A polgári iskolai tanárképzés
Szerző: Weszely ÖdönCím: A polgári iskolai tanárképzés
Megjelenési adatok: Franklin, Budapest, 1927.
A polgári iskolai tanárképzés történetében új korszak következik. A polgári iskolai tanárok, kiknek képzése eddig külön szakiskolákon történt, ezentúl az egyetemen kapnak kiképzést. Ez oly mélyreható változás, mely sokkal messzebb menő következményekkel jár, mint azt az ember első pillanatban gondolná. Itt nem egyszerű helycseréről van szó, hanem oly rendszerváltozásról, mely minden bizonnyal nagy hatással lesz a polgári iskolai tanárság egész szellemi habitusára, képzettségére, tudományos fölfogására s társadalmi helyzetére, a status emelkedésére és megbecsülésére. De hatással lesz magára a polgári iskolára, ennek fejlődésére, közoktatásügyi szervezetünk kialakulására, nemzeti művelődésünk további fejlődésére, szóval az egész magyar kultúrpolitikára. Előttem nem kétséges az, hogy a szakiskolákon is kitűnően meg lehet oldani a tanárképzés kérdését, de meg vagyok róla győződve, hogy nálunk a polgári iskolai tanárképzésnek az egyetemre való áthelyezése nagy lépést jelent előre, haladás fölfelé úgy a polgári iskolára, mint a polgári iskolai tanárképzésre nézve. A polgári iskolai tanárság tehát csak hálával fogadhatja gróf Klebels-berg Kunó miniszter úrnak, a nagy kultúrpolitikusnak és kiváló szervezőnek, ezt a nagyjelentőségű reformját. Akik a múltba néznek, azok talán fájdalommal gondolnak arra, hogy két főiskola, a két polgári iskolai tanárképző-intézet, mely hivatását nagyszerűen betöltötte, gyönyörű fejlődést mutatott, midőn szerény kereteiből mind jobban tökéletesedve naggyá lett s főiskolává emelkedett, most megszűnik. Szinte speciális magyar alkotás mindkettő s oly érték, melynek elvesztését, mint minden magyar érték elvesztését, nagy veszteségnek kell tekinteni. De tévednek azok, akik ebből a szemszögből nézik a polgári iskolai tanárképzés most készülő reformját. A mult becses értékeit meg kell őrizni s miniszterünknek is az a szándéka, hogy mindazt, ami érték, megtartsa, mint ahogy egész eddigi tevékenysége arra irányult, hogy kulturális értékeinket a múltból a jövőbe átmentse. Ami a polgári iskolai tanárképzésben eddig oly becses volt, az továbbra is fönmarad az egyetem mellett működő s az egyetemi tanulmányokat kiegészítő polgári iskolai tanárképző intézetben, melynek magva a gyakorló polgári iskola lesz, hol a gyakorlati kiképzés terén eddig oly kitűnően bevált elveket továbbra is lehet érvényesíteni. Midőn tehát a polgári iskolai tanárképzés az egyetemre kerül, mindazoknak, akik az átszervezésnek ebben a munkájában résztvesznek, az a törekvésük, hogy a magasabb tudományos képzésnek azokat az előnyeit, melyeket az egyetem nyújthat, egyesítsék a gyakorlati irányú képzésnek azoknak az értékeivel, melyeket a tanárképző főiskolák, mint speciális szakiskolák, ki tudtak fejleszteni.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Tanárképzés, Középfokú oktatás, Polgári iskolai tanárképzés reformja
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Tanárképzés, Középfokú oktatás, Polgári iskolai tanárképzés reformja
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet