Befogadó egyetem

Szerkesztők: Arató Ferenc; Varga Aranka
További szerzők: Arató Ferenc; Bigazzi Sára; Bokrétás Ildikó; Dezső Renáta; Kéri Katalin ; Márhoffer Nikolett; Markó Szilvia; Mompoint-Gaillard, Pascale; Rayman Julianna; Serdült Sára; Takács Bálint; Trendl Fanni; Varga Aranka
Cím: Befogadó egyetem
Alcím: Az akadémiai kiválóság fejlesztése az inklúzió szempontjainak érvényesítésével
Sorozatcím: Autonómia és Felelősség Tanulmánykötetek; III.
Megjelenési adatok: Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományi Intézet, Pécs, 2015. | ISSN: 2064-9371 | ISBN: ISBN (print) 978-963-642-906-5 | ISBN (pdf) 978-963-642-905-8
Megjegyzés: A kiadvány a „Pedagógusképzést segítő hálózatok továbbfejlesztése a Dél-Dunántúl régióban” című TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0014 kódszámú projekt keretében készült.

coverimage (...) A következő írás a kölcsönös befogadást sikeres személyes és közösségi boldogulásként tételezi, és az érdekében tett folyamatos és célzott beavatkozások közös jelzőjeként használja az inkluzív megnevezést. Inkluzív modellként értelmezi azon beavatkozások komplex rendszerét, mely valamennyi szegmensében az egyéni sikerességet gazdagító együttélést célozza, és egyúttal segíti megtervezni és kontrollálni a különböző helyen, időben és közösségben megvalósuló inklúziós törekvéseket. Az oktatás területe különösen jó helyzetben van az inkluzív modellfejlesztés szempontjából – ahogy a tanulmány történetiségében felvillantott példái is mutatják. A szerző ezen belül a felsőoktatásra fókuszál, ahol a befogadás eszméje az Inclusive Excellence gondolatával megerősítve terjed, mely szerint az „inkluzív kiválóság” a diverzitást a XXI. század kihívásainak szolgálatába állítva teremt minőségében új, mindenki számára haszonnal járó akadémiai környezetet. Az akadémiai kiválóságra törekvő környezet tehát az inkluzív megközelítésből táplálkozva, egyre inkluzívabbá válva lesz képes a minőségi megújulásra. A tanulmány alkotó módon használja fel a szerző inklúzióval kapcsolatos másfél évtizedes kutatómunkáját, gyakorlati tapasztalatait és az ezek alapján kidolgozott általános vizsgálati modelljét. Ezt egészíti ki az inklúzió felsőoktatási modelljeinek rendszerelvű áttekintésével, mellyel segíteni kívánja annak a kutató-fejlesztő csoportnak a munkáját, mely a Pécsi Tudományegyetemen készíti „Befogadó Egyetem” című szakmai javaslatát. Bízva abban, hogy a hazai felsőoktatásban is egyre több intézmény teszi a befogadóvá válást akadémiai missziója részévé a felismert minőségi megújulás szellemében. Kulcsszavak: Befogadó Egyetem, inkluzív kiválóság, inkluzív akadémiai kiválósági modell Bevezető gondolatok az inklúzióról Az elmúlt évtizedek társadalmi és oktatási kérdéseket érintő diskurzusaiban egyre gyakrabban jelenik meg az inklúzió szemlélete és gyakorlata mint kívánatos együttélési stratégia. A nyolcvanas évek iskolái nyíltak meg kezdetben a fogyatékkal élő diákok előtt, ami elindította a gondolkodást a szükséges tartalmi beavatkozásokról is. Az inklúzió mozgalommá szélesedett oktatáspolitikája és annak gyakorlata rövid időn belül rámutatott arra, hogy más tanulói csoportok befogadása is fontos, illetve az inkluzív környezet kialakítása nem maradhat az iskola falain belül. (POTTS, 2002) Az inklúzió társadalmi szintre emelése az esélyegyenlőség méltányos megközelítésének területeit bővítette, és egyúttal ráirányította a figyelmet arra, hogy a kölcsönös befogadás a teljes közösség számára haszonnal jár. A közoktatás területén folyamatosan terjedt az inkluzív tartalmú együttnevelés, és az ezredfordulóra megjelentek a felsőoktatási kezdeményezések is. A felsőoktatás az akadémiai kiválóságot egyre inkább összhangban ételmezi a társadalmi elvárásokkal, melyben így helyet kapott a diverzitásra értékként építő és ezzel egy magasabb minőségű kiválóságot célzó egyetemi környezet modellje, az Inclusive Excellence.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Felsőoktatás, Pedagógia, Inklúzió
