Trénerek módszertani kézikönyve corvina logo

Szerző: Schulze-Seeger, Jürgen
Cím: Trénerek módszertani kézikönyve
Alcím: A fekete öves tréner trükkjei
Fordító: Linzenbold Lilla
Megjelenési adatok: Z-Press Kiadó Kft., Miskolc, 2010. | ISBN: 978-963-9493-55-1

coverimage Általános iskolai osztálytársam, Kim kis növésű volt, és Dél-Koreából származott. Körülbelül tizenkét évesek lehettünk, amikor az osztálytársaink pubertáskori csúfolódásba kezdtek: „Rizszabáló!”; „Hülye rizszabáló!” Ezt természetesen lehetett még fokozni. Néha lökdösték is, vagy elvették tőle az iskolatáskáját. Kim ezen mindig nevetett. Az iskolatársaival ellentétben én tudtam, hogy Kim mesterfokon űzi a taekwondoo-t. Tizenkét évesen már az első mesterfokozatnál tartott, „feketeöves” lett. Kimnek lélegzetelállító ereje és önuralma volt - így hát, amikor újra és újra ilyen kötekedések céltáblájává vált, rendszerint elővette rokonszenves mosolyát. Minden gőg vagy lekicsinylés nélkül. Egyszerűen csak mosolygott a fekete haja alatt. Sohasem tudtam megérteni. Az ilyen helyzetekben ugyanis mindannyiszor mellette álltam, és mérgemben azt gondoltam: „Ó, Kim! Szedd már össze magad! Meg tudod csinálni!” Kim azonban nem strapába magát. Velem ellentétben ő tudta, hogy nem szükséges harcolnia. Az élet megtanította arra, hogy ne „muszájból" harcoljon. Kim fizikailag és mentálisan is szuverén személyiség volt. Trénerként Ön, és én sem riadunk vissza attól, hogy nehéz helyzetekkel szembesüljünk egy-egy tanulócsoportban. Még húszéves tréning-pályafutás után sem. Léteznek olyan résztvevők, akik szünet nélkül piszkálódnak: „Ön tényleg elhiszi, amit nekünk előad?!”; „Ez nagyon elméleti!”; „Ezt mesélje el a főnökömnek!” Előfordul, hogy a tréning feltételei sem megfelelőek. Túl kicsi, áporodott szagú, sötét a terem. A kivetítő mindig a legfontosabb pillanatban - esetleg épp kezdéskor - leheli ki a lelkét. Az évek során aktív trénerként megél az ember ehhez hasonló eseteket. Néha sírni lenne kedve. Ennek a könyvnek a megírását az a szándék ihlette, hogy erősítsen bennünket, trénereket a Kiméhez hasonló szuverenitás elérésében. Feketeöves trénerek. Ez a kifejezés mosolyt csal az arcunkra. Olyan zavarok, konfliktusok, balesetek, és csoportdinamikai katasztrófák gyűjteménye ez a könyv, amelyeknek a megelőzésére, elkerülésére egyszersmind jól felépített utat is mutat. Ezenkívül hasznosak lehetnek az itt: felhasznált példák akkor is, amikor felnőtt embereket szeretnénk tanulásra ösztökélni. Mindenképpen az a döntő, hogy Ön és én mekkora szuverenitással rendelkezünk, amely erőt ad ezeknek a hátráltató tényezőknek a legyőzésére, és segít a történéseket hatékony irányba fordítani. Az efféle kellemetlenségek összessége teszi ki bizonyos értelemben tréner-létem önéletrajzi - öngyógyító - feldolgozását. Kérem, ezt nézze el nekem. Nem felvágni akarok a példákkal - hiszen a szerencsétlen helyzetek sorozatos visszatérése, és a nehéz tréninghelyzetek kevésbé követendők -, sokkal inkább jelképezik azt a bizonyos habot a tortán. Örömömre szolgál, ha egy-egy anekdotában magára ismer, és bizonyosságot nyer afelől, hogy ilyen szerencsétlenségek nem csak Önnel történnek. Másrészt örülök, ha az efféle történések számbavétele egyszer és mindenkorra megkíméli Önt a dilemmázástól.
