A Makarenko-hatás magyarországi történetéhez
Szerző: Bakó GyöngyiSzerkesztő: Gáspár László
További szerzők: Bárdossy Ildikó; Gáspár László
Cím: A Makarenko-hatás magyarországi történetéhez
Megjelenési adatok: Művelődési Minisztérium, Budapest, 1988. | ISBN: 963-673-486-0
Ez a kis kötet egyik első produktuma a Makarenko-kutató Csoportnak, amely - Pataki Ferenc akadémikus kezdeményezésével és közreműködésével - 198A-ben alakult a pécsi Janus Pannonius Tudományegyetem Tanárképző Karán. A kutatócsoport munkájában ma mintegy ötven "belső" és "külső" munkatárs - egyetemi oktató, egyetemi hallgató, gyakorló pedagógus - vesz részt. A Makarenko-kutatás három fő területre terjed ki: - az egyik: Makarenko nevelési rendszerének elemzése, - a másik: a makarenkói életmű nemzetközi fogadtatásának áttekintése, - a harmadik: a magyarországi Makarenko-hatás tüzetes vizsgálata. Bár a kutatómunkát mindhárom területen elindítottuk, a rendelkezésünkre álló. szerény lehetőségek miatt mégis úgy döntöttünk, hogy kezdetben a legnagyobb figyelmet, a legtöbb energiát a harmadik problémakörre, a magyarországi hatás vizsgálatára fordítjuk. A hazai Makarenko-hatás elemzésében természetesen még nem jutottunk - nem is juthattunk - "végső eredmények"-hez. Ez a kötet "menet közbeni" termék. Kettős értelemben is; egyrészt bizonyos belső aránytalanságokat árul
el, mert főképpen azokat a fejlődésvonalakat követi, amelyek - a leghozzáférhetőbb dokumentumok segítségével - a legjobban megközelíthetőek; másrészt az így
nyert hatalmas anyagot szűkítve, bizonyos részleteiben erősen megrövidítve tartalmazza. Ezeken a határokon, belül azonban ügyeltünk arra, hogy az adott korszellemet kifejező részletek viszonylag csonkitatlanul kerüljenek az olvasó elé; hogy elsősorban ne a kommentárokból, hanem a dokumentumokból ítélhesse meg, mi - és miért, hogyan - történt, ami megtörtént. A most közreadott kötet jelenlegi formáját közvetlenül hárman alakítottuk ki. Belső munkamegosztásunk némi magyarázatra szorul. Annál is inkább, mert ma aligha lehet olyan Makarenko-kutatót találni, aki valamiképpen ne lenne "érintett" az általa leírt eseményekben. A különböző korszakokat úgy osztottuk fel egymás között, hogy lehetőleg ki-ki azzal az időszakkal foglalkozzék, amely még azelőtt lezajlott, mielőtt az illető aktív kutatóként-kísérletezőként a színre lépett volna, így jutott nekem az 1947-től 1956-ig, Bakó Gyöngyinek az 1957-től 1967-ig, Bárdossy Ildikónak az 1968-tól 1987-ig terjedő periódus. Bárdossy Ildikó esetében kénytelenek voltunk bizonyos elvi engedményeket tenni.) Végül köszönetét mondok mindazoknak, akik bíztató, támogató magatartásukkal, cselekvő részvételükkel segítették a munkánkat. Külön is köszönöm Chrappán Magdolnának azt a lelkiismeretes és pontos munkát, amellyel hozzájárult e könyv jelenlegi szerkezetének kialakításához.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Magyarország, Neveléstörténet, Pedagógia, Oktatásügy, Makarenko, Anton Semenovič, Nevelési rendszerek, Makarenko-rendszer
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Magyarország, Neveléstörténet, Pedagógia, Oktatásügy, Makarenko, Anton Semenovič, Nevelési rendszerek, Makarenko-rendszer
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
[]
Impresszum
[]
A SZERKESZTŐ ELŐSZAVA
3-4
I. rész "A SZOCIALISTA NEVELÉSTAN EREDETI FELHALMOZÁSA" (1947-1956). írta: Gáspár László
[6]-87
A MAKARENKO-ÉLMÉNY
7-37
Az első Makarenko-élmény: Az új ember kovácsa
8-23
Igor és társai
23-26
Válogatott pedagógiai tanulmányok
26-29
Átfogó értékelések
29-35
A NÉKOSZ mint a makarenkói pedagógia hazai "szálláscsinálója"
36
Az első három év rövid mérlege
37
AZ ÖTVENES ÉVEK ELEJÉNEK MAKARENKO-KÉPE
39-53
A vákuum kitöltése
40-42
A makarenkói pedagógia "a fegyelemre nevelés" nyűgében
42-45
Az elmélet hangsúlyváltozásai
45-47
Lukács György Makarenko-esszéje
47-53
Az elemzés tanulságainak rövid összegezése
53
A MEGÚJULÁS LEHETŐSÉGE
55-87
A hétkötetes Makarenko-sorozat magyar nyelvű kiadása
55-58
Az 1954-es Makarenko-évforduló
58-66
A Kairov-beszéd és magyarországi vitája
66-72
Országos konferencia a közösségi nevelésről
73-76
Az iskolaközösség kialakításának programja
76-80
Makarenko-értékelések a XX. kongresszus után
80-86
Az 1933-1956 közötti időszak rövid értékelése
86-87
II. rész ISKOLAEFORM ÉS MAKARENKO-RENESZÁNSZ (1957-1967) írta: Bakó Gyöngyi
[89]-174
AZ ISKOLAREFORM ELŐTT
91-115
Az új nevelési alapbelyzet reménye
91-101
A Makarenko-reneszánsz kezdete
101-115
AZ ISKOLAREFORM ÉVEIBEN
117-165
A nevelési alaphelyzet "egységesítése" - központi akarattal
117-129
A Makarenko-reneszánsz magyarországi tényei
129-165
AZ ISKOLAREFORM UTÁN
167-174
A nevelési alaphelyzet radikális "korrekciója"
167-171
A Makarenko-reneszánsz vége
171-174
III. rész MAKARENKO AZ "ÉRTÉKÁTRENDEZÖDÉS" ÉVEIBEN (1968-1987). írta: Bárdossy Ildikó
[175]-278
ÁLTALÁNOS HELYZETKÉP
177-278
Vita egy "igen rokonszenves, tehát igen veszélyes illúzióról"
178-182
A hetvenes évek elejének Makarenko-irodalma
182-186
Makarenko hatása iskolakoncepcióinkra
186-190
Az V. Nevelésügyi Kongresszus
190-195
Az 1974-es Makarenko-évforduló; a makarenkói életmű egyetemessége
195-200
Makarenkóról egy másik évforduló alkalmából
200-203
A Köznevelés Makarenko-vitája (1977/78)
203-211
A hetvenes évek második felének Makarenko-irodalma
211-220
Vita a közösségi nevelés válságáról
220-227
Makarenko helye a pedagógia reformelméleteiben, reformmozgalmaiban
227-229
Szocializmuskép és pedagógia
229-238
JEGYZETEK
239-270
Tartalom
271-273