Szöveggyűjtemény a könyvtártan kérdéseinek tanulmányozásához corvina logo

Szerző: Bobokné Belányi Beáta
Cím: Szöveggyűjtemény a könyvtártan kérdéseinek tanulmányozásához
Alcím: I. rész
Megjelenési adatok: Tankönyvkiadó, Budapest, 1979.

coverimage Ez a szöveggyűjtemény a könyvtártan általános, elméleti és könyvtárügyi kérdéseinek tanulmányozásához kíván segítséget nyújtani. Olyan kérdésekkel foglalkozik, amelyek a könyvtári rendszer egészét igy a könyvtártudománykörét, a könyvtári kutatások helyzetét, a könyvtárügy jogi szabályozását, a nemzeti könyvtári rendszerek működését érintik. Az egyes országok könyvtári rendszereinek központja a nemzeti könyvtár, ezért kap nagyobb hangsúlyt. A logikailag összetartozó egységek után — időrendben — a téma további tanulmányozásához ajánlott irodalomjegyzék található, amelyet az előadásokon szükség esetén kiegészítünk. Ez a szöveggyűjtemény első része egy sorozatnak, amelyet a könyvtári üzemmel kapcsolatos részek fognak követni. Ezúton mondok köszönetét azoknak a szerzőknek, akik munkájuk közreadását - az oktató munka sikere érdekében — engedélyezték. (...) A könyvre és könyvtárra vonatkozó ismeretanyagra nézve a társadalmi fejlődés folyamán kétféle felfogás alakult ki: a könyvtártudományi és könyvtudományi (bibliológiai) koncepció. Az előbbi a könyvtárak világának, funkcióinak tudományos megismerését tekinti feladatának, az utóbbi a könyvvel mint társadalmi tényezővel kapcsolatos bővebb terjedelmű tudásanyagot foglalja magában. A két felfogás közötti különbség kétségtelenül fennáll, s a felsőfokú oktatásban valamint a kultúrpolitikai és és a szakkutatás terén olykor elvi vitákban ütközik össze. Feltűnő és az újabb fejlődésre jellemző, hogy a régebbi szükebb könyvtári szemlélet helyett és mellett egyre inkább a könyv kultúrájának szélesebb távlatai kerülnek a társadalmi igény és gyakorlat nyomására az érdeklődés elő- terébe. A hagyományos könyvtári koncepció ennek megfelelően kibővül s mint komplex tudományszak kezd kialakulni, uj területeket vonva be vizsgálódása körébe, a valóság uj összefüggéseit tárva fel közöttük. A szakoktatás terén különben sohasem érvényesült a maga kizárólagosságában egyik felfogás sem. Ma is sokféle szervezeti formában és tudományos szinten folyik világszerte a könyv- és könyvtártudományi ismeretek tanitása, de egységes tantervről, egyoldalú könyvtártudományi, illetőleg bibiliológiai irányú oktatásáról a szocialista országokban sem beszélhetünk. Az egyetemi és főiskolai szintű oktatás tanterve már nem csak a jövő könyvtárosok, hanem általában a könyvkiadás és könyterjesztés leendő vezetői szakképzéséről is gondoskodik. A társadalmi szükségletek, a könyvkultúra terén kialakult magasabb követelmények, a polgári világban pedig a szabad verseny ösztönző erői olyan irányban hatnak, hogy a régebbi szűk könyvtári és történeti jellegű alapképzésnek jelentősen ki kell bővülnie a bibiliológiai átfogó programja szerint.
Kategóriák: Könyvtár- és Információtudomány
Tárgyszavak: Könyvtártudomány, Könyvtár, Közművelődés, Kutatás, Könyv, Kategorizálás
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Impresszum
Előszó
Molnár Pál: Vita a könyv- és könyvtártudomány viszonyáról és feladatairól a szocialista országok szakirodalmában
4-18
Havasi Zoltán: Kialakult és kialakuló könyvtári tudományos irányok
19-27
Hozzászólások Havasi Zoltán kialakult és kialakuló könyvtári tudományok irányok c. tanulmányához
28-35
Papp István: A könyvtári kutatásokról
36-53
A könyvtárügy közép távú kutatási terve (1976-1980)
54-70
Gardner, Frank M.: A közművelődési könyvtári törvényhozás (összehasonlító tanulmány)
71-49
Farkas László: Néhány újabb könyvtári törvény összehasonlító vizsgálata
80-104
A Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsának 1976. évi 15. számú törvényerejű rendelete a könyvtárakról
105-118
Kondor Istvánné: A könyvtárügyi törvényerejű rendelet megjelenése után
119-129
Papp István: A könyvtárak kategorizálásának néhány kérdése
130-141
Papp István: A könyvtárügy egységéről
142-152
K. Kalajdzsieva: A nemzeti könyvtár szerepe és feladatai az európai országok könyvtári rendszereiben
153-160
Kondor Imréné: A könyvek központi katalógusa és funkciói Magyarországon
161-165
Susánszky Zoltánné: A nemzetközi szabványos könyvszámozás (ISBN) bevezetése
166-173
Szilvássy Zoltánné: A kulcscim és az ISSN jelentősége az időszaki kiadványok nemzetközi nyilvántartásában
174-182
Tartalomjegyzék
183
Kolofon
Hátsó borító