A gyermek-rehabilitáció sajátosságai
Szerkesztő: Vekerdy-Nagy ZsuzsannaCím: A gyermek-rehabilitáció sajátosságai
Illusztrátor: Olgyay Géza
Megjelenési adatok: Medicina, Budapest, 2019. | ISBN: 978-963-226-692-3
Mikor és hogyan kezdődött? Még pontosan emlékszem. Alig jelent meg 2009 őszén a „Rehabilitációs Orvoslás” című könyvünk, a Medicina Kiadó Igazgatójával már arról beszélgettünk, hogy mi legyen a következő rehabilitációs tárgyú kiadvány, amit közösen hozunk létre. Már akkor felmerült a gyermekrehabilitációs téma, bár néhány évig még várnunk kellett. A Rehabilitációs Ellátási Programokkal kapcsolatos szakmai műhelymunka dandárja kötött le bennünket, így arra kellett koncentrálnunk, hogy a programok szakirodalmi alátámasztottságát megerősítsük, ezért a „Bizonyítékokon Alapuló Rehabilitációs Medicina” könyvünk összeállítása következett, amit 2016 őszén mutattunk be a Magyar Rehabilitációs Társaság 2016. évi jubileumi Vándorgyűlésén, Budapesten, Társaságunk fennállásának 60. évfordulója alkalmából. Így 2016 októberében érett meg az idő arra, hogy végre a régen dédelgetett gondolatok testet öltsenek, pontosabban leíródjanak - vagyis a Vándorgyűlés után tüstént megkezdtük „A gyermekrehabilitáció sajátosságai” című könyv tartalmi összeállítását. Régi jól bevált szokásunk szerint a potenciális szerzőkkel tartottunk egy megbeszélést 2017 tavaszán, hogy együtt döntsünk a könyv szellemiségéről, pontosítsuk annak tartalmát. Nagyon bensőséges és szakmailag igen aktív, előremutató megbeszélés volt, amin a leendő szerzők közel harmada részt tudott venni. Az ott született közös elhatározásunk vált a könyv vezérfonalává. Íme: A könyvben tükröződnie kell annak a szemléletváltásnak, ami az elmúlt évtizedekben a fogyatékos emberekkel, családjaikkal és legfőképpen a gyermekkel kapcsolatosan történik. A 2017. április 20-án tartott megbeszélésen a szerzőtársak egyhangú véleményeként fogalmazódott meg, hogy kapjon hangsúlyt minden fejezetben, hogy a gyermekek rehabilitációs ellátása családcentrikus, a szülőkkel partnerségen alapuló kapcsolatra épít és a tudatos szülői szerep erősítését célozza. Az ellátás alapeleme a teammunka, az interdiszciplinaritás.
A könyv nem a múltnak, hanem a jövőnek szól, ezért olyan elvek és gyakorlatok szerepeltetése a célszerű, amelyek előremutatóak. Tudjuk, hogy ma Magyar-országon nem minden téren valósul meg a fenti elv, de a törekvéseinkben ez legyen a vezérfonal. A fentiek szellemében készültek a végleges felkérések és kezdődött a műhelymunka. Alapkoncepció a könyvvel kapcsolatban, hogy a gyermekekkel fejlesztő, habilitációs vagy/és rehabilitációs célzattal foglalkozó szakterületek - mint egészségügy, oktatás, szociális ellátás - mind a prevenció, a diagnosztika, mind a terápia oldaláról megjelenjenek éppúgy, mint a folyamatot támogató elveken létrehozott intézkedések, intézmények és jogszabályok. így az ellátás széles köréből kerültek ki a könyv írói.