Kategóriák: Kommunikáció, Neveléstudomány, Pszichológia
Tárgyszavak: Menedzsment, Csoportmunka, Tanácsadás, Munkacsoport, Tréning
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalomjegyzék
5-9
Előszó
10-15
   Győzd le a keménységet gyengeséggel
12-13
   Mit tehetek akkor, ha ?
13-15
1. fejezet: Fehér (Ku-kyú) Út a dojóig
16-23
   Az edzés egy kisérlet, előre nem látható kimenetellel
16
   Egyszerű tréninget bárki képes tartani!
17
      Ki mint vet, úgy arat!
17
   Egy csodálatos hivatás
18-19
      Az emberek az ön jelenléte által tanulnak
18-19
   Nem adok Önnek megoldást
19-20
      Nem létezik titkos recept
19-21
   Ismerje fel és fejlessze ki saját, összetéveszthetetlen tréneri stílusát
20-21
   A könyvről
21-23
      Vegye kezébe minél gyakrabban a könyvet, ahelyett, hogy egyszerre elolvasná!
22-23
      Mindenképp ragaszkodjon az igaz történetekhez!
23
2. fejezet: Fehér-sárga öv (Hachi-kyú) Amitor a tréning zátonyra fut
24-57
      Hogyan és miről ismerheti fel időben a zavaró tényezőket?
24-57
         "Ami elromolhat, az el is romlik!" Murphy törvénye
24-25
         Lehetséges zavarforrások
25-38
            1. zavarforrás: az Ön személye. Igen Önről beszélek!
26
            2. zavarforrás: az egyes résztvevők mint különálló egyéniségek
26-28
            3. zavarforrás: a csoportdinamikai folyamatok
28-29
            4. zavarforrás: a téma
29-31
            5. zavarforrás: módszertan és dramaturgia
31-32
            6. zavarforrás: a helyszín
32-33
               A helyszín mint zavarforrás, csak bizonyos mértékben befolyásolható
33
            7. zavarforrás: felszereltség és technika
33-34
               A kábelek képesek olyan rejtélyes módon eltűnni, mint az apró a pénztárcában
34
            8. zavarforrás: rosszul megválasztott időpont/időtartam
34
            9. zavarforrás: vállalati és piaci helyzet
34-36
               Kétségeiket visszakozásban és siránkozásban fejezik ki
35-36
            10. zavarforrás: a világ helyzete
36
               Egy pár napra vagy órára kizárják a világot a gondolataikból
36
            11. zavarforrás: a megmagyarázhatatlan
36-38
         A zavarok felismerése a tréning során
38-47
            Olvasson a csoport gondolataiban
39-47
               Fontos, hogy átlássa az egész folyamatot
40-41
               Fejlessze észlelési képességeit
41-47
         A zavarok értékelése
47-55
            Egy zavar értékelése ritkán racionális az első pillanatban
47
            Aki egyszer már fürdött a tengerben, nem ijed meg egy pocsolyától
47-50
            A schulze-seegeri létra
50-54
               Az érzéseink a tudatlanság tükrében hamis feltételezésekre vezethetnek bennünket
52-53
               Mindig látni kell az összefüggéseket!
53-54
            Ne dobálózzunk mértéktelenül a célokkal
54-55
               Az okoz nehézséget, amit az ön által kitűzött célokból mindenképpen meg kell tartani
54-55
               Hogyan profitálhatok ebből a helyzetből?
55
         Erőrforrások a zavar megszüntetésére
56-57
3. fejezet: Sárga öv (Schichi-Kyú) Higgadtnak lenni, higgadtnak maradni
58-85
   Hogyan készülhet fel testileg és lelkileg a nehéz helyzetekre
58-85
      Minél jobban felkészül, annál kevesebb a zavarok fellépésének esélye
58-59
      A fizikum: Ép testben ép lélek
60-64
         Tulajdonképpen úgy kell élnie, mint egy atlétának
60
         Mozgás a résztvevőkkel együtt
61-62
            Ha az ember egész nap használja a fejét, sürgősen szüksége van a kikapcsolódásra
62
         Wellness és kényeztetés
62-63
            A szórakozás fontos része a munkának
62-63
         Táplálkozás a tréning során
63
            A szalonna, a rántotta és a kolbász nem ajánlott sem az élsportolók, sem a trénerek számára
64
      A psziché
65-81
         Minél pontosabban tudja, mit várhat el a helyzettől, annál higgadtabb marad!
