Befogadó egyetem
Szerkesztők: Arató Ferenc; Varga ArankaTovábbi szerzők: Arató Ferenc; Bigazzi Sára; Bokrétás Ildikó; Dezső Renáta; Kéri Katalin ; Márhoffer Nikolett; Markó Szilvia; Mompoint-Gaillard, Pascale; Rayman Julianna; Serdült Sára; Takács Bálint; Trendl Fanni; Varga Aranka
Cím: Befogadó egyetem
Alcím: Az akadémiai kiválóság fejlesztése az inklúzió szempontjainak érvényesítésével
Sorozatcím: Autonómia és Felelősség Tanulmánykötetek; III.
Megjelenési adatok: Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományi Intézet, Pécs, 2015. | ISSN: 2064-9371 | ISBN: ISBN (print) 978-963-642-906-5 | ISBN (pdf) 978-963-642-905-8
Megjegyzés: A kiadvány a „Pedagógusképzést segítő hálózatok továbbfejlesztése a Dél-Dunántúl régióban” című TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0014 kódszámú projekt keretében készült.

Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Felsőoktatás, Pedagógia, Inklúzió
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Felsőoktatás, Pedagógia, Inklúzió
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Sorozati címlap
Impresszum
Tartalomjegyzék
Elmélet
[6]-106
Varga Aranka: Az inkluzivitás folyamatelvű modellje
7-26
Bevezető gondolatok az inklúzióról
7-8
Az inklúzió folyamatelvű modellje
8-9
Néhány szó az inklúzió medelljéről
9-12
A Befogadó Egyetem hallgatói csoportjai
12-14
A rendszerelvű inklúzív modell elemei
14-24
1. A sokszínűséget tükröző tér: tárgyi környezet
17-18
2. A sokszínűség értékelése: befogadó szemlélet
18-19
3. Interakcióban a sokszínűséggel: a megvalósítók felkészültsége
19-20
4. Az egyéni utak megértése, segítése: személyre szabott tartalmak és cselekvések
20-21
5. Az inkluzivitás széles körű biztosítása együttműködéseken keresztül: partneri háló
21-22
6. A sokféleség kihívásából eredő üzenetek megértése: folyamatos megújulás
22-24
Összegzés
24-25
Hivatkozások
25-26
Bigazzi Sára: Én-ek: diverzitás, dialógus, tudás
27-41
A tudás mint társas konstruktum
28
Dialógus és tudás
28-31
Dialógus és identitás
31-33
Dialógus és Közösség
33-35
Engedelmesség vagy Dialógus
36-37
A dialógus feltételei
37-39
Az inkluzivitásra épülő akadémiai kiválóság
39
Hivatkozások
39-41
Arató Ferenc: A kizárás dekonstrukciója – az inkluzivitás poszt-strukturalista megközelítése
43-60
Különböző diskurzusok, azonos kérdésfelvetések
43-45
Méltányosság mint minőségi, kiválósági aspektus
43-44
Deszegregációs törekvések által felvetett kérdések
44
A kooperatív tanulásszervezés poszt-strukturalista fordulata: új rejtvények és új típusú válaszok
44-45
A kooperatív paradigma aspektusa
45-50
A sokszínű, heterogén tanulási környezet előnyei
45
A strukturális megközelítés jelentősége mikro-, mezzo- és makroszinten
46
A diverzitás mellett szükséges strukturális garanciák
46-47
A szükséges kimenetek biztosabb elérése
47-48
A hierarchikus viszonyokat dekonstruáló együttműködési struktúrák
48
Paradigmatikus kooperatív alapelvek
48-49
A folyamatelvű megközelítés kiegészítése poszt-strukturális szempontokkal
49-50
A kooperatív dekonstrukció gyakorlata
50-54
Esélyegyenlőség, méltányosság mint minőségi pillér: egyenlő részvétel és hozzáférés
