Kandó Kálmán a vasútvillamosítás úttörője corvina logo

Szerző: Antal Ildikó
Cím: Kandó Kálmán a vasútvillamosítás úttörője
Megjelenési adatok: Magyar Elektrotechnikai Múzeum, Budapest, 2000. | ISBN: 963 8404 05 1

coverimage A 19. század 30-as éveire jellemző volt az ipari forradalommal, a gépesítéssel járó gazdasági fellendülés, amely szükségessé tette a közlekedés nagymérvű fejlesztését. Ez vonatkozott az úthálózatok kiépítésére, a folyók szabályozására és hajózhatóvá tételére, valamint a vasútépítésre is. Széchenyi István, a nagy magyar reformkori politikus közlekedési rendszerében a vasútnak tulajdonított nagy jelentőséget: „...mert csak a vasút képes biztos, gyors, szakadatlan és olcsó összeköttetést szerezni s csak általa nyugszik a belkereskedés biztos és sebesebb kifejlődést ígérő alapokon." Tény, hogy Európaszerte óriási társadalmi és gazdasági igény támadt vasútok iránt, hiszen egyrészt több ágazat számára biztosított megrendeléseket, másrészt hatalmas tömegeknek adott munkát és megélhetést. A gőzüzemű vasúti vontatás Magyarországon 1 846-ban indult meg a Pest-Vác vonal átadásával, amely 77 évvel később a villamos üzemű nagyvasúti vontatás bölcsőjévé vált. 1923. október 31-én a Budapest Nyugati Pályaudvar-Alag közötti szakaszon történt az első fázisváltás próbamozdony üzembehelyezése. Budapest elsők között járt a városi közúti vasútok villamosításában. A fővárosban 1 896-ban épült meg az európai kontinens első villamos üzemű földalatti vasútja. A vontató motorok szerkesztésében és gyártásában a Ganz-gyár világviszonylatban is az élen járt. Az első nagyfeszültségű nagyvasúti villamos vontatási rendszert Kandó Kálmán alkotta meg. Az ő munkásságának köszönhetően a magyar ipar a háromfázisú nagyvasúti vontatással beírta nevét az elektrotechnika történetébe. A Magyar Elektrotechnikai Múzeum a 2000. évben megnyitott állandó kiállításával a hazai vasútvillamosítás fejlődését mutatja be, emléket állítva a kiváló gépészmérnöknek, konstruktőrnek, Kandó Kálmánnak, aki elméleti tudásával nemcsak a hazai, de a külföldi szakkörökben is nagy elismerésre tett szert. Ezen füzetnek nem áll módjában a teljes életművet bemutatni, ezért a magyarországi vasútvillamosítás főbb fejezeteit a kiállítás anyagával párhuzamot vonva ismerteti. Az összeállítással szeretnénk a látogatónak áttekintést adni a témakört átfogó, dokumentumokkal, fotókkal, vasútmodellekkel, eredeti tárgyakkal és tervrajzokkal berendezett kiállításról.
Kategóriák: Közlekedés, Életrajz
Tárgyszavak: Életrajz, Kandó Kálmán, Elektrotechnika, Fizikus, Vasúttörténet
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
[1]
Impresszum
2
Bevezetés
3
Az egyenáram és váltakozóáram versenye
4-7
Kandó Kálmán, a vasútvillamosítás úttörője (Pest, 1869. július 8.-Budapest, 1931. január 13.)
8-9
A villamosított Valtellina vasút
9-11
A Kandó-féle 50 periódusú fázisváltós rendszer
11-14
Az első országos erőmű, a Bánhidai erőmű
14-15
Közúti villamos közlekedés Magyarországon
15-16
Hátsó borító