"Asszonyoknak igen sokat kell tudni..."
Szerkesztők:
Takács Zsuzsanna Mária; Ács Marianna; Pusztafalvi Henriette; Czeferner DóraTovábbi szerzők: Ács Marianna; Kéri Katalin ; Rébay Magdolna; Sárai Szabó Katalin; Nagy Adrienn; Vörös Katalin; Takács Zsuzsanna Mária; Czeferner Dóra; Maisch Patricia; Auer Eszter; Szabó Hajnalka Piroska
Cím: "Asszonyoknak igen sokat kell tudni..."
Alcím: Új kutatások a nőnevelés történetéről
Megjelenési adatok: Kronosz, Pécs, 2019. | ISBN: 978-615-6048-42-4
![coverimage](/www/thumbnails/0/853_takacs-acs-pusztafalvi-czeferner-asszonyoknak-igen-sokat-kell-tudni-kronosz-pecs-2019_ocr/tn_300.jpg)
Kategóriák:
Tárgyszavak: Nőnevelés, Neveléstörténet, Tanulmánykötet, Nőtörténet, Lánynevelés, Nők nevelése
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Nőnevelés, Neveléstörténet, Tanulmánykötet, Nőtörténet, Lánynevelés, Nők nevelése
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Impresszum
Tartalom
[6]
Ács Marianna: Pécsi törekvések a nőtörténeti kutatások terén (Bevezető)
[7]-16
Irodalomjegyzék
13-16
Kéri Katalin: Tendenciák és eredmények a nőnevelés-történet kutatásában
[17]-30
Nőtörténet-írás és nőnevelés-történet
[17]-19
A nőtörténeti kutatások főbb korszakai és jellemzői
20-21
A kutatások tematikájának kiszélesedése
21-22
Neveléstörténet és lánynevelés-történet
22-23
A forrásokról általában
23-25
Pécsi eredmények a nőtörténet és nőnevelés-történet kutatásában
25-26
Összegzés
26
Irodalomjegyzék
27-30
Rébay Magdolna: Középiskolai koedukáció – pró és kontra (1891–1944)
[31]-49
A koedukáció terjedése
[31]-34
A koedukáció megítélése
34-45
A századforduló
34-37
Az 1920-as évek
37-38
Az 1930-as évek
38-43
A területvisszacsatolások után
43-45
Összegzés
45
Irodalomjegyzék
46-49
Sárai Szabó Katalin: A női pályaválasztás kérdése a 20. század első évtizedeiben
50-71
Irodalomjegyzék
70-71
Nagy Adrienn: Flancos úrikisasszony-nevelő vagy kereskedelmi szakiskola
[72]-94
Kereskedelmi leányiskolák a 20. századi Magyarországon
[72]
Női kereskedelmi tanfolyamok a 19-20. század fordulóján
73-74
Középfokú kereskedelmi leányiskolák a 20. század első felében
74-75
Kereskedelmi leányiskolák és tanulóik (1910-1940)
75-82
Kereskedelmit végzett lányok pályaválasztása
82-84
Kereskedelmi iskolai évek életútinterjúk tükrében
85-91
Irodalomjegyzék
91-94
Levéltári források
91
Szakirodalom
92-94
Vörös Katalin: Női hangok a Magyar Iparoktatásban az első világháború időszakában
[95]-111
Sajtótörténet a nő(nevelés)történet keresztmetszetében
96-97
A női iparoktatás a dualizmus korában
97-98
A Magyar Iparoktatásról
98-100
Női tematika és női szerzők a Magyar Iparoktatásban az első viágháború idején (1914-1917)
100-107
Összegzés
107
Irodalomjegyzék
108-111
Takács Zsuzsanna Mária: A tanítónők és a divat. „Dresszkód” a századfordulón
[112]-123
A magyar tanítónők és képzésük
113-114
A tanítónők és a korabeli divat
114-116
A tanítónők megjelenése
117-119
Koós Olga emlékei
119-121
Összegzés
121-122
Irodalomjegyzék
122-123
Czeferner Dóra: A New York-i Schwimmer Rózsa-hagyaték jelentősége a nőoktatás szempontjából
[124]-144
A témakör kutatásának sajátosságai
125-126
A New York-i Schwimmer-hagyaték és jelentősége
126-128
A hagyaték részei
128-130
A nőoktatás témaköre a hagyatékban
130-131
Kapcsolattartás pedógiai szakfolyóiratokkal
131-132
Tanácsadás oktatási kérdésekben
132-133
Kapcsolattartás külföldön tanuló, kutató nőkkel
133-134
Az egyesületi tagok önképzése, külföldi előadók
134-135
A szakoktatás kereteinek fejlesztése
135-136
A tanítónők szervezkedésének előmozdítása
136
Vidéki földműves asszonyok szervezése
137-138
Alapművek terjesztése a feminizmus támakörében
138
Problémák a szakoktatás területén, koedukáció
138-139
Állásközvetítés
139-140
A nemi kérdés
140-141
Összegzés
141
Irodalomjegyzék
141-144
Levéltári fogások
141-142
Szakirodalom
142-144
Maisch Patrícia: A lánynevelés lenyomatai 19. századi női naplókban
145-159
Kutatói kérdések, vizsgálati szempontok
146-147
A szerzőkről
147-149
Szerkezeti áttekintés
149-150
Motiváció
151-152
A lánynevelés lenyomatai: készségek és ismeretek
152-154
A lánynevelés lenyomatai: olvasás és szabadidő
154-156
Összegzés
157-158
Irodalomjegyzék
158-159
Auer Eszter: A „nőirodalom” az 1860-as években. Elvárások és reakciók. Nőkép és irodalom összefüggései
160-176
A vitából kibontakozó nőkép
161-163
Az Írónőink megírásának egy lehetséges oka
164-165
Az irodalomszemlélet gazdasági és társadalmi háttere
165-168
A Wohl testvérek
168
Wohl Stefánia (1848-1889)
168-169
Wohl Stefánia regekönyve
169-170
Regék vagy mesék?
171-172
A nők szerepe
172-173
Összegzés
173-174
Irodalomjegyzék
175-176
Szabó Hajnalka Piroska: Az 1970-es és az 1980-as évek magyar tanterveinek nőneveléstörténeti elemzése
177-190
Történeti és neveléstörténeti háttér
178-180
Nöneveléstörténeti háttér
180-181
A tanterv mint politikai-ideológiai manifesztum
182-183
Nőkép az 1970-es és az 1980-as évek általános iskolai és gimnáziumi tanterveinek tükrében
183-184
Általános tantervi célok
184-185
Tantárgyak
185-188
Testnevelés óra
185-186
Technika óra
186-187
Osztályfőnöki óra
187-188
Összegzés
188-189
Irodalomjegyzék
189-190
A kötet szerzői és szerkesztői
[191]-193
Kolofon
Hátsó borító