Akusztikai tervezés
Szerző: Tarnóczy TamásCím: Akusztikai tervezés
Megjelenési adatok: Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1966.
Ha a köznapi életben akusztikáról beszélünk, általában a termek akusztikai sajátságaira vagy a zene akusztikai kapcsolataira gondolunk, pedig az akusztika mint tudományszak, ennél sokkal többet foglal magában. Mi sem természetesebb tehát, mint hogy az "akusztikai tervezés" alatt elsősorban a termek akusztikai szempontú és célú kialakítását értjük. Ilyen értelemben függ össze könyvünk elme is a könyv tartalmával. Ma már egyetlen tudományszakban sem tárgyalhatók a problémák önmagukban. Az összefüggések áttekintése és a határterületi eredmények ismerete nélkül nem végezhetünk jó munkát. Tárgyunk jellegzetesen komplex munkaterület. Három egymástól meglehetősen távolálló embertípus - a fizikus, a zenész és az építész - együttesének közös problémájához kell közös nyelvezetet találni. Mindegyik embertípusnak meg kell ismernie és tiszteletben keli tartania a másik kettő szempontjait és kívánságait. A könyv megírásában gondot fordítottam ennek a közös nyelvezetnek a megteremtésére. Igyekeztem a fizikában járatlanok részére is világossá tenni a fizikus gondolkodásmódot, s ugyanakkor megtartani a szakmai pontosságot. De igyekeztem a mérnököket is meggyőzni arról, hogy az esztétikai követelmények nem mindig mérhetők szokásos mérőberendezéseinkkel.
Tárgyunk világos megfogalmazása: a szabadtéri és zárttéri természetes hangellátás, a hallgató számára legkellemesebb akusztikai benyomás elérésének problémái, alapelvei és megoldásmódjai. Keveset foglalkozunk a hangszigetelés, építészeti szerkezetek, gépalapozás stb. kérdéseivel, mert ezeket a Műszaki Kiadó nemrég megjelent két kiadványa (Eichler: Épületek zaj elleni védelme és Szentmártony: Zajtalanítás) bőven tartalmazza. Ugyancsak kisebb súlyt helyezünk a mesterséges hangellátás kérdésére, mert ez nagyrészt elektroakusztikai probléma. Tárgyalásmód szempontjából az alapok tisztázásán és az elvek megvilágításán van a hangsúly. Nem receptkönyvet kívánunk nyújtani, ahol az olvasó az eddig előfordult esetekre kész megoldást talál, hanem tiszta fogalmakat, amelyek segítségével maga tudja megoldani a fölmerülő problémákat. Természetesen mindezt bő példaanyaggal megvilágítva.
Kategóriák: Építészet
Tárgyszavak: Akusztika, Akusztikai tervezés, Teremakusztika
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Akusztika, Akusztikai tervezés, Teremakusztika
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Impresszum
Előszó
5-6
Tartalomjegyzék
7-8
Bevezetés
9-32
1. Az akusztikai tervezés tárgya
9-12
2. Fontosabb fizikai alapfogalmak
12-19
3. A hallás fontosabb tulajdonságai
19-27
4. Érthetőség
28-32
I. fejezet - Az akusztikai szemlélet fejlődése
33-60
5. A térakusztika kialakulása
33-35
6. A görög kor színházi akusztikája
35-41
7. A római kor akusztikai vívmányai
42-44
8. Akusztika az újkor hajnalán
44-50
9. Zene, építészet és akusztika
50-55
10. Az akusztikai tervezés korszaka
55-57
11. A teremakusztika korszerű szemlélete
57-60
II. fejezet - Visszaverődések és visszhangok
61-117
12. A hangterjedés geometriai törvényei
61-68
13. Suttogó galériák
68-74
14. Hangvetők és hangterelők
74-85
15. A hangterjedés kísérleti vizsgálata
86-91
16. Egyszerű visszhang
91-98
17. Többszörös visszhangok
98-104
18. A kupolahatás
104-107
19. A visszavert hang élettani hatása
107-110
20. Haas-effektus
110-114
21. Az időkésés-retesz és jelentősége
114-117
III. fejezet - Az utózengés
118-206
22. A hangenergia felnövekedése és elhalása
118-123
23. Az utózengési idő
123-128
24. Az utózengési képletek taglalása
129-134
25. Utózengés-szabályozás hangelnyeléssel
134-141
26. Utózengés-szabályozás rezonátorokkal
142-148
27. A terem hatása az utózengésre
149-155
28. Legkedvezőbb utózengés beszédre
156-164
29. Legkedvezőbb utózengés zenére (statisztika)
165-174
30. Legkedvezőbb utózengés zenére (kísérletek)
175-180
31. Változtatható utózengés
180-186
32. Mesterséges utózengés
186-191
33. Az utózengési idő számítása
191-198
34. Az utózengési idő mérése
198-206
IV. fejezet - A hangenergia eloszlása
207-276
35. Teremhangok
207-212
36. Teremráfelelési szabálytalanságok
213-216
37. Közvetlen hang és zengő hang
216-221
38. Az energiaegyensúlyi felület
221-226
39. A hangtér egyenletessége
226-232
40. A közönség hatása
232-237
41. Iránydiffuzitás
238-242
42. A hangimpulzus időbeli sorsa
242-245
43. Hangtisztaság
245-250
44. Visszhangfok
250-253
45. Természetes hangerősítés
253-256
46. Mesterséges hangerősítés
257-264
47. Térbeli hallás
264-270
48. Térhatású hangközvetítés
270-276
V. fejezet - A tervezés általános szempontjai
277-334
49. Telepítés
277-283
50. A belső zajszint tervezése
283-288
51. A hangszigetelés és hanggátlás problémái
289-294
52. A hangszigetelés és hanggátlás megoldásai
294-302
53. Anyagismeret és anyagválaszték
303-310
54. A belső tér akusztikai tervezése
310-315
55. Együttműködés a tervezésben és a kivitelezésben
316-323
56. Ellenőrzés és korrekció
323-325
57. Az értékelés lehetőségei
326-334
VI. fejezet - A teremakusztikai tervezés gyakorlata
335-408
58. Szabadtéri előadóhelyek
335-343
59. Stadionok
343-346
60. Gyűléstermek, csarnokok
347-353
61. Templomok
353-356
62. Hangversenytermek
356-365
63. Színházak, operák
366-374
64. Előadótermek, kultúrtermek
374-382
65. Filmszínházak
382-384
66. Süket szobák, csöndes helyiségek
384-390
67. Hangjáték-stúdiók
390-395
68. Zenei stúdiók
395-400
69. Film- és televízió stúdiók
400-405
70. Zengő helyiségek
406-408
Utószó
409
Irodalom
410-420
Könyvek
410-413
Cikkek, közlemények
413-419
Folyóiratok
420
Tárgymutató
421-424
Hibajegyzék
[425]
Hátsó borító