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Sorozati címlap
Impresszum
Tartalomjegyzék
Elmélet
[6]-106
   Varga Aranka: Az inkluzivitás folyamatelvű modellje
7-26
      Bevezető gondolatok az inklúzióról
7-8
      Az inklúzió folyamatelvű modellje
8-9
      Néhány szó az inklúzió medelljéről
9-12
      A Befogadó Egyetem hallgatói csoportjai
12-14
      A rendszerelvű inklúzív modell elemei
14-24
         1. A sokszínűséget tükröző tér: tárgyi környezet
17-18
         2. A sokszínűség értékelése: befogadó szemlélet
18-19
         3. Interakcióban a sokszínűséggel: a megvalósítók felkészültsége
19-20
         4. Az egyéni utak megértése, segítése: személyre szabott tartalmak és cselekvések
20-21
         5. Az inkluzivitás széles körű biztosítása együttműködéseken keresztül: partneri háló
21-22
         6. A sokféleség kihívásából eredő üzenetek megértése: folyamatos megújulás
22-24
      Összegzés
24-25
      Hivatkozások
25-26
   Bigazzi Sára: Én-ek: diverzitás, dialógus, tudás
27-41
      A tudás mint társas konstruktum
28
      Dialógus és tudás
28-31
      Dialógus és identitás
31-33
      Dialógus és Közösség
33-35
      Engedelmesség vagy Dialógus
36-37
      A dialógus feltételei
37-39
      Az inkluzivitásra épülő akadémiai kiválóság
39
      Hivatkozások
39-41
   Arató Ferenc: A kizárás dekonstrukciója – az inkluzivitás poszt-strukturalista megközelítése
43-60
      Különböző diskurzusok, azonos kérdésfelvetések
43-45
         Méltányosság mint minőségi, kiválósági aspektus
43-44
         Deszegregációs törekvések által felvetett kérdések
44
         A kooperatív tanulásszervezés poszt-strukturalista fordulata: új rejtvények és új típusú válaszok
44-45
      A kooperatív paradigma aspektusa
45-50
         A sokszínű, heterogén tanulási környezet előnyei
45
         A strukturális megközelítés jelentősége mikro-, mezzo- és makroszinten
46
         A diverzitás mellett szükséges strukturális garanciák
46-47
         A szükséges kimenetek biztosabb elérése
47-48
         A hierarchikus viszonyokat dekonstruáló együttműködési struktúrák
48
         Paradigmatikus kooperatív alapelvek
48-49
         A folyamatelvű megközelítés kiegészítése poszt-strukturális szempontokkal
49-50
      A kooperatív dekonstrukció gyakorlata
50-54
         Esélyegyenlőség, méltányosság mint minőségi pillér: egyenlő részvétel és hozzáférés
51
         Az intézményes tanulás személyes terének és idejének dekonstrukciója: párhuzamos interakcióra épülő struktúrák
51-53
         Összefogásra törekvő sokszínű környezet: építő és ösztönző egymásrautaltság
53-55
         Az individualizáció, a saját többszörös, szociokulturális identitás, a kulturális tudatosság artikulálása és fejlesztése: személyes felelősségvállalás és egyéni számonkérhetőség
55-56
         Élethosszig tartó tanulást, konstruktív demokratikus életvitelt, eredményes szakmai-tudományos iskolázottságot garantáló kimenetek: reflektív nyilvánosság és tudatos kompetenciafejlesztés
56
      Összegzés
56-57
      Hivatkozások
57-60
   Serdült Sára: Lenni és lehetni - Az identitás és az inkluzív kiválóság kapcsolata
61-75
      1. Identitás
61-66
         1.1. Identitással kapcsolatos intrapszichikus koncepció
62
         1.2. Társas koncepció - A szociális identitás elmélet
62-64
         1.3. Az Én és a Társas - Az interakcionista megközelítés
64-65
         1.1. Tudás és identitás
65-66
      2. Fenyegetett identitás
66-71
         2.1. Fenyegetések
66-67
         2.2. A fenyegetéssel való megküzdés
67-69
         2.3. Fenyegetettből fenyegető
69-71
      3. Inklúzió és identitás
71-73
      Hivatkozások
75
   Dezső Renáta: Plurális intelligencia-koncepciók, tanulásközpontú pedagógiai megközelítések és az inkluzivitás összefüggései
75-88
      Inkluzív világ?
