A jogászképzés múltja, jelene és jövője
Szerkesztő: Takács PéterTovábbi szerzők: Balogh Elemér; Blaskó Béla; Bánáti János; Bárándy Péter; Fazekas Marianna; Gatter László; Horváth Pál; Illés Viktor; Jeney György; Kajtár István ; Király Tibor; Kissné Pap Margit; Kovács Árpád; Kukorelli István; Lőrincz Lajos; Magyar Bálint; Máthé Gábor; Mezey Barna; Paczolay Péter; Pokol Béla; Radnay József; Révész T. Mihály; Róna Péter; Sódor István; Stipta István; Szabó Béla; Szabó Imre; Szigeti Péter; Szilágyi Péter; Szögi László; Tiba Zsolt; Tóth Erzsébet Katalin; Vékás Lajos
Cím: A jogászképzés múltja, jelene és jövője
Alcím: Ünnepi tanulmányok, konferencia-előadások, kerekasztal beszélgetések
Sorozatcím: Bibliotheca Iuridica, 1587-8821. Acta Congressuum ; 10.
Megjelenési adatok: Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam-és Jogtudományi Kar, Budapest, 2003. | ISSN: 1587-8821 | ISBN: 963-463-675-6
Az 1989. évi rendszerváltás komoly kihívást jelentett a jogi oktatás számára. A szovjet típusú berendezkedés előbb deklaratív, majd tényleges felszámolása együtt járt az új szerkezetű társadalom gazdasági életének jelentős átalakulásával, mely a jogalkotást egy évtizedek óta ismeretlen területre vezette. Az Országgyűlés és a minisztériumok törvény- és jogszabálydömpinggel igyekeztek útját állni a hirtelen szabályozatlanul maradt területeken felmerülő problémáknak, illetve kielégíteni a társadalmi viszonyok legkülönbözőbb területein felvetődő szabályozási szükségleteket. A jogi oktatástól pedig szinte azon nyomban elvárták, hogy a legfrissebb joganyagot oktassa, s a joghallgatókat a zűrzavaros helyzetben helyt állni tudó jogászokká képezze. A magyar múltból származó és az akkori jelen szükségleteiből született joganyag azonnali elméleti megalapozása és gyakorlati oktatása szinte teljesíthetetlen feladat elé állították a jogi karok oktatóit. A megnyíló nyugat viharos gyorsasággal terjedő információgazdagsága, az ismeretlen, de mindinkább alapkövetelménnyé formálódó jogok és jogágak iránti érdeklődés egyre nőtt az országban, a politikai szféra és a jogász szakma pedig a korábbi struktúra miatt hiányzó elméleti szakemberek szinte azonnali kibocsátását követelte. Sorra fogalmazódtak meg a környezetvédelmi jog, informatikai jog, a médiajog, a reklámjog oktatásával kapcsolatos követelmények, nem is beszélve a már az oktatási struktúrában lévő stúdiumok tartalmi átalakulásával és átalakításával kapcsolatos követelésekről. A piac nem csak azt követelte, hogy például a jogi informatika keretében ismertekhez jutó diplomás kezdő fiatalok kezelni tudják a számítógépes rendszereket és adatbázisokat, de egyenesen jogalkotói készségeket, szakértői tudást és elméleti elmélyültséget várt el tőlük. S ezzel együtt: ezen ismertek és készségek oktatását várták el az egyetemektől is. z európai csatlakozás sikertörténete egyet jelentett az európai közös jog gyors adaptálásával, a jogászság számára pedig a lóversenyhez hasonlítható jogharmonizációs tempó átvételével járt. Vagyis szinte nyomban „elő kellett állítani” az eurojogászt, az európai alkotmányos konstrukció, a magánjogi szabályozás, az strassbourgi esetjog szakértőit. A várakozás természetesen e tekintetben is az egyetemek felé fordult. Még a deregulációs folyamatokat le sem zárták, az egyetemi képzéstől már a friss (szinte naponta változó és gyorsan elavuló) joganyag szintetizált és tananyagszintű prezentálását várták el. Tankönyveket és jegyzeteket kértek számon az oktatókon, az írott matériában érvényesített átalakítást, leszámolást a korábbi, „szovjet” tananyaggal. Természetesen várta el ezt a jogász szakma, a politika, az állami főhatóság és a korszerű tudást igénylő hallgató. A jogi karok oktatói gárdája pedig, becsületére legyen mondva, állta a sarat. A kilencvenes években gyökeresen megváltozott a felsőoktatás filozófiája is. Az oktatási tárca — kormányoktól függetlenül — mindvégig és határozottan az egyetemre felvehetők számának radikális növelése mellett állt ki, minek következtében ma lényegében minden második érettségiző felső fokon folytathatja tanulmányait.
