Affektív pszichológia
Szerkesztők: Bányai Éva; Varga KatalinCím: Affektív pszichológia
Alcím: Az emberi késztetések és érzelmek világa : Egyetemi tankönyv
Megjelenési adatok: Medicina, Budapest, 2013. | ISBN: 978-963-226-390-8
Nagy örömmel adjuk az olvasó kezébe ezt a kötetet, amely a pszichológia napjainkban legforrongóbb és legizgalmasabb területét foglalja össze. Mostanra ért meg arra a helyzet, hogy a motiváció, az érzelem és az affektív jelenségek világát összefoglaló munka megjelenhessen, mert nem is olyan régen még sem a tényanyag, sem a szemlélet nem állt készen erre. Az utóbbi 25-30 évben lezajlott fejlemények e területen olyan jelentősek, hogy joggal beszélhetünk affektív forradalomról a pszichológiában. A késztetések, érzelmek és általában az affektív jelenségek témaköre viszonylag hosszú elhanyagolás után a pszichológiai kutatások és az elméletképzés központi témájává vált. Könyvünk ebbe a helyzetbe vezeti be az olvasót. Az első - bevezető - részben a motiváció és az affektív jelenségek alapfogalmait, kutatásuk történetét, mai vizsgálatuk evolúciós és kulturális pszichológiai szemléletét, valamint szabályozásuk neurohumorális hátterét tekintjük át. Az egyes résztémák efféle széles megalapozottsága ritkán jelenik meg hasonló kézikönyvekben. A második nagy rész a motiváció világába kalauzol el, külön tárgyalva az élettani, a pszichológiai és a társas szükségleteken alapuló motívumokat. A témakörök is jelzik, hogy ezzel messze túllépünk a hagyományos motiváció-felfogáson, amely - rendszerint - a biológiai szükségletek világára szűkült be. A humánspecifikus és az embernél különösen fontos társas motívumok hangsúlyos tárgyalása a külvilág hatásainak kitett, azt mintegy „elszenvedő" és arra reagáló emberkép helyett az aktív, környezetét alkotó módon alakító, társaival összehangolt interakcióba lépő ember képét rajzolja elénk. Még az elemi, élettani szükségleteken alapuló motívumok tárgyalásánál is kiemelt szerepet kap a tanulás és a kulturális tényezők hatása.
Hasonló tagozódás vonul végig az érzelmeket bemutató harmadik nagy rész fejezetein is. Itt is végigkövethetjük a motívumok tárgyalásánál megjelenő szempontokat, amíg eljutunk az érzelmek zsigeri tényezőitől és alapvető kifejezésmódjaitól a társas és a kulturálisan meghatározott morális szintekig. Eközben részletesen tárgyaljuk a kognitív tényezők szerepét az affektív folyamatok alakulásában. Világossá válik, hogy a korábbi egyoldalú felfogás, amely az érzelmeket a kognitív folyamatok puszta zavaró tényezőiként fogta fel, mára elavult. Kötetünket a motiváció és érzelmek összefüggéseit, kapcsolódási pontjait, közös problémáit és új tendenciáit tárgyaló rész zárja. Itt kap hangsúlyt, hogy milyen szoros integrációban működnek együtt a motivációs, kognitív és affektív összetevők a magatartás szabályozásában. Külön fejezet foglalkozik a tudatban nem tükröződő - rejtett - folyamatokkal. A könyv emberképének - a fent említett mellett - fontos jellemzője, hogy a személyt fejlődésre, növekedésre motivált lényként látjuk. Ezt a szemléletet a pozitív pszichológia témakörét bemutató fejezet tükrözi leginkább. Az affektív pszichológia gyakorlatorientált megközelítését a zárófejezet három kitüntetett élethelyzetben mutatja be. Könyvünket fő célközönségén - a pszichológia szakos egyetemi hallgatókon - kívül több terület képviselői forgathatják haszonnal: a pedagógusoktól az orvosokig, a munka vagy a sport világában dolgozóktól a művészekig a legkülönfélébb szakemberek számára nyújthat hasznos ismereteket. Mindezen túl a „laikus" olvasó érdeklődésére is számítunk, hiszen késztetéseink és érzelmeink megértése egyrészt önismereti haszonnal jár, másrészt a gyakorlati életben is segít eligazodni.
Kategóriák: Pszichológia
Tárgyszavak: Tankönyv, Motiváció, Érzelem
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Tankönyv, Motiváció, Érzelem
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
[1]
Címlap
[3]
Impresszum
[4]
Rövid tartalomjegyzék
5
Tartalomjegyzék
7-20
Ajánlás
21
Előszó
23
1. Rész - Bevezetés
25-69
1. Az affektív pszichológia tárgya, szemlélete és alapfogalmai - BÁNYAI ÉVA
27-69
Késztetések, érzelmek és affektusok - miért érdemes együtt tárgyalni őket?
