Kutatómunka a pszichológiában
Szerző: Szokolszky ÁgnesTovábbi szerzők: Lábadi Beatrix; Krajcsi Attila; Járai Róbert; Dúll Andrea
Cím: Kutatómunka a pszichológiában
Alcím: Gyakorlatok
Megjelenési adatok: Bölcsész Konzorcium, Budapest, 2006.
Az itt található gyakorlóanyag célja, hogy elősegítse a kutatásmódszertan alapjainak elsajátítását az új típusú (bolognai) pszichológus képzés keretében. A gyakorlóanyag Szokolszky Ágnes: Kutatómunka a pszichológiában. Metodológia, módszerek, gyakorlat c. könyvének kiegészítésére készült. Ez a könyv bevezetést nyújt a pszichológia kutatásmódszertanának alapjaiba. A honlapunkon található gyakorlatok célja az elméleti anyag feldolgozásának gyakorlatiassá tétele. A gyakorlóanyag legtöbb fejezete egyértelműen kapcsolódik a könyv meghatározott részeihez, vannak azonban olyan fejezetek is, amelyek új tartalmat jelentenek a könyvhöz képest. A kapcsolódási pontokat, vagy azok hiányát minden fejezetben jelezzük. A gyakorlóanyag felépítése a kutatómunka praktikus lépéseit követve mutatja be a módszertani ismereteket, a téma kiválasztásától kezdve, a szakirodalmi keresésen át, a módszerek megválasztásán, az adatok gyűjtésén, illetve elemzésén keresztül az értelmezésig, és az eredmények közléséig bezárólag. Abból indulunk ki, hogy kezdő pszichológia szakos hallgatóként meg kell ismerkedned azzal, hogy hogyan láss hozzá egy kutatás lefolytatásához. Tanulmányaid alatt bizonyosan többször kerülsz szembe ilyen feladattal. Még gyakrabban kell empirikus kutatásokról szóló szakirodalmi cikkeket olvasnod, feldolgoznod. Ezeknek a feladatoknak a megoldásához értened kell a pszichológiai kutatás logikáját, és gyakorlatban is alkalmaznod kell a pszichológia alapvető módszertani eszköztárát. A kutatás a tudományos munka lényege - egyben felfedezés, mesterség, feladat, játék. Nem könnyű, de örömöt és sikert hozó, izgalmas emberi tevékenység. Kívánjuk, hogy magad is meggyőződhess erről! (...) Mielőtt részletesen belekezdenénk a pszichológiai kutatómunka egyes fázisaihoz kapcsolódó gyakorlati anyagba, tekintsük át a kutatómunka teljes ívét, annak érdekében, hogy egészében lássuk a folyamatot. A folyamat alapvető felépítését tekintve kétféle sémát írhatunk le: az egyik a kvantitatív kutatás sémája, amely a pszichológiában a kutatások túlnyomó többségét jellemzi, a másik a kvalitatív kutatás sémája, amely a pszichológiai kutatásoknak kisebb részére jellemző. Természetesen a valós kutatások világában a kvantitatív és a kvalitatív kutatás elemei keveredhetnek. Ugyanakkor fontos, hogy értsük a kvantitatív és a kvalitatív kutatás eltérő alapjellegzetességeit. A kvantifikáció számszerűsítést jelent; a kvantitatív kutatás tehát első megközelítésben olyan kutatási modell, amely számszerűsíthető eredményekre, és ezek statisztikai feldolgozására törekszik. A tájékozódás előkészítő szakasz, amelyben körvonalazódik, majd véglegessé válik a kutatási téma és ezen belül a kutatási kérdés. A tájékozódás forrása elsősorban a szakirodalom, továbbá mindenféle ismeretszerzési lehetőség, például az internet, szakmai fórumok, szakmai beszélgetések. A kutatási téma az az általános elméleti vagy empirikus problématerület, amely a kutatást tartalmilag azonosítja. A kutatási téma általában egybeesik valamilyen fogalmi konstruktummal (pl. életrajzi emlékezet, gyermekkori agresszió, stb.), amely beleillik a pszichológia valamely részterületébe, bár egy téma természetesen lehet interdiszciplináris is.