65
         Képzelje el a környezetét
66-69
         Első a mentális hatás: a környezet
66-70
            Képzelje el részletekbe menően, hogyan fog viselkedni a tréning során
70-71
         Második mentális hatás: a viselkedés
70-71
            Egy napon azzá válik, akivel a képzeletében már oly régóta azonosult
71
         Harmadik mentális hatás: képességek és tudás
71
         Negyedik mentális hatás: értékek és meggyőződések
71-72
         Ötödik mentális hatás: szerepek és azonosságtudat
73-79
            Tisztázza jó előre, mely szerepeket kívánja magára ölteni a tréning során
78-80
         Hatodik mentális hatás: a küldetés
79-80
            Ha azt teszi, amire hivatott, mélyről jövő elégedettség tölti el a lelkét
80
            A küldetés segít abban, hogy a nagy egészet ne veszítsük szem elől
80-81
      Mi történik lámpaláz esetén
81-82
         A lámpaláz testi tünetei
81
         A lámpaláz az egészséges test természetes pozitív reakciója
81-82
      Program a lámpaláz leküzdésére
83-85
         Mozgás
83
         Izomlazítás és légzés
83
         Koncentráció
83
            Koncentráljon a fő mondanivalóra
83
         Autoszuggesszió
83
         Előkészítés és automatizmusok
84
         Kapcsolatteremtés, bemelegítés
84
         A csoport támogatója
84
         Rituálék
84
         Nyugtatók
84-85
4.fejezet: Sárga és narancs öv (Roku-kyú) A rémület helye
86-101
   Hogyan érheti el a tréning helyszínén az optimális keretfeltételeket?
86-101
      A tréner mint lakberendező
86-87
         Pakoljon ki mindent a teremből, amire nincs szüksége!
86-87
      Útmutató a hotelban
87
      Személyes köszöntés a hotelszobában
88
      Tréning-ajándékok
88
      A székek elrendezése
89-90
         Iskolapad
89
         Konferencia-asztalok
89-90
         Asztalcsoportok
90
            A terem átrendezése a változatosság és az aktív cselekvés érzetét adja
90-92
         Széksorok
90
         U-alak
90-91
         Körbe rendezett székek
91
         Állókör
91
         Gyapjútakaró és -párna
91-92
         Babzsák fotel vagy ülőlabda
92
      Az üdvözlőplakát
92-93
         Kérem, ne rajzoljon szíveket!
93
      Fogadtatás a bejáratnál
93-94
         Az eszkimók kreatívak!
94
      A szünetek világa
94-96
      Tesztállomás
96-97
      Italok a teremben
97
      A terem szellőzése és hőmérséklete
97-98
      A világítás
98-99
         Cseréltesse ki a vibráló neoncsöveket!
99
      Illatok
99-100
      A technika
100
         A technikának működnie kell!
100
      Eszközigény és felszereltség
101
5. fejezet: Narancs öv (Go-kyú): A nyíltság fölötti uralom
102-134
   Szerezze meg résztvevői elfogadását és elismerését már a kezdetekkor
102-134
      Aki elkapkodja a térning megnyitását, az a továbbiakban folyamatosan zavarokkal fog szembesülni
102
      A bemelegítő beszélgetés
102-104
      A nevek megjegyzése
104-105
         Ismételje el néhányszor a résztvevők nevét!
105
      A zene ereje
106-110
         A tréner zenei ízlése és személyisége
107
         Az egyes résztvevők zenei ízlésének széles palettája
108
            Mindig létezik olyan zenei irányzat, ami odaillő
108
         A zene időzítése és ismétlése
108-109
         A csoport zenei ízlésének közös metszete
109
         A zene által kiváltott hatás
109-110
         A lejátszó hangminősége
110
         Milyen zene áll rendelkezésre
110
      A vezérszó megadása
111-112
         "Mindenki itt vaaan?"
111
         Akkor rajta!
111
         Ne kezdjen el rögtön beszélni!
112
      A kulcsszó: felkonferálás
112-114
         Utasítsa vissza a harmadik személy által tartandó bevezetőt!
