Félelem, harag, agresszió
			                 
			
            
            Szerző:
Ranschburg Jenő    Cím: Félelem, harag, agresszió
Sorozatcím: Pszichológia - nevelőknek 11.
Megjelenési adatok: Tankönyvkiadó, Budapest, 1975. | ISBN: 963-17-1289-3
Megjegyzés: Második, bővített kiadás
 Számos jó és kevésbé jó próbálkozás ellenére, valójában még egyetlen kutatónak sem sikerült az érzelem fogalmát maradéktalanul definiálnia. Az első pillanatban ez talán meglepőnek látszik, hiszen ha kimondjuk a szót: érzelem, mindenki csalhatatlan pontossággal tudja, hogy milyen lelki jelenségre gondolunk. Vegyük azonban tekintetbe, hogy még olyan egyszerű, ún. konkrét fogalmak esetén is, mint pl. az „asztal” vagy a „szék”, hasonló problémával állunk szemben: mindenki pontosan tudja, hogy mi az asztal, és azt is, mi a szék, mégis, ha bárki megpróbálkozik e két fogalom szabatos definiálásával (természetesen a ideologikus megközelítést a szabatos definíció kizárja; a tárgyat céljával meghatározni - a szék az, amin ülünk, az asztal az, amin eszünk - csak az óvodás és a kisiskolás gyermekeknek szabad) a legnagyobb nehézségekbe ütközik. Szerencsére az ilyen próbálkozás alig több puszta logikai játéknál, hiszen a tényből, hogy ezek a bútordarabok közismertek, egymással, illetve bármilyen más objektummal föl nem cserélhetők, az következik, hogy logikus körülírásukra - definiálásukra - nincs is alapvető szükség. Ugyanez a helyzet az érzelem esetében is. Meggyőződésünk, hogy ha az olvasó e kis könyv bármelyik helyén az érzelem szóval találkozik, nem gondol sem az észlelésre, sem a problémamegoldó gondolkodásra, hanem kizárólag és pontosan arra a lelki jelenségre, amelyről éppen beszélni szándékozunk, és amelyet az adott helyen az érzelem szóval jelöltünk. Miután ennél többet a legtökéletesebb definíció esetén sem remélhetnénk, úgy véljük, az olvasót sem éri veszteség, és munkánk sem veszít színvonalából, ha most eltekintünk az érzelem definiálásától, amely nézetünk szerint éppen olyan fölösleges - és többé-kevésbé eredménytelen - próbálkozás lenne, mintha az asztal meghatározására tenne kísérletet a kutató, aki az asztal anyagáról és felhasználási módjairól ír tanulmányt. Mégis, hogy tisztán lássuk az érzelem pontos meghatározásának akadályait, vizsgáljunk meg egy definíciót a sok közül. „Az érzelem . . . átélt tendencia valami felé, amit az egyén intuitíve jónak (hasznosnak) és valami elől, amit intuitíve rossznak (károsnak) értékel.” Ez a definíció (amely egyébként M. Arnold amerikai kutatótól származik) egyike a legjobbaknak. Jelentős értéke, hogy az érzelem cselekvésre késztető, motiváló szerepét hangsúlyozza, mely valóban az érzelmek jellemző sajátossága. Ugyanakkor a meghatározás az érzelemnek egy olyan -Arisztotelész által kifejtett - koncepciójára épül, melyet a modern élettani és pszichológiai kutatások nem igazolnak. Arra az elgondolásra utalunk, mely szerint az érzelem keletkezését egy értékelési folyamat, illetve határozott ítélet-alkotás előzi meg. Ha például valaki a réten séta közben egyszerre csak felfedez egy táblát, melyen a következő felirat áll: Vigyázat! A rét alá van aknázva! - akkor az illető először felméri helyzetét, és miután azt minden valószínűség szerint veszélyesnek ítéli, megijed és menekülni próbál. Az érzelem és a kognitív (megismerési) folyamatok ilyen formájú összefüggése csak látszólag logikus; képzeljük el például, hogy egy ember csúcsforgalomban lelép a járdáról, oldalt pillant, és magától néhány méternyire nagy sebességgel közeledő járművet vesz észre.
            Számos jó és kevésbé jó próbálkozás ellenére, valójában még egyetlen kutatónak sem sikerült az érzelem fogalmát maradéktalanul definiálnia. Az első pillanatban ez talán meglepőnek látszik, hiszen ha kimondjuk a szót: érzelem, mindenki csalhatatlan pontossággal tudja, hogy milyen lelki jelenségre gondolunk. Vegyük azonban tekintetbe, hogy még olyan egyszerű, ún. konkrét fogalmak esetén is, mint pl. az „asztal” vagy a „szék”, hasonló problémával állunk szemben: mindenki pontosan tudja, hogy mi az asztal, és azt is, mi a szék, mégis, ha bárki megpróbálkozik e két fogalom szabatos definiálásával (természetesen a ideologikus megközelítést a szabatos definíció kizárja; a tárgyat céljával meghatározni - a szék az, amin ülünk, az asztal az, amin eszünk - csak az óvodás és a kisiskolás gyermekeknek szabad) a legnagyobb nehézségekbe ütközik. Szerencsére az ilyen próbálkozás alig több puszta logikai játéknál, hiszen a tényből, hogy ezek a bútordarabok közismertek, egymással, illetve bármilyen más objektummal föl nem cserélhetők, az következik, hogy logikus körülírásukra - definiálásukra - nincs is alapvető szükség. Ugyanez a helyzet az érzelem esetében is. Meggyőződésünk, hogy ha az olvasó e kis könyv bármelyik helyén az érzelem szóval találkozik, nem gondol sem az észlelésre, sem a problémamegoldó gondolkodásra, hanem kizárólag és pontosan arra a lelki jelenségre, amelyről éppen beszélni szándékozunk, és amelyet az adott helyen az érzelem szóval jelöltünk. Miután ennél többet a legtökéletesebb definíció esetén sem remélhetnénk, úgy véljük, az olvasót sem éri veszteség, és munkánk sem veszít színvonalából, ha most eltekintünk az érzelem definiálásától, amely nézetünk szerint éppen olyan fölösleges - és többé-kevésbé eredménytelen - próbálkozás lenne, mintha az asztal meghatározására tenne kísérletet a kutató, aki az asztal anyagáról és felhasználási módjairól ír tanulmányt. Mégis, hogy tisztán lássuk az érzelem pontos meghatározásának akadályait, vizsgáljunk meg egy definíciót a sok közül. „Az érzelem . . . átélt tendencia valami felé, amit az egyén intuitíve jónak (hasznosnak) és valami elől, amit intuitíve rossznak (károsnak) értékel.” Ez a definíció (amely egyébként M. Arnold amerikai kutatótól származik) egyike a legjobbaknak. Jelentős értéke, hogy az érzelem cselekvésre késztető, motiváló szerepét hangsúlyozza, mely valóban az érzelmek jellemző sajátossága. Ugyanakkor a meghatározás az érzelemnek egy olyan -Arisztotelész által kifejtett - koncepciójára épül, melyet a modern élettani és pszichológiai kutatások nem igazolnak. Arra az elgondolásra utalunk, mely szerint az érzelem keletkezését egy értékelési folyamat, illetve határozott ítélet-alkotás előzi meg. Ha például valaki a réten séta közben egyszerre csak felfedez egy táblát, melyen a következő felirat áll: Vigyázat! A rét alá van aknázva! - akkor az illető először felméri helyzetét, és miután azt minden valószínűség szerint veszélyesnek ítéli, megijed és menekülni próbál. Az érzelem és a kognitív (megismerési) folyamatok ilyen formájú összefüggése csak látszólag logikus; képzeljük el például, hogy egy ember csúcsforgalomban lelép a járdáról, oldalt pillant, és magától néhány méternyire nagy sebességgel közeledő járművet vesz észre. 
			
