Akusztikai tervezés corvina logo

Szerző: Tarnóczy Tamás
Cím: Akusztikai tervezés
Megjelenési adatok: Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1966.

coverimage Ha a köznapi életben akusztikáról beszélünk, általában a termek akusztikai sajátságaira vagy a zene akusztikai kapcsolataira gondolunk, pedig az akusztika mint tudományszak, ennél sokkal többet foglal magában. Mi sem természetesebb tehát, mint hogy az "akusztikai tervezés" alatt elsősorban a termek akusztikai szempontú és célú kialakítását értjük. Ilyen értelemben függ össze könyvünk elme is a könyv tartalmával. Ma már egyetlen tudományszakban sem tárgyalhatók a problémák önmagukban. Az összefüggések áttekintése és a határterületi eredmények ismerete nélkül nem végezhetünk jó munkát. Tárgyunk jellegzetesen komplex munkaterület. Három egymástól meglehetősen távolálló embertípus - a fizikus, a zenész és az építész - együttesének közös problémájához kell közös nyelvezetet találni. Mindegyik embertípusnak meg kell ismernie és tiszteletben keli tartania a másik kettő szempontjait és kívánságait. A könyv megírásában gondot fordítottam ennek a közös nyelvezetnek a megteremtésére. Igyekeztem a fizikában járatlanok részére is világossá tenni a fizikus gondolkodásmódot, s ugyanakkor megtartani a szakmai pontosságot. De igyekeztem a mérnököket is meggyőzni arról, hogy az esztétikai követelmények nem mindig mérhetők szokásos mérőberendezéseinkkel. Tárgyunk világos megfogalmazása: a szabadtéri és zárttéri természetes hangellátás, a hallgató számára legkellemesebb akusztikai benyomás elérésének problémái, alapelvei és megoldásmódjai. Keveset foglalkozunk a hangszigetelés, építészeti szerkezetek, gépalapozás stb. kérdéseivel, mert ezeket a Műszaki Kiadó nemrég megjelent két kiadványa (Eichler: Épületek zaj elleni védelme és Szentmártony: Zajtalanítás) bőven tartalmazza. Ugyancsak kisebb súlyt helyezünk a mesterséges hangellátás kérdésére, mert ez nagyrészt elektroakusztikai probléma. Tárgyalásmód szempontjából az alapok tisztázásán és az elvek megvilágításán van a hangsúly. Nem receptkönyvet kívánunk nyújtani, ahol az olvasó az eddig előfordult esetekre kész megoldást talál, hanem tiszta fogalmakat, amelyek segítségével maga tudja megoldani a fölmerülő problémákat. Természetesen mindezt bő példaanyaggal megvilágítva.
Kategóriák: Építészet
Tárgyszavak: Akusztika, Akusztikai tervezés, Teremakusztika
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Impresszum
Előszó
5-6
Tartalomjegyzék
7-8
Bevezetés
9-32
   1. Az akusztikai tervezés tárgya
9-12
   2. Fontosabb fizikai alapfogalmak
12-19
   3. A hallás fontosabb tulajdonságai
19-27
   4. Érthetőség
28-32
I. fejezet - Az akusztikai szemlélet fejlődése
33-60
   5. A térakusztika kialakulása
33-35
   6. A görög kor színházi akusztikája
35-41
   7. A római kor akusztikai vívmányai
42-44
   8. Akusztika az újkor hajnalán
44-50
   9. Zene, építészet és akusztika
50-55
   10. Az akusztikai tervezés korszaka
55-57
   11. A teremakusztika korszerű szemlélete
57-60
II. fejezet - Visszaverődések és visszhangok
61-117
   12. A hangterjedés geometriai törvényei
61-68
   13. Suttogó galériák
68-74
   14. Hangvetők és hangterelők
74-85
   15. A hangterjedés kísérleti vizsgálata
86-91
   16. Egyszerű visszhang
91-98
   17. Többszörös visszhangok
98-104
   18. A kupolahatás
104-107
   19. A visszavert hang élettani hatása
107-110
   20. Haas-effektus
110-114
   21. Az időkésés-retesz és jelentősége
114-117
III. fejezet - Az utózengés
118-206
   22. A hangenergia felnövekedése és elhalása
118-123
   23. Az utózengési idő
123-128
   24. Az utózengési képletek taglalása
129-134
   25. Utózengés-szabályozás hangelnyeléssel
134-141
   26. Utózengés-szabályozás rezonátorokkal
142-148
   27. A terem hatása az utózengésre
149-155
   28. Legkedvezőbb utózengés beszédre
156-164
   29. Legkedvezőbb utózengés zenére (statisztika)
165-174
   30. Legkedvezőbb utózengés zenére (kísérletek)
175-180
   31. Változtatható utózengés
180-186
   32. Mesterséges utózengés
186-191
   33. Az utózengési idő számítása
191-198
   34. Az utózengési idő mérése
198-206
IV. fejezet - A hangenergia eloszlása
207-276
   35. Teremhangok
207-212
   36. Teremráfelelési szabálytalanságok
213-216
   37. Közvetlen hang és zengő hang
216-221
   38. Az energiaegyensúlyi felület
221-226
   39. A hangtér egyenletessége
226-232
   40. A közönség hatása
232-237
   41. Iránydiffuzitás
238-242
   42. A hangimpulzus időbeli sorsa
242-245
   43. Hangtisztaság
245-250
   44. Visszhangfok
250-253
   45. Természetes hangerősítés
253-256
   46. Mesterséges hangerősítés
257-264
   47. Térbeli hallás
264-270
   48. Térhatású hangközvetítés
270-276
V. fejezet - A tervezés általános szempontjai
277-334
   49. Telepítés
277-283
   50. A belső zajszint tervezése
283-288
   51. A hangszigetelés és hanggátlás problémái
289-294
   52. A hangszigetelés és hanggátlás megoldásai
294-302
   53. Anyagismeret és anyagválaszték
303-310
   54. A belső tér akusztikai tervezése
310-315
   55. Együttműködés a tervezésben és a kivitelezésben
316-323
   56. Ellenőrzés és korrekció
323-325
   57. Az értékelés lehetőségei
326-334
VI. fejezet - A teremakusztikai tervezés gyakorlata
335-408
   58. Szabadtéri előadóhelyek
335-343
   59. Stadionok
343-346
   60. Gyűléstermek, csarnokok
347-353
   61. Templomok
353-356
   62. Hangversenytermek
356-365
   63. Színházak, operák
366-374
   64. Előadótermek, kultúrtermek
374-382
   65. Filmszínházak
382-384
   66. Süket szobák, csöndes helyiségek
384-390
   67. Hangjáték-stúdiók
390-395
   68. Zenei stúdiók
395-400
   69. Film- és televízió stúdiók
400-405
   70. Zengő helyiségek
406-408
Utószó
409
Irodalom
410-420
   Könyvek
410-413
   Cikkek, közlemények
413-419
   Folyóiratok
420
Tárgymutató
421-424
   Hibajegyzék
[425]
Hátsó borító