Kategóriák: Orvostudomány
Tárgyszavak: Rehabilitáció, Gyermekek, Gyermekrehabilitáció, Gyermek betegségek
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Rehabilitáció, Gyermekek, Gyermekrehabilitáció, Gyermek betegségek
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Impresszum
Tartalomjegyzék
V-X
A kötet szerzői
XI
Bevezető (Vekerdy-Nagy Zsuzsanna)
XII-XIII
1. Általános fogalmak
[1]-51
1.1. Fogyatékosság gyermekkorban: gyakoriság a világban, általános jellemzők, alapvető fogalmak (Vekerdy-Nagy Zsuzsanna)
3-8
1.2. Jellemző veszélytényezők és okok a fogyatékosság hátterében
9-17
Orvosi-biológiai okok, veszélytényezők fontossága és jellemzői (Vekerdy-Nagy Zsuzsanna)
9-11
Nevelésből, környezeti tényezőkből származó okok, veszélytényezők fontossága és jellemzői (Nagy Beáta Erika)
11-17
1.3. A habilitáció és az átfogó rehabilitáció jellegzetességei gyermekkorban (Paraicz Éva)
18-24
1.4. A személyközi kommunikáció jelentősége a rehabilitációban
25-51
A kommunikáció jelentősége a diagnózis elfogadtatásában - orvosi szempontok (Paraicz Éva)
25-32
A család fontossága a gyermekkornak rehabilitációs folyamatában - a szülők tudatos partnerszerep-vállalása (Csordás Anett - Torma Dóra)
32-39
Szempontok a szülőkkel való optimális kommunikációhoz a fogyatékosság tényének elfogadása érdekében (Borbély Sjoukje)
39-51
2. A rehabilitáció módszertana gyermekkorban
[53]-408
2.1. Diagnosztika
55-95
Szűrővizsgálatok a fogyatékossággal fenyegető állapotok korai felismerésére (Fogarasi András)
55-66
Fogyatékosságok oki diagnosztikája (Simon Gábor)
66-81
A pszichomotoros fejlődésdiagnosztikai tesztek ismertetése (Nagy Beáta Erika)
81-88
Funkcionális diagnosztikai vizsgálatok — besoroló skálák, testi fejlődés (Csohány Ágnes)
89-95
2.2. Állapotfelmérés, nyomon követés és kimeneti mérések
97-164
A funkcióképesség, fogyatékosság és egészség nemzetközi osztályozási rendszerének alkalmazhatósága és sajátosságai gyermekkorban (Kullmann Lajos)
97-104
Célalkotás a gyermekrehabilitációban (Nagy Adél)
105-110
Egyéb globális funkciómérő eszközök (Zahuczky Katalin)
110-113
Specifikus funkcionális értékelő módszerek
114-158
Látás (Pajor Emese)
114-118
Hallás (Perlusz Andrea - Keresztessy Éva)
118-127
Beszéd-és nyelvi zavarok (Szabó Edina)
127-133
Kommunikáció (Juhász Ágnes)
133-138
A mozgásfunkciók felmérése (Sipos Zsanett)
138-144
Az intellektuális képességek megismerése és az intellektuális képességzavar (Mlinkó Renáta)
144-150
A pszichológus eszközválasztása a rehabilitációs folyamatban (Nagy Beáta Erika - Józsa Tamás)
150-155
Autizmus spektrum zavar (ASD) (Csepregi András)
155-158
Az egészségi állapot és az életminőség meghatározása. „Patient-reported outcome” mérések (Berkes Andrea)
158-164
2.3. Intervenciós módszerek
165-408
Konzervatív orvosi beavatkozások (Elmont Beatrix)
165-183
Invazív orvosi beavatkozások a rehabilitációs medicina társszakmáiban
183-243
Funkciójavító sebészeti beavatkozások csecsemő és gyermekkorban (Sasi-Szabó László)
183-197
Ajak-, szájpadhasadékkal született gyermekek kezelése, rehabilitációja (Magyar Ágnes)
197-202
Alsó végtagi korrekciós és funkciójavító ortopédiai műtétek (Miklós Károly - Terebessy Tamás)
202-222
Felső végtagi funkciójavító és korrekciós ortopédiai műtétek (Turcsányi István)
222-233
Idegsebészeti eljárások a fájdalom és feszesség csökkentésére, a neuromoduláció módozatai (Fekete Gábor)
233-243
Korai fejlesztő és speciális pedagógiai módszerek életkori és fogyatékosság-specifikus bontásban (Márkus Eszter)
243-264
Fizioterápia és fizikoterápia gyermekkorban
264-304
Mobilizálás, izomerősítés, proprioceptív neuromuszkuláris facilitáció (Horváth Mónika)
264-273
Gerinckezelési módszerek, Klapp-és Schroth-terápa (Darabosné Tim Irma)
273-278
Speciális fizioterápiás, hidroterápiás módszerek és eljárások (Kereskényi Bernadett)
278-293
Pfaffenrot-féle szinergetikus reflexterápia (Bősenbacher Tímea)
293-298
Kiegészítő fizioterápiás eljárások - újabb módszerek (Elmont Beatrix - Kereskényi Bernadett)
298-300
Elektroterápiák (Szatmári Edina)
300-304
