Szöveg és tartalom az információs társadalomban corvina logo

Szerző: Varga Katalin
Cím: Szöveg és tartalom az információs társadalomban
Alcím: Módszerek és lehetőségek az információ minőségi szelektálására
Sorozatcím: Humán szervező (munkaügyi) menedzser sorozat | Sorozat szerkesztő: Koltai Dénes
Megjelenési adatok: Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Kar, Pécs, 2005. | ISSN: 1218-6880

coverimage Minden információszolgáltató, ezen belül a könyvtáros hivatás központi feladata a tájékoztatás az emberiség által összegyűjtött és felhalmozott ismeretekről, tudásról. Munkáját dokumentumok, elsősorban - bár egyre inkább változó körülmények között - nyomtatott és elektronikus dokumentumok, szövegek alapján végzi. A szakma kialakította a saját eszköz- és módszerkészletét a tartalmi feltáráshoz, ezek mögött az eszközök és módszerek mögött évszázados tapasztalatok állnak. „A jövőkutatás már régóta jelzi, hogy az emberiségre információ- és tudás-sokk vár. Ez most elérte nemcsak a harmadik világbeli országokat, de az összes fejlett vagy közepesen fejlett országot is. Magyarországon ez a krízis még nem üt eléggé, pedig a végtelennek látszó - egyébként alig szelektált - tudáskínálat már egyre ijesztőbb. Ha egy rendszeresen internetező szakembernek azt mondanánk, hogy két-három nyelven minden nap kutassa és olvassa legalább az utóbbi félévszázad új tudásait, minden bizonnyal meglehetősen megrémülne, és néhány hét után kedvét szegné az információkínálat, hiszen a kutatásnak sosem érhetne a végére. Számítások szerint az emberiség össztudása két-három évenként duplázódik."’ Az információ kiválasztásának, reprezentálásának és megkeresésének problémái, azaz a tartalom hatékony elemzésének és tömörítésének módszerei vezető kutatási témáknak minősülnek az információs társadalom kérdései között. Ezek a tudásgazdálkodás (knowledge management) alapját képező tevékenységek. Mind nehezebb azonban eligazodni a fogalmak, illetve definícióik között: mit tekintünk információnak, mi a tartalom, hogyan jelenik meg, hogyan található meg, és ha megtaláltuk, hogyan prezentálhatjuk mások számára? Az információs szolgáltatások által közvetített információ elsődleges megjelenési formája mind ez idáig a szöveg, a legtágabban értelmezve ide értendő minden kommunikációs termék, amely valamilyen üzenetet hordoz. Az információ feltárásának szempontjából ez az üzenet tekintendő elsősorban az elemzés tárgyának. A szöveg hordozza magában mindazokat az elemeket, amelyek közvetlen avagy közvetett módon információt hordoznak. A szöveggel és a tartalommal több tudományterület foglalkozik, így csakis interdiszciplináris megközelítésben lehet gondolkodni. A nyelvtudomány, azon belül is a szövegtudomány, a számítógépes nyelvészet, a kommunikációelmélet megoldásainak megvizsgálása mellett különösen fontosak a szociológiai tartalomelemzés módszereinek alkalmazási lehetőségei, hiszen ez az a kutatási módszer, amely már célkitűzésénél fogva is a legközelebb áll a könyvtári információfeldolgozáshoz.

Tartalomjegyzék