Sára, Hágár és Mária fiai corvina logo

Szerző: Waldmann Tibor
Cím: Sára, Hágár és Mária fiai
Alcím: Avagy História Tyrustól Auschwitzig
Megjelenési adatok: VPP, Budapest, 2006. | ISBN: 963-87198-0-X

coverimage Íratlan szabály, hogy az előszó ne tartalmazzon személyes hangvételű elemeket, ne értékeljen - mert ez a recenzió kategóriája - hanem ismertessen, ajánljon, hangulatot keltsen... Szívesen követném én is ezt a regulát, de ha olykor kibukkan e sorokból a magam véleménye, vagy inkább saját benyomásaim, adassék vénia fejemnek... A szerző krónikának jelölte a művét, némiképpen családregénynek és a regényesített történetírás termékének. Anélkül, hogy - mint illendő - a magam besorolását erőltetném a tisztelt Olvasóra, bizonyos vagyok abban, hogy a váltakozó stílus ellenére egységes kép alakul majd ki Önben, izgalommal fogja követni a századokon átívelő történéseket olyan hangulathullámzás után, mely bár nélkülözheti a feloldó katarzist, de különleges élményt nyújt. Ha családregénynek, családkrónikának tekintjük ezt az írást, akkor bizonnyal kivételes alkotásnak kell tekintsük, hiszen hol van ehhez a Forsyte Saga vagy a Thibault Család a maga három-négy generációjával? Figyelmükbe ajánlom a fejezetek, szakaszok előtt álló idézeteket, ezek zömmel az Ószövetségből vétettek, funkciójuk pontos hangulati előkészítést adni az elkövetkezőkhöz. Kétségtelen, hogy a nagy forráskutatást igénylő munka történelmi hitelessége még ott is, ahol erre írott dokumentumot aligha lehet találni, legalábbis valószínűsíthető. Jogászi tárgyilagosságot épp úgy találunk mint érzelmi töltéssel írott részeket, ez lehet, hogy a szerző alaptermészetére is visszavezethető, aki hol kívül marad a cselekményen, hol akaratlanul részesévé válik. De pontosan jelzi a bibliai idézetekkel azt, ami várható. Talán éppen ezeknek a vésztörténeteket is felidéző fejezeteknek a következménye az a kettős hatás, amelyet az író azzal ér el, hogy a naplószöveg drámáját tárgyilagos sorokkal folytatja a maga előadásában, ez a kontraszt tartja fenn a feszültséget. A hétköznapi események, üldöztetések és megalázások szenvedély nélkül tükröződnek gyakran a naplóban, de a szerző, vagy a bibliai idézetekkel, vagy saját szavaival utal arra, hogy itt tragédiák mondatnak el, olyan emberek szavaival, akik már annyira természetesnek, mindennapinak veszik az üldöztetést, kitaszítottságot, hogy hangjukat gyakran fel sem emelik, ezek nekik a hétköznapok valóságát jelentik. Tisztelt Olvasó! A történelem sötét oldalát bemutató, nehéz olvasmányt tart a kezében. Mindaz, ami a történelemkönyvek távolságtartó stílusában, a lezajlottak hűvösségével, a már „túl vagyunk rajta” megnyugvásával tárul elénk, ha tanuljuk, vagy művelődési szándékkal elolvassuk, itt kéznyújtásnyi közelségben, fájdalmat, sajnálatot, megütközést és szolidaritást nyersességgel hull a lelkünkre. Ne várjunk katarzist, de mintegy „leszálló ágban”, a mű végén genealógiát találunk, s talán ennek az objektív tartalma fogja adni azt, amit fentebb említettünk: bármennyire is tragikus és ma már szinte alig hihető, torz a múltnak ez az arculata, mindez a nemzedékek rendjének bemutatásával tudománnyá olvad és szelídül...