112
         A megbízó mint felkonferáló
112-114
      Elismerés, elismerés, elismerés
114-118
         Minden az elismeréssel kezdődik, és minden további azon múlik!
114-115
         Hiszen te is csak ember vagy
115-116
         Nem marad más választása, mint szeretni a résztvevőket
116-118
         "Egyszerűen szeretem ezeket az embereket." - Ilyen hozzáállással minden könnyebb
118
      Nem vagyok mindentudó!
118-119
         Hangsúlyozza, hogy önnek is van még mit tanulnia
119
      Testbeszéd a köszöntő alatt
119-122
         Testtartás
119
         Barátságos arckifejezés
119-120
            Mosolyogjon, amikor a saját témájáról beszél
120
         Fejbólintás
120-121
         Ülni vagy állni?
121
            Álló helyzetben mindenki aktívabb
121
         Távolság és elhelyezkedés a teremben
121-122
            Isten hozta
122
         Szemkontaktus a megnyitó során
122
      Köszönet
122
      Hívja fel rá a figyelmet: A tanulásnak ára van!
122-124
         Aki jobbá akar válni, az legtöbb esetben először rosszabb lesz
124
      Kapcsolódási pontok
124
      "Hasonlítunk egymásra!" - Az egyezőségek hangsúlyozása
124-126
         Nevezzen meg egy-két dolgot, ami közös önben és a résztvevőkben
125-126
      A módszertan magyarázata
127
      Megerősítés
128-129
         Néha csak egy-egy drasztikus megoldás szab határt az elrugaszkodott elképzeléseknek
128
      A bevonódás
129-130
         Az emberek rendszerint jobban figyelnek, ha valaki más hibáiról van szó
130
      „Az étvágygerjesztő”
130-131
         Ennek a példának kellően "étvágygerjesztőnek" kell lennie
131
      Az agenda
131-133
      A szervezési kérdések
134
      A bemutatkozó kör
134
6. fejezet: Zöld és narancs öv (Shi-kyú) „Egyáltalán nem tudom, mit kellene tennem!”
135-146
   Hogyan ismeri fel és kezeli már az elején a résztvevők negatív megnyilvánulásait?
135-146
      Miért kell mindezt megtanulnom?
136-137
      "Örülök, hogy eljött!"
138
      Gondolatolvasás
138-139
         Mondja ki hangosan, ami ön szerint a résztvevők fejében nagy valószínűséggel végigfut
139
      Kérdések
140-143
      Az elvárások tisztázása
143-146
         Az elvárások tisztázása beszélgetés formájában
143
         Az elvárások tisztázása kártyás lekérdezés formájában
144
         Az elvárások tisztázása graffiti segítségével
144
         Az elvárások vizualizálása
144-145
         Az elvárások tisztázása kérdőív segítségével
145
         Előrehozott záró-visszajelzés
145
         Fókuszpont meghatározása
146
7. fejezet: Zöld öv (San-kyú) Egy Játékban szükség van játékszabályokra
147-174
   Melyek azok az egyezségek, amelyek lehetővé teszik Önnek és a résztvevőknek a zavaroktól mentes előrehaladást
147-174
      A játékszabályok alapját a közös megegyezés képezi, nem pedig az utasítás
147-173
         A játékszabályokat be kell tartani még a trénernek is
148
            Válasszon ki néhány játékszabályt, amely hasznára válik az adott helyzetben
148
         1. Játékszabály: mobiltelefonokat kikapcsolni!
148-150
         2. Játékszabály: mostantól nyaral!
150-151
            Segítsen a résztvevőknek ellazulni
150-151
         3. Játékszabály: le a figyelemelterelő dolgokkal
151-152
         4. Játékszabály: felelősségvállalás önmagunkért
152-153
         5. Játékszabály: elsőbbséget élvező zavarok
153
         6. Játékszabály: tanulópár
153-154
         7. Játékszabály: kérdezzen azonnal!
154
         8. Játékszabály: szünetek és pontosság
155-157
            Tovább lehet-e haladni a késők nélkül?
