Kép, fenomén, valóság
Szerkesztő:
Bacsó Béla További szerzők: Bacsó Béla ; Husserl, Edmund; Fink, Eugen; Sartre, Jean-Paul; Merleau-Ponty, Maurice; Waldenfels, Bernhard; Blumenberg, Hans; Marin, Louis; Wollheim, Richard; Boehm, Gottfried; Imdahl, Max; Gadamer, Hans-Georg; Lüdeking, Karlheinz; Kibédi Varga Áron; Man, Paul De; Mitchell, W. J. Thomas; Danto, Arthur C.; Eifert Anna
Cím: Kép, fenomén, valóság
Fordítók: Gács Anna ; Házas Nikoletta; Hegyessy Mária; Horváth Csaba; Horváth Károly; Németh Andrea; Papp Zoltán; Pálfalusi Zsolt; Poprády Judit; Rózsahegyi Edit; Sajó Sándor; Somlyó Bálint; Szávai Dorottya; Szécsenyi Endre
Megjelenési adatok: Kijárat Kiadó, Budapest, 1997. | ISBN: 963-9163-00-X
Megjegyzés: Megjelent a Művelődési és Közoktatási Minisztérium támogatásával a Felsőoktatási Pályázatok Irodája által lebonyolított felsőoktatási tankönyvtámogatási program keretében. A könyv megjelenését segítette továbbá a Nemzeti Kulturális Alap és a Magyar Könyv Alapítvány.
![coverimage](/www/thumbnails/0/524_bacso-bela-kep-fenomen-valosag-kijarat-bp-1997_ocr/tn_300.jpg)
Kategóriák: Képző-, vizuális művészet
Tárgyszavak: Irodalomelmélet, Esztétika, Képzőművészetelmélet, Fenomenológia
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Irodalomelmélet, Esztétika, Képzőművészetelmélet, Fenomenológia
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Impresszum
Bacsó Béla: A válogatáshoz
5-[8]
Edmund Husserl: Fantázia, képtudat, emlékezet
9-[46]
A szemléleti megjelenítések fenomenológiájához
9-[46]
A fantáziában és az emlékezetben történő reprezentáció elméletétől a reprodukció, illetve a kettős megjelenítés tanának bevezetéséig (Kb. 1904 és 1909, esetleg 1912 között keletkezett szövegek.)
9-23
A képtudat és a fiktumtudat tanához (Valószínűleg 1912-ből származó szövegek)
23-28
LII Melléklet
28-29
LIII. Melléklet
29
LIV. Melléklet
30
LV. Melléklet
30-31
Fantázia-semlegesség (1921/1924)
31-44
LXIV. Melléklet
44-45
LXV. Melléklet
45-[46]
Eugen Fink: Megjelenítés és kép
47-96
Adalkékok a nem-valóság fenomenológiájához
47-96
Bevezetés
47-58
1.§ Megjelenítés és kép
47-48
2.§ A tematikus fenomének előzetes megértésének ténye
48-50
3.§ A fenomenológiai megértés feladata
51-53
4.§ A fenomenológiai redukció
53-55
5.§ A redukció szituációja
55-56
6.§ A fenomenológiai elemzés sajátszerűsége
56-58
7.§ A vizsgálódás célkitűzése és vázlata
58
Első rész: A tematikus fenomének aktusintencionális értelmezése mint vezérfonal a konstitutív problematika kivetítő-felvázolásához
59-96
I.fejezet: A megjelenítések előzetes elemzése
59-89
8.§ A transzcendetális élményfolyam mint jelenlévőségek és megjelenítések egységek
59-60
9.§ A megjelenítések elhatárolása az időhorizont-tudattól
60-63
10.§ Áttérés a konkrét elemzésekre
63-64
11.§ A visszaemlékezés általános intencionális lényege
64-65
12.§ Az emlékvilág és az emlékvilág-én
65-67
13.§ A visszaemlékezésnek az aktuális viágra való orientáltsága
67-68
14.§ A visszaemlékezés modalizálásai
68-69
15.§ Az emlékezés végrehajtásának lényegi iránya
69-70
16.§ A múlt teljessége és ennek viszonya a visszaemlékezéshez
70-71
17.§ Az előre-felidézés általános lényege
71-73
18.§ A jelenfelidézés problémájának exponálása
73-74
19.§ A jelenfelidézés
74-75
20.§ A fantázia
75-77
21.§ Áttérés új elemzésekre. A megjelenítések iteratív viszonyai
77-78