Mozgásnevelési és egyéb ügyességfejlesztő, önellátást segítő módszerek
304-326
Szomatopedagógia (Márkus Eszter)
304-310
Ergoterápia a gyermekrehabilitációban (Mészáros Edit)
310-315
A konduktív nevelés (Feketéné Szabó Éva - Bősenbacher Tímea)
315-317
Tervezett szenzomotoros tréningek (TSMT I, TSMT II) (Madács Anita)
317-319
Virtuális valóság terápia (Sipos Zsanett)
319-322
Jean Ayres szenzoros integrációs terápia (Bősenbacher Tímea)
322-326
Fizikai aktivitást és erőnlétet fokozó eljárások, tréningek
327-342
Erősítő tréning ruházattal és mechanikus eszközökkel (Sipos Zsanett)
327-331
Erősítő tréning robotokkal (Nagy Adél)
332-338
Hippoterápia (Pálinkás Judit)
339-342
Beszéd- és nyelvi fejlesztés, valamint beszédterápia és alternatív/augmentatív kommunikációs terápiák, speciális arckezelés
342-361
Beszéd- és nyelvi fejlesztés, beszédterápia (Szabó Edina)
342-352
Rehabilitációs lehetőségek kommunikációs zavarokban: augmentatív és alternatív kommunikáció (AAK) (Kisné Czirják Zsuzsa)
352-357
Arckezelés a logopédia szolgálatában - szinergikus reflexterápia az arcon (Hanák-Üveges Anikó)
357-361
Pszichológiai intervenciók (Szegleti Gabriella)
361-374
Rekreáció és sporttevékenység (Pulay Márk)
374-380
Segítő és támogató eszközök gyermekkorban
380-408
Orvostechnikai és gyógyászati eszközök (Mezei Zoltán)
381-389
Ortézisek a gyermekrehabilitációban (Mező Róbert)
389-402
Infokommunikációs technológiák (IKT) alkalmazása sérüléssel élő gyermekek körében (Pulay Márk)
402-406
Látást segítő eszközök, módszerek (Sebestyén Ibolya - Pajor Emese)
406-408
3. Ellátórendszer
[409]-593
3.1. A korai intervenció fogalomrendszere és intézményi szükségletei
411-437
A korai fejlesztéstől a családközpontú kora gyermekkori intervencióig (Czeizel Barbara)
411-416
A kora gyermekkori intervenciós rendszer (Kereki Judit)
416-437
3.2. Az egészségügyi rehabilitáció intézményrendszere
439-528
A rehabilitációs medicina fekvő- és járóbeteg-intézményei (Vekerdy-Nagy Zsuzsanna)
439-441
Egyéb gyermekegészségügyi diagnosztikai és terápiás ellátók
441-463
A látáskárosodott gyermekek egészségügyi ellátása (Sebestyén Ibolya)
441-452
Hallássérült gyermekek gondozása, rehabilitációja (Katona Gábor)
452-458
Epilepsziás gyermekek gondozása és rehabilitációs lehetőségei (Hollódy Katalin)
458-463
Fejlődési-genetikai rendellenességek
463-490
A genetikai hálózaton belül a gondozásban rejlő lehetőségek fogyatékos gyermekek ellátása során (Szakszon Katalin)
463-469
Rehabilitációs szükséglettel társuló gyermekkori krónikus betegségek (Nagy Anikó)
469-482
Daganatos betegséggel élő és a betegséget túlélő gyermekek (Békési Andrea)
482-490
Pszichiátriai-addiktológiai gondozóhálózat
490-503
Gyermek- és ifjúságpszichiátriai rehabilitációs ellátás (Fórizs Noémi)
490-494
Autizmus spektrum zavar (Őszi Tamásné - Németh Krisztina)
494-497
Addiktológiai gondozóhálózat (Arany Zoltán)
497-503
Az alapellátás szerepe a rehabilitációs ellátási folyamatban (Vereska Agnes)
503-515
A fokozottan veszélyeztetett csecsemők és kisgyermekek gondozási rendszerének jelentősége a rehabilitáció korai indításában (Beke Anna)
515-528
3.3. A pedagógiai rehabilitáció intézményrendszere
529-562
Pedagógiai szakszolgálati rendszer (Csepregi András)
529-535
Gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás (Kereki Judit)
535-541
Speciális oktatási lehetőségek gyermekkorban (Papp Gabriella)
541-550
Az integrált/inkluzív oktatás feltételrendszere (óvodai és iskolai oktatás integrált módszerrel) - lehetőségek, ellátottság (Kokainé Lányi Marietta)
550-556
A konduktív pedagógiai ellátórendszer (Zsebe Andrea - Feketéné Szabó Éva)
556-562
3.4. Szociális intézkedések (Sorompó Anett)
563-574
Pénzbeli támogatások
563-571
Az intézmények közti együttműködés kiépítése a gyakorlatban
571-574
3.5. A nem állami ellátórendszer jelentősége a gyermekek rehabilitációs ellátásában
575-593
A civil szervezetek szerepe (Kálmán Zsófia)
575-584
Az egyházak szerepe (Bencze János)
584-590
Magánválallkozások szerepe a rehabilitációban (Bősenbacher Timea)
590-593
4. Rehabilitációs ellátási programok
