Tanulmányok a magyar nevelés felszabadulás utáni történetéből corvina logo

Szerkesztők: Balogh László; Benő Kálmán
További szerzők: Horváth Márton ; Koós Ferenc; Szabóné Fehér Erzsébet; Benő Kálmán; Koncz Endre; Mészáros István; Szecskó Károly; Misóczki Lajos; Kotnyek István; Halász Imre; Mervó Zoltánné; Ködöböcz József; Vaskó László
Cím: Tanulmányok a magyar nevelés felszabadulás utáni történetéből
Sorozatcím: Neveléstörténeti füzetek 4. | Sorozat szerkesztő: Kelemen Elemér
Megjelenési adatok: Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, Budapest, 1986. | ISBN: 963-7515-76-3

coverimage Debrecen, mint a Tiszántúl legjelentősebb települése, nemcsak gazdaságipolitikai szerepét töltötte be a tájegységen belül, de hosszú századok óta — kulturális potenciáljánál fogva — kisugárzó ereje a Tisza által vont határt is átlépte. A második világháború előtti évtizedekben, sőt évszázadokban a város művelődési életének centruma, annak tartalmi meghatározója a Református Kollégium volt, s Debrecen iskolavárosnak számított. A felszabadulás eredményeként az iskolaváros-jelleg megerősödött. A munkás-paraszt hatalom a nép széles rétegei számára nyitotta meg a művelődés útját, kiteljesedett az oktatásügy demokratizmusa. 1944 őszén a város vezetői fontos feladatunknak tekintették a közoktatásügy és a tanügyigazgatás megszervezése mellett a tudományegyetem kapuinak megnyitását is. A szovjet katonai parancsnok november U-én látogatta meg az egyetemet, azt kérve vezetőitől, hogy minél előbb kezdjék meg az előadásokat. A négy karú tudományegyetem 48 professzora és 81 magántanára közül csupán 8 professzor és 10 magántanár maradt a városban. A felszabadulás után tehát a város vezetőinek az egyetem mielőbbi megnyitására vonatkozó elképzelése egybeesett az itthon maradt professzorok és tanárok törekvéseivel. 1944. december 11-én kezdődött meg újra az oktatás, ami egyben a születő magyar demokrácia jelentős sikere volt. A hallgatói létszám ugyan még alatta maradt a korábbiaknak, de számuk nap mint nap növekedett. Fontos feladattá vált az egyetemi közélet demokratizálása. A reakciós professzorokat el kellett távolítani és helyettük haladó szelleműeket kinevezni. így 1945. november 1-én került sor a bölcsészkaron Juhász Géza professzori kinevezésére, majd Kardos László és Varga Zoltán magántanári habilitációjára. A demokratizálódási folyamat azonban lassan haladt előre. Az itthon maradtak egy része is nehezen tudott beilleszkedni a demokratikus fejlődésbe, görcsösen ragaszkodtak az egyetemi autonómiához és a „nem politizálunk” jelszóval inkább a reakciót, semmint a haladást szolgálták. Lassan és vontatottan haladt az oktatás tartalmának korszerűsítése is. 1945-ben előadássorozatot rendeztek ugyan a demokráciáról, később a szociológiáról, de sem ezek, sem az újonnan kinevezett haladó szellemű professzorok és magántanárok óráinak hatása nem ellensúlyozta a többség előadásainak nem mindig korszerű szemléletét. Ekkor került előtérbe a természettudományos oktatás fejlesztése. 1945 szeptember közepén a kommunista egyetemi hallgatók az 1940 óta szünetelő természettudományi tanszékek, illetve a kar felállítását kérték.2 1946 decemberében a természettudományos szakos hallgatók követelték, hogy a Természettudományi Kart válasszák el a Bölcsészkartól. Annak ellenére, hogy szervezeti téren nem történt lényeges előrelépés, a természettudományos oktatás fejlődését mégis siettette az a tény, hogy több, régóta üres tanszékvezetői állást az egyetemen betöltötték.
Kategóriák: Neveléstudomány
Tárgyszavak: Oktatástörténet, Neveléstörténet
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Sorozati címlap
Impresszum
Horváth Márton: A felszabadulás utáni neveléstörténet—írás néhány kérdése-Eredmények és ellentmondások
[3]-12
   Új korszak-új lehetőségek
[3]-5
   Új akadémiai lehetőségek
5-6
   A munka folytatása-az egyetemi kutatócsoport
6-9
   A kívánatos fejlődés-és főbb elvei
9-12
Koós Ferenc: Az Országos Köznevelési Tanács szerepe tanügyünk demokratizálódásában
13-20
   Jegyzetek
20
Szabóné Fehér Erzsébet: Új magyar köznevelés-A Kisgazdapárt iskolareform-terve 1945 júliusában
21-28
   A kisgazdapárti iskolareform-terv keletkezése
21-22
   A reformtervezet alapelvei
23-24
   Az iskolarendszerről
24-28
   Jegyzetek
28
Benő Kálmán: Az iskolai rendszerű felnőttoktatás társadalmi, gazdasági és művelődési jelentőségéről
29-34
   Jegyzetek
33-34
Koncz Endre: Gondolatok, emlékek a szakérettségis tanfolyamokról és a szakérettségisekről
35-42
   Jegyzetek
41
   Irodalom
42
Mészáros István: A Magyar Cserkészfiúk Szövetsége (1946-1948)
43-50
   Két bevezető megjegyzés a téma hátteréhez
43
   Az előzmények
43-44
   A megalakulás
44-46
   Vélemény 1948 márciusában
46-49
   Végkifejlet
49
   Jegyzetek
50
   Jegyzetek
57-58
Misóczki Lajos: A demokratikus közoktatás alakulása és első eredményei Gyöngyösön
59-65
   Jegyzetek
65
Kotnyek István: Az 1944/45—ös tanév Zala megyében
67-76
   Tanévkezdés a világháború befejező évében
67-69
   Tanügyi események 1645. április 4-ig
70-71
   Az 1944/45-ös tanév befejezése, az első lépések egy új iskolarendszer felé
71-74
   Jegyzetek
74-76
Halász Imre: Közoktatás-igazgatás Zala megyében a II. világháború után- A vármegyei tanfelügyelőség működése 1945/1946-ban
77-83
   I.
77
   II.
77-79
   III.
79-81
   IV.
81-83
   Jegyzetek
83
Mervó Zoltánné: Az iparoktatás újjászervezésére irányuló törekvések Debrecenben (1944/1948)
85-92
   A tanoncoktatás demokratizálásának főbb kérdései
86-88
   A szakoktatás fejlesztésének lehetőségei, az Iparoktatási Főigazgatóság megszervezése
89-91
   Jegyzetek
92
Ködöböcz József: A pataki tanítóképző elindulása a szocialista iskolává fejlődés útján
93-99
   Jegyzetek
99
Vaskó László: A felsőoktatás fejlődésének főbb tendenciái Debrecenben a felszabadulás után (1944-1961)
101-[108]
   Jegyzetek
[108]
Tartalom
109
Hátsó borító