Az állami oktatás helyzete és fejlesztésének feladatai corvina logo

Szerkesztők: Bakó Ágnes ; Horváth Attila; Szabó Éva
További szerzők: Kornidesz Mihály; Aczél György; Kádár János; Ilku Pál; Lázár György; Nagy Miklós; Polinszky Károly; Karakas László; Méhes Lajos; Győri Imre; Benke Valéria; Máté Gyuláné; Óvári Miklós; Cs. Szabó Andrásné; Rozgonyi Jánosné; Gelesz Imre; Tremmel Flóriánné; Ruzsányi László; Tárnoki Györgyné; Ambrus Márta; Grübl Lászlóné; Vékony Judit; Radics Katalin; Thernesz Vilmos
Cím: Az állami oktatás helyzete és fejlesztésének feladatai
Alcím: Dokumentumok a Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottsága határozatának végrehajtásáról : 1972-1980
Megjelenési adatok: Kossuth, Budapest, 1981. | ISBN: 963-091-819-6
Megjegyzés: Közreadó: Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottsága Párttörténeti Intézete, a Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottságának Tudományos Közoktatási és Kulturális Osztálya

coverimage Évtizede már, hogy az MSZMP X. kongresszusa elhatározta állatni oktatási rendszerünk átfogó felülvizsgálatát. A Központi Bizottságra várt a feladat: "Vizsgálja meg a korszerű oktatás, az oktatás és a társadalmi szükségletek összefüggésének kérdéseit, az oktatók és a tanulók túlterhelésének problémáit, s a kormánnyal közösen tegye meg a szükséges intézkedéseket az oktatási rendszer továbbfejlesztésére." A párt irányításával csakhamar elkezdődött, s mintegy másfél évig tartott az a széles körű feltáró, elemző és feladat-meghatározó előkészítés, amelynek nyomán 1972. június 15-én megszületett az MSZMP Központi Bizottságának határozata az állami oktatás helyzetéről és fejlesztésének feladatairól. A nagy horderejű társadalmi kérdések megválaszolásához - a korábbi bevált gyakorlathoz híven - a párt ezúttal is igényelte és hasznosította a legszélesebb körből származó társadalmi tapasztalatokat, s bevonta a feladatok kimunkálásába a gyakorló pedagógusok, egyetemi oktatók, tudományos kutatók, a közoktatás tervezésével és irányításával foglalkozó szakemberek népes táborát. Az előkészítésben részt vettek az intézményi és területi pártszervek, megfogalmazták javaslataikat az állami és társadalmi szervezetek. A határozat előkészítésének demokratizmusához méltó társadalmi aktivitással bontakozott ki a végrehajtás folyamata, s több szakaszra tagolódva megkezdődött a közoktatás intézményeinek belső tartalmi megújulása. E folyamatról, a 70-es évtized fontosabb oktatáspolitikai állomásairól, a fejlesztési, korszerűsítési törekvéseket szolgáló elvi és gyakorlati feladatokról vallanak azok a dokumentumok, amelyeket e kötetben szándékoznak a szerkesztők közrebocsátani. Az évtizednyi idő és tapasztalat egyben alkalmat ad arra is, hogy bevezetőül röviden áttekintsük, értékeljük oktatásügyünk hazai fejlődését.
Kategóriák: Neveléstudomány, Politikatudomány
Tárgyszavak: Pedagógia, Oktatásügy
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
[1]
Címlap
[3]
Impresszum
[4]
Dr. Kornidesz Mihály: A 70-es évtized közoktatásunk fejlődésében
5-[20]
   I. Az oktatási rendszer fejlesztése - társadalmi szükséglet
6-9
      1. A fejlődés világjelenség
6-7
      2. Az MSZMP oktatáspolitikai stratégiája - az 1972. évi párthatározat
7-9
   II. A korszerűsítés fő irányai
9-[20]
      1. Az iskolai műveltség új vonásai: a tananyag megújítása, a tartalmi korszerűsítés alapelvei és fő jellemzői
10-13
      2. A szocialista nevelés fejlődése
13-15
      3. A pedagógusok szerepe és az iskolai munka feltételeinek alakulása
15-[20]
I. Fejezet: A Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottságának határozata az állami oktatás helyzetéről és fejlesztésének feladatairól
[21]-[92]
   1. Az MSZMP Központi Bizottságának határozata 1972. június 14-15
23-[44]
      I.
23
      II.
24-34
      III.
34-[44]
   2. Aczél György a Központi Bizottság ülésén 1972. június 14-15
45-[84]
      Előadói beszéd
45-69
         I.
