Mitológiák corvina logo

Szerző: Barthes, Roland
Cím: Mitológiák
Sorozatcím: Mérleg, 0231-2433. | Sorozat szerkesztő: Bart István
Fordító: Adám Péter
Megjelenési adatok: Európa Könyvkiadó, Budapest, 1983. | ISSN: 0231-2433 | ISBN: 963-07-3052-9

coverimage Az itt következő esszéket hónapról hónapra írtam, körülbelül két év leforgása alatt, 1954-től 1956-ig, és arról, ami éppen foglalkoztatta a közvéleményt. Altkoriban megpróbáltam rendszeresen átgondolni a francia hétköznapok' néhány mítoszát. Vizsgálódásom nyersanyaga sokféle volt (egy újságcikk, egy képeslap illusztrációja, egy film, előadás vagy kiállítás), a témája pedig önkényes: arról írtam, ami felkeltette az érdeklődésemet. Az elemzés kiindulópontja legtöbbször az a türelmetlenség volt, amely mindig elfog, valahányszor a sajtó, a művészet vagy a közgondolkodás „természetes”-nek tüntet fel egy olyan valóságot, amely, jóllehet benne élünk, minden ízében történeti képződmény: egyszóval valósággal szenvedtem tőle, hogy a hétköznapi beszédmód lépten-nyomon összekeveri egymással a Természetet meg a Történelmet, és a magától értetődő látványos meg-lobogtatásában akartam nyakam csípni azt az ideológiai szemfényvesztést, amely mögötte lappang. A mítosz fogalma már kezdetben alkalmasnak látszott, hogy magyarázatot adjon ezekre a hamis látszatokra. A szót akkoriban még hagyományos értelemben használtam. Egyvalamit azonban már akkor tudtam, és igyekeztem is belőle levonni az összes következtetést: azt, hogy a mítosz nyelv. Ilyenformán, noha olyan tényeket tanulmányoztam, amelyek szemre igencsak távol állnak az irodalomtól (például a pankrációt, egy hidegtál fényképét, egy műanyag-kiállítást), úgy vélem, sohasem léptem át polgári társadalmunk általános szemiotikájának határait, amelynek irodalmi vetületét korábbi esszéimben vettem szemügyre. Ezekben az esszékben, amelyeket hónapról hónapra írtam, nincs semmiféle szervesen kibontakozó gondolatmenet: csak a makacsság, az ismétlődés fűzi egybe őket. Hogy az ismétlődés csakugyan szórakoztató-e, ahogyan a közmondás tartja, nem tudom, de hogy jelent valamit, az biztos. És éppen ezt kerestem: a jelentést. Vagy lehet, hogy mindez csak számomra jelent valamit ? Másszóval: vajon a mitológusnak is megvan a maga mitológiája? Nyilván, és az olvasó látni fogja, hogy eleget teszek-e a kihívásnak. Ámbár, igazság szerint, nem egészen így vetődik fel a kérdés. A „demisztifikáció”, hogy ismét egy félig-meddig elcsépelt szóval éljek, korántsem holmi olümposzi vállalkozás. Ezen azt értem, hogy nem tudom elfogadni azt a hagyományos elképzelést, amely élesen megkülönbözteti egymástól a tudós objektivitását és az író szubjektivitását, mintha az egyik „szabadsággal”, a másik meg „elhivatottsággal” volna megáldva, holott mindkettő csak arra jó, hogy elsinkófálja vagy szublimálja helyzetük korlátait: én egész valómmal át akarom élni korunk ellentmondását, amely a maró gúnyt az igazság feltételévé teszi. (...) A pankráció erénye zabolátlanságában rejlik. Itt ugyanazzal az érzelmi pátosszal találkozunk, amely az ókori drámának lehetett sajátja. Mellesleg a pankráció szabadtéri látványosság, hiszen az ókori színháznak vagy arénának nem a fölébe feszülő égbolt a lényege (ez a romantikus érték a mondén ünnepségeknek van fenntartva), hanem a verőfény nyers vertikalitása. A pankráció még a legmocskosabb párizsi termekben is a nagy délszaki látványosságokkal, a görög drámával meg a bikaviadallal tart rokonságot: a vakító világosság itt is, ott is a végletekig hevíti a kedélyeket.
Kategóriák: Szépirodalom
Tárgyszavak: Esszé, Francia irodalom
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Copyright/Impresszum
Előszó
5-7
Üsd-vágd, nem apád!
9-26
Az Harcourt Stúdió színésze
27-31
Rómaiak a moziban
33-37
Az író nyaral
39-43
Néma és vak kritika
45-48
A szegény meg a proletár
49-51
Mars-lakók
53-56
Pierre abbé ikonográfiája
57-60
Regények és gyerekek
61-64
Gyermekjátékok
65-68
Párizst megkímélte az ár
69-74
Buksi a négerek között
75-79
Egy rokonszenves munkás
81-84
Garbo arca
85-87
Erőszak és fesztelenség
89-92
Bélszín hasábburgonyával
93-96
Einstein agya
97-100
Racine az Racine
101-104
Az Útikalauz
105-110
Szívposta
111-115
Mindent a szemnek
117-120
Sztriptíz
121-126
Az új Citroën
127-131
A politikus mint fotómodell
133-135
Az elveszett földrész
137-141
A műanyag
143-146
A varietében
147-151
A kaméliás hölgy
153-157
Tartalom
159-160
Roland Barthes
163
Kolofon
Hátsó bórító