155-156
            A szankció formáira tett javaslatok lehetőleg a csoportból érkezzenek
156-157
         9. Játékszabály: a Polgármester (és Csatlósa)
157-159
            A taps rezonanciája megmarad a résztvevők fejében
158-159
         10. Játékszabály: mindent közösen csinálunk!
159
         11. Játékszabály: te vagy ön?
159-163
            "Te" vagy "Ön"?
159-163
         12. Játékszabály: igyunk vizet!
163-165
            Le a rágcsálnivalókkal
165
         13. Játékszabály: válassza ki a tartalomból, mi érdekes az Ön számára!
165-166
            Hívja meg a résztvevőit kóstolóra!
166
         14. Játékszabály: előítéletek helyett elemzés
166-167
         15. Játékszabály: intimitás és integritás
167-170
            Aki azt akarja, hogy az emberek megnyíljanak előtte, annak garantálnia kell a szankciómentességet
168-170
         16. Játékszabály: csak akkor fogja meg a kígyót, ha már tudja, melyik végén van a feje!
170-173
      Mit tegyünk, ha a résztvevők nem tartják magukat a közösen kialakított játékszabályokhoz?
173-174
         A megszólítás
173
         Kérdések
174
         Kérések
174
         Szankciók bevezetése
174
         Gyakorlati kérdések egyeztetése
174
8. fejezet: Kék öv (Ni-kyú) Dráma helyett dramaturgia!
175-206
   Hogyan kerülheti el és kezelheti a zavarokat a tanulási módszertan megfelelő kiválasztásával?
175-206
      A tréning hossza
175
      Tartalom
175
      Módszertani melléfogás
175-177
         Kontextus
175
         A tréning hossza és módszertan
175-176
            Résztvevők
175
            Tréner
175-176
         A tartalom és a módszer
176
         A kontextus és a módszer
176
         A résztvevők és a módszer
176
            Hangos lazítás brit származású banki alkalmazottakkal
176
         A tanulás célja és a módszer
176-177
         A tréner és a módszer
177
            A melléfogás ritkán jár egyedül
177
      Néhány alapelv a tanulási módszer bevetéséhez
178-182
         Lépésről lépésre!
178
         Ne magyarázza a módszert vágjon bele!
178-180
            Vegye rá a résztvevőket, hogy lépésről lépésre működjenek együtt!
178-180
         A jó dramaturgia jellemzői
181-182
         Annál jobb, minél több módszer van a tarsolyában
182
      A módszerek bőröndje a Ni-kyúban
182-206
         Accelerated Learning
182-184
         Analógia
184
            Az analógia sok kérdésre ad választ
184
         Analogramma
184-185
         Akvárium
185
         Aláhúzás
186
         Anekdota
186
         Aranyszabályok
186
         Barkácsolás
186
         Beszámoló
186
         Brainstorming
186
         Bukás
186-187
         Büntetés
187
         Chat
187
         Coaching
187
         Csoportmunka
187
         Demonstrálás
188
         Diktálás
188
         Egyéni munka
188
         E-learning
188-189
         Előadás
189
         Előolvasás
189
         E-mail csoportok
189
         Éneklés
189
         Esettanulmányok
189
         Esszé
189-190
         Fantáziautazás
190
         Felolvasás
190
         Film
190
         Graffiti
190
         Gyakorlat
190
         Hanganyag
190
         Hebammen-technika
191
         Hiányos szöveg
191
         Hipnózis
191
         Interjú
191
         Ismétlés
191
            Figyelj és mondd utánam!
