A rajz tanítása
Szerző:
Soltra Elemér Cím: A rajz tanítása
Sorozatcím: Tanárképzõ fõiskolai tankönyvek
Megjelenési adatok: Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2003. | ISSN: 0324-5284 | ISBN: 963-19-4578-2

Kategóriák: Neveléstudomány, Képző-, vizuális művészet
Tárgyszavak: Vizuális nevelés, Rajztanulás, Rajztanítás, Rajzoktatás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Vizuális nevelés, Rajztanulás, Rajztanítás, Rajzoktatás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Sorozati címlap
Címlap
Impresszum
Tartalom
[5]
Munkahipotézis
[7]-[20]
A vizuális rendszer működése - A látás fizikai feltételei
[21]-32
A fény jellemzői
23-25
A fény és a szem
23-25
A látótér és a tekintési tér
26
A szem szerkezete
26-[29]
A pupilla működése
30
A retina szerezete
30-32
Összefoglalás
32
A látás idegi felépítése I.
[33]-40
A látás idegrendszere
35
A fény érzékelése
35-37
A színlátás alapjai
38-39
A színlátás zavarai
39
Összefoglalás
40
A látás idegi felépítése II.
[41]-46
A retina és az agy kapcsolata
43
Az agyféltekék és kapcsolatuk
44-45
Összefoglalás
46
A belső kép szerveződése az agyban I. - A formaészlelés
[47]-56
A kép szerveződése az agykéregben, a forma észlelése
49
Hasonlóság-azonosság-különbözőség - A „jó folytatás”
49-52
A többértelműség
53-55
Összefoglalás
56
A belső kép szerveződése az agyban II. - A térészlelés
[57]-62
A térészlelés; a vizuális mélység problémája
59
Akkomodáció
59
Konvergencia
59-[60]
A retinális diszparitás
61
Mozgásos diszparitás
61-62
Összefoglalás
62
Folyamatok a központi idegrendszerben
[63]-[72]
A tanulás
65-66
Az emlékezés
66-68
A felejtés
69
Figyelem és beállítódás; motivációs mechanizmusok
69-[72]
Az alakító-alkotó gondolkodás
[73]-79
A képzelet
75-76
A művészi képzelet
76
A méretbeli különbségek kiemelése
76
A tipizálás módszere
77-78
Pedagógiai konzekvenciák
78-79
Összefogalás
79
A megismerés
[81]-90
A gondolkodás, mint a legfelső analízis és szintézis folyamata
[83]-84
A lényeg kiemelésének tudományos és művészi útja
84
Az általános és az egyes dialektikája a tudományban és a művészetben
85-86
A tükrözés
87-90
Összefoglalás
90
Világunk két arca
[91]-100
Az organikus-érintetlen természet és az anorganikus-humanizált természet
94
A ritmus, az arány és a szimmetria
95-100
Összefoglalás
100
Alkotó gondolkodás a vizuális gondolkodásban
[101]-114
A kreativitás és a vizuális gondolkodás
103-109
Vázlatok-tanulmányok - A képterv
103-106
A redukció folyamata
107
A magyarázó rajzok
108
A műszaki ábrázolás
108-109
A kép szemantikai és esztétikai üzenete és az üzenet befogadása
110-113
Összefoglalás
114
A vizuális rendszer működése a tantárgy keretei között; tantárgyszerkezeti meggondolások
[115]-122
A vizuális rendszer működésének tulajdonsága, a működés ráillesztése a tantárgy szerkezetére
117
A tantárgy szerkezeti modelljének kialakulása
118-119
A vizuális rendszer és a tantárgy szerkezete
120-121
Integrálódási folyamat az egymásraépülés folytán
121-122
A vizuális ábrázolás nyelvezete
[123]-190
A tulajdonságugrás törvénye
125
A sötét-világos kontrasztja
125-127
A faktúrák kontrasztja
128-131
A tárgy és árnyékának kontrasztja
131-[132]
A fény-árnyék törvénye
[132]-137
Reflex az árnyékban
134-137
A szín
138-188
A színek rendszerezése
138-143
A nemzetközi színmérő rendszer, a CIE
139-140
A szintestet meghatározó fogalmak
140-143
A színek hatása
143-145
A színtest származtatása
145-154
A szinoid
154-181
A színkontrasztok
181-183
A színek harmóniarendszereiről
183-[185]
A harmóniák helyes értelmezése
184-[185]
A szín képi értelmezése
186-187
A színelmélet és a festés
186-
A fény-árnyék szerepe a képépítésben
187
Összefoglalás
187-188
A formakontrasztok
188-189
Összefoglalás
189-190
A vizuális jelrendszer alapjai
[191]-224
A pont
193-194
A vonal
195-199
A folt
200-[212]
Összefoglalás
213
A vizuális jelrendszer a plasztikában
214-223
A tömeg, a külső forma és a belső forma
214
A fény-árnyék és a plasztika
214-223
Összefoglalás
223-224
A vizuális értelmezés folyamatai
[225]-257
A forma értelmezése és képpé kompomálása
236-238
A tér értelmezése és szerepe a kép kompozíciójában
239-250
A mozgásváltozás értelmezése
251-256
Összefoglalás
257
A tananyagszerkesztés alapelvei
[259]-[266]
A tananyag konstruálásának alapja a tantárgyspirál
261
A munkafolyamat fogalma
262-263
A tananyagszerkesztés alapelvei
264-[266]
Néhány fejlődéslélektani kérdés
[267]-[302]
A megismerés fogalma és fejlődése
269-281
Az emlékezet fejlődése
282
Az elvont gondolkodás fejlődése
283-284
A játék és a játékosság
284-285
A képességekről
286
A vizuális alkotóképesség tényezői
287-[291]
Az élmény szerepe a látásnevelésben
292
A személyiség és a nevelés alternatívái
293
A tanítás-értékelés
294-300
Az ismeretközvetítő pedagógia magatartás modellje
294-298
A teljesítmény értékelésének elvei
299-300
Összefoglalás
300-301
A tananyag szerkesztése - Tanmenetkészítés
[303]-[326]
A tananyagszerkesztés szempontjai
305-[326]
Az óratervezés szempontjai
[327]-350
Az óratervezés szempontjai
329-330
Az oktatás és a nevelési cél
330-333
Az egyes munkafolyamatok óráinak tervezése
330-333
A nevelési feladatok megfogalmazása
333
A pályaalkalmasságra való nevelés lehetőségei a rajzórán
334
Az óra szerkezete
334
A munkafolyamatok táblái
335-339
Egymásra épülések
340-344
Szinttablók
345-350
A műelemzésről
[351]-384
A műelemzés szempontjai
353-355
Az épület
355-360
A szobor
361-364
A kép
365-369
A népművészeti tárgy
370-374
Az ipari, iparművészeti forma
375-[383]
Összefoglalás
384
Irodalomjegyzék
385-386
Kolofon
Hátsó borító