Teológia és irodalom
Szerző: Balázs MihálySzerkesztő: Tamás Zsuzsanna
További szerző: Keserű Gizella
Cím: Teológia és irodalom
Alcím: Az Erdélyen kívüli antitrinitarizmus kezdetei
Sorozatcím: Humanizmus és reformáció, 0134-0468 ; 25. | Sorozat szerkesztő: Jankovics József
Megjelenési adatok: Balassi Kiadó, Budapest, 1998. | ISSN: 0134-0468 | ISBN: 963-506-229-X
Régóta ismert a szakemberek előtt, hogy az 1569 táján Erdélyen kívül is terjeszkedni kezdő antitrinitarizmus a magyarországi reformáció történetének fontos jelenségcsoportja. A fáradhatatlan szorgalmú, de egyszerre megmosolyogtatóan és elborzasztóan polemikus és elfogult Kanyaró Ferenc volt az első, aki komoly anyaggyűjtéssel, addig jórészt közöletlen, kéziratos forrásokra támaszkodva adott átfogó képet arról, miképpen hódította meg a friss szemlélettel fellépő antitrinitarizmus az Alföld és Baranya sok református gyülekezetét. A téma egy-egy részterületével más szerzők dolgozatai is foglalkoztak, sok és jelentős újdonsággal azonban csak Esze Tamás tanulmányai szolgáltak. O egyfelől a dunántúli behatolásra hozott újabb levéltári dokumentumokat, másfelől a Kanyaró által összegyűjtött adatok kritikai áttekintésére vállalkozott. Ennek során több máig aktuális észrevételt tett, legfőbb érdeme azonban talán annak hangsúlyozása, hogy az 1569-es nagyváradi hitvitával fordulat állt be a református-antitrinitárius polémiák történetében, s hogy a hitvita magyar nyelven történő megrendezése irodalomtörténeti szempontból is fontos tendenciák nyitánya volt (ezt jól illusztrálta a Válaszúti komédia újszerű értelmezésével). A hazai antitrinitarizmuskutatás történetében fordulatot jelentő Pirnát Antal-monográfia erjesztő hatása már Esze Tamás munkáiban is érzékelhető volt, még nyilvánvalóbbá vált azonban a hódoltsági antitrinitarizmus egyik legjelentékenyebb szövegemlékét, a Pécsi disputát közreadó vállalkozásban és az annak kapcsán született tanulmányokban. Dán Róbert és Németh S. Katalin az erdélyi antitrinitarizmus kutatásában elért eredményekre támaszkodva tudta körvonalazni a mű eszmetörténeti jelentőségét, elsősorban azt, hogy a munka tendenciája erősen kötődik mindahhoz, ami az 1570-es és 1580-as években az erdélyi központokban, elsősorban Kolozsvárott történt. A kutatás azonban később nem ezen a vágányon haladt tovább, nem jelentek meg további tanulmányok sem a még sok tekintetben értelmezésre váró Pécsi disputáról, sem a Hódoltságban az 1580-1590-es években született további munkákról, amelyek közül Esze Tamás joggal tartotta eszme- és irodalomtörténeti szempontból a legfontosabbnak Karádi Pál hatalmas terjedelmű Apokalipszis-kommentárját. Igen nagy mértékben gazdagították ugyanakkor ismereteinket a szorosabban vett történeti kutatások. A körmendi levéltárból közölt adatok mellett sok új mozzanatot hoztak felszínre a jezsuita forrásokat megjelentető kiadványok, s koncentrált kutatás tárgya lett Trombitás János, az a nagymarosi polgár, akinek meghatározó szerepét korábban inkább csak sejteni, mintsem bizonyítani lehetett.
Kategóriák: Történelem, Vallástudomány
Tárgyszavak: Vallás, Humanizmus, Teológia, Reformáció, Antitrinitarizmus, Hit, Irodalom
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Vallás, Humanizmus, Teológia, Reformáció, Antitrinitarizmus, Hit, Irodalom
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Címlap
Copyright/impresszum
Tartalom
Bevezetés
7-10
Fejedelmi támogatás és „lenti” propaganda a misszió korai szakaszában
11-74
A fejedelem eszményítése az antitrinitárius kiadványokban
11-23
János Zsigmond állítólagos cenzúrarendeletéről
23-33
Antitrinitárius misszió a Partiumban
33-45
A dunántúli antitrinitarizmus kezdetei és a nagyharsányi hitvita
45-64
A budai hitvita
64-74
A teológiai útkeresés módozatai
75-114
A nonadorantizmus jelentkezése a Partiumban
75-92
Nonadorantizmus és bibliai filológia a dunántúli antitrinitarizmusban
93-104
A népszerű teológiai beszédmód kialakulása és sajátosságai
104-114
Irodalmiság és propagandisztikus szándék a párbeszédes művekben
115-196
Egy erdélyi Genealógia Antichristi és előtörténete
115-123
A humanista szatirikus irodalom egyik lehetséges közvetítője: Celio Secundo Curione paszkvillusgyűjteménye
123-142
Retorikai-poétikai előfonnák és fíkcionalitás a Válaszúti komédiában
142-165
Dráma vagy dialógus? Javaslat a Nagyváradi komédia értelmezésére
166-196
Az újabban előkerült szövegváltozatról
166-173
Előfonnák keresése: magyarországi dialógusok, humanista és antitrinitárius dialógusok Európában
173-184
A Nagyváradi dialógus és a németországi Reformationsdialog
184-196
Függelék
197-211
Biandrata levele a lengyelországi antitrinitáriusokhoz
197-199
Christophorus Thretius levele Josias Simmlerhez (Részlet)
199-200
Csáky Mihály levele Melius Péterhez
200
Báthory István cenzúrarendelete
200-201
[Nagyváradi dialógus] (Töredék)
201-209
A budai hitvita jegyzőkönyve (Töredék)
209-211
Irodalom
213-226
Források
213-219
Szakirodalom
219-226
Rövidítések
227-228
Zusammenfassung
231-234
Névmutató
235-242
Kolofon
Hátsó borító