Kategóriák: Pszichológia
Tárgyszavak: Kutatás, Kvalitatív kutatás, Gyakorlat, Tartalomelemzés, Feladat
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Kutatás, Kvalitatív kutatás, Gyakorlat, Tartalomelemzés, Feladat
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Tartalom
2-6
Bevezetés
7
1. A pszichológiai kutatás teljes íve és alapstratégiái - áttekintés - Szokolszky Ágnes
8-14
1.1. A kvantitatív és a kvalitatív kutatási stratégiák összehasonlítása és alkalmazása
8-10
1.1.1. Példák
9
1.1.2. Feladatok
9-10
1.2. A kvantitatív kutatás folyamata
10-14
1.2.1. Tájékozódás
10
1.2.2. Tervezés
10-11
1.2.3. Előkutatás
11
1.2.4. Adatgyűjtés
11
1.2.5. Adatfeldolgozás, elemzés
11-12
1.2.6. Nyilvánossá tétel
12-13
1.2.7. Minta
13-14
1.2.8. Feladat
14
1.3. A kvalitatív kutatás folyamata
14
2. Témakeresés, a kutatási kérdés és a hipotézis megfogalmazása - Lábadi Beatrix
15-24
2.1. Milyen a jó kutatási téma?
15-16
2.1.1. Feladat
16
2.2. Hogyan tájékozódjunk és válasszunk kutatási témát?
16-17
2.2.1. Feladat
17
2.3. Fogalmazzuk meg a kutatási kérdésünket!
17-19
2.3.1. Feladat
18-19
2.3.2. Feladat
19
2.4. Konceptualizáció
19-20
2.4.1. Feladat
20
2.5. Alkossunk hipotézist!
20-23
2.5.1. Feladatok
22-23
2.6. Operacionalizáljuk a változókat!
23-24
2.6.1. Feladat
24
Irodalom
24
3. A témához illő kutatási stratégia és módszer megválasztása - Szokolszky Ágnes
24-33
3.1. A kísérleti, a korrelációs, és a kvalitatív stratégiák megkülönböztetése
25-28
3.1.1. A kísérleti stratégia
25-26
3.1.2. A korrelációs stratégia
26
3.1.3. A kvalitatív stratégia
26-27
3.1.4. Feladat
27-28
3.2. A pszichológiai kutatás alapvető módszercsoportjai
28-32
3.2.1. Kísérleti stratégia - kísérlet típusok
28-29
3.2.2. A korrelációs stratégia keretébe illeszkedő módszerek
29-30
3.2.3. A kvalitatív stratégia keretébe illeszkedő módszerek
30-32
3.2.4. Feladat
32
3.3. A témához illő kutatási módszer megválasztása
32-33
3.3.1. Feladat
33
4. A mintavétel - Szokolszky Ágnes
33-38
4.1. A populáció meghatározása
33-35
4.1.1. Mit tekintsünk populációnak?
34
4.1.2. Feladat
34-35
4.2. A mintavétel: hogyan válasszuk ki a résztvevőket?
35-37
4.2.1. Valószínűségi mintavételi technikák
35-36
4.2.2. Nem valószínűségei mintavételi technikák
36-37
4.3. Mekkora legyen a minta?
37-38
4.3.1. Feladat
37-38
5. Szakirodalom keresése és beszerzése - Krajcsi Attila
38-47
5.1. Szakirodalom keresők
38-42
5.1.1. Google Scholar
39-41
5.1.2. Elektronikus Információszolgáltatás (EISz)
41
5.1.3. További keresők
41-42
5.2. Hogyan keressünk otthonról?
42-43
5.3. Szabadon elérhető folyóiratok
43
5.4. Folyóiratok
43
5.5. Könyvek
43-44
Magyar nyelven
44
Angol nyelven
44
5.6. Cikk a szerzőtől
44-45
5.7. Hírforrások
45
5.8. Feladatok - Szakirodalom keresés