51
Az intézményes tanulás személyes terének és idejének dekonstrukciója: párhuzamos interakcióra épülő struktúrák
51-53
Összefogásra törekvő sokszínű környezet: építő és ösztönző egymásrautaltság
53-55
Az individualizáció, a saját többszörös, szociokulturális identitás, a kulturális tudatosság artikulálása és fejlesztése: személyes felelősségvállalás és egyéni számonkérhetőség
55-56
Élethosszig tartó tanulást, konstruktív demokratikus életvitelt, eredményes szakmai-tudományos iskolázottságot garantáló kimenetek: reflektív nyilvánosság és tudatos kompetenciafejlesztés
56
Összegzés
56-57
Hivatkozások
57-60
Serdült Sára: Lenni és lehetni - Az identitás és az inkluzív kiválóság kapcsolata
61-75
1. Identitás
61-66
1.1. Identitással kapcsolatos intrapszichikus koncepció
62
1.2. Társas koncepció - A szociális identitás elmélet
62-64
1.3. Az Én és a Társas - Az interakcionista megközelítés
64-65
1.1. Tudás és identitás
65-66
2. Fenyegetett identitás
66-71
2.1. Fenyegetések
66-67
2.2. A fenyegetéssel való megküzdés
67-69
2.3. Fenyegetettből fenyegető
69-71
3. Inklúzió és identitás
71-73
Hivatkozások
75
Dezső Renáta: Plurális intelligencia-koncepciók, tanulásközpontú pedagógiai megközelítések és az inkluzivitás összefüggései
75-88
Inkluzív világ?
75-76
Inkluzivitás, plurális intelligencia-koncepciók és tanulásközpontú pedagógiák
76-81
Az intelligencia-koncepciókról dióhéjban
76-77
Tanulásközpontú pedagógiák a pedagógusképzésben
77-78
Kutatási eredmények a plurálisintelligencia-koncepciók és a tanulásközpontú pedagógiák összefüggéseiről - az inkluzív tanulási környezet potenciális markereiről
78-81
A PTE BTK Neveléstudományi Intézet plurálisintelligencia-koncepciókhoz, tanulásközpontú pedagógiákhoz fűződő, az inkluzív kiválóság mentén értelmezhető tevékenysége
81-86
Inkluzív gyakorlat a magyar nyelvű tanárképzésben
81-82
Idegen nyelveken hirdetett, külföldi hallgatók számára (is) elérhető kurzusok
82-84
Inkluzív kiválóság a nemzetközi tanulói-kutatói térben
84-86
Inkluzív pedagógusképzés?
86-87
Hivatkozások
87-88
Rayman Julianna: A sokszínű tanulási környezet modelljéről
89-93
Bevezető
89
A DLE modell áttekintése
89-91
Összegzés
91
Hivatkozások
92-93
Rayman Julianna: Az inkluzív Kiválóság nyomában: három szakirodalmi alapmű
95-106
Bevezető
95
A sokszínűség megteremtése az egyetemen: kutatási alapú perspektíva (MILEM és mtsai, 2005)
96-97
Minden tanuló számára méltányos tanulmányi eredmény elérése: az intézmény szerepei és felelősségei (BAUMAN és mtsai, 2005)
98-100
Az Inkluzív Kiválóság és a változás elősegítése a felsőoktatási intézményekben (WILLIAMS és mtsai, 2005)
100-101
Összegzés
101
Hivatkozások
101-102
Mellékletek
103-106
Gyakorlat
[108]-180
Pascale Mompoint-Gaillard: Transzverzális attitűdök, képességek és ismeretek a demokratikus kultúráért és a kultúrák közötti megértésért
109-117
Mi a TASK?
110
Miért „transzverzális”?
110
Hogyan valósítja meg a TASK a demokráciát és az emberi jogokat az oktatásban?
110-111
Milyen formában fogalmazódik meg a TASK?
111
Hogyan valósítható meg a TASK?