22.§ A megjelenítések egologikus végrehajtásmóduszai
78-82
23.§ A fiktumok mint tárgyak
82-83
24.§ A megjelenítés mint eredendő hozzáféréstudat
83-84
25.§ A pusztán-szignitív megjelenítések
84-86
26.§ Az álom mint megjelenítés
86-88
27.§ Az eddigi elemzés sajátos előzetessége
88-89
2.fejezet: A képtudat előzetes elemzése
89-96
28.§ Nem-valóság és semlegességmodifikáció
89-90
29.§ Semlegességmodifikáció és képtudat
90-92
30.§ A tiszta képfenomén előállításának nehézségei
92-93
31.§ A képfaktum mint a reális „hordozó” és a „képvilág” egysége
93-94
32.§ A képvilág
94-95
33.§ A hordozó „elfedettsége”
95
34.§ A kép mint „ablak” a képvilágra
95-96
Jean-Paul Sartre: A kép intencionális szerkezete
97-141
I.Leírás
97-108
I. A módszer
97-98
II. Első jellegzetesség: a kép mint tudat
98-100
III. Második jellegzetesség: a kvázi-megfigyelés jelensége
101-104
IV. Harmadik jellegzetesség: a képalkotó tudat semmiként állítja elő tárgyát
104-106
V. Negyedik jellegzetesség: a spontaneitás
106-107
Konklúzió
107-108
II. A kép családja
108-115
Kép, portré, karikatúra
109-112
A jel és a portré
112-115
III. A jeltől a képig: az imitációk tudata
115-119
IV. A jeltől a képig. A sematikus rajzok
119-124
V. Arc a lángban. Folt a falon. Ember formájú szikla
124-126
VI. Hipnagogikus képek. Kávézaccban, kristálygömbben látott jelenetek és személyek
126-137
VII. A portrétól a mentális képig
138-139
VIII. A mentális kép
139-141
Maurice Merleau-Ponty: A közvetett nyelv és a csend hangjai
142-177
Bernhard Waldenfels: A lét szétrobbanása
178-190
A tapasztalat ontológiai értelmezése a festészet vezérfonalán
178-190
I.
178-179
II
180-182
III
182-184
IV
184-186
V
186-190
Hans Blumenberg: „A természet utánzása"
191-219
A teremtő ember eszméjének előtörténetéhez
191-219
I
191-193
II
193-197
III
197-201
IV
201-206
V
206-210
VI
210-215
VII
215-218
VIII
218-219
Louis Marin: A reprezentáció
220-228
( A kép és racionalitása)
220-228
Tájékoztató jellegű bibliográfia
228
Richard Wollheim: Valamiként-látás, benne-látás és a képi reprezentáció
229-[241]
Gottfried Boehm: A képi értelem és az érzékszervek
242-253
I.
244-246
II.
246-250
III.
250-253
Max Imdahl: Ikonika
254-[273]
Képek és szemlélésük
254-[273]
Hans-Georg Gadamer: A kép és a szó művészete
274-284
Karlheinz Lüdeking: Irányok között
285-299
Elmélkedések a „képek vitája” aktuális frontvonalairól
285-299
Kibédi Varga Áron: A szó-és-kép viszonyok leírásának ismérvei
300-[320]
Viszonyok tárgyi szinten
302-317
Metaviszonyok
317-318
Hivatkozások
318-[320]
Paul De Man : Az olvasás (Proust)
321-337
W.J. Thomas Mitchell : Mi a kép?
338-369
A képek családja
339-348
A mentális kép: egy wittgensteiniánus kritika
343-348
A verbális ábrázolás rövid története
348-357
A képmás mint hasonlatosság
357-362
A kép uralma
362-365
A láthatatlan megfestése
365-367
A kép és a szó
367-369
Arthur C. Danto: Művészet a művészet vége után
370-[380]
Eifert Anna: A kép az eltűnés esztétikájában
381-396
Interaktív Environment mint kinesztetikus tapasztalati tér
381-396
Képi dominancia valóságtapasztalatunkban
381-382
Apparatív művészet és a komputerművészet releváns tulajdonságai
383-384
A kép(ernyő)
385-386
A kép mint interface
387-389
Environment, mit az érzéki megismerés tapasztalati tere
389-393
Az interakció haptikus érzéki minősége
393-396
Tartalom
A fordítás alapjául szolgáló művek
Kolofon
Hátsó borító