45-47
5.8.1. Elérhető adatbázis előfizetések
45
5.8.2. Szakirodalom keresés
45-46
5.8.3. Web keresés
46-47
5.8.4. Könyvrendelés
47
5.8.5. Szerző email címe
47
5.8.6. Hazai ismeretterjesztő írások
47
6. A laboratóriumi kísérlet - Lábadi Beatrix
48-62
6.1. Függő- és független változók
48-50
6.1.1. Feladat
49-50
6.2. A független változó szintjei
50-51
6.2.1. Feladat
51
6.2.2. Feladat
51
6.3. A kontroll csoport
52-53
6.3.1. Feladat
52-53
6.4. A kvázi-kísérleti eljárás
53
6.4.1. Feladat
53
6.5. A vizsgálati személyek (minta) alapján kialakítható kísérleti elrendezések
53-59
6.5.1. Független minták
54-57
6.5.1.1. Keresztmetszeti eljárás
54
6.5.1.2. Kísérlet csak utóteszttel
54-55
6.5.1.3. Kísérlet elő- és utóteszttel
55-56
6.5.1.4. Panel vizsgálat (kvázi-panel)
56-57
6.5.2. Összetartozó minták
57-58
6.5.2.1. Kísérlet utóteszttel
57-58
6.5.2.2. Vizsgálat elő- és utóteszttel
58
6.5.3. Feladat
58-59
6.6. A minta kiválasztása
59-62
6.6.1. Egyszerű random
60
6.6.2. Illesztett minta
60-61
6.6.3. Feladat
61-62
7. Szemmozgás - Krajcsi Attila
62-65
7.1. Szemmozgás tulajdonságai
63
7.2. A mérés technikai alapjai
63-65
7.3. Feladatok
65
8. Kérdőívek, tesztek - Járai Róbert
65-74
8.1. Kérdőívek készítése
66-70
8.2. A validitás problémája
70-71
8.3. Idegen nyelvű kérdőívek honosítása
71-72
8.4. A faktoranalízis
72-74
9. Tesztek - Járai Róbert
74-76
9.1. Az átlag
75
9.2. Szórás, mint az átlagtól való eltérés átlagos mértéke
75-76
10. Verbális adatszerzési technikák: interjú - Dúll Andrea
77-80
10.1. Módszertani és etikai problémák összefonódása
77-78
10.2. Az interjúkialakítás folyamata
78
10.3. Nyílt vagy zárt-végű kérdések
78-79
10.4. Anamnézis, exploráció
79
10.5. Telefoninterjú
79
10.6. Feladat
80
11. Tartalomelemzés - Lábadi Beatrix
80-89
11.1. Elmélet és racionalizáció
80-81
11.2. A szöveg kiválasztása és a szöveg átírása
81-82
11.2.1. A szöveg kiválasztása
81
11.2.2. Feladat
81-82
11.2.3. Átírás
82
11.3. A kódolás
82-88
11.3.1. A szöveg leíró elemzése
82-84
11.3.2. Feladat
84
11.3.3. Az elemzési szintek megválasztása
85
11.3.4. Kódolási séma, kódkönyv kialakítása
85-88
11.3.5. Feladat
88
11.4. Minta
88
11.4.1. Feladat
88
11.5. Gyakorlás és kezdeti reliabilitás (csak humán kódolásnál)
88
11.6. A tényleges kódolás és az adatok feldolgozása
89
11.7. Tartalomelemző szoftverek
89
12. Elméletképzés és jelenségértelmezés - Dúll Andrea
89-96
12.1. A hagyományos elméletkialakítás lépései
90-91
12.2. Az elméletképzés logikája
91-92
12.3. A soktényezős elméletképzésről - részletesebben
92
12.4. Játék a gondolatokkal
92-93
12.4.1. Metafora-alkalmazás
92
12.4.2. Ötletek grafikus megjelenítése
92-93
12.4.3. A lépték megváltoztatása
93
12.5. A kontextus figyelembe vétele
93
12.5.1. A probléma mezőbe (kontextusba) helyezése
