Poétika (és más költészettani írások) corvina logo

Szerző: Aristoteles
Szerkesztő: Bolonyai Gábor
További szerző: Bolonyai Gábor
Cím: Poétika (és más költészettani írások)
Alcím: Teljes, gondozott szöveg, új fordítás
Sorozatcím: Matúra. Bölcselet, 1216-6839 ; 7. | Sorozat szerkesztő: Steiger Kornél
Fordító: Ritoók Zsigmond
Megjelenési adatok: PannonKlett, Budapest, 1997. | ISSN: 1216-6839 | ISBN: 963-9023-15-9

coverimage Arisztotelész Kr. e. 384-ben született. Szülővárosa a Khalkidiké-félsziget keleti partján lévő Sztageira volt. Életének több mint a felét Athénban töltötte. Athén azt a helyet jelentette számára, ahol az általa legszebbnek tartott életet, a megismerő és szemlélődő életformát a legteljesebben lehet élni szellemi társak körében, de politikai és érzelmi kötődéseiben sosem vált igazi athénivá. Polgárjogot nem kapott - talán soha nem is kért. Helyzete mindvégig a metoikoszok („együttlakók" =polgárjoggal nem, csak letelepedési engedéllyel rendelkezők) bizonytalan sorsa volt. Athén intézményeire ezért inkább a külső megfigyelő szemével nézett. Ennek talán a Poétika esetében is jelentősége van. Az eleve vallásos funkciót betöltő tragédiának és komédiának a kultuszhoz kapcsolódó oldalát említetlenül hagyta. Azt pedig, hogy a költők istenekről szóló képzeteket fejeznek ki és erősítenek meg, mindenféle kritika vagy védelmezési szándék nélkül adottságként elfogadta és igazából nem a költői mesterséghez tartozó feladatnak ítélte. Arisztotelész mindkét ágon ión orvosi családból származott. Apja Amüntasznak, Nagy Sándor nagyapjának állt a szolgálatában. A makedón uralkodóházzal való kapcsolatnak köszönhetően az 50-es, 40-es években kiéleződő görög-makedón ellentétek idején Arisztotelész mindvégig gyanús elemnek számít Athénban. Bár tevőlegesen sosem támogatja a makedónok ügyét, a baráti szálak többszörösen is a görögök ellenfeleihez fűzik. A korabeli orvosok Aszklépiosz védelme alatt álló zárt közösséget alkottak, akik igen gyakran nemzedékről nemzedékre adták tovább tudásukat. Arisztotelész nem lett ugyan orvos, de az élettan és a biológia iránti feltűnően erős érdeklődése minden bizonnyal innen vette kezdetét. Ezek a kutatásai nem voltak függetlenek filozófiájától, melyben a természet egészének magyarázatára törekedett. A természetmagyarázatnak a filozófiához való közeledése ugyanakkor maguknál a gyakorló orvosoknál is megfigyelhető. A Hippokratész neve alatt fönnmaradt írások igen gyakran a világ egészét irányító elvek kifejtésétől jutnak el az emberi szervezet leírásához és a testműködések magyarázatához. Arisztotelész filozófiájában ráadásul néhány biológiai eredetű fogalom általánosabb szerephez is jut. Magában a Poétikában például feltűnő, hogy több kategória is megegyezik néhány olyan fogalommal, amelyik a szerves élet magyarázatában kap kulcsszerepet.
