételi rendszer
131
3.3 A vezetés
131-132
Edward T. Clark, ifj.: Holisztikus nevelés: a teljesség keresése
133-142
Az első alapelv
134-135
Kirakós játék részei vagy egység?
136-138
A tudat útja
138-139
A tudomány új paradigmái
139-140
Következtetések
140-141
Jegyzetek
142
Ron Miller négy alapelve
142
Ron Miller: A holisztikus nevelés jellemző jegyei
143-149
Alternatív nevelés
142
Konfliktuskezelés és meditáció
142
Kritikai pedagógia
142-144
A fejlődésnek megfelelő tanterv
144
Globális nevelés
144
Zöld pedagógia
145
Humanisztikus nevelés
145
Integrált nap
145-146
Tanulási módok
146
A Montessori-pedagógia
146
Progresszív nevelés
146-147
Az átmenet rítusai
147
Spiritualitás
147-148
Transzperszonális pszichológia
148
Waldorf-pedagógia
148-149
A teljes gyermek
149
A teljes nyelv
149
Damian Randle: A zöld pedagógia gyökerei
150-162
Damian Randle: Mit akarunk?
163-177
Néhány előfelvetés
163-164
Törődés a Földdel
164-165
Az egymással val törődés
166
A személyes kiteljesedés elérése
166-167
Megfelelő technológia
167-168
Politikaformálás
168-169
Spirituális átalakítás
169-170
Kis iskolák, miniiskolák, rugalmas iskolák
170-173
A tanítás tartalma
173-174
Az iskola és a helyi közösség
175-176
Az iskola és a szülők
177
III. A posztmodern kor pedagógiai útkeresése
180-205
Ivan D. Illich: A társadalom iskolátlanítása (részlet)
181-192
Miért kell megszüntetnünk az iskolát?
181-192
Zrinszky László: ,Aki gyerekeket akar nevelni, tönkre akaja tenni őket” - jegyzetek az antipedagógiáról -
193-205
A radikális iskolakritika
193-195
A "fekete pedagógia" leleplezése
195-198
A nevelés bűvös köre
198-200
Lehet-e "a jövőnek nevelni"?
200-202
Gyermekellenesség és gyermekbarátság
202-205
IV. Hazai iskolakoncepciók
208-237
Gáspár László: Szentlőrinc: Egy alternatív pedagógiai rendszer
209-224
A fejlesztés eredeti célja
209
Az iskolakísérlet mint a fejlesztés speciális formája
209-210
A szentlőrinci iskolakísérlet közvetlen társadalompolitikai előzményei
210-211
A szentlőrinci iskolakísérlet pedagógiai előzményei
211
Az intenzív iskolafejlesztés elméleti kiindulópontjai
212-213
Az intenzív fejlesztés fő irányai
213-216
A fejlesztési folyamat tervezett és tényleges menete
216-219
Az elemek és a rendszeregész transzformációja
220-221
Az önfejlődés és az elterjedés nehézségeit magyarázó okok
221-222
A szentlőrinci típusú alternatív pedagógiai rendszer "hozama" (paradigmatikus vonásai)
222-223
Felhasznált irodalom
224
Heffher Anna-Kiss Éva: Az értékközvetítő és képességfejlesztő program és pedagógia mint a Zsolnai-pedagógia legjelentősebb eleme
225-237
Bevezetés
225
I. Válságszindrómák a '70-es évek pedagógiájában
226-227
II. Az értékközvetítő és képességfejlesztő program és pedagógia
227-235
1. Az értékközvetítő és képességfejlesztő program kutatási hátteréről
228-231
1.1 A képesség- és tehetségfejlesztő kutatás előfelvetései és posztulátumai
228
1.2 Követelmények az iskolában megvalósítandó képesség- és tehetségfejlesztésre nézve
228-229
1.3 Az akciókutatás normái
229-230
1.4 A kutatás előkészítő szakasza
231
1.5 Az iskola kritikája
231
2. Az értékközvetítő és képességfejlesztő program tantárgyi rendszere
231-232
3. Az értékközvetítő és képességfejlesztő program - mint az ezredforduló világszindrómáira választ adó pedagógiai praxis - főbb jellemzői
233-235
III. A kutatások folytatásának irányai
235-237
Az Eötvös József Könyvkiadó pedagógiai vonatkozású egyéb kiadványai
238-243
Az Eötvös József Könyvkiadó eddig megjelent fontosabb kiadványai
244
Hátsó borító