93
12.5.2. Területen kívüli összehasonlítások
93
12.5.3. Praktikus megfontolások
93
12.6. Játék a feltevésekkel
93-94
12.6.1. Rejtett feltevések kifejtése
93-94
12.6.2. Ellentétes állítások
94
12.7. A fogalmi keret letisztítása
94-95
12.7.1. A kulcsfogalmak jelentésének vizsgálata
94
12.7.2. A fogalmak közötti kapcsolatok meghatározása
94-95
12.7.3. Kutatási összefoglaló(k) készítése
95
12.8. Feladatok
95-96
12.9. Kérdés
96
13. A kutatási eredmények nyilvánossá tétele - Szokolszky Ágnes
97-121
13.1. A kutatási beszámoló megírása
97-114
13.1.1. Milyen a jó cím?
98-99
13.1.1.1. Feladat
99
13.1.2. Milyen a jó összefoglaló (absztrakt)?
99-101
13.1.2.1. Feladat
100
13.1.2.2. Feladat
100-101
13.1.3. Mit tartalmazzon a bevezetés?
101-103
Minta-Bevezetés
102-103
13.1.4. Mit tartalmazzon a „Módszerek” c. rész?
103-104
Módszerek
104
13.1.5. Mit tartalmazzon az „Eredmények” c. rész?
104-105
Eredmények
104-105
13.1.6. Mit tartalmazzon a „Megvitatás” c. rész?
105-109
Megvitatás
105-106
13.1.6.1. Feladat
106-109
Szimmetria felismerés tapintással, vakoknál és látóknál
106-109
Módszerek
107-109
Vizsgálati személyek
107
Eszközök
107
Vizsgálati eljárás
107-108
Eredmények
108
Megvitatás
108-109
Irodalom
109
13.1.7. Mikor és hogyan kell a felhasznált szakirodalomra hivatkozni szöveg közben?
109-110
13.1.7.1. Feladat
110
13.1.8. Melyek a felhasznált irodalom szöveg végén történő megadásának szabályai?
110-111
13.1.8.1. Feladat
111
13.1.9. Mi a plágium és hogyan kerülhetem el?
111-112
13.1.10. Melyek a beszámoló megírásának formai és stiláris követelményei?
112-114
13.1.10.1. Feladat
113-114
13.1.10.2. Feladat
114
13.2. Szóbeli prezentáció készítése és előadása - Krajcsi Attila
115-119
13.2.1. A prezentáció elkészítése
115-117
13.2.2. Technikai megoldások
117-118
13.2.3. Feladatok - Prezentáció
118-119
13.2.3.1. Mintafeladatok
118
13.2.3.2. Feladatok
118-119
13.3. Konferencia poszter készítése - Krajcsi Attila
119-121
13.3.1. Technikai megoldások
119-121
13.3.2. Feladatok
121
14. A pszichológusi tevékenység etikája - Dúll Andrea
122-128
14.1. Az etikai szabályozás szükségességének háttere
122
14.2. Az etika a pszichológusképzésben és a pszichológusi munkában
122-123
14.3. A pszichológusi munka fontosabb általános etikai elvei
123-124
14.4. A tudományos pszichológiai kutatás etikája
124-125
14.4.1. A résztvevők védelme
124
14.4.2. Tájékoztatás
124-125
14.4.3. Informált hozzájárulás
125
14.4.4. Élményfeldolgozás
125
14.4.5. A vizsgálatból való kilépés lehetősége
125
14.4.6. Titoktartás
125
14.5. Kutatás állatokkal
125-126
14.6. Egy bontakozó terület: neuroetika
126-127
14.7. A segítő és klinikai pszichológusi gyakorlat etikája
127
14.8. Összegzés
127
14.9. Feladatok
127-128