[595]-749
4.1. A rehabilitációs ellátási programok (REP) jelentősége a gyermekkorúak ellátásában (Vekerdy-Nagy Zsuzsanna)
597-659
Bevezető
597
Nemzetközi akkreditáció
597
A Rehabilitációs Ellátási Programok gyakorisága gyermekkorúak esetében
597-600
Cerebralparesis és egyéb, nem progresszív mozgászavarok (Elmont Beatrix)
600-621
Evés, nyelés és egyéb táplálékfelvételi akadályozottság miatt szükséges rehabilitációs ellátás (Csohány Ágnes - Váró Anna)
621-629
A fejlett idegrendszert érő traumás és nem traumás sérüléseket követő elsőbbségi és programozható rehabilitáció (Paraicz Éva - Szegleti Gabriella)
629-646
Neuromuszkuláris betegségekkel összefüggő rehabilitációs lehetőségek gyermekkorban (Medveczky Erika)
646-659
4.2. Musculoskeletalis betegségekhez kapcsolódó rehabilitációs ellátás
661-683
Gerinc és mellkasfali deformitásokkal összefüggő rehabilitációs szükségletek (Orosz Mária)
661-667
Egyéb vázrendszeri strukturális eltérések, kórállapotok (Zahuczky Katalin)
668-678
Végtaghiányos, amputált gyermekek rehabilitációja (Mező Róbert)
678-683
4.3. Légzőszervi betegségekhez kapcsolódó rehabilitációs ellátás (Székely Gyöngyi)
685-694
Bevezető
685
A PR szakmai alátámasztottsága
685-686
A légzésrehabilitáció programjai és azok fő célkitűzései
686-689
A légzésrehabilitáció - ellátási szükségletek és szintek - feltételrendszerek
689-690
A programba kerülést megelőző diagnosztikai lépések
690-691
Jellemző beavatkozások, intervenciók a légzésrehabilitációban
691-692
Jellemző kimeneti mérések, elvárható változások
692-694
4.4. Komplex fejlődési rendellenességek és súlyos halmozott fogyatékosságok (Kántor Katalin - Sveda Brigitta)
695-702
Bevezető
695
Általános szempontok
695-697
Ápolási szükségletek, napi felügyelet
697
Példaként a Down-szindróma és a Rett-szindróma bemutatása
697-699
Technológia-dependens állapotok
699-702
4.5. Gyermekek rehabilitációja baleseti sérüléseket követően (Hajnal Györgyi)
703-718
Bevezető
703
Politrauma, multitrauma, monotrauma, traumás amputáció utáni rehabilitáció
703-707
Égés és maródás, fagyás, áramütések
706-715
Sportsérülések
715-718
4.6. Gyermek- és ifjúságpszichiátriai rehabilitáció
719-749
A gyermekpszichiátriai rehabilitáció jellemzői - bevezető gondolatok (Máttyus Anna)
719-720
Gyermekpszichiátriai rehabilitációt igénylő állapotok (Farkas Edina)
720-729
A gyermek- és ifjúságpszichiátriai rehabilitáció során alkalmazható terápiák
729-746
A pszichoterápia helye a gyermek- és ifjúságpszichiátriai rehabilitációban (Rosta Nóra)
729-734
Művészetterápiák alkalmazása a gyermek- és ifjúságpszichiátriai rehabilitációban (Törzsök-Connolly Éva)
734-739
Gyógypedagógiai terápiák (Gráf Rózsa)
739-743
Foglalkozások, foglalkoztató terápiák és a kórházpedagógia helye és típusai a gyermekpszichiátriai rehabilitációban (Szuromi Fanni)
743-746
A gyermekpszichiátriai rehabilitáció és a család (Csáki Eszter)
746-749
5. Képzés és kutatás a gyermekrehabilitációban
[751]-777
5.1. Szakorvosképzés gyermeldcorúak rehabilitációs ellátásához (Vekerdy-Nagy Zsuzsanna)
753-759
Bevezető
753
Gyermekrehabilitációs képzés jellemzői külföldön és hazánkban
753-758
UEMS PRM (European Union of Medical Specialities, Physical and Rehabilitation Medicine Section and Board) képzési programja
758-759
5.2. A teamtagok és a konduktorok képzése
761-768
A teamtagok képzési rendszere Magyarországon (Kullmann Lajos)
761-766
Konduktorképzés (Zsebe Andrea)
766-768
5.3. A kutatás jellemzői a gyermekkornak rehabilitációjában (Vekerdy-Nagy Zsuzsanna)
769-777
Bevezető
769
Az európai rehabilitációs grémiumok szerepe a kutatómunka segítésében
769-770
Magyarországi jellemzők
770
Jellemző kutatási területek a gyermekrehabilitációban
770
A tudományos folyóiratok szerepe
770-771
Kutatási nehézségek a PRM területen
771-772
Példák a gyermekrehabilitációban releváns, gyakori kutatásokra és a kutatási nehézségekre
772-773
Magyarországon a gyermekrehabilitáció területén az elmúlt 5 évben zajlott, illetve jelenleg folyó kutatások
773-777
Tárgymutató
779-800
Kolofon
Hátlap / Fülszöveg