111-112
A tanárok újraformálhatják a tanulókkal folytatott kommunikációt és interakciót
112-113
A tanároknak lehetőségük van fejleszteni a tanulók kooperációhoz szükséges képességeit a tanóra keretében zajló tanulási folyamat és tevékenységek során
113-115
Hogyan alakíthatnak ki a tanárok együttműködést az iskolai közösség egészével?
115
Milyen kihívásokról van szó? Hogyan válaszolhatók meg ezek a kihívások?
116
Hivatkozások
116-117
Kéri Katalin: Befogadás és/vagy kirekesztés a régi egyetemeken (Neveléstörténeti vázlat)
119-129
Felsőfokú képzés aaz ókori államokban
119
Diákok a középkori évszázadokban
120
Az európai egyetemek diákjai
120-121
Tanulók a középkori iszlám felsőfokú intézményeiben
121-122
Az első muszlim felsőoktatási központok
122
Iskolatámogatások a középkori iszlámban
122-123
Az utazó diákok támogatása
123-124
A fogyatékkal élő diákok támogatása
124
A befogadó szemlélet szűkülése az újkori Európában
124-125
A nagy nyitás: a nők egyetemre kerülése a XIX. században
125-128
Összegző gondolatok
128
Hivatkozások
128-129
Trendl Fanni: A „befogadó környezet” megvalósulása egy egyetemi szakkollégiumban
131-139
1. A sokszínűséget tükröző tér: tárgyi környezet
132-133
2. A sokszínűség értékelése: befogadó szemlélet
133-134
3. Interakcióban a sokszínűséggel: a megvalósítók felkészültsége
134-135
4. Az egyéni utak megértése, segítése: személyre szabott tartalmak és cselekvések
135
5. Az inkluzivitás széles körű biztosítása együttműködéseken keresztül: partneri háló
135-136
6. A sokféleség kihívásából eredő üzenetek megértése: folyamatos megújulás
137-138
Összegzés
138-139
Hivatkozások
139
Takács Bálint: Inkluzív stratégiák a hazai felsőoktatási intézményekben
141-150
A felsőoktatás törvényi keretei Magyarországon
143-149
Támogatói szolgálatok a magyarországi egyetemeken
146
Szociális alapú támogatások
146-147
Alapítványok
147
Szakkollégiumok
147-148
Nemzetközi tanulmányok, hallgatói mobilitás
148-149
Összegzés
149-105
Hivatkozások
150
Bokrétás Ildikó: Körkép a Pécsi Tudományegyetem befogadást segítő programjairól, egyetemi folyamatokról
151-164
A PTE intézményi stratégiájában megfogalmazott fókuszterületek és hiányterületek bemutatása
152-153
Az elköteleződés és a konszenzus hiánya: hátrányos helyzetű és roma hallgatók az egyetemen
154-155
Kiemelt program, fokozatos fejlődés: Fogyatékkal élő hallgatók az egyetemen
155-157
A nemzetköziesedés felé
157-161
Általános Orvostudományi Kar: ÁOK és a Nemzetközi Oktatási Központ: NOK
157-158
Egészségtudományi Kar – ETK
158
Közgazdaságtudományi Kar – KTK
158-159
Pollack Mihály Műszaki és Informatikai Kar - PMMIK
159-160
Állam és Jogtudományi Kar
160
Bölcsészettudományi Kar: kari példák
160
Pszichológia Intézet
160
ERASMUSszal ki és be
160-161
Diverzitást, interkulturalitást segítő egyéb programok és kurzusok a PTE-n, befogadó terek, közösségek
162
Összegzés
162-163
Köszönetnyilvánítás
163
A körképben a PTE kari és szakos honlapjain kívül felhasznált egyéb dokumentumok listája
164
Márhoffer Nikolett: Az esélyegyenlőség biztosítását segítő lehetőségek a Pécsi Tudományegyetem beiskolázási programjában
165-172
Törvényi szabályozás
165-166
Pécsi Tudományegyetem, beiskolázás
166
Külföldi hallgatók