191
         Ismétlő tanulás
191
         Játékok
192
         Jutalmazás
192
         Karikatúra
192
         Kényszer
192
         Képek
192
         Kiscsoportos munka
192
         Kitekintő
193
         Klaszterek
193
         Kollázs
193-194
         Költemény
194
         Körtréning
194
         Kvíz
194
         Lazító játékok és gyakorlatok
194
         Leltár
194
         Liturgia
194
         Loci-technika
194
         Majomparádé
195
         Meditáció
195
         Mesék
195
         Metaplan
195
         Mind Map
195
         Mindstorm
196
         Mnemotechnika
196
         Nyílt tér
196
         Oktatófilm
196
         Oktató színdarab
197
         Olvasás
197
         Outdoor aktivitások
197
         Összefoglaló
197
         Összpontosítás
197
         Pantomim
197
         Parabola
197-198
         Példabeszéd
198
         Példák
198
         Pódiumbeszélgetés
198
         PowerPoint
198
         Prezentáció
198
         Projektmunka
198
         Provokáció
199
         Rangsorolás
199
         Rejtvény
199
         Rituálé
199
         Strukturálás
199-200
         Szabad asszociáció
200
         Számítógépes tréning
200
         Szerepjáték
200
         Szimbolikus emlék
200
         Szimuláció
200
         Színház
201
         Szókratészi módszer
201-202
         Tanbeszélgetés
202
         Test
202
         Teszt
202
         Történetek
202
         Transz
202
         Transzfer
202
         Tréninganyag
203
         Utánzás
203
         Útbaigazítás
203
         Verseny
203
         Videó
203
         Virtuális szoba
203
         Visszajelzés
203
            A visszajelzés minden tréner legfőbb eszköze
203
         Vita
203-204
         Voodoo-varázslat
204
         Vox-Pops
204
         Záró-beszélgetés
204-206
            Nem létezik olyasmi, amiből ne lehetne tanulási módszert formálni
205-206
9. fejezet: Barna öv (Ichi-kyú) A meggyőző érvelés képessége
207-216
   Hogyan érje el, hogy a tréning-tartalom stabil lábakon álljon?
207-216
      Hiteltelen érvelés
207-213
         Utalás szakmaidegen szaktekintélyekre
208
         Utalás a résztvevők által nem elfogadott vagy megkérdőjelezett szaktekintélyekre
208-209
            Tényekre és adatokra támaszkodjon, ne találgatásokra!
208-209
         Utalás nem létező tekintélyekre
209
         Féligazságok
209
         Hazugságok és kitalációk
209-210
            Említsen meg kivételeket és ellentétes tapasztalatokat is
209-210
         Egyoldalú érvelés és dogmák
210
         Érvelés egy bizonyos személy ellen
210
         Érvelés véletlen történésekkel
211
         Érvelés cáfoló bizonyítékok nélkül
211
         Érvelés alapfelvetések megcáfolásával
211
         Érvelés megfordított szerkezettel
212
         Saját tapasztalattal való érvelés
212-213
         Helytelen összefüggéssel való érvelés
213
      Hiteles érvelés
214-216
         Tiszta, logikus érvelés
214
         Bumeráng
214-215
         Érvelés akadály-elhárítással
215-216
         Sztorizás
216
10. fejezet: Fekete öv (Sho-dan) A gyakorlatban minden másképpen méz ki!
217-261
   Hogyan kezeli talpraesetten és meggyőzően a tartalom és a személye ellen irányuló támadásokat?
217-261
      A fő tudomány
217
      Örüljön az akadályoknak!
217-219
         Az akadályok felkeltik az érdeklődést!
218
         Az akadályok motiválják az olyan profikat, mint amilyen Ön is!
218-219
         Az akadályok gyakorlási lehetőségek is egyben
219
         Az Ön személyes "akadály-katalógusa"
219
      A békés harcos
220-228
         A harc valójában a védtelenek legutolsó eszköze?
220-224
         Verbális támadások rendhagyó esetei
222-224
            Sportszerűnek gondolt és elfogadott támadások szórakoztató és rivalizáló játékhelyzetekben
222
            Olyan támadások, amelyek értékítéletet is kifejeznek, mely magától értetődő a megszólított számára
222
            Az ördög ügyvédje
223
            Humoros támadás, amennyiben "ellenfele" is tudja értelmezni ezt a fogalmat
223
            Provokatív beavatkozás
223
            Demonstrációs eszközök felhasználása
224
         "Urald az érzelmeidet, különben azok uralnak téged!"
224-228
            Lehetséges motívumok a tréneri támadások mögött
225-227
               A harcos tisztelete
225
               Egy résztvevő kirekesztése
225
               Önmaga túlértékelése
225
               Egy résztvevő eltávolítása a tréningről
225
               Elterelési hadművelet
226
               Az utolsó eszköz
226
               A frappáns fogalmazás és a talpraesettség bizonyítása
226
               Levegőhöz jutás, avagy a rosszul értelmezett Én-üzenet
226
               Szadizmus
226
               Irányított szadizmus
226
               Jelzők
227
               Indulat
227
               Megbízás
227
               Életbölcsességek
227
               Mazochizmus
227
         Az akadályok mögött fájdalmak állnak
228
      Professzor Doktor Schmoller
228-241
         Schmoller elős esete: azonnali injekció a térdbe
229-230
            Professzor Doktor Schmoller rendelése
229
            Térdspecialista
229
            Az injekció beadása elhamarkodott döntés lenne!