Kategóriák: Jogtudomány
Tárgyszavak: Felsőoktatás, Egyetemtörténet, Jogászképzés, Jogászság, Jogi Kar
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Felsőoktatás, Egyetemtörténet, Jogászképzés, Jogászság, Jogi Kar
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalom
I-IV
Mezey Barna: Előszó
V-IX
I. 225 éves a jogászképzés Budán, Pesten, Budapesten
1-92
Szögi László: A Nagyszombati Egyetem Jogi Karának Budára költözése
3-6
Vékás Lajos: A magánjog tudománya és oktatása
7-16
I.
7-8
II.
8-9
III.
9-14
IV.
14-15
Jegyzetek
15-16
Király Tibor: A büntető tudományok és a büntetőjog oktatása a Jogi Karon
17-22
Kukorelli István: A magyar közjog oktatása a Jogi Karon
23-29
I. A rendi alkotmány, a történeti magyar közjog oktatása
23-25
II. A polgári alkotmányosság és közjog oktatása
25-26
III. A szocialista államjog oktatása
27
IV.
27-28
Jegyzetek
29
Horváth Pál: Adalékok apolitikai-kamerális tudományok és a modern jogtudomány kifejlődéséhez Magyarországon
30-39
A témakör irodalmából
38-39
Paczolay Péter: Az állambölcselet oktatása a Jogi Karon
40-49
Jegyzetek
48-49
Szilágyi Péter: A jogbölcselet oktatása a Jogi Karon
50-77
Bevezető megjegyzések
50
A természetjog oktatásának előzményei és az önálló természetjogi tanszék létrehozása
50-53
A természetjog oktatása
53-55
A természetjog, ill. az észjog tanszéke a 19. század második és harmadik negyedében
55-59
A jogbölcselet tanszék a 19. század végén. Pulszky Ágost munkássága
59-61
A jogbölcselet a 20. század első felében
61-67
A jogbölcselet a második világháború után
67-74
Jegyzetek
74-77
Mezey Barna: A jogtörténet oktatása a Jogi Karon
78-92
Jogtörténet - "név nélkül"
78-79
A jogtörténet az egyetemi katedrán
79-80
Az önálló jogtörténet-tudomány születése
80-83
A jogtörténeti oktatás megerősödése
83-87
A XX. század
87-89
Irodalom
89-91
Az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán, illetőleg a kar oktatóinak közreműködésével megjelent jogtörténeti és romai jogi tankönyvek
91-92
II. 225 éves a Politico-Cameralis tudományok oktatása Magyarországon
93-134
Kovács Árpád: A konferencia megynyitása
94-95
Fazekas Marianna: A politico-cameralis tudományok oktatásának 225 éve
96-101
I.
96
II.
96-97
III.
97-98
IV.
98
V.
99
VI.
99-101
Máthé Gábor: Az önállósult közigazgatási szakemberképzés
102-109
I.
102-103
II.
103-105
III.
105-107
IV.
107-109
Blaskó Béla: A rendészeti felsőoktatás évtizedei
110-117
I.
110
II.
111-112
III.
113
IV.
113
V.
114-115
VI.
115-117
VII.
