Mozgásfejlesztő és tartásjavító gimnasztika
Szerző: Berczik SáraSzerkesztő: Németh Csaba
További szerzők: Nádori László; Németh Csaba; Dömölky Lídia
Cím: Mozgásfejlesztő és tartásjavító gimnasztika
Alcím: Módszertani útmutató a 3-10 éves korosztály testi neveléséhez
Sorozatcím: Iskolai testnevelési és sportfüzetek ; 14.
Megjelenési adatok: Művelődési és Közoktatási Minisztérium Testnevelési és Sport Önálló Osztálya, Budapest, 1992. | ISBN: 963-04-2267-0
A szerző értékes gondolatainak többsége beivódott már a szakmai köztudatba, de nem eléggé. Ezért hézagpótló Sári néninek és értő munkatársának, Sákovicsné Dömölky Lídiának műve. Ha ismert dolgokat az eddigiektől eltérő más összefüggésbe hozunk, újat alkothatunk, néha eredetit. A szerzőknek a könyv hasznosítását érintő célkitűzése is figyelemre méltó, mert közvetlenül szólítja meg a nevelőket. Beczik Sárának több művét ismerem, volt szerencsém megismerni. Az előttem fekvő új, friss oldaláról mutatja be a szakíró párost, nevezetesen a vizuális élménynek és a verbális anyagnak szakszerű összekapcsolása. Igaz ez akkor is, ha Comenius több évszázados Orbis pictusa a pedagógia rendelkezésére áll. Jó hagyományokon haladni dicséretes dolog. (...) Az iskolai testnevelés és sport fejlesztési programja a testnevelés tartalmi (tantervi) korszerűsítése, megújítása, során a közoktatásban az egészséges életmód, a rendszeres testedzés szokásrendszerének megalapozását; a testi, lelki harmónia kialakítását; az alapvető fizikai képességek és mozgáskészségek — követelményszinteket is tartalmazó — fejlesztését; a versenyszellem kibontakozását; a testedzés, a sportolás, a versengés megkedvelte-tését helyezi előtérbe. E célkitűzéseket csak úgy valósíthatjuk meg, ha mindehhez maximálisan teret engedünk a pedagógusoknak alkotókészségük teljes kibontakoztatására, a helyi feltételekhez igazodó megoldások alkalmazására. Alapvető és érzékelhető változás csak a közoktatási rendszer keretén belül érhető el. Alapozó szerepe miatt a legfontosabb életszakasz a 3-10 éves kor. Ezért különös fontosságot tulajdonítottunk annak, hogy Bérezik Sára könyve a testnevelési és sport füzetek sorozat részeként jelenjen meg és hatékonyan segítse az iskolai testnevelés fejlesztését és a gyermekek egészséges fejlődését. A szerző az életkori fejlődési sajátosságokból kiindulva hasznos módszertani tanácsokat ad a 3-10 éves korosztály rendszeres testgyakorlásához, a sportórák gyakorlatanyagának változatos összeállításához és rendkívül gazdag a gyakorlatban jól bevált gyakorlat gyűjteményt ad közzé. A különböző gyakorlatokat a szerző úgy állította össze, hogy a gyakorlatok a gyermekek nagyon fontos izomcsoportját foglalkoztassák. A könyv könnyen érthető leírásban tartalmazza a gyakorlatokat, amelyeket színvonalas fotóanyag egészít ki. Miért fontos számunkra, hogy Bérezik Sára könyve részévé váljon a 3-10 éves korosztály testi nevelése, célkitűzése megvalósítására. A testnevelési fejlesztési program különös figyelmet fordít e korosztály testnevelésére. Minden kisgyermeknek adjuk meg a lehetőséget a rendszeres testmozgásra, a sokoldalú fejlődésre. A játékos tornával, majd tudatos, tervszerű gyakorlatok végzésével a még csiszolatlan mozgások tökéletesítését érjük el. A tervszerű testgyakorlatokkal elsősorban gyermekeink egészségét fokozzuk. Igen kedvezően hat a testgyakorlás az általános közérzetre, a test növekedésére, az egész izomzat fejlődésére, a légzésre, a vérkeringésre, az anyagcserére, az étvágyra és az alvásra.