45-50
         II.
50-62
         III.
62-64
         IV.
65-67
         V.
67-69
      Zárszó
69-[84]
         Oktatási rendszerünk struktúrájáról
70-71
         Az általános iskola továbbfejlesztéséről
71-72
         A tanulók túlterheléséről
72-73
         A szakmunkásképzésről és a szakközépiskoláról
74-75
         A "túlképzésről"
75-77
         Szakemberré válás - továbbképzés
77-78
         A fizikai dolgozók gyermekeinek továbbtanulásáért
78-79
         A nevelésről
79-80
         A pedagógusokról
81-[84]
   3. Kádár János beszéde a határozat előkészítésében részt vevők tiszteletére rendezett fogadáson 1972. június 21
85-[92]
      Vita és cselekvés
85-87
      A hangsúly a tartalom megjavításán van
87-88
      Tanítani és nevelni
88-89
      Az iskolai élet normái
90-91
      A fegyelemről és az egyenjogúságról
91-[92]
II. Fejezet: A Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottsága határozatának ismertetése és feldolgozása
[93]-[174]
   4. Országos közoktatás-politikai aktíva 1972. szeptember 20
95-[143]
      Aczél György előadói beszéde
95-125
      Ilku Pál művelődésügyi miniszter felszólalása
125-136
      Lázár György munkaügyi miniszter felszólalása
136-[143]
   5. A KISZ Központi Bizottságának határozata az ifjúsági szervezetek feladatairól az MSZMP Központi Bizottsága határozatának végrehajtásában 1972. augusztus 25 (részlet)
144-[147]
      A KISZ-szervezetek és az úttörőszövetség feladatai
145-[147]
   6. Pedagógusok Szakszervezete Központi Vezetőségének állásfoglalása feladataikról a közoktatás-politikai határozat végrehajtásában 1972. október 19
148-[152]
      I.
148-149
      II.
149-150
      III.
151
      Határozat
[152]
   7. A Hazafias Népfront Országos Tanácsa Elnökségének állásfoglalása a népfrontmozgalom részvételéről az állami oktatás fejlesztésében 1972. december 7/ Részlet
153-[157]
      I.
153-154
      II.
154-[157]
   8. Az MSZMP Budapesti Bizottságának feladatterve az állami oktatás helyzetéről szóló KB-határozat végrehajtásában 1972. október 5/ Részlet
158-[160]
   9. Az MSZMP Veszprém megyei Bizottságának határozata a pedagógus pártalapszervezetek tevékenységéről és feladatairól 1972. október 12/ Részlet
161-[163]
   10. Az MSZMP Szabolcs-Szatmár megyei Bizottságának feladattervéből 1972. november 20/ Részlet
164-[171]
      Megyénk közoktatásának helyzete és a továbbfejlesztés feladatai
164-166
      Közoktatási hálózatunk főbb jellemzői
166-168
      A továbbfejlesztés feladatai
168-[171]
   11. Az MSZMP Eötvös Loránd Tudományegyetem Bizottságának határozata 1972. október 20
172-[174]
III. Fejezet: Az Országgyűlés, a Kormány és a Magyar Tudományos Akadémia intézkedéseiból
[175]-[252]
   12. A Minisztertanács határozata az állami oktatás fejlesztésének feladatairól 1972
177-[181]
   13. Nagy Miklós művelődésügyi miniszter tanévnyitó köszöntője 1973. szeptember 14
182-[185]
   14. Az MTA Elnöksége Közoktatási Bizottsága és a Művelődésügyi Minisztérium tanácskozásának határozata 1974. február 1-3/ Részlet
186-[187]
   15. Polinszky Károly oktatási miniszter levele a tankötelezettség teljesítéséről 1976. május 24
188-[193]
   16. Az Országgyűlés vitája 1976. június 25
194-[200]
      Karakas László munkaügyi miniszter beszámolója (Részlet)
194-199
      Méhes Lajos képviselő, a Vasasszakszervezet főtitkára hozzászólása (Részlet)
199-[200]
   17. Az Országgyűlés a közoktatásról 1978. október 26-27
201-229
      Az oktatási miniszter jelentése a közoktatás helyzetéről 1965-1978
201-203
      I. Az óvoda, az iskolai életre való előkészítés
203-204
      II. Az iskolahálózat fejlesztése és működtetése
204-214
         1. Az általános iskola és a tankötelezettség teljesítése
205-210
         2. A középfokú oktatás
210-211
         3. A pedagógusképzés
212
         4. A fizikai dolgozók gyermekeinek továbbtanulása
212-213
         5. A dolgozók iskolái
213-214
      III. Az iskola oktató-nevelő munkája
214-223
         1. Az iskolai nevelőmunka
214-218
         2. Az oktatás korszerűsítése 1972-1978 között
218-219
         3. Az új nevelési-oktatási tervek
219-221
         4. A pedagógusok
221-223
      IV. A közoktatás irányítása
224-227
      V.