117
Lőrincz Lajos: Új tendenciák a közigazgatási szakemberképzés nemzetközi gyakorlatában
118-122
Jeney György: A közpolitika és a közigazgatástudományok
123-129
Irodalom
128-129
Tiba Zsolt: Önkormányzati tapasztalatok a közigazgatási szakemberképzésről
130-134
III. A hazai jogászképzés intézményei
135-309
Mezey Barna: Nagyszombattól Budapestig. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Allam-és Jogtudományi Kara (1667-2002)
137-182
I. Az első kétszáz esztendő
137-155
Az alapítás
137
A jezsuita egyetemben
137-139
A fővárosi universitas jogi fakultása
139-142
A polgárosodás kihívásai
142-143
Az átmenet évei
143-144
A fakultás szervezete, a tanári kar
144-148
A hallgatóság
148-149
A tanterv
149-154
Írott anyag
154-155
II. Az egyetlentől az elsőig
156-182
Meghatározó szerepben
157-160
A fakultás szervezete, a tanári kar
160-166
A hallgatóság
166-170
A tanterv
170-172
Oktatási formák, vizsgák
172-176
A tanítás beosztása
176-179
Irodalom
179-182
Balogh Elemér: A kolozsvári-szegedi jogi kar története (1872-2002)
183-223
A kezdetek
183-184
Tantörténeti áttekintés (1872-2002)
184-223
Történeti, elméleti tudományok
185-198
Római jog
185-188
Jogtörténet
188-193
Jogelmélet
193-196
Politológia
196-198
Civilisztika
198-205
Polgári jog és polgári eljárásjog
198-203
Munkajog és szociális jog
203-205
Agrárjog és Környezetvédelmi jog
205
Közjog
205-213
Alkotmányjog
205-209
Közigazgatási jog és Pénzügyi jog
209-212
Nemzetközi jog
212-213
Büntetőjog
214-218
Büntetőjog és büntető eljárásjog
214-218
Gazdaságtudományok
218-223
Statisztika
219-222
Jegyzetek
222-223
Kajtár István: A pécsi Allam- és Jogtudományi Kar története (1923-2002)
224-228
Sipta István: A miskolci állam- és jogtudományi oktatás története (1981-2002)
229-246
A kar alapításának körülményei
229-232
Az alapozó három év - A karrá alakulás időszaka
232-235
A karrá alakulás - szervezeti megerősödés
236-238
A nemzetközi kapcsolatok erősödése
238-245
A teljes képzési struktúra felé
245-246
Horváth Pál - Révész T. Mihály - Szigeti Péter: A Széchenyi István Egyetem Jog- és Gazdaságtudományi Karának Allam- és Jogtudományi Intézete
247-273
Intézetünk általános jellemzői és fő törekvései
247-252
Múltunkról - dióhéjban
247-248
Az oktatás szervezeti keretei
248
Oktatás-szakmai feltételek
248-249
Terveink, törekvéseink
249-251
Infrastrukturális adottságaink
251-252
Az intézmény részletes története
252-273
A gazdaság- és jogtudományok megjelenésének eredői
254-255
Az ELTE-SZIF Állam- és Jogtudományi Intézete
256-262
Két- és fél évszázados előzmények után, az első öt év (az első ciklus) eredményei nyomában
262-270
Kreatív tudományos kezdeményezések és eredmények
270-273
Hivatkozott művek
273
Radnay József: A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Kara
274-281
Az alapítók szándéka
275-276
A képzés sajátosságai
276
A tanulmányok rendje
277
A kar vezetői és oktatói
277-278
Tudomány képzés, kutatások
278-280
Hallgatók
280
Hallgatóink versenyeken elért eredményei
281
Illés Viktor: A Károli Gáspár Református Egyetem Allam-és Jogtudományi Kara
282-286
A kar oktatói és tudományos képviselői
282-283
Hallgatók
283-284
A képzés feltételei
284-286
Szervezeti-jogi feltételek
284-285
A képzés tárgyi, infrastrukturális feltételei
285-286
Szabó Béla: A Debreceni Egyetem Allam- és Jogtudományi Kara
287-299
A kar (újra)alapításának története
287-291
Eredmények
292-297
Oktatás
292-293
Gazdálkodás és szervezet
293-294
Személyi kérdések
294-295
Tudományos tevékenység
295
Hallgatók
295-296
Külső kapcsolatok
296-297
Szubjektív utóhang