27-28
Az ember mentális világának három elkülönülő képessége
27-28
Mi indokolja az együttes tárgyalást?
28
A motiváció és az emóció pszichológiája: a dinamikus pszichológia
28
A motiváció pszichológiájának alapkérdései, alapfogalmai, rendszerei
28-37
Alapvető kérdések
29-30
Mi a cselekvés oka?
29-30
Miért változik a motivált cselekvés intenzitása?
30
A cselekvést aktiváló erő forrása
30-31
Belső motiváló tényezők
30-
Külső motiváló tényezők
31
A motívumok funkcionális autonómiája
31
A motiváció megnyilvánulási formái
32-33
Önbeszámoló
32
Viselkedés
32
Elkötelezettség
32
Agyi és élettani aktiváció
32-33
A motivált viselkedés iránya
33
Megközelítés
33
Elkerülés
33
A motivált viselkedés fázisai
33-34
A motiváció mint összetett folyamat
34-35
Általános motivációs állapot
34-35
A motiváció időbeli változásai
35
A motivált viselkedés következményei
35-36
Az emberi motívumok típusai és rendszerei
36-37
Az érzelem pszichológiájának alapkérdései, alapfogalmai, rendszere
37-51
Mi az érzelem? Mi az emóció?
37-
A meghatározás problémái
38
A motiváció és érzelem kapcsolata
38-39
Az érzelmek töltése, valenciája
40-41
Negatív érzelmek
40-41
Pozitív érzelmek
41
Az érzelmek összetevői
41-42
Az érzelmi folyamat
42-43
Az érzelem mint rendszer
44-45
Az érzelmek fajtái
45-49
Alapérzelmek
45-46
Tanult, másodlagos érzelmek
46
Érzelemcsaládok
46-49
Az érzelmek funkciói
49-51
Az érzelmek megküzdési funkciói
49-50
Az érzelmek társas funkciói
50-51
Miért vannak érzelmeink?
51
Az érzelem meghatározása
51
Mi az affektív pszichológia
51-59
Az affektív jelenségek spektruma
52-54
Érzelem
52
Érzés, érzet
52
Hangulat
52-53
Attitűd
53
Affektív stílus
53
Temperamentum
53
Affektív rendellenességek
53-54
Személyiségvonások
54
A pszichológia affektív forradalma
54-56
Az affektív pszichológia szemlélete
57-59
Evolúciós és kulturális nézőpont összekapcsolása az affektív pszichológiában
57-58
Kognitív, motivációs és affektív tényezők integrációja az affektív pszichológiában
58
Az affektív pszichológia gyakorlati jelentősége
58-59
Összefoglalás
59-63
Ellenőrző kérdések
63
Irodalom
63-69
További háttérirodalom
69
Webhelyek
69
2. Az érzelem- és mozgatóerő-kutatás múltja - PLÉH CSABA
71-84
A filozófiai félmúlt
71-74
Descartes szenvedélyei
71-74
Az elme trilógiája (Kant) és az ész-érzelem romantikus harca
74-76
Az érzelmek intencionalitása: Brentano
76
A modern érzelemkutatás megjelenése a 19. századi természettudományos pszichológiában
76-79
Wundt és az érzelmek folyamatfelfogása
76-77
Darwin és az érzelemkifejezés karrierje
77
A saját test és az érzelmek: James felfogása
77-79
A behaviorizmus és az érzelmek
79-80
Az alaklélektan és a lewini örökség az érzelemkutatásban
80
Az érzelemkutatás perspektívái a 20. század közepétől
81-82
Pszichoneuroetológiai áthallások
81
A kognitív forradalom és az érzelem újraértelmezése
81
Specifikus elméletek a magasabb emberi érzelmi viszonyokról
81-82
Finomabb pszichofiziológia
82
Összefoglalás
82
Ellenőrző kérdések
83
Irodalom
83-84
További háttérirodalom
84
3. Az érzelmek és a motivációs tényezők evolúciója - BERECZKEI TAMÁS
85-102
Az érzelmek mint viselkedésre mozgósító tényezők
85-87
Az érzelmek mint akció-forgatókönyvek
88-89
Az érzelmek mint a racionális cselekvés irányítói
89-92
Az érzelmek kifejezése
92-93
Érzelmek a csoport érdekében
94-97
Az érzelmek mint neutrális vagy maladaptív motivációs késztetések
97-99
Összefoglalás
99-100
Ellenőrző kérdések
100
Irodalom
100-102
További háttérirodalom
102
4. Az affektív folyamatok kulturális meghatározottsága - NGUYEN LUU LAN ANH
103-119
Motivációk
104-108
Énnel kapcsolatos motivációk
104-106
Konzisztencia iránti motiváció
106-107
Ágencia (hatóerő) és kontroll
107-108
Teljesítménymotiváció
108
Érzelmek
109-115