75-76
      Inkluzivitás, plurális intelligencia-koncepciók és tanulásközpontú pedagógiák
76-81
         Az intelligencia-koncepciókról dióhéjban
76-77
         Tanulásközpontú pedagógiák a pedagógusképzésben
77-78
         Kutatási eredmények a plurálisintelligencia-koncepciók és a tanulásközpontú pedagógiák összefüggéseiről - az inkluzív tanulási környezet potenciális markereiről
78-81
      A PTE BTK Neveléstudományi Intézet plurálisintelligencia-koncepciókhoz, tanulásközpontú pedagógiákhoz fűződő, az inkluzív kiválóság mentén értelmezhető tevékenysége
81-86
         Inkluzív gyakorlat a magyar nyelvű tanárképzésben
81-82
         Idegen nyelveken hirdetett, külföldi hallgatók számára (is) elérhető kurzusok
82-84
         Inkluzív kiválóság a nemzetközi tanulói-kutatói térben
84-86
      Inkluzív pedagógusképzés?
86-87
      Hivatkozások
87-88
   Rayman Julianna: A sokszínű tanulási környezet modelljéről
89-93
      Bevezető
89
      A DLE modell áttekintése
89-91
      Összegzés
91
      Hivatkozások
92-93
   Rayman Julianna: Az inkluzív Kiválóság nyomában: három szakirodalmi alapmű
95-106
      Bevezető
95
      A sokszínűség megteremtése az egyetemen: kutatási alapú perspektíva (MILEM és mtsai, 2005)
96-97
      Minden tanuló számára méltányos tanulmányi eredmény elérése: az intézmény szerepei és felelősségei (BAUMAN és mtsai, 2005)
98-100
      Az Inkluzív Kiválóság és a változás elősegítése a felsőoktatási intézményekben (WILLIAMS és mtsai, 2005)
100-101
      Összegzés
101
      Hivatkozások
101-102
      Mellékletek
103-106
Gyakorlat
[108]-180
   Pascale Mompoint-Gaillard: Transzverzális attitűdök, képességek és ismeretek a demokratikus kultúráért és a kultúrák közötti megértésért
109-117
      Mi a TASK?
110
      Miért „transzverzális”?
110
      Hogyan valósítja meg a TASK a demokráciát és az emberi jogokat az oktatásban?
110-111
      Milyen formában fogalmazódik meg a TASK?
111
      Hogyan valósítható meg a TASK?
111-112
      A tanárok újraformálhatják a tanulókkal folytatott kommunikációt és interakciót
112-113
      A tanároknak lehetőségük van fejleszteni a tanulók kooperációhoz szükséges képességeit a tanóra keretében zajló tanulási folyamat és tevékenységek során
113-115
      Hogyan alakíthatnak ki a tanárok együttműködést az iskolai közösség egészével?
115
      Milyen kihívásokról van szó? Hogyan válaszolhatók meg ezek a kihívások?