297-299
Máthé Gábor: Allamigazgatási Főiskola — BKÁE Allamigazgatási Kar
300-309
I. Az örökség
300-301
II. A felsőoktatás reformévtizedében
301-304
III. A képzési szintek: "A tudományterületi és a tudományági" besorolások, illetve az integráció vonzásában
304-307
IV. Az egyetei közigazgatási szakértő képzés - BKÁE Közigazgatási Kar
307-309
IV. A jogászképzés aktuális problémái és jövője
310-410
Pokol Béla: A jogászság és a jogászképzés bővülése
311-319
A nyugati országok jogászságának bővülése
312-314
A Közép-Kelet-Európai országok jogászságának bővülése
315-319
Kissné Pap Margit: A jogi felsőoktatás néhány jellemzője
320-328
A szakcsoport-besorolásról
320-322
A jogi és szociális igazgatási szakcsoport létszámviszonyairól
322-324
A jogi és szociális igazgatási szakcsoport szakjainak képesítési követelményeiről
324-326
A jogász képzést folytató felsőoktatási intézmények akkreditációjának helyzete
326-327
A jogi és szociális igazgatási szakcsoport szakjain végzettek elhelyezkedési lehetőségeiről
327-328
Jegyzet
328
Bárándy Péter: A jogászképzés aktuális problémái - A konferencia megnyitása
329-331
Magyar Bálint: Felsőoktatási reform és jogászképzés — A konferencia megnyitása
331-334
Lőrincz Lajos: A hazai jogászképzés aktuális kérdései
335-346
I.
335
II.
335-338
III.
338-343
IV.
343-345
V.
345
Felhasznált irodalom
346
Máthé Gábor: A jogásztovábbképzés problematikája
347-352
Pokol Béla: A jogászképzés dilemmái
353-358
Bánáti János: A jogász-túlképzés megoldásának csodaszere-e a szabad ügyvédi pálya?
359-363
I.
359-360
II.
360-361
III.
361-363
Gatter László: A bírósági fogalmazóképzés szerepe a jogászok felkészítésében
364-370
Általános gondolatok a képzésről
364-366
Hogyan lehet valaki bírósági fogalmazó?
366-369
A bírák továbbképzése
369-370
Róna Péter: Jogászképzés: technika versus kultúra
371-374
Tóth Erzsébet Katalin: A jogászképzés közjegyzői szemmel, különös tekintettel az Európai Unióhoz való csatlakozásra
375-381
Felhasznált irodalom
381
Sódor István: A joghallgatók szakmai felkészültségének ügyészségi tapasztalatai
382-384
Kerekasztal beszélgetések a jogászképzés aktuális problémáiról I.
385-399
Szabó Imre: Miről, mennyit és hogyan? Vitaindító
385-399
Hozzászólások, vita
387-399
Kerekasztal beszélgetések a jogászképzés aktuális problémáiról II.
400-410
Mezey Barna: Minőség és túlterheltség. Vitaindító
400-410
Hozzászólások, vita
405-410
Függelék
411-447
A kötetben szereplő írások szerzői
412-414
A jogászképzés Budára települése és a Politico-Cameralis tudományok oktatása 225. évfordulójának tiszteletére rendezett tudományos emlékülés
415-416
A jogászképzés aktuális problémái című konferencia programja
416
Az ELTE Állam- és Jogtudományi Kar kiadványai
417-425
Tudományos és szakmai rendezvények az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán
426-447
I. Tudományos konferenciák
426-435
Kari tudományos konferenciák
426-429
Egyéb tudományos konferenciák 2000-2003
429-435
II. Tudományos előadások
435-439
Tudományos előadások 2000-2003
435-436
Tudományos habilitációs előadások, 1994-2003
437-438
PH. D. Disszertációk nyilvános védése, 1998-2003
438-439
III. Szakmai rendezvények
439-443
Szakami műhelybeszélgetések, 2002
439
Szakmai előadások 2000-2003
440
Egyéb szakmai rendezvények 2000-2003
440-441
Tudománynépszerűsítő programok 2000-2003
441-443
IV. Könyvbemutatók
443-446
Az ELTE ÁJK könyvbemutatói 2001-2003
443-445
Egyéb könyvbemutatók
445
Könyvkiállítások 2000-2003
445-446
V. Egyetemi hallgatók által szervezett tudományos és szakmai rendezvények
446-447
Kolofon