Univerzális érzelemkifejezések
109-110
Érzelmi kategóriák, érzelem és a nyelv
110
Az érzelem kimutatása: szabályozó (display rules) normák és intenzitás
110-112
Érzelem-felismerés
112-113
Érzelmi élmények társas környezetben
113
Társas értelemben involváló, illetve távolító társas érzelmek
113-114
Érzelmi viselkedés
114-115
Szubjektív jóllét
115
Összefoglalás
115-116
Ellenőrző kérdések
116-117
Irodalom
117-119
További háttérirodalom
119
5. Az érzelmek és a motiváció neurohumorális szabályozása MOLNÁR MÁRK
121-144
A motiváció és az emóció kapcsolata
121-
Történeti áttekintés: korai adatok az idegrendszeri struktúrák szerepéről az emocionális-motivációs folyamatok szervezésében
122-123
Klasszikus elméletek az érzelmek kialakulásáról és szabályozásáról
124-125
A különböző idegrendszeri struktúrák szerepe az érzelmek és a motivációs folyamatok szervezésében
125
Az emocionális válasz összetevői
125-126
Limbikus rendszer
126-135
Amygdala
126-129
Funkcionális anatómiai megfontolások
126-127
Az amygdala szerepe az emocionális folyamatok szervezésében
127-129
Hypothalamus
129-131
Funkcionális anatómiai megfontolások
129-130
A hypothalamus szerepe a motivációs-érzelmi folyamatok szabályozásában
130-131
Hippocampus
131-132
Funkcionális anatómiai megfontolások
131-132
A hippocampus jelentősége az érzelmi-motivációs folyamatokban
132
Gyrus cinguli
133
Periaqueductalis szürkeállomány
133
Medialis előagyi köteg
133
Insula
133-134
Prefrontális régió
134
Funkcionális anatómiai megfontolások
134
A prefrontális kéreg szerepe az érzelmi-motivációs folyamatok szabályozásában
134
Féltekei különbségek az érzelmi folyamatok szervezésében
135
Neurohumorális szabályozás, a neurotranszmitterek szerepe
135-137
Neurohumorális szabályozás
135-136
A neurotranszmitterek szerepe
136-137
Az agresszív viselkedés szabályozása
137-138
Általános megjegyzések az agresszióról
137
Az agresszió neuronális szabályozása
137
Az agresszió hormonális szabályozása
137-138
A neurotranszmitterek szerepe az agresszív viselkedés szabályozásában
138
Az emocionális reakció fiziológiai kísérőjelenségeinek mérése
138-141
Az érzelmeket kiváltó képek hatásának vizsgálata
138
A mimikai izmok aktivitása
138-139
A megrezzenési reakció
139
Szívfrekvencia
139-140
A bőr elektromos ellenállása (galvános bőrellenállás, elektrodermális válasz, galvános bőrreakció, GBR)
140
Kiváltott potenciálok
140-141
Összefoglalás
141
Ellenőrző kérdések
141-142
Irodalom
142-144
További háttérirodalom, javasolt weboldalak
144
2. Rész - Motiváció
[145]-341
6. Élettani szükségletek
147-235
6.1 Elsődleges homeosztatikus szükségletek - LÉNÁRD LÁSZLÓ
147-172
Bevezetés
147
Homeosztatikus folyamatok
147-151
Homeosztatikus folyamatok és motiváció
148
Homeosztatikus hajtóerők
148-149
Homeosztatikus hajtóerők és tanulás
149-151
A hypothalamus jelentősége a homeosztatikus folyamatok szabályozásában
151-153
Hőmérséklet-szabályozás
153-155
A hypothalamus szerepe a hőszabályozásban
154
Termoregulációs hajtóerő és tanulás
154
Termoregulációs és más homeosztatikus működések összefüggései
155
Folyadékfelvétel-szabályozás
155-158
A szomjúságmotiváció kiváltó ingerei
155
Ozmoreguláció
156
Volumenreguláció
156
Renin-angiotenzin-rendszer
156-157
Hypothalamikus és limbikus mechanizmusok
157-158
Szomjúságmotiváció és tanulás
158
Sóéhség
158-159
A táplálékfelvétel szabályozása
159-170
Hypothalamikus éhség- és jóllakottságközpont
160-162
Extrahypothalamikus-limbikus szabályozás
162
Éhség- és jóllakottság-pályahipotézis
162-163
Orexigén és anorexigén peptidek
163-164
Kefalikus válaszok
164
Perifériás glukózdetekció
164-165
Glukózmonitorozó rendszer
165-166
Dopamin, jutalom és addikció
166-167
Az éhségmotivált viselkedés egységes szabályozása
167-168
A táplálékfelvételt befolyásoló tényezők embernél, evési zavarok
168-170
Összefoglalás
170
Ellenőrző kérdések
170
Irodalom
170-172
6.2 Elsődleges, nem homeosztatikus szükségletek: az ember szexualitása - VARGA KATALIN
173-197
Bevezetés
173
Fogalmak, komponensek
173-174
A szexuális válaszciklus
174-175
Az ember szexualitásának sajátosságai
175-176
A szexualitás funkciói
176-178
Reprodukció
176-177
Örömszerzés
177
Társas összetartozás
178
Stresszoldás
178
A szexualitás szabályozási szintjei
178-190
Biológiai szabályozás
179-181
A szexuális aktivitás és a termékenységi ciklus
181-
Idegrendszeri hatások, illetve szabályozás
183-186
A tanulás, a tapasztalat szerepe
186-187
Kulturális hatások
187-190
Vallás és szexualitás
188-190
A szexualitás kulturális meghatározói napjainkban
190
Nemi irányultság (szexuális orientáció)
190-194
Összefoglalás
194
Ellenőrző kérdések
194
Irodalom
195-197
Ajánlott irodalom és weboldalak
197
6.3. Elsődleges, nem homeosztatikus szükségletek: az utódgondozás motivációja * SALLAY VIOLA
199-213
Bevezetés
199
Az utódgondozás általános jellegzetességei emlősöknél
199
Az utódgondozás folyamatainak biológiai szabályozása
200-204
Várandósság és szülés
200
Szoptatás
200-201
A biológiai szabályozás és a viselkedés összefüggéseinek kísérletes kutatása
201-203
A hormonális szabályozás szerepének vizsgálata patkányoknál
201-202
A hormonális szabályozás szerepének vizsgálata főemlősöknél
202
Az oxitocin szerepének vizsgálata az anyai viselkedés szabályozásában
203
A kritikus vagy szenzitív periódus kérdése
203-204
Az utódgondozás motivációját befolyásoló pszichológiai folyamatok
204-210
Az újszülöttel való találkozás hatása az anyai viselkedésre
204-206
A csecsemő érintése
205
A csecsemő hangja
205
A csecsemő látványa
205-206
Az anya életútjából származó tapasztalatok hatása az utódgondozó viselkedésre
206-209
A főemlősök vizsgálatából származó eredmények
206-208
Transzgenerációs kapcsolatok és biológiai folyamatok
208
Tapasztalatok, hormonális változások és anyai érzések
208-209
Az apa szerepe az utódgondozásban
209-210
Biológiai rendszerek szerepe az apai gondoskodás szabályozásában
210
A tapasztalat szerepe az apai viselkedésben
210
Utódgondozás és társas hatások, kulturális tényezők
211
Összefoglalás
211
Ellenőrző kérdések
211-212
Irodalom
212-213
További háttérirodalom
213
Javasolt weboldalak
213
6.4. A menekülő és támadó viselkedés motivációja - NÉMETH GEORGINA
215-235
Bevezetés
215-
„Üss vagy fuss" válasz
215-216
Félelem és szorongás
216-222
A félelem és a szorongás meghatározása
217
A félelmek megjelenése az egyedfejlődés során
217-219
A félelmek etiológiája
219-221
Klasszikus kondicionálás
219-220
Evolúciós előhangoltság teória
220
A kondicionálás elmélet új hulláma
220-221
Nem asszociatív nézet
221
Az undor szerepe
221
A félelmek fennmaradásának okai
221-222
Az agresszió
222-232
Az agresszió meghatározása és az idetartozó viselkedések kategorizálási lehetőségei
223-225
Az agresszió pszichológiai elméletei
225-232
Pszichoanalitikus elmélet
225-226
Etológiai megközelítés
226-227
Frusztráció-agresszió hipotézis
227-228
Szociális tanuláselmélet
228-230
Az ösztönös és a tanuláspárti tábor egyik ütközőpontja: az agresszió és a televízió
230-231
Interakcionista nézőpont: evolúciós szemlélet
231-232
Összefoglalás
232
Ellenőrző kérdések
233
Irodalom
233-235
További háttérirodalom
235
Javasolt weboldalak
235
7. Pszichológiai szükségletek
237-286
7.1. Az ingerszükséglettől a tudásszükségletig - Kognitív motiváció - VARGA KATALIN, OSVÁT JUDIT
237-262
Bevezetés
237-242
A kíváncsiság
242-249
Hagyományos felfogások
242-243
Mai elképzelések
243-246
Túl kevés vagy túl sok? Optimumelméletek
246-247
Az optimumtól való eltérés és az érzelmek
247-248
Ingeréhség vagy tudásszomj?