Kategóriák: Szépirodalom
Tárgyszavak: Magyar irodalom, Családtörténet, Regény, Genealógia Magyar zsidóság, Auschwitz
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Copyright/Impresszum
Tartalomjegyzék
5
Előszó
9-10
Köszönettel tartozom nekik
11-14
   Zsidó szervezetek
11
   Levéltárak
11
   Polgármesteri hivatalko, közjegyzőségek (anyakönyvezetők)
12-13
   Továbbá
13-14
20. Sámson (1122-1198)
15-33
   1122. augusztus 02
15-16
   1123-1129
16-22
   1130-1164
23-28
   1165-1190
28-33
19. Arpaksad Ben Sámson (1165-1242)
35-58
   1190-1192
35-39
   1193-1196
39-43
   1196-1199
43-45
   1200-1217
45-50
   1217-1218
50-54
   1219-1242
54-58
18. Manasse Ben Arpaksad (1199-1242)
59-61
   1242. január 20
59-61
17. Reuven Ben Manasse (1240-1306)
63-84
   1242-1249
63-65
   1250-1270
65-70
   1270-1287
71-77
   1287-1306
77-84
16. Simeon Ben Reuven (1300-1375)
85-108
   1306-1317
85-88
   1317-1321
88-96
   1322-1349
96-99
   1350-1353
100-102
   1353-1360
102-105
   1360-1371
105-107
   1372-1375
107-108
15. Saul Ben Simeon (1372-1421)
108-128
   1375-1390
109-111
   1390-1396
112-116
   1397-1400
116-119
   1400-1405
119-121
   1406-1410
121-124
   1411-1421
124-128
14. Malachi Ben Saul (1418-1488)
129-147
   1421-1449
129-134
   1450-1460
134-139
   1461-1465
139-142
   1466-1468
142-144
   1469-1488
144-147
13. Jákob Ben Malachi (1470-1554)
149-168
   1488-1497
149-153
   1497-1520
153-157
   1520-1526
157-162
   1527-1542
162-164
   1542-1554
164-168
12. Salom Ben Jákob (1499-1526)
169-170
   1526. szeptember 5.
169-170
11. Abraham Ben Salom (1525-1600)
171-188
   1554
171-174
   1555-1570
174-180
   1570-1576
180-182
   1577-1600
182-188
10. Efraim Ben Abraham (1570-1645)
189-204
   1600-1602
189-192
   1603-1630
192-199
   1630-1645
199-204
9. Adam Ben Efraim (1591-1645)
205-207
   1645. december 28.
205-207
8. Joszef Ben Adam (1630-1658)
209-214
   1645-1658
209-214
7. Aharon Ben Joszef (1648-1732)
215-242
   1658-1659
215-218
   1660-1683
218-220
   1686
220-225
   1686-1696
226
   1696-1699
227-230
   1700-1705
230-235
   1706-1710
235-238
   1711-1732
238-242
6. Waldamann József (1708-1790)
243-253
   1732-1750
243-246
   1750-1760
246-249
   1760-1762
249-250
   1762-1790
251-253
5. Waldmann Dávid (1734-1792)
255-259
   1792.12.25.
255-259
      Reggel 8 óra
255
      Reggel 9 óra
255
      Reggel 10 óra
255
      Délelőtt 11 óra
255-256
      Déli 12 óra
256
      Délután 1 óra
256-257
      Délután 2 óra
257
      Délután 3 óra
257
      Délután 4 óra
257-258
      Délután öt óra
258-259
      Este hat óra
259
4. Waldamann Márton Áron (1769-1842)
261-274
   1792-1799
261-264
   1800-1805
264-267
   1806-1815
267-270
   1816-1842
270-274
3. Waldmann József Jichak (1795-1856)
275-283
   1842. április 25.
275-279
   1842-1856
279-283
2. Waldmann Áron Ádám (1821-1908)
285-305
   1856. március 28.-29.
285-292
   1856-1876
292-296
   1876-1891
296-298
   1892. április 17.
298-299
   1893-1896
299-300
   1897
301-302
   1897-1908
302-305
1. Waldmann Móric Mózes (1891-1944)
307-318
   1908. november 30.
307-308
   1909-1918
308-311
   1919-1944
311-318
Juda Ben Esbaal Apokrif Jeruzsálem (1179. március 17.)
319-324
   Bevezetés
319
   Első könyv: Ádám Testamentuma
319-321
   Második könyv: Juda Ben Esbaal önéletírása
321-324
Fotók, dokumentumok
325-334
Személyes adatok
335-340
Vallásos idézetek
341-345
   1. Ószövetség
341-343
   2. Újszövetség
343-344
   3. Korán
344
Források (ahonnan tudást és ihletet merítettem)
345-349
Kolofon
Hátsó borító