Kategóriák: Neveléstudomány, Sporttudomány
Tárgyszavak: Testnevelés, Sport, Gyakorlat, Gyermek, Torna, Mozgásfejlesztés
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Testnevelés, Sport, Gyakorlat, Gyermek, Torna, Mozgásfejlesztés
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Copyright/impresszum
Címlap
Előszó
2
Ajánlás
2-3
Segítő gondolatok
4
A tudatos felé
4
A tudatos mozgás nevelési értékei
5-6
Módszertani irányelvek
6
Az esztétikus testképzés ABC-je
7
Tér-idő-erő, a mozgás esztétikai tényezői
8
A tér
9-10
A)
10
1. Irány
10
2. Magasság foka
10
3. Hajlítási szög
10
B)
10
1. Moduláció
10
2. Térrajz
10
Az idő
11
Az erő
11-12
Az esztétikus testképzés alapelvei
12
Természetes testtartás
12-13
A törzs szakaszai
13
Alaptartás állásban és ülésben, járás
14-16
Alaptartás állásban
14
Pihenő tartás állásban
14
Alaptartás ülésben
15
Pihenőtartás ülésben
15
Járásról
16
A testképzés technikai feladatai
16-17
Szabatosság a tanításban
17
A testképző gyakorlatok általános felosztása
18-20
Lábgykorlatok
18-20
Lábfej
18-19
Alsó lábszár
19-20
Felső lábszár
20
A gyakorlatok leírása
21-73
Lábgyakorlatok
21-36
"Macskakarom ülésben" Közepes tempó
21-22
Lábfejgyakorlat fekvésben Közepes tempó
22-23
Lábfejgyakorlat hason fekvésben Közepes tempó
23-24
Sarok- és lábfejtámasz összekötése Közepes tempó
25
Sarok és lábfejemelés összekötése Lassú tempó
26
Lábemelés ülésben előre, oldalra Közepes tempó
27-28
Sarokról gördülés a rúdnál Közepes tempó
29
Gördülés egy lábon a rúd mellett Közepes tempó
30-31
Gördülés a rúd mellett Közepes tempó
32-33
Gördülés páros lábon fordulattal a rúdnál Közepes tempó
34
Lábemelés előre a rúdnál Közepes tempó
35
Lábemelés oldalra a rúdnál Közepes tempó
36
Törzsgyakorlatok
37-39
A törzs és részeinek leggyakrabban alkalmazott tartási és elmozdulási lehetőségei
38-39
Összegezve
39
Törzsgyakorlatok
40-57
Nyakhajlítás és fejfordítás Közepes tempó
40-42
Törzsdöntés előre három fokban Lassú tempó
42-43
Törzsdöntés és ív kötése előre Lassú tempó
43-44
Törzsdöntés és ív kötése oldalra Lassú tempó
45
Törzsdöntés és ív kötése hátra Lassú tempó
46
Előre- és hátrahajlás kötése Lassú tempó
47
Törzshajlítás oldalra Közepes tempó
48
Előrehajlás terpeszülésben Lassú tempó
49
Hasizomgyakorlat Közepes tempó
50
Törzsdöntésben törzsfordítás Közepes tempó
51
Törzsív előre kéz- és lábtámasszal Közepes tempó
52
Előre ívből "félkarika" Lassú tempó
52-53
Törzsdöntésből törzshajlítás a rúdnál Közepes tempó
54
Hátrahajlás karfordítással Lassú tempó
55
Előrehajlás bokafogással Lassú tempó
56
Dőlés és hajlás kötése oldalra Lassú tempó
57
Kargyakorlatok
58-59
A felső végtag és részeinek leggyakrabban alkalmazott tartás és elmozdulási lehetőségei
58-59
Lapocka és felkar
58-59
Lapocka mozgáslehetőségei
58
A felkar mozgáslehetőségei
58
Alkar
59
Az alkar mozgáslehetőségei
59
Kézfej és ujjak
59
Kézfej
59
Ujjak
59
Kargyakorlatok
60-62
Derékszögű kartartások Közepes tempó
60
Karhajlítás és nyújtás Közepes tempó
61-62
Kombinációk
63-73
Gördülés karkörzéssel a ród mellett Gyors tempó
63
Mélyguggolás a rúd mellett Lassú tempó
64-65
Előrehajlásból egy lábon guggolás Lassú tempó
66-67
Előre- és hátrahajlás kötése guggolásban Lassú tempó
67-68
Előre törzsívből hasonfekvésben lábemelés Lassú tempó
68-69
Kéz- és térdtámasszal hátra lábemelés Közepes tempó
70-71
Térdelésből gördülés talpra kéztámasszal Közepes tempó
71-73
Légzés
74
Gyakorlatkiválasztás
74-75
Testhelyzetek jelentősége
75
A zene és a mozgás
76
Segítő ötletek
77-79
Fáradás ellen
77
A tanteremben
77-78
Még egyszer a zenéről
78
Folyosón is lehet
78
Koedukáltan
78
Átöltözésről
79
Ünnepélyekre
79-82
A bemutatószerekről
80
Similabda
81
Félkarika
81
Pöttyöslabda
81
Kiskarika
81
Két kisszalag
81
Ernyő
82
Korong
82
Dob
82
Bot
82
A szépről
83-84
Bérezik Sára életútja, módszerének kialakulása
84-86
Felhasznált irodalom
87
Foglalkozások leírása rajzírással óvodásoknak
89-94
Foglalkozások leírása rajzírással kisiskolásoknak
95-100
Tartalom