            
            
                Kategóriák: Pszichológia                
Tárgyszavak: Pszichológia, Érzelem, Agresszió, Harag, Félelem
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
            Tárgyszavak: Pszichológia, Érzelem, Agresszió, Harag, Félelem
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
                    Tweet
                    
                    
                    
                Tartalomjegyzék
                 Címlap
            
            
                 Copyright/impresszum
            
            
                 I. fejezet: Az érzelmekről általában
            
            
                 5-32
            
        
	
                 II. fejezet: A félelem
            
            
                 33-89
            
        
	
                    Konkrét félelmek
            
            
                 34-59
            
        
	
                       1. Félelem a fájdalomtól
            
            
                 35-41
            
        
	
                       2. A szeparációs félelem
            
            
                 41-59
            
        
	
                    Szimbolikus félelmek
            
            
                 59-79
            
        
	
                       1. Félelem a szimbólumoktól
            
            
                 61-62
            
        
	
                       2. A „valódi” szimbolikus félelmek
            
            
                 62-79
            
        
	
                          a) Félelem az excentrikus állatoktól
            
            
                 63-64
            
        
	
                          b) Félelem a sötétségtől
            
            
                 64-67
            
        
	
                          c) Halálfélelem
            
            
                 67-70
            
        
	
                          d) Félelem a büntetéstől
            
            
                 70-78
            
        
	
                          e) Félelem az iskolától
            
            
                 78-79
            
        
	
                    A szorongó gyermek
            
            
                 79-89
            
        
	
                 III. fejezet. A harag és az agresszió
            
            
                 90-149
            
        
	
                    Az agresszív reakciók fejlődése
            
            
                 103-108
            
        
	
                    A jutalmazott agresszió
            
            
                 108-115
            
        
	
                    A büntetett agresszió
            
            
                 115-121
            
        
	
                    Az agresszív modell
            
            
                 121-134
            
        
	
                    Az agresszió és a szorongás
            
            
                 135-149
            
        
	
                       1. Meleg-engedékeny attitűd
            
            
                 137-138
            
        
	
                       2. Hideg-engedékeny attitűd
            
            
                 139-140
            
        
	
                       3. Meleg-korlátozó attitűd
            
            
                 140-141
            
        
	
                       4. Hideg-korlátozó attitűd
            
            
                 141-149
            
        
	
                 Tájékoztató irodalom
            
            
                 151-160
            
        
	
                 Tartalomjegyzék
            
            
                 161
            
        
	
                 Kolofon
            
            
 Magyar
 Magyar English
 English