248-249
A tanulás gyönyörűsége
249-250
A kogníciószükséglet
250-252
A magas, illetve alacsony kogníciószükségletű személyek összehasonlítása
250-252
A kogníciószükséglet kapcsolata más kognitív aktivitásokkal
252
A külsőleg, illetve a belsőleg motivált viselkedés
252-257
A motiváció típusai
252-254
Intrinzik (belülről fakadó) motiváció
253
Extrinzik (azaz külső) motiváció
253-254
Külső és belső motiváció kapcsolata - kísérleti adatok
254-255
A sokarcú jutalom
255-257
Autonómia
257-258
Okság helyének észlelése: kompetencia és öndeterminizmus
257-258
Összefoglalás
258
Ellenőrző kérdések
258
Irodalom
259-262
Ajánlott irodalom
261-262
Ajánlott weboldalak
262
7.2. Az autonómiától a transzcendenciáig: humánspecifikus motívumok - VARGA S. KATALIN
263-286
Humánspecifikus motiváció
263-265
A kompetencia motívuma
265-269
A kompetencia motivációs háttere
266
A kompetencia mint a hatékonyság érzete
267-268
Az erős kompetenciamotívummal rendelkező emberek jellemzői
268
Autonómiamotívum: az öndetermináció motívuma
268-269
Személyiség-lélektan az autonómiamotívum hátterében
269-270
Autonómia és fejlődés, együtt a környezettel
270
Teljesítménymotiváció
270-277
A teljesítménymotiváció személyiségpszichológiai háttere
271-272
A teljesítménymotiváció fogalmának továbbfejlesztése: az elvárás-érték elmélet
272-273
Az igényszint és a teljesítménymotiváció összefüggései
273
Sikerorientáció és kudarckerülés
273-274
Alkotóképesség
274
A teljesítménymotiváció attribúciós modellje
274-275
Tanult tehetetlenség
275-276
Célállítás és önszabályozás
276-277
Az önmegvalósítás motívuma
277-283
Az önmegvalósítás személyiségpszichológiai háttere
277-279
Rogers elmélete
277
Maslow szükséglethierarchiája
278-279
Az önmegvalósítás motívumának vizsgálata
279
Az önmegvalósítás gyakorlata
279-281
Az önmegvalósítás örömteli élménye
280
Az önmegvalósítás eltérő formái
280-281
Transzcendenciamotívum
281-283
Transzcendens élmények
281-282
Spiritualitás és társas hatások
282-283
Összefoglalás
283
Ellenőrző kérdések
283-284
Irodalom
284-286
További háttérirodalom
284-286
8. Társas szükségletek
287-341
8.1 A társas kapcsolatokra irányuló motivációs alapszükséglet - JÓZSA EMESE
287-319
A társas vonzódás és a fizikai kontaktus igénye
287-288
Kötődés
289-290
Állati kötődés: etológiai és kísérleti bizonyítékok
289
Az állati kötődés fajtái
289-290
Az emberi kötődés elmélete
290-310
A kötődéselmélet kialakulása, történeti előzményei
290-291
Korai vizsgálatok az anya hiányának hatásairól
291-296
Állatkísérletek
292
Árvaházi vizsgálatok
292-296
Bowlby kötődéselméletének kulcsfogalmai
296-299
A kötődési viselkedésrendszer
296-298
A kötődés kialakulásának fázisai
298-299
A kötődési kötelék
299
A kötődés mérése: Mary Ainsworth munkássága
299-302
Az idegenhelyzet és a kötődési stílusok kategóriái 12-18 hónapos korban
299
Az idegenhelyzet szakaszai
299-301
A kötődési stílusok evolúciós értelmezése
301-302
A kötődés neurobiológiai háttere
302-305
A patkánymodell
302
A szeparáció hatásai patkánykölyköknél
302-303
A korai kötődés rejtett szabályozói
303-305
Újabb adatok a társas deprivációval kapcsolatban
305-307
Állatkísérletek
305-
Árvaházi vizsgálatok
305-307
Felnőttkötődés
307-310
Az összetartozás-elmélet
310-312
Az összetartozás-elmélet empirikus bizonyítékai
310-312
Az affiliációs és az intimitásszükséglet
312-314
Összefoglalás
314-315
Ellenőrző kérdések
315
Irodalom
315-319
További háttérirodalom
318-319
8.2. A proszociális viselkedés motivációja - LÁBADI BEATRIX
321-341
Bevezetés
321
A proszociális viselkedés változatai
321-322
A segítségnyújtás tanulmányozásának kezdetei
322-324
Milyen esetekben segítenek az emberek?
324-329
A segítségnyújtás folyamata
324-328
Észrevesszük, hogy baj van
326
A szituációt vészhelyzetként értelmezzük
326-327
Vállaljuk a személyes felelősséget
327-328
Döntünk a segítségnyújtásról és beavatkozunk
328
A proszociális viselkedés közgazdasági megközelítése
328-329
Miért segítenek az emberek?
