Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer
Szerző: Vidra Szabó FerencCím: Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer
Alcím: A könyvtári önértékelés szakmai szempontjai
Sorozatcím: A jó gyakorlat a könyvtári minőségirányítás bevezetéséhez ; 3. | Sorozat szerkesztő: Zalainé Kovács Éva
Megjelenési adatok: Könyvtári Intézet, Budapest, 2010. | ISBN: 978-963-201-637-5
A muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvényben rögzített könyvtárhasználati jog mindenkit megillet, azonban mégsem mindenki jut hozzá az egyformán magas színvonalú, korszerű könyvtári szolgáltatásokhoz, a könyvtárakban őrzött dokumentumokhoz és a könyvtár által közvetített információkhoz. A nyilvános könyvtári alapkövetelmények megfogalmazása és szakfelügyelettel történő számonkérése elindították a könyvtárak működési feltételeinek és szolgáltatásainak a fejlesztését. További nagyarányú fejlesztések kezdődtek a könyvtári európai uniós pályázatokkal. A fejlesztések akkor hasznosulnak igazán a könyvtári szolgáltatásokat igénybe vevők számára, ha a szolgáltatások köre bővül és a minősége javul. A minőségirányítás módszere, területei és értékelési szempontrendszere az Európai Unió tagállamai által elfogadott Közös Értékelési Keretrendszer, a Common Assessment Framework (CAF), alapján kerül bevezetésre. A CAF az Európai Minőségirányítási Alapítvány (European Foundation for Quality Management—EFQM) által kidolgozott Európai Kiválósági Díj modellre épülő keretrendszer, amelynek legfontosabb célkitűzései: a szervezet erős és gyenge pontjainak feltárása, a legfontosabb fejlesztendő területek kijelölése, a továbbfejlődés irányainak meghatározása. A CAF azon a feltevésen alapul, hogy a szervezeti teljesítményt a vezetés által működtetett stratégia, a munkatársakkal történő együttműködés, a megfelelő partnerkapcsolatok, az erőforrásokkal történő hatékony gazdálkodás, valamint a szabályozott folyamatok segítségével lehet elérni. Kapcsolódva a Könyvtári Minőségfejlesztés 21 projekthez, a CAF kritériumrendszerét alapul véve, könyvtári szakemberekből álló munkabizottság dolgozta ki azt a követelményrendszert, amely alapján a könyvtárak értékelését el lehet végezni.
Kategóriák:
Tárgyszavak: Könyvtártudomány, Könyvtárak, Teljeskörű minőségirányítás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Könyvtártudomány, Könyvtárak, Teljeskörű minőségirányítás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Impresszum
Tartalomjegyzék
3
1. Bevezető
5-6
2. A Könyvtári Közös Értékelési Keretrendszer (KKÉK)
7-8
Alapvető célok
7
Felépítés
7-
Fő jellemzők
8
3. Az önértékelés folyamata
9-19
Tíz lépés a KKÉK-val történő önértékeléshez
9-10
1. szakasz - Az önértékelés megkezdése
10-13
2. szakasz - Az önértékelési folyamat
13-16
3. szakasz - Az intézkedési terv elkészítése, prioritások meghatározása
16-19
4. A kapcsolódó dokumentumok
21-24
Első kritérium: Vezetés
21-22
Második kritérium: Stratégia és tervezés
22
Harmadik kritérium: Emberi erőforrások
22
Negyedik kritérium: Partnerkapcsolatok és erőforrások
22-23
Ötödik kritérium:Folyamatok
23
Hatodik kritérium: A szolgáltatást igénybevevőkkel kapcsolatban elért eredmények
23
Hetedik kritérium: A munkatársakkal kapcsolatos eredmények
23-24
Nyolcadik kritérium:A társadalmi környezetre gyakorolt hatás
24
Kilencedik kritérium: A szervezet kulcsfontosságú eredményei
24-
5. Az önértékelés szempontrendszere: kritériumok, alkritériumok, segítő példák
25-44
Adottságok
25-37
Első kritérium: Vezetés
25-27
Meghatározás
25
Kulcsfontosságú ismérvek
25-26
Kötelező dokumentumok
26
Alkritériumok
26-27
Második kritérium: Stratégia és tervezés
28-30
Meghatározás
28
Kulcsfontosságú ismérvek
28-29
Kötelező dokumentumok
29
Ajánlott dokumentumok
29
Alkritériumok
29-30
Harmadik kritérium: Emberi erőforrások
30-33
Meghatározás
30-31
Kulcsfontosságú ismérvek
31
Ajánlott dokumentumok
31
Alkritériumok
32-33
Negyedik kritérium: Partnerkapcsolatok és erőforrások
33-35
Meghatározás
33
Kulcsfontosságú ismérvek
33-34
Kötelező dokumentum
34
Ajánlott dokumentumok
34
Alkritériumok
34-35
Ötödik kritérium: Folyamatok
35-37
Meghatározás
35-36
Kulcsfontosságú ismérvek
36
Kötelező dokumentumok
36
Ajánlott dokumentumok
37
Alkritériumok
37
Eredmények
38-44
Hatodik kritérium: A szolgáltatást igénybevevőkkel kapcsolatban elért eredmények
38-39
Meghatározás
38
Kulcsfontosságú ismérvek
38
Kötelező dokumentumok
38
Ajánlott dokumentumok
38
Alkritériumok
39
Hetedik kritérium: A munkatársakkal kapcsolatos eredmények
39-41
Meghatározás
39
Kulcsfontosságú ismérvek
39-40
Kötelező dokumentum
40
Ajánlott dokumentumok
40
Alkritériumok
40-41
Nyolcadik kritérium: A társadalmi környezetre gyakorolt hatás eredményei
41-43
Meghatározás
41
Kulcsfontosságú ismérvek
41-
Kötelező dokumentum
42
Ajánlott dokumentumok
42
Alkritériumok
42-43
Kilencedik kritérium: A szervezet kulcsfontosságú eredményei
43-44
Meghatározás
43
Kulcsfontosságú ismérvek
43
Ajánlott dokumentumok
43
Alkritériumok
44
6. Pontrendszer, számítások
45-47
Egyéni értékelés
45
Konszenzuskeresés, súlyozás
45-46
Érdemi értékelés, a tennivalók meghatározása
46-47
7. Irodalomjegyzék
49
8. Fogalommagyarázat
51-52
9. Mellékletek
53-70
1. sz. melléklet: Az oktatási és kulturális miniszter 12/2010.(III. 11.) OKM rendelete
53-55
2. sz. melléklet: Az adottságok értékelésnek szempontjai
56
3. sz. melléklet: Az adottságokat értékelő táblák
57-58
4. sz. melléklet: Az eredmények értékelésének szempontjai
59
5. sz. melléklet: Az eredményeket értékelő táblák
60
6. sz. melléklet: A kritériumok közötti belső súlyozás
61
7. sz. melléklet: A pontozás belső arányai
62
8. sz. melléklet: Pontozásösszesítő excel-tábla
63
9. sz. melléklet: Önértékelési táblák
64-70
Hátsó borító