229-230
            Trénerként tartózkodjon a túl gyors megoldásoktól!
230
         Schmoller második esete: "Na, hol fáj?"
230-232
            A résztvevők hozzászólásaira soha ne reagáljon kételkedve
231-232
         Schmoller harmadik esete: "Önnek nincsenek is fájdalmai!"
232-234
         Schmoller negyedik esete: "Én nem tehetek róla!"
234-237
            Igazán nem tehetek róla!
234-236
            Miért?
236-237
            Mert aki magát igazolja, az megvádolja önmagát!
237
         Schmoller ötödik esete: "Mi jut eszébe?"
238
         Schmoller hatodik esete: "Az én térdem rendben van."
238-239
            Az én térdem rendben van
238-239
         Schmoller hetedik esete: letapadt sípcsontkonzol perifériás szklerotizációval!
239
            Egy idegen szavakkal megspékelt szakmai előadás csak ronthat a helyzeten
239
         Schmoller nyolcadik esete: az ignorálás
240
         Schmoller kilencedik esete: "Nagyon sajnálom!"
240-241
            Nagyon sajnálom!
241
      Tanuljon Dr. Singertől
241-243
      Az akadály-kezelés stratégiája a tréningen
243-252
         Első lépés: Record!
243-244
            Record, return, release!
243-244
         Második lépés: Return
244-245
            Példa valódi visszacsatolásra
245
         Harmadik szint: Release
246-252
            A résztvevő készen áll arra, hogy választ kapjon tőlem?
247
            Ahhoz, hogy kinyílvánítsa a megoldást, rendelkeznie kell vele
247
            Megtalálta a kapcsolót?
247-251
            Az akadálykezelés nem csupán technika, hanem hozzáállás kérdése is
251-252
            Minden egyes ellenállás rejtett módon új alkalmat teremt a tanulásra
252
      Keresse az ajtót! Találja meg az ajtót! Nyissa ki és lépjen be!
252-257
         A belátás a meglátás következménye
252-253
         Keresd az ajtót!
253-254
            Először térképezze fel a terepet
254
         Találja meg az ajtót!
254-255
         Nyissa ki az ajtót!
255-256
         Lépjen át!
257
      Átvezetések
257-259
         Az átvezetések támogatják a csoport tudásának kinyerését
258-259
      A viselkedésminta megdöntése
259-261
11. fejezet: Fekete öv (Ni-dan) Mókamester, Pitbull-terrier és társaik
262-286
   Hogyan használhatja a domináns résztvevők erejét a tréningcélok elérésére?
262-286
      Mérgező típusok
262-286
         A szőrszálhasogató
264-266
            Nem tudna még egy olyan figyelmes résztvevőt mutatni, mint a szőrszálhasogató
264-265
            A dominancia iránti igény jórészt azonos az alkotás és a bevonódás iránti igénnyel
265-266
         A kritikus
266-269
            A tréning kritikus nélkül unalmas
267
            Úgy felvágták a nyelvét, hogy minden egyes gondolathoz van valami hozzáfűznivalója
267-269
         A mókamester
269-270
            Adjon teret időről időre a mókamesternek
270
         Az okoskodó
271-273
            Dicsérje meg az okoskodót, mert erre vágyik
272-273
         A bőbeszédű
273-276
            Vissza a témához
274-276
         Az uralkodó
276-277
         Az extrémista
278-280
            Találja meg az egészséges határt a nagylelkűség és a tolerancia között
278-279
            A negatív értékelés szűkíti a beavatkozás játékterét
279-280
         A Marslakó
280-281
         A spiritualista
281-282
            Mindenkit a maga nemében ítéljünk meg
281-282
         A sugdolózó
282-284
            Gyakran elegendő a testi távolság csökkentése
283-284
         A bűzölgő
284-286
            Igazságosabbnak tűnik figyelmeztetni a résztvevőt, ahelyett, hogy kitegyük a többi csoporttag elutasító magatartásának
285-286
12.fejezet Fekete öv (San-dan) Az álomkór és az evés utáni álmosság ellen
287-299
   Hogyan rázzuk fel a fáradt, szórakozott, tartózkodó résztvevőket
287-299
      Hermetikusan "elzártak"
287-288
         A bárányok hallgatnak
288
      A hallgatás okai
288-293
         Miért hallgatnak a résztvevőink?