329-336
Társas és személyes normák
329-331
Az érzelmek szerepe a proszociális viselkedésben
331-336
A negatívállapot-csökkentés modellje
332-333
Arousal: költség-haszon modell
333-334
Az önzetlen segítségnyújtás
334-336
Az altruista személyiség
336-338
Szociodemográfiai jellemzők
336-337
Személyiségvonások és proszociális tendenciák
337-338
Összefoglalás
338-339
Ellenőrző kérdések
339
Irodalom
339-341
További háttérirodalom
341
3. Rész - Érzelmek
[343]-495
9. Az érzelmek biológiai aspektusai
345-390
9.1 Érzelmek és zsigerműködés - BÁRDOS GYÖRGY
345-356
Miről van szó?
345
A zsigeri változások viszonya az érzelmek kialakulásához
345-353
'Klasszikus' elméletek
345-348
Integratív megközelítések
348-350
Zsigeri válaszminták
350-353
Az érzelmi vegetatív reakciók szabályozása
353-355
Összefoglalás
355
Ellenőrző kérdések
355
Irodalom
355-356
9.2. Érzelemkifejezés - GŐSINÉ GREGUSS ANNA
357-390
Darwin az érzelemkifejezésről
357-359
Pszichológiai nézet az érzelemkifejezésről
359-361
Az érzelemkifejezés funkciói
359-361
Az érzelmi élmény és a kifejezés közötti összefüggés
359
Mimikai visszacsatolási hipotézis
359-361
Kommunikatív funkció
361
Érzelmi ragály
361
Érzelemkifejezés és az agy
361-365
Az érzelemkifejezés jobb oldali dominanciája
361-363
A pozitív és negatív érzelmek kifejezésének agyféltekei különbségei
363-364
Érzelemkifejezés az arc alsó és felső részén
365
A kéreg alatti struktúrák szerepe
365
Az érzelemkifejezés univerzalitása
365-369
Kultúrközi vizsgálatok
366-367
Az érzelemkifejezés fejlődése (ontogenezis)
367
Az érzelmi kifejezések veleszületett jellegét bizonyító utánzásos vizsgálatok
367
Egészséges csecsemők érzelemkifejezésének fejlődése
368
Vakon és siketen születettek érzelmi kifejezései
368-369
Az érzelemkifejezés hatása az élettani mutatókra
369
Az érzelemkifejezés szabályozhatósága
369-371
Az érzelmek szenzoros és motoros funkciókkal is kapcsolatosak
369
Az érzelemkifejezések kulturális meghatározottsága: kimutatási szabályok
370-371
Egyéni különbségek
371
Az érzelemkifejezés csatornái
371-379
Verbális csatorna
372
Nem verbális csatorna
372-373
Látás, vizuális csatorna
373-375
Érintés, haptikus csatorna
375-376
Hallás, auditív csatorna
376-377
Szaglás, olfaktoros csatorna
377-379
Fiziológiai reakciók
378-379
Az alapérzelmek
379-384
Összefoglalás
384-385
Ellenőrző kérdések
385
Irodalom
385-390
További háttérirodalom
390
10. Az érzelmek pszichológiai aspektusai
391-433
10.1. Az érzelmi élmény - TAUSZIK KATALIN
391-413
Érzelem és kogníció: tűz és víz vagy levegő és víz?
391-392
Az érzelmek keletkezése
392-394
A kognitív kiértékelés elmélet
392
Az érzelem kiindulópontjára vonatkozó elméletek
392-394
A kognitív kiértékelés szerepére vonatkozó kísérleti bizonyítékok
394-399
Schachter és Singer kísérlete
394-396
Schachter és Singer kísérletének kritikái
396
A Schachter-Singer-kísérlet által inspirált kutatások
396-398
Az érzelmek kétfaktoros elmélete által inspirált kutatások: összegzés
399
A kognitív kiértékelés dimenziói
399-401
Érzelem kiértékelés nélkül, kiértékelés tudatosság nélkül?
401-409
Zajonc és Lazarus vitája
401-403
Kígyók, békák, kogníciók: végül is léteznek kiértékelés nélküli érzelmek?
403-406
Kiértékelés és szándékosság
406-407
A kogníció mint hasznos eszköz
407-409
Az érzelmi élmény szerveződése
409-410
Összefoglalás
410-411
Ellenőrző kérdések
411
Irodalom
412-413
További háttérirodalom
413
10.2. Kogníció és affektivitás - MÉRŐ LÁSZLÓ
415-433
Bevezetés
415
Kísérleti háttér
415-426
Módszertani kérdések
416-417
Az érzelmek hatása a percepcióra és a tanulásra
417-418
Az érzelmek hatása az emlékezetre
418-419
Az érzelmek hatása az érvelésre
419-420
Az érzelmek hatása az ítéletalkotásra
420-421
Az érzelmek hatása az előítéletekre
421-422
Az érzelmek hatása a gazdasági döntéshozatalra
423-424
Mikor nem jelennek meg az érzelmek hatásai?