116
      Hivatkozások
116-117
   Kéri Katalin: Befogadás és/vagy kirekesztés a régi egyetemeken (Neveléstörténeti vázlat)
119-129
      Felsőfokú képzés aaz ókori államokban
119
      Diákok a középkori évszázadokban
120
      Az európai egyetemek diákjai
120-121
      Tanulók a középkori iszlám felsőfokú intézményeiben
121-122
      Az első muszlim felsőoktatási központok
122
      Iskolatámogatások a középkori iszlámban
122-123
      Az utazó diákok támogatása
123-124
      A fogyatékkal élő diákok támogatása
124
      A befogadó szemlélet szűkülése az újkori Európában
124-125
      A nagy nyitás: a nők egyetemre kerülése a XIX. században
125-128
      Összegző gondolatok
128
      Hivatkozások
128-129
   Trendl Fanni: A „befogadó környezet” megvalósulása egy egyetemi szakkollégiumban
131-139
      1. A sokszínűséget tükröző tér: tárgyi környezet
132-133
      2. A sokszínűség értékelése: befogadó szemlélet
133-134
      3. Interakcióban a sokszínűséggel: a megvalósítók felkészültsége
134-135
      4. Az egyéni utak megértése, segítése: személyre szabott tartalmak és cselekvések
135
      5. Az inkluzivitás széles körű biztosítása együttműködéseken keresztül: partneri háló
135-136
      6. A sokféleség kihívásából eredő üzenetek megértése: folyamatos megújulás
137-138
      Összegzés
138-139
      Hivatkozások
139
   Takács Bálint: Inkluzív stratégiák a hazai felsőoktatási intézményekben
141-150
      A felsőoktatás törvényi keretei Magyarországon
143-149
         Támogatói szolgálatok a magyarországi egyetemeken
146
         Szociális alapú támogatások
146-147
         Alapítványok
147
         Szakkollégiumok
147-148
         Nemzetközi tanulmányok, hallgatói mobilitás
148-149
      Összegzés
149-105
      Hivatkozások
150
   Bokrétás Ildikó: Körkép a Pécsi Tudományegyetem befogadást segítő programjairól, egyetemi folyamatokról
151-164
   A PTE intézményi stratégiájában megfogalmazott fókuszterületek és hiányterületek bemutatása
152-153
   Az elköteleződés és a konszenzus hiánya: hátrányos helyzetű és roma hallgatók az egyetemen
154-155
   Kiemelt program, fokozatos fejlődés: Fogyatékkal élő hallgatók az egyetemen
155-157
   A nemzetköziesedés felé
157-161
      Általános Orvostudományi Kar: ÁOK és a Nemzetközi Oktatási Központ: NOK
157-158
      Egészségtudományi Kar – ETK
158
      Közgazdaságtudományi Kar – KTK
158-159
      Pollack Mihály Műszaki és Informatikai Kar - PMMIK
159-160
      Állam és Jogtudományi Kar
160
      Bölcsészettudományi Kar: kari példák
160
      Pszichológia Intézet
160
      ERASMUSszal ki és be
160-161
   Diverzitást, interkulturalitást segítő egyéb programok és kurzusok a PTE-n, befogadó terek, közösségek
162
   Összegzés
162-163
   Köszönetnyilvánítás
163
   A körképben a PTE kari és szakos honlapjain kívül felhasznált egyéb dokumentumok listája
164
   Márhoffer Nikolett: Az esélyegyenlőség biztosítását segítő lehetőségek a Pécsi Tudományegyetem beiskolázási programjában
165-172
      Törvényi szabályozás
165-166
      Pécsi Tudományegyetem, beiskolázás
166
         Külföldi hallgatók
166
         Felvételizőknek
166
      Központi ösztöndíjak
166-167
         PTE ösztöndíj
167
         Szállástámogatás
167
         Állami ösztöndíjak
167
      Ösztöndíjak az egyes karokon
167
      Állam- és Jogtudományi Kar
167-168
      További pályázati lehetőségek
168
      Általános Orvostudományi Kar
168
      Bölcsészettudományi Kar
168
      Egészségtudományi Kar
168
      Illyés Gyula Kar