Kategóriák: Filozófia, Szépirodalom
Tárgyszavak: Filozófia, Művészet, Esztétika, Elemzés, Mitológia, Görög, Értelmezés, Irodalom
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Tartalomjegyzék
Életrajzi vázlat
2-7
   Származása
2
      Az orvosi háttér
2
   Platón Akadémiájában: 367-347
2-3
   Atarneusz, Leszbosz, Sztageira, Makedónia: 347-334
3
   A Lükeion: 334-323
3-4
      Nagy Sándor díszdobozos Iliasza
4
   Arisztotelész költészetről szóló művei
4-7
      Didaszkalia
4
A Poétika előzményei
8-12
   1. Szókratész előtti bölcselők
9-10
   2. A "homéroszi professzorok"
10
   3. A szofisták
10-11
   4. A történetírók
11
   5. Platón
11-12
„A költői alkotás mestersége"
13-14
A Poétika gondolatmenete
15-117
   Tartalomjegyzék
16-17
   Teljes, gondozott szöveg tárgyi magyarázatokkal
18-117
      Első rész (1-5. fejezet)
19-34
         A költészet egésze és fajtái
19-26
            1. A költészet lényege
19
            2. A költészet egészének fölosztása
19-26
               A költészetet megteremtő két ok
26
         II. A költészet kialakulása és fejlődése
27-34
            1. A költői tevékenységet létrehozó okok
27-28
            2. A dráma előtti költészet fajtáinak kialakulása és fejlődése
29
            3. A tragédia kialakulása és fejlődési szakaszai
29-31
            4. A komédia fejlődése
31-33
            5. Érv amellett, hogy a tárgyalás a tragédiával folytatódjék
33-34
      Második rész (6-22. fejezet)
35-92
         A tragédia sajátosságai
35-92
            I. A tragédia meghatározása a lényeg kategóriája szerint
35
            II. A tragédia elemei a minőség kategóriája szerint
35-52
               1. A minőségi vagy alkatelemek levezetése a meghatározásból
35-37
               2. Az alkatelemek rangsorba helyezése
37-41
                  Sorsfordulat
40
               3. A mese részletes elemzése
41-52
                  Szenvedés (pathosz)
50-52
            III. A tragédia a mennyiség kategóriája szerint
53
            IV. A tragédia alkatelemei (folytatás)
53-92
               1. A legszebb tragédia meséja
53-62
               2. A jellemek
63-65
               3. Kiegészítések: ajánlott és kerülendő alkotói módszerek (16-18.fejezet)
65-77
                  A tragédia négy fajtája
74
                  Érvelésmód (dianoia)
75
               4. Az érvelésmód
77-79
               5. A nyelvezet
79-92
      Harmadik rész (23-26. fejezet)
93-117
         Az eposz sajátosságai
93-117
            I. Hasonlóságok az eposz és a tragédia között
93-95
               1. Az egység követelménye
93-95
               2. Az eposz és a tragédia fajtái
95
            II. Különbségek és átmenet (Homérosznál) az eposz és a tragédia között
95-103
               1. A terjedelem
95-99
               2. A versmérték
99
               3. Az utánzás módjai: Homérosz egyedülálló drámai módszerei
99-101
               4. A csodálatos elem
101
               5. A valótlan homéroszi ábrázolása, téves következtetéssel
101
               6. Az ésszerűtlen visszaszorítása és a lehetetlen hihetővé válása
101-103
               7. A nyelvezet
103
            III. Homérosszal szembeni bírálatok cáfolatai
103-113
               1. A megoldások alapelvei
103-105
               2. 12(+2) válasz 12(+2) bírálatra
105-111
               3. A bírálatok fajtáinak összefoglalása a rájuk adható válaszokkal együtt
111-113
            IV. A tragédia magasabbrendűsége az eposszal szemben
113-117
               1. Érv az eposz magasabbrendűsége mellett
113-115
               2. Az eposz melletti érv 3 cáfolata
115
               3. A tragédia melletti érvek
115-117
Kiegészítő olvasmányok a Poétikához
118-126
   Mimészisz - utánzás
118-119
   Mesterségbeli tudás és tapasztalat
119
   "az utánzók cselekvőket utánoznak"
119
   Nevetséges (geloion) - csúfolódás (pszogosz)
119-120
   A tragédia meghatározása
120
   Fűszerezett beszéd
120-121
   Katharszisz
121-122
      1. Moralizáló értelmezések
121
      2. A "középre szoktatás" elmélete
121-122
      3. A Purgáció-elmélet
122
      4. Az értelmi tisztázás elmélete
122
      5. A drámai megoldás elmélete
122
   Látvány
122-123
   Az alkatelemek
123
   Szükségszerű - többnyire - valószínű
123-124
   Általános - egyedi
124
   Félelem és részvét
124-126
A Poétika töredékei
127-128
A költőkről töredékei
129-134
   Testimoniumok
129
   Töredékek
129-134
A Homéroszi kérdések töredékei
135-162
   A Homéroszi kérdések töredékei
137-162
Függelék
163-170
A Poétika szöveghagyománya és utóélete
171-175
   1. Ókor
171-175
      A hellénisztikus kor
171
      Horatius
171-172
      Késő ókor
172
      2. Középkor
172-173
      3. A reneszánsz
173-174
      4. A klasszicizmus
174
      5. A romantika és utána
175
Fogalommutató
176-179
Görög szavak és terminusok magyarul
180-183
Bibliográfia
184-186
Kolofon
Hátsó borító