227-229
   Polinszky Károly oktatási miniszter előadói beszéde
230-242
   Győri Imrének, az MSZMP KB titkárának hozzászólása
242-[252]
IV. Fejezet: A pártszervek és -szervezetek oktatáspolitikai irányító, ellenőrző munkája
[253]-[356]
   18. Az MSZMP KB Agitációs és Propaganda Bizottságának állásfoglalása az oktatáspolitikai határozat megvalósításának tapasztalatairól 1973. november 23
255-[262]
   19. Az MSZMP Fejér megyei Bizottságának jelentése intézkedési tervének végrehajtásáról és a pártbizottság határozata a további feladatokról 1974. január 22/ Részlet
263-[265]
      I. A határozat és az intézkedési terv ismertetése értelmezése és feldolgozása
263-264
      Határozat
264-[265]
   20. Az MSZMP budapesti IV. kerületi Végrehajtó Bizottságának jelentése a fizikai munkások részvételéről az állami oktatásban és a szakmai továbbképzésben 1974. április 16
266-[276]
      I.
266-267
      II.
267-270
      III.
270-273
      IV.
273-[276]
   21. Az MSZMP KB Agitációs és Propaganda Bizottságának állásfoglalása az állami felsőoktatási intézményekben folyó marxizmus-leninizmus oktatás helyzetéről és feladatairól 1974. május 28
277-[285]
   22. Az MSZMP XI. kongresszusa az állami oktatásról 1975. március 17-22
286-[291]
      Kádár János előadói beszéde, a Központi Bizottság beszámolója (Részlet)
286-287
      Benke Valéria, a Politikai Bizottság tagjának hozzászólása (Részlet)
287-288
      Máté Gyuláné, ceglédberceli pedagógus hozzászólása
288-289
      A kongresszus határozata (Részlet)
290
      A Magyar Szocialista Munkáspárt programnyilatkozata (Részlet)
290-[291]
   23. A budapesti József Attila gimnázium igazgatójának beszámolója az oktatáspolitikai határozat időarányos teljesítéséről 1975. április 16
292-[298]
      A tantestület
294-296
      A fizikai dolgozók gyermekeivel való foglalkozás
296-297
      A kerületi irányítószervekkel való kapcsolat
297-[298]
      Gondok
[298]
   24. Óvári Miklós előadása az országos agitációs és propaganda tanácskozáson 1975. szeptember 29-október 1/ Részlet
299-[302]
      I. Az oktatás és a nevelés fejlődése a megye közoktatásában
303-309
      II. A közoktatás anyagi feltételeinek alakulása a IV. Ötéves Terv időszakában
310-311
      III. A közoktatás irányítása
311-312
      IV. Javaslatok a határozat időarányos megvalósításának újabb feladataira
312-[313]
   26. Az MSZMP KB Agitációs és Propaganda Bizottságának állásfoglalása az oktatáspolitikai határozat végrehajtásáról 1975. november 25
314-[320]
      I.
314-317
      II.
317-[320]
   27. Az Oktatási Minisztérium jelentése és az MSZMP KB Agitációs és Propaganda Bizottságának állásfoglalása az új tantervek előkészítéséről 1977. január 18
321-[326]
      I. Az általános és középiskolai tantervek bevezetésének előkészítő munkálatai
321-324
      II. Az állampolgári ismeretek és a világnézetünk alapjai tantárgyak tanterveiről
324-[326]
   28. Óvári Miklós beszéde az MSZMP Központi Bizottsága ülésén 1977. június 22/ Részlet
327-[332]
   29. Az MSZMP KB Agitációs és Propaganda Bizottságának állásfoglalása a fizikai dolgozók továbbtanulását segítő kezdeményezések tapasztalatairól 1977. október 25
333-[341]
      I. Pártoktatás
333-335
         1. Pártoktatás hagyományos formái
333-334
         2. A szakmunkások kétéves politikai és szakközépiskolája
334-335
         3. A szakmunkások hároméves "társított" szakközépiskolája
335
         4. SZOT és a KISZ vezetőképző tanfolyama
335
         5. Vezetőképző tanfolyamok
335
      Állami felnőttoktatás
336-338
         1. Az iskolarendszerű állami felnőttoktatás
336-337
         2. A szakmunkások egyetemi előkészítő tanfolyamai
337-338
      II.