289-292
         Amíg az indítékok nem tisztázottak, aktivizálja a hallgatót a többi résztvevővel együtt
292-293
         Lépjen közelebb a figyelmetlen résztvevőhöz
293
      Az álmosság megszüntetése
293-297
         Állandóan fáradtak
293-297
            Az volt az a tréning, amit valaki végigaludt
294-295
            Mindenképpen avatkozzon közbe, még mielőtt valaki elalszik
295-296
            El a cukorral! Elő a vízzel!
296-297
      Másodlagos folyamatok beiktatása
297-299
         Tegye szóvá azt, ami tudatosan vagy tudat alatt elvonja a csoport figyelmét
298-299
13. fejezet: Fekete öv (Yon-dan) A nehéz esetek
300-307
   Hogyan tudja az ember a nehéz tréningeket befejezni, és mikor kell egy résztvevőt eltávolítani
300-307
      Mikor és hogyan kell egy résztvevőt eltávolítani
300-302
         A tréner ne legyen mimóza
302
         Ne távolítson el senkit, csak azért, mert önt zavarja a jelenléte
302
      Mikor és hogyan vethet véget a tréningnek a tréner
302-305
         A tanulást nem lehet kikényszeríteni, csak javasolni
304-305
      Don't eat yellow snow! Ne egyen sárga havat!
305-307
         Győztes az, aki tudja, hogy mikor kell harcolnia és mikor nem (Szun Cu, I.E. 500)
306-307
         Mi az, amit meg tudok oldani és mi az, amit nem
307
14. fejezet: Fekete öv (Go-dan) A hamu kiköhögése
308-330
   Hogyan regenerálódhat gyorsan egy katasztrofális tréning után
308-330
      Az erő sokszor csak a tréning végéig tart ki
308-309
      Get over it! Tedd túl magad rajta!
309
      Búcsú és hátrahagyás
310-311
         Búcsúzzon el! Ellenkező esetben a szégyen mindig követni fogja
310-311
         Mondjon köszönetet, és bocsásson meg a résztvevőknek
311
      Fizikum
311-312
         Aludjon!
312
      Erőleves a léleknek
312-313
      További kritikus visszajelzések feldolgozása
313-315
         Ne igazolja saját magát!
314-315
      Helyreigazítás
315-316
         Őrizze meg a méltóságát!
315-316
      Okozati viszonyok - a hibák beismerése
317-318
         A tréning sikere mindig a tréner felelőssége
317
         Ha a sikertelenség nem önön múlik, akkor nincs semmi változtatni- vagy tanulnivalója
317-318
      Metaforák és identitások
318-319
         A résztvevők az ön hivatásának a középpontjai
318-319
      Hangok a fejben
319
         Rombolja le a rémálmai erejét
319
      Belső rémképek és filmek
320
      A problémás résztvevők utólagos újraértékelése
320-323
         Undok nőszemély!
321-322
         "Ne ess az ítélkezés hibájába!"
322
         Adjon bónuszt a résztvevőknek
322-323
      Beszélgetés tréner kollégákkal és barátokkal
323-324
      Egyensúly és stabilitás a magánéletben
324-325
      Coaching és szupervízió
325-327
         Időről időre rendet kell tennünk
325-327
      Pihenőidők
327-329
         Tartsa meg magának, ne legyen bolond!
327-328
         Csak akkor legyen tréner, ha meg is fizetik érte!
328-329
         A jó öreg 10-10 szabály: Tíz hónap egy évben, 10 nap tréning egy hónapban
329
      Pihentető és frissítő tréningek
330
Epilógus
331-332
Köszönet
333-336
A szerzőről
337
Tárgymutató
338-341
Irodalomjegyzék
342-347
Hátsó borító