424-425
Neurofiziológiai kísérletek
425-426
Átfogó elméletek
426-429
Forgács ABM modellje
426-427
Loewenstein és Lerner modellje
427-428
Damasio szomatikus marker hipotézise
428-429
A rosszkedv előnyei
429-431
Az érzelmek hatása a kognícióra
429-430
Gyakorlati alkalmazási lehetőségek
430-431
Összefoglalás
431-432
Ellenőrző kérdések
432
Irodalom
433
11. Az érzelmek társas és kulturális aspektusai
435-495
11.1. Társas érzelmek - ANDREK ANDREA
435-462
Bevezetés
435
A társas érzelmek meghatározása
435-
A társas érzelmek szerepe
435-436
A társas érzelmek felosztása
436-458
A társas személyközi érzelmek
436-440
Pozitív társas személyközi érzelmek
436
Negatív társas személyközi érzelmek
436-440
A társas kiértékelő érzelmek
440-458
A szeretet/szerelem történelmi megjelenése
440-441
A szeretet/szerelem empirikus megközelítései
441-443
A szerelem szerepe a párválasztásban
443-445
A párválasztás elméleti megközelítései
445-448
A személyközi vonzalom kialakulása
448-452
Párválasztás és házasság
452-454
Boldogság
454-455
Harag, gyűlölet, irigység
455-458
Összefoglalás
458-459
Ellenőrző kérdések
459-460
Irodalom
460-462
További háttérirodalom, javasolt weboldalak
461-462
11.2. Morális érzelmek - FEHÉR ANDREA
463-495
Bevezetés
463
A morál kérdései a tudományban
463-
A moralitás modelljei a pszichológiában
464-471
A moralitás pszichológiai modelljeinek integrálása az evolúciós pszichológia keretein belül
468-471
A morális érzelmek
471-492
Melyek a morális érzelmek?
472
Honnan származnak a morális érzelmek? A morális érzelmek elméletei és osztályozása
472-480
Szociálpszichológiai megközelítés
473-476
Evolúciós megközelítés
476-480
A morális érzelmek részletesen
480-491
A mást elítélő érzelmek
480-485
Az önértékelő érzelmek
485-487
A más szenvedésével kapcsolatos érzelmek
487-488
A más dicsőítésével kapcsolatos érzelmek
488-489
További morális érzelmek
489-491
Gyermeknevelés, pszichopátia, bűnözés a személyiség és a lelkiismeret tükrében
491-492
Összefoglalás
492
Ellenőrző kérdések
492
Irodalom
493-495
További háttérirodalom, ill. ajánlott weboldalak
494-495
4. Rész - A motiváció és az érzelmek összefüggései, kapcsolódási pontjai, közös problémái, új tendenciái
[497]-613
12. A motiváció és affektus szerepe az emberi magatartás szabályozásában - BÁNYAI ÉVA
499-529
Kognitív, motivációs és affektív tényezők integrált hatása a magatartás szabályozásában
500-510
Tervek és célok
500-503
Tervek
500-502
Célok
502-503
Célirányos törekvések
503
Mentális szimuláció: a cselekvésre való fókuszálás
503
Kivitelezési szándék
503
Hogyan lehet hatékonyan célirányos törekvéseket kialakítani?
504
A személyes kontroll gyakorlására irányuló motiváció
504-509
Énhatékonyság
505-506
A helyzetek uralására vonatkozó hiedelmek
506
Tanult tehetetlenség
506-508
A tanult tehetetlenségi modell kritikája és a jelenség alternatív magyarázatai
508
Reaktancia és tehetetlenség
508-509
A remény szerepe
509-510
A szelf szerepe
510-520
A szelfrendszer (énrendszer)
510-514
Énkép, énsémák
510-511
Az énsémák motivációs tulajdonságai
511
A konzisztens szelf
511-512
Lehetséges szelfek
512
Kognitív disszonancia
512-513
A kognitív disszonancia hátterében álló motivációs folyamatok
513
Önészlelési elmélet
513
A szelf és az affektív folyamatok
513-514
Az affektusok hatása a szelfre
513-514
A szelfrendszer hatása az affektusokra
514
Identitás
514-515
Szerepek
514-515
Identitáserősítő viselkedés
515
Identitás-helyreállító viselkedés
515
Ágencia
515-518
A szelf mint belülről fakadó akció és fejlődés
515
Differenciálódás és integrálódás
515-516
Internalizáció és az integrálódó szelf
516
Harmóniában önmagunkkal: szelfkonkordancia
516-518
Személyes törekvések
517-518
Személyes növekedés és szubjektív jóllét
518
Önszabályozás
518-520
Önszabályozás: önreflexió nyomán kialakított előre megfontolt szándék
519
Kompetensebb önszabályozás kialakítása
519
Önszabályozás az emberi viselkedés különböző területein
519-520
Explicit és implicit szelf?
