A könyvtári menedzsment időszerű kérdései
Szerkesztő: Téglási ÁgnesTovábbi szerzők: Alföldiné Dán Gabriella; Téglási Ágnes; Skaliczki Judit; Zalainé Kovács Éva; Bátonyi Viola; Tovoté, Christina
Cím: A könyvtári menedzsment időszerű kérdései
Megjelenési adatok: Országos Széchényi Könyvtár, Budapest, 1999. | ISBN: 963-200-384-5
Könyvtárnyi irodalma van az általános és az alkalmazott menedzsmentnek magyarul is, ennek ellenére a könyvtárak és az információs intézmények enedzsmentje csak a 90es évek közepétől kezdett teret nyerni a hazai szakirodalomban. Még a hagyományos értelemben vett menedzsmentfunkciók könyvtárakra, információs intézményekre adaptált változata is hiányzik a magyar nyelvű szakirodalomból. Nem csoda, hiszen a hiány pótlására vaskos, több kötetes műveknek kellene születniük, hogy az érdeklődők elé tárják a menedzsment és marketing részterületeit, az alkalmazott módszerek és technikák sokaságát, végigtekintve legalább a klasszikussá vált funkcióelemeken. E hiány pótlására olyan kezdeményezések születtek, amelyek eredményeképpen 1995-ben megjelent egy bővebb vázlatot nyújtó bevezetés a könyvtári menedzsmentbe (Deckers, M. Mikulás Gábor: Bevezetés a könyvtári menedzsmentbe. Bp. 1995) majd 1998-ban egy számos részterületet felölelő érdekfeszítő barangolás a menedzsment szakirodalomban. (Sándori Zsuzsanna: Hosszúra nyúlt útibeszámoló a könyvtárvezetési ismeretek (b)irodalmából. Bp. OSZK. 1998. 406 p.) E szerzői kollektíva gondos mérlegelés és a szakirodalom alapos feltérképezése után - amelynek eredményeként megszületett a - Korszerű könyvtárak - korszerű módszerek" című sorozat öt füzete úgy döntött, hogy kiválasztja azokat a területeket, amelyek korunk irányítóit, menedzsereit és az irányítást, menedzselést elszenvedőket leginkább foglalkoztatja. Így a szakirodalmi vizsgálódás alapján kirajzolódott az a kép,
amely szerint a pénzügyi kérdések a legégetőbbek, s hogy a társadalmi, gazdasági változások, valamint az információ- és kommunikációtechnika fejlődése visszafordíthatatlan folyamatokat indított el a könyvtárakban. Mindezek kezeléséhez stratégiai tervezésre, a minőség középpontba állítására, valamint szolgáltatásaink elfogadtatására van a legnagyobb szükség. E területeket járja végig ez a tanítási segédlet, amely több szempontból is újszerű. Az egyes témakörök megközelítésénél különböző nézetek ütköztetése, eltérő elméletek és iskolák rövid bemutatása éppen úgy szempont volt, mint az, hogy a módszerek és alkalmazási lehetőségek széles skáláját tárjuk az olvasók elé. A témakörök tárgyalása fogalmak és kifejezések magyarázatával indul, majd az elméleti bevezetést
gyakorlati, módszertani megközelítés követi. Ezeket feladatok és esettanulmányok egészítik ki a témakör jellegének megfelelően. A feldolgozás során az oktatók szabadon válogathatnak, súlyozhatnak a feldolgozás mélységét illetően. A kötetet fóliagyűjtemény egészíti ki, ami vezérfonalként szolgál a hallgatóknak és
hasznos segédlet az oktatóknak, hiszen írásvetítő fóliára másolva kész szemléltető anyag nyerhető az előadásokhoz.