166
Felvételizőknek
166
Központi ösztöndíjak
166-167
PTE ösztöndíj
167
Szállástámogatás
167
Állami ösztöndíjak
167
Ösztöndíjak az egyes karokon
167
Állam- és Jogtudományi Kar
167-168
További pályázati lehetőségek
168
Általános Orvostudományi Kar
168
Bölcsészettudományi Kar
168
Egészségtudományi Kar
168
Illyés Gyula Kar
168
Közgazdaságtudományi Kar
168-169
Múszaki és Informatikai Kar
169
Természettudományi Kar
169
Középiskolásoknak szóló programok
169
Általános Orvostudományi Kar
169
Bölcsészettudományi Kar
169-170
Illyés Gyula Kar
170
Közgazdaságtudományi Kar
170
Múszaki és Informatikai Kar
170
A PTE mentorprogramjai
170
Bölcsészettudományi Kar
170
Természettudományi Kar
171
XIV. Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállítás
171
Egyéb középiskolásoknak szóló pályázatok
171
A PTE szakkollégiumai
171-172
Összegzés
172
Hivatkozások
172
Markó Szilvia: Kooperatív tanulásszervezés alapelveinek megjelenése a PTE kurzusain
173-180
A kutás kontextusa
173-174
A kutatás kérdései és módszerei
174
A kutatás eredményei
175-179
Összegzés
180
Hivatkozások
180
Stratégia
182-211
Arató Ferenc – Bigazzi Sára – Trendl Fanni – Varga Aranka: Befogadó egyetem - Méltányosság az akadémiai kiválóság szolgálatában
183-211
Stratégiai szempontok, ötletek az egyetemi szolgáltatások minőségfejlesztéséhez
183-211
Kiindulópont
183-184
Céltételezések
184-208
1. Sokszínű, befogadó egyetemi környezet: több és eredményesebb hallgató
184
2. Az egyetem egyéni arculatának, helyi értékeinek megerősítése: az egyedi felsőoktatás-piaci pozíció megerősítése
184-185
3. Forrásbővítés az inkluzív szempontok rendszerszintű érvényesítésével
185
Az inkluzív akadémiai kiválóság szempontrendszere
185-208
1. Bemenet - Az akadémiai kiválóság inkluzivitását segítő kiindulópontok
186-191
1.1. Egyenlő hozzáférés és részvétel
186-189
1.2. Intézményi befogadóképesség: az egyetemi környezet és klíma sokszínűsége és vonzereje
190-191
2. Folyamat - Az akadémiai kiválóság folyamatos fejlesztése
191-204
2.1. Stratégiai alapelvek a folyamatszervezéshez
191-194
2.1.1. Dialógusra törekvés
191-192
2.1.2. Strukturálisan garantált sokszínűség dimenziói
192-194
2.2. Az inkluzív folyamatok rendszerelemei
194-204
2.2.1. Sokszínűséget tükröző tér – tárgyi környezet
195-197
2.2.2. A sokszínűség értékelése – befogadó szemlélet
197-199
2.2.3. Inerakcióban a sokszínűséggel – a megvalósítók felkészültsége
199-200
2.2.4. Egyéni utak megértése, segítése - személyre szabott tartalmak és cselekvések
200-201
2.2.5. Az inkluzivitás biztosítása együttműködésen keresztül – partneri háló
201-203
2.2.6. Az interkulturális kihívásból érkező üzenetek megértése – folyamatos megújulás
203-204
3. Kimenet - Az inkluzív akadémiai kiválóság eredményessége
204-208
3.1. A lemorzsolódás szempontjai
204
3.2. Az intézményi inkluzív kiválóság eredményességi mutatói
204-208
Példák a hallgatói kiválóság, eredményesség viszgálati szempontjaira
204
Példák az intézményi kimeneti eredmények vizsgálatához
204-205
Strukturális garanciák - Egyetemi horizontális IE csoportháló
205-206
IE Koordinációs Csoport
206
IE Koordinációs Iroda
207
IE mikro-csoporthálózat
207-208
IE kutatói bázis
208
Összegzés
208-211
Hátsó borító