520
Összefoglalás
520
Ellenőrző kérdések
524
Irodalom
524-529
További háttérirodalom, ill. ajánlott weboldalak
529
13. Tudatos és tudattalan motivációs és érzelmi folyamatok - BENCZÚR LILLA
531-555
Történelmi gyökerek: a freudi koncepciótól a tudattalan mai felfogásáig
531-536
Kutatási előzmények és vizsgálati paradigmák: a kognitív tudattalan
533
Implicit emlékezet, implicit percepció és az automatizmusok
533-536
Tudattalan motiváció
536-538
Implicit motiváció
536-537
Szubliminális motiváció
537-538
Az emocionális tudattalan
539-549
Mit is jelenthet az, hogy implicit emóció?
539-546
Amikor az érzelmi állapot tudatos, a kiváltó esemény tudattalan - az implicit kogníció (implicit percepció és memória) hatása az érzelmi megélésre
539-543
Amikor maga az érzelem nem tudatosul: a valódi implicit emóció
543-546
Implicit emóció az idegtudományok fényében
547-548
Az emóciók tudatossági szintjének szabályozottsága
548-549
Összefoglalás
549
Ellenőrző kérdések
549-550
Irodalom
550-555
További háttérirodalom, ill. ajánlott weboldalak
555
14. A pozitív pszichológia - NAGY HENRIETT, OLÁH ATTILA
557-579
Mi a pozitív pszichológia?
557-560
Bevezető. A pozitív pszichológia alapfogalmai és célkitűzései
557-559
Történeti áttekintés. A pozitív pszichológia megszületése
559-560
Pozitív működés
560-569
A szubjektív jóllét tudományos kutatása
561-567
A materiális és a szubjektív jóllét közötti kapcsolat
562-5
Szubjektív jóllét és demográfiai változók
563
Életesemények és szubjektív jóllét
563-564
Egészségi állapot és szubjektív jóllét
564
Szubjektív jóllét és társas kapcsolatok
564
Szubjektív jóllét és kultúra
564-555
A savoring fogalma, avagy hogyan fokozhatjuk a boldogság ízét
566-567
A szubjektív jólléttől a pszichológiai jóllét felé
567-568
A szociális jóllét modell
568-569
Az optimális jóllét
569
Az optimális fejlődés
569-577
Az életen át tartó tanulás folyamata és a komplexitás
569-572
Az öröm mint a fejlődés kiváltója és fenntartója
570-572
Komplexitás és családon belüli tapasztalatok
572
A sikeres öregedés
572-576
A bölcsesség mint a sikeres öregedés markere
574-575
A sikeres fejlődés SzOK-modellje
575-576
Reziliencia
576-577
Összefoglalás
577-578
Ellenőrző kérdések
578
Irodalom
578-579
További háttérirodalom, ajánlott weboldalak
579
15. Alkalmazott affektív pszichológia: emberi erőforrások mozgósítása kitüntetett élethelyzetekben - VARGA KATALIN, LÉNÁRT ÁGOTA, BIRÓ ESZTER
581-613
Bevezető
581-583
Szülés - születés
583-589
A szülés pszichológiai oldala
584-585
A szülés kellemessé tételének lehetőségei
585-586
Korai kapcsolat
586-589
Koraszülöttek
588-589
„Kengurugondozás"
589
Affektív pszichológiai jelenségek és módszerek a sport-pszichológiai munkában
590-601
Érzelmek és az ideális teljesítmény
590
A csúcsteljesítmény pszichológiai profilja
591
A sikeres és sikertelen sportolók közti pszichológiai különbségek
592-593
Az arousal és a teljesítmény kapcsolata
593
Az egyéni képességek
593-594
Agresszió a sportban
594-595
Az öntudatos (asszertív) sportoló
595-596
A sportolói „fásultság" és a kiégés jelensége
596-597
A verseny utáni feszültség kezelése
597-599
Érzelmek: ami segít és ami nem (esetek)
599-601
A gyógyíthatatlan betegség, mint családi krízishelyzet
601-608
A gyógyíthatatlan rákbetegek hospice szemléletű ellátása
601-602
A beteg tipikus lelkiállapota
602
A rák okára vonatkozó tipikus hiedelmek pszichés következményei
602-603
A pszichológiai intervenció lehetséges céljai
603-604
A pszichológiai intervenció területei a haldoklókkal és hozzátartozóikkal végzett munkában
604-608
A segítség elfogadásának elősegítése
604-606
A légkör, a hangulat pozitív befolyásolása
606
„Az életmérleg" elkészítésének támogatása
606-607
A beteg és hozzátartozói közti kapcsolat elősegítése
607-608
A haldoklók hozzátartozóinak támogatása
608
Összefoglalás
608-609
Ellenőrző kérdések
609
Irodalom
610-613
Ajánlott irodalom
613
Fogalomtár
615-629
Tárgymutató
631-640
Hátsó borító