Kategóriák: Könyvtár- és Információtudomány, Közgazdaságtudomány
Tárgyszavak: Nonprofit szervezet, Nonprofit szektor, Forprofit szektor, Változás menedzselés, Teljesítménymérés, Teljesítmény értékelés TQM, Stratégiai tervezés, Total Quality Management, Marketingmenedzsment
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Nonprofit szervezet, Nonprofit szektor, Forprofit szektor, Változás menedzselés, Teljesítménymérés, Teljesítmény értékelés TQM, Stratégiai tervezés, Total Quality Management, Marketingmenedzsment
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Címlap
Impresszum
Tartalom
3-6
Előszó
7
Alföldiné Dán Gabriella: A nonprofit szektor és a nonprofit szervezetek sajátosságai a könyvtár működtetése és finanszírozása szempontjából
9-44
1. Fontosabb fogalmak és kifejezések
9-11
2. A humán szolgáltatások finanszírozási ideológiái
11-19
A közjavak elmélet
12
Az ellátás mértékének meghatározása (a kínálat)
12-13
A fogyasztói preferenciák megismerésének módja, a potyautas-effektus elkerülése
13
Pénzügytechnika vagy értékvállalás
14-16
Hatékonyság
14
Méltányosság
14
Fogyasztói szuverenitás
15
Helyi demokratikus kontroll
15
Közhasznúság
16
Emberitőke-elmélet
16-18
A költség-haszon elmélet
18-19
3. A humán szolgáltatások finanszírozásának módszerei
19-21
Mennyibe kerül
19
Finanszírozási módszerek
19-21
4. A humán szolgáltatásokat nyújtó intézményrendszerek - az állami, a forprofit és a nonprofit vagy harmadik szektor
21-30
Az állami szektor
22
A forprofit szektor
22
A nonprofit szektor
22-30
Általános jellemzõk
23
Nonprofit tevékenységek
24-25
A finanszírozás elvei
25
A finanszírozás forrásai
25-26
Szabályozás
26
Szervezettípusok
26-27
Szervezeti formák
27-29
Alapítvány
27-28
Egyesület köztestület
28-29
Közhasznú társaság
29
Vezetés-szervezés
29-30
Marketing
30
5. Könyvtári és információs ellátás
31-41
A könyvtári és az információs ellátó rendszer tevékenységi köre
31-33
1. Kulturális tevékenysége
31
2. Közművelődési tevékenységében
31
3. Információközvetítő tevékenységében
32
4. Ismeretközvetítő tevékenység
32-33
A könyvtári és az információs ellátó rendszer felhasználói
33-35
Az állampolgár
33-34
A felhasználó
35
A könyvtári és az információs ellátó rendszer finanszírozása és a finanszírozókköre
35-37
A könyvtári és az információs ellátó rendszer szabályozásának kérdései
37-39
A könyvtári és az információs ellátó rendszerben működõ szervezetek típusai
39-40
Vezetés-szervezés
40-41
6. Összefoglalás
41-42
Vállalkozási lehetõségek
42
Ajánlott irodalom
42-44
Téglási Ágnes: Változások menedzselése
45-80
1.Fontosabb fogalmak és kifejezések
45-46
2.Általános elméletek a szervezeti változásokról
46-54
A változások típusai
46-48
A szervezeti változás mint folyamat
48-51
A szervezet életciklusából adódó változások
49-51
A szervezet mint rendszer és a változás
51-54
A „kiolvasztás"
52
A „változtatás"
53
A „befagyaztás"
53-54
3.A változásokat elõidézõ tényezõk
55-60
Külsõ környezeti tényezõk
55
Politikai változások
55
Gazdasági, pénzügyi változások
55-56
Technikai, technológiai változás
56-58
Az információtechnika (IT) hatása a könyvtárakra
56-58
Automatizálás, gépesítés
57
Az elektrónikus könyvtár
57-58
Társadalmi és kulturális változások
58-60
A könyvtári személyzetre ható változások
58-60
A használókat érintő változások
60
4. A könyvtárakban és az információs intézményekben bekövetkezõ változások
60-80
A szervezeti kultúra megváltoztatása
61-62
A használóközpontú szervezet
62-65
A humán erõforrások menedzselése
66-68
Szervezés és irányítás
68-76
A használóközpontú szervezetek és a nyitott rendszerek modellje
74
A használóközpontú szervezet és a racionális célok modellje
74-75
