A pécsi Jakováli Haszan pasa-dzsámi
Szerző: Sudár BalázsSzerkesztő: Szvoboda Dománszky Gabriella
Cím: A pécsi Jakováli Haszan pasa-dzsámi
Sorozatcím: Épített örökségünk
Megjelenési adatok: Műemlékek Nemzeti Gondnoksága, Budapest, 2010. | ISSN: 1786-0903 | ISBN: 978-963-87099-9-8
A hajdani török hódoltság több száz muszlim imahelye - dzsámija és
mecsetje - közül alig tucatnyi érte meg napjainkat, s ezek is többnyire
romosak, vagy későbbi átépítések fedik el eredeti valójukat. Ám
néhány máig hűen idézi az oszmán időket: így Szülejmán szultáné
Szigetváron, Kászim pasáé Pécsett, Malkocs bégé Siklóson és Özicseli
Ibrahimé Esztergomban. Mindközül Jakováli Haszan pasa pécsi
dzsámija maradt fenn a legépebben, amely kupolájával, szamárhát íves ablakaival csaknem ép minaretjével mutatja, hogy milyen
is lehetett egy igazi muszlim imahely.
A mecsekaljai városban a török emlékeket régóta becsben tartják -
joggal, hiszen e tekintetben talán leggazdagabb településünkről van
szó. Részben vagy egészben négy imahely áll ma is: Haszan és Kászim
pasáé szinte teljes épségben, a bőrcserzők hajdani mecsetje az Ágoston téri templomba beépítve, míg a Ferhád-dzsámi maradványai a
közelmúltban kerültek kiszabadításra. A szentéletű bektasi dervis,
Idrísz baba, Rókus dombi sírkápolnájában - türbéjében - nyugszik,
Merni bég fürdőjének feltárt romjai pedig a ferences templom mellett
láthatóak. Nem véletlen, hogy az első magyar lexikon, Johann Matthias
Korabinsky 1786-ban kiadott munkája a székesegyház után azonnal a
török emlékeket tárgyalja.’ A keleties couleur local sokak fantáziáját
megmozgatta, a hajdani muszlim épületeket sem akarták már lebontani, inkább megőrzésükre törekedtek. A műemlékvédelem fejlődésének köszönhetően azután a XX. században sorra-rendre nyerték
vissza eredeti arculatukat a török kor emlékei.
Jakováli Haszan pasa dzsámija különösen szerencsés pályát futott
be. A XVII. században emelt imahelyhez eredetileg kolostor (dergáh),
főiskola (medresze) és szegénykonyha (imáret) is csatlakozott; a
törökül küllijének nevezett épületegyüttes alkotta a település nyugati
részén elterülő Szigeti külváros muszlim központját. Különösen a keringő - mevlevi - dervisek kolostora jelentős a hódoltsági oszmán
művelődés szempontjából, amelynek nemhogy a közelben...
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
[1]
Sorozat cím
[2]
Címlap
[3]
Impresszum
[4]
Tartalom
5
Kép
[6]
I. Bevezetés
7-10
II. A török kor
11-50
1. A források
11-15
2. Az alapító és családja
16-24
3. Az alapítványok
24-25
4. A szigeti külváros
25-28
5. A küllije szerepe Pécs és a régió életében
29-48
Pécs az oszmán Dél-Dunántúlon
29-33
A küllije Pécsett
34-36
A mevlevik
[37]-45
A főiskola
[46]-48
A szegénykonyha
48
6. Ábrázolások
49-50
III. A dzsámi sorsa a török hódoltság után
[51]-88
1. A Nepomuki Szent János kápolna
[51]-62
2. A kórház első átépítése
63-72
3. A második átépítés
72-76
4. A kápolna új arculata
77-[83]
5. Műemléki feltárások, rekonstrukció
84-88
IV. Jakováli Haszan Pasa dzsámija
89-114
1. A klasszikus oszmán dzsámi
89-[91]
2. A Jakováli Haszan-dzsámi építészeti jellemzői
92-94
3. A belső tér, a dzsámi berendezése
95-97
4. Falfestések
98-101
5. A minaret
102-103
6. Az előcsarnok
[104]-109
7. A dzsámi udvara
110-114
V. Összegzés
115-144
Függelék
117-119
Képjegyzék
120-125
Felhasznált irodalom és rövidítésjegyzék
126-131
Szómagyarázatok
132-133
Helynévmutató
134-137
Személynév mutató
137-145
A műemlékek nemzeti gondnoksága
146-149
A Pécsi Jakováli Haszan-dzsámi
150
Kolofon
Hátsó borító