338-[341]
   30. Az MSZMP Budapesti Bizottsága Végrehajtó Bizottságának jelentése és határozata 1978. július 26
342-[356]
      I. A határozat végrehajtásának megszervezése
342-343
      II. Az oktatáspolitikai határozat végrehajtásának helyzete az intézményeknél
343-351
      III. A közoktatás irányítása, a nevelőtestületek vezetése
351-354
      Határozat
354-[356]
V. Fejezet: Oktatáspolitikánk időszerű kérdései
357-[429]
   31. Az MSZMP KB Tudományos, Közoktatási és Kulturális Osztályának jelentése és a Politikai Bizottság határozata az oktatáspolitikai határozat végrehajtásának főbb tapasztalatairól 1978. szeptember 19
359-[373]
   32. Az Oktatási Minisztérium tájékoztatója és az MSZMP KB Agitációs és Propaganda Bizottságának állásfoglalása az állampolgári ismeretek oktatásáról 1978. december 5
374-[377]
   33. Az Oktatási Minisztérium jelentése és az MSZMP KB Agitációs és Propaganda Bizottságának állásfoglalása az érettségi vizsga és az egyetemi-főiskolai felvételi rendszer módosításáról 1979. október 9/ Részlet
378-[398]
      I.
378-380
      II. Az érettségi módosítása
381-382
         1. A gimnáziumi érettségi
381
         2. A szakközépiskolai érettségi
381-382
      III. A felvételi rendszer módosítása
382-385
      IV.
385-[390]
   34. Az MSZMP szegedi Alsó- és Középfokú Oktatási Intézmények Végrehajtó Bizottságainak jelentései 1979. november 19-20/ Részlet
391-[399]
      Általános iskolák
391-394
      Szakmunkásképzők; szakközépiskolák; gimnáziumok
395-396
         Az oktató-nevelő munka anyagi-tárgyi-személyi feltételeinek biztosítása
395-396
            1. Szakmunkásképzők
395
            2. Szakközépiskolák
395
            3. Gimnáziumok
395-396
            4. Kollégiumok
396
            5. A diákszociális intézkedések
396
            6.
396
         Az oktató-nevelő munka tartalmi kérdései
396-[399]
   35. Az MSZMP XII. kongresszusát megelőző pártértekezletek hozzászólásaiból
400-[418]
      Cs. Szabó Andrásné, a miskolci 3. sz. Kisegítő Iskola tanára 1980. február 10
400-402
      Rozgonyi Jánosné, Ózd Város Tanácsa V. B. művelődési osztály vezetője 1980. február 16
402-403
      Gelesz Imre, a pécsi 500. sz. Szakmunkásképző Intézet igazgatóhelyettese 1980. február 23
404-407
      Dr. Tremmel Flóriánné, pécsi vezetőóvónő 1980. február 23
407-409
      Dr. Ruzsányi László, a Debreceni Agrártudományi Egyetem pártbizottságának titkára 1980. március 1-2
409-411
      Tárnoki Györgyné, a debreceni Vénkerti Általános Iskola pártalapszervezetének titkára. 1980. március 1-2
412-413
      Ambrus Márta, az Elzettművek Sátoraljaújhelyi gyárának művezetője 1980. március 8-9
414-[418]
   36. Az MSZMP XII. kongresszusa az oktatáspolitikáról 1980. március 25-29
419-[429]
      Kádár János előadói beszéde, a Központi Bizottság beszámolója (Részlet)
419
      Dr. Grübl Lászlóné, a marcali Általános Iskola igazgatója
420-421
      Vékony Judit, a Pécsi Tudományegyetem hallgatója
422-424
      Dr. Radics Katalin, a Magyar Tudományos Akadémia Nyelvtudományi Intézetének tudományos munkatársa
424-425
      Thernesz Vilmos, az MSZMP Budapesti Műszaki Egyetemi Bizottságának titkára
426-428
      A kongresszus határozatából
428-[429]
Melléklet
[431]-[479]
   Statisztikai összeállítás
433-[471]
      I. Összefoglaló adatok
433-446
      II. Óvodai intézmények
447
      III. Általános iskolák
[448]-452
      IV. Középfokú oktatás
453-[460]
      V. Gyermek- és ifjúságvédelem
461-463
      VI. Gyógypedagógiai intézmények
464-465
      Vii. Felsőfokú oktatási intézmények
466-[471]
   Ajánlott irodalom
473-[475]
   Szerkesztői megjegyzések
477-[479]
Tartalom
Kolofon
Hátsó borító