168
      Közgazdaságtudományi Kar
168-169
      Múszaki és Informatikai Kar
169
      Természettudományi Kar
169
      Középiskolásoknak szóló programok
169
      Általános Orvostudományi Kar
169
      Bölcsészettudományi Kar
169-170
      Illyés Gyula Kar
170
      Közgazdaságtudományi Kar
170
      Múszaki és Informatikai Kar
170
      A PTE mentorprogramjai
170
      Bölcsészettudományi Kar
170
      Természettudományi Kar
171
      XIV. Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállítás
171
      Egyéb középiskolásoknak szóló pályázatok
171
      A PTE szakkollégiumai
171-172
      Összegzés
172
      Hivatkozások
172
   Markó Szilvia: Kooperatív tanulásszervezés alapelveinek megjelenése a PTE kurzusain
173-180
      A kutás kontextusa
173-174
      A kutatás kérdései és módszerei
174
      A kutatás eredményei
175-179
      Összegzés
180
      Hivatkozások
180
Stratégia
182-211
   Arató Ferenc – Bigazzi Sára – Trendl Fanni – Varga Aranka: Befogadó egyetem - Méltányosság az akadémiai kiválóság szolgálatában
183-211
         Stratégiai szempontok, ötletek az egyetemi szolgáltatások minőségfejlesztéséhez
183-211
         Kiindulópont
183-184
         Céltételezések
184-208
            1. Sokszínű, befogadó egyetemi környezet: több és eredményesebb hallgató
184
            2. Az egyetem egyéni arculatának, helyi értékeinek megerősítése: az egyedi felsőoktatás-piaci pozíció megerősítése
184-185
            3. Forrásbővítés az inkluzív szempontok rendszerszintű érvényesítésével
185
         Az inkluzív akadémiai kiválóság szempontrendszere
185-208
            1. Bemenet - Az akadémiai kiválóság inkluzivitását segítő kiindulópontok
186-191
               1.1. Egyenlő hozzáférés és részvétel
186-189
               1.2. Intézményi befogadóképesség: az egyetemi környezet és klíma sokszínűsége és vonzereje
190-191
            2. Folyamat - Az akadémiai kiválóság folyamatos fejlesztése
191-204
               2.1. Stratégiai alapelvek a folyamatszervezéshez
191-194
                  2.1.1. Dialógusra törekvés
191-192
                  2.1.2. Strukturálisan garantált sokszínűség dimenziói
192-194
               2.2. Az inkluzív folyamatok rendszerelemei
194-204
                  2.2.1. Sokszínűséget tükröző tér – tárgyi környezet
195-197
                  2.2.2. A sokszínűség értékelése – befogadó szemlélet
197-199
                  2.2.3. Inerakcióban a sokszínűséggel – a megvalósítók felkészültsége
199-200
                  2.2.4. Egyéni utak megértése, segítése - személyre szabott tartalmak és cselekvések
200-201
                  2.2.5. Az inkluzivitás biztosítása együttműködésen keresztül – partneri háló
201-203
                  2.2.6. Az interkulturális kihívásból érkező üzenetek megértése – folyamatos megújulás
203-204
            3. Kimenet - Az inkluzív akadémiai kiválóság eredményessége
204-208
               3.1. A lemorzsolódás szempontjai
204
               3.2. Az intézményi inkluzív kiválóság eredményességi mutatói
204-208
                  Példák a hallgatói kiválóság, eredményesség viszgálati szempontjaira
204
                  Példák az intézményi kimeneti eredmények vizsgálatához
204-205
                  Strukturális garanciák - Egyetemi horizontális IE csoportháló
205-206
                  IE Koordinációs Csoport
206
                  IE Koordinációs Iroda
207
                  IE mikro-csoporthálózat
207-208
                  IE kutatói bázis
208
      Összegzés
208-211
Hátsó borító