A használóközpontú szervezetek és a belső folyamatok rendszere
75
A használóközpontú szervezetek és az emberi kapcsolatok modellje
75-76
A szervezet szerkezeti átalakítása
76-78
A változtatás folyamata és eszközei
78-80
Ajánlott irodalom
80
Skaliczki Judit: A stratégiai tervezés
81-102
1. Fontosabb fogalmak és kifejezések
81-82
2. A stratégiai tervezés elõzményei és hatóköre
82-92
A stratégiai tervezés célja
84
Elemzési módszerek
85-89
Makrokörnyezet
85-86
A közvetlen környezet
86-87
Mikrokörnyezet
87-89
A BCG-mátrix
89-92
Statisztikai adatok
90-91
A SWOT-analízis
91-92
3. A stratégiai tervezés elemei
92-96
A jövõkép
93
A küldetésnyilatkozat (Átfogó cél)
93-94
Alapvetõ célok
94-95
Kulcsfontosságú területek
95-95
4. A stratégiai tervezés haszna
96-97
5. A stratégiai tervezés értékelése
97-98
6. A stratégiai terv készítése
98
7. A cselekvési terv
99-101
Ajánlott irodalom
101-102
Zalainé Kovács Éva: Teljesítménymérés és értékelés (Total Quality Management)
103-142
1. Fontosabb fogalmak és kifejezések
103-104
2. Total Quality Management (TQM) - átfogó minõségelvű irányítás
104-122
A minõség
104-105
A minõségellenõrzés általános elveinek kialakulása
105-111
A minõséggel foglalkozó legismertebb szakemberek
105-111
Deming
105-106
Deming 14 pontja
106-110
Juran
110
Crosby
110-111
Feigenbaum
111
Minõségelvű irányítás
111-122
A Total Quality Management alapelvei
113-115
TQM-a teljességre törekvő megközelítés
113
Minőségi körök
114
A problémamegoldás öt fázisa
114
Ötletcsiholás/Brainstorming
115
A minõségellenõrzés 7 legfontosabb eszköze (7 Q)
116-121
Színvonalmérés (benchmarking)
121-122
A szinvonalmérés gyakorlata
121-122
3. A teljesítmények mérése és értékelése
122-126
Miért mérjük a teljesítményt?
123-124
Teljesítménymutatók és a minõség
124-125
Teljesítményvizsgálat és a munkatársak teljesítményének értékelése
125
Terminológia
125-126
Statisztika és mutatók
125
Értékelés és teljesítménymutatók
125
Normák, célok és teljesítménymutatók
126
4. A teljesítménymérés elõfeltételei
126-136
A könyvtár küldetésnyilatkozata
127
A teljesítménymutatók típusai
127-131
A teljesítménymutatók jellegzetességei
131
A mutatók összehasonlítása
131-136
Szolgáltatáshoz kötõdõ és működési teljesítménymutatók
133-136
5. A teljesítménymutatók kidolgozása
137-141
A munkatársak bevonása
137
Hogyan kezdjük?
137-138
Tanácsadó bevonása
137
A feladat megközelítése
138
Adatgyűjtés és elemzés
139-141
A belső rendszerből származó adatok
139
Adatgyűjtés
139-140
Az adatok rendszerezése
140
A teljesítményadatok elemzése
140
Az eredmények bemutatása
140-141
Ajánlott irodalom
141-142
Bátonyi Viola: Marketing, marketingmenedzsment
143-178
1. Fontosabb fogalmak és kifejezések
143-145
2. A marketing elméleti meghatározása
145-146
3. A marketingmenedzsment
147-150
A nonprofit szervezetek marketingtevékenysége
147-150
4. A marketing folyamata
150-153
Gyakorlati megközelítés
153-173
Stratégiai marketing, marketingstratégiák
153-157
A marketingkutatás
157-159
A piaci lehetõségek elemzése, piacszegmentáció
159-160
A marketingterv
160-163
A marketingmix-a 4P/4C
163-172
A termék/szolgáltatás
166-167
Az ár
167-168
A hely, az elosztási csatornák
168
A promóció, azaz a marketingkommunikáció, közönségkapcsolatok, reklám
168-170
Public relations (PR), vagyis közönségkapcsolatok
170-172
A szervezet egységes megjelenítése (corporate identity)
170-171
Szponzorálás
171-172
A marketingtevékenység ellenõrzése, értékelése
172-173
5. Esettanulmányok
173-177
Marketingötletek kis könyvtárak részére
173-174
Christina Tovoté: A könyvtár a tiétek. Közművelődési könyvtári kampány Svédországban. 1992-1994
174-177
Ajánlott irodalom
177-178
A könyvtári menedzsment időszerű kérdései 1 - 30 fólia