Különleges normalitás corvina logo

További szerzők: Bernstein, Robert J.; Cantor-Cooke, Robin; Gradin, Temple; Bernstein, Dylan
Cím: Különleges normalitás
Alcím: hogyan használjuk a normalitást autizmussal élők fejlesztésében
Fordító: Bertalan Lilla
Megjelenési adatok: Geobook Hungary Kiadó, Szentendre, 2019. | ISBN: 978-615-5015-50-2

coverimage Miután éveket töltöttem azzal, hogy előadásokat tartottam autizmussal élő gyerekek szüleinek (beleértve az Asperger-szindrómával, azaz magasan funkcionáló autizmussal* diagnosztizált fiatalokat is), rájöttem, hogy a legtöbb résztvevőt nem maga az állapot érdekli, hanem arra kiváncsiak, hogyan segíthetnének a gyerekeiknek. A legfőbb vágyuk az, hogy a fiuk vagy lányuk képes legyen az önálló működésre, és felnőve ki tudjon teljesedni. Elkötelezettek abban, hogy a gyerekeiket ellássák a boldog, értelmes élethez szükséges eszközökkel. A spektrumon levő felnőttek ugyanezt remélve jönnek el az előadásaimra, csak saját magukkal kapcsolatban. Ahogy egyre többet tudunk meg az autizmusról, úgy változik a leírására szolgáló nyelvezet is. A DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Mentális Zavarok Diagnosztikai és Statisztikai Kézikönyve) ötödik, jelenleg legújabb kiadásában, amit az Amerikai Pszichiátriai Társaság 2013-ban adott ki, az Asperger-szindróma már nem külön diagnózis, hanem az autizmus spektrumzavar tágabb kategóriájának a része. Ennek ellenére sok olyan kliensem van, akik Asperger-szindróma diagnózist kaptak, és inkább ezzel azonosulnak, mint a magasan funkcionáló autizmussal, ami a DSM V-ben használt kifejezés. Ezért ebben a könyvben mindkét kifejezést használom. Az itt szereplő történetek személyes tapasztalaton alapulnak, amit a gyerekekkel és felnőttekkel (2-től 62 éves korig) végzett munka során szereztem. Kognitív alapú megközelítésem abból indul ki, hogy ha a gondolkodásunk megváltozik, akkor a viselkedésünk és életmódunk is meg fog, ezért a módszereimet bármely életszakaszban alkalmazni lehet. Ahogy én képes voltam kapcsolatot teremteni a klienseimmel és segíteni nekik, te is képes lehetsz az érintett hozzátartozóddal kapcsolatba lépni és javítani az életminőségén. A legtöbbet szerintem úgy tudod kihozni a könyvből, ha minden korosztály esetleírásait elolvasod. A hatéves gyereknél nyilván más technikát használok, mint az egyetemistánál, de a cél ugyanaz: megismerni az egyén gondolkodását, és hatékonyabb működésre tanítani. Remélem, hogy találsz valamit ezekben a történetekben, ami a szerettedre emlékeztet, és az általam leírt gyakorlatok, stratégiák és technikák alkalmazásával javítani tudsz a világban való boldogulási képességén. (...) A könyv 27 esettanulmánya az autizmus teljes spektrumát lefedi. Szerepel köztük okos perfekcionista diák és nem beszélő, folyton önmagát ingerlő gyerek is. Minden szülő, tanár, illetve spektrumon levő személy találhat olyan történetet, amelyben magára ismer.
Kategóriák: Pszichológia
Tárgyszavak: Pszichoterápia, Esettanulmány, Gyermekkor, Autizmus, Viselkedészavar, Kamaszkor
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Copyright/impresszum
Tartalomjegyzék
A szerző jegyzete
XI-XII
Előszó
XIII-XV
Bevezetés: Idegen a legidegenebb földön: kirándulás Autizmusföldre
1-29
   Bevezetés
3-17
   Egy kognitív megközelítés
17-24
   Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
25-29
1. Rész: Kora gyermekkor 2-5 év
31-69
   Janie, 2,5 éves. Nem beszél, megijed, ha a többiek megközelítik
33-49
      Végeredmény
48
      Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
48-49
   Luke, 2,5 éves. Nem beszél; szinte állandóan öningerlő, ismétlődő mozgásokat végez
50-59
      Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
58-59
   Ivan, 4,5 éves. Nem beszél; gesztusokra és vizuális jelekre válaszol
60-69
      Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
68-69
2. Rész: Gyermekkor, 6-10 év
71-137
   Jeff, 6 éves. Nem beszél; stresszlevezetési céllal harapdálja a kezét
73-82
      Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
81-82
   Addison, 6 éves. Beszél; energikus; a figyelme könnyen elkalandozik
83-93
      Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
92-93
   Hank, 6,5 éves. Beszél; energikus; provokatív
94-105
      Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
104-105
   Jeremy, 6,5 éves. Nem beszél; járkál; kiabál; nem együttműködő
106-116
      Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
115-116
   Freya, 7 éves. Nem beszél; szabad; kifejezéstelen arc
117-124
      Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
124
   David, 7 éves. Nem beszél; nincs jelen; „a gyerek a szívószállal”
125-129
      Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
129
   Daisy, 10 éves. Vad; agreszív; nem mosolyog
130-137
      Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
136-137
3. Rész: Kiskamaszkor, 11-14 Év
139-195
   Hunter, 11 éves. Énközpontú; kényszeres; követelőző
141-150
      Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
149-150
   Patrick, 11 éves. Súlyos autizmus spektrumzavarral él; nem beszél
151-158
      Min érdemes ddolgozni? Mit gondoljak át?
157-158
   Samantha, 11 éves. Nagyon intelligens; megmagyarázhatatlan romlás a tanulmányi eredményeiben
159-163
      Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
163
   Mitch, 11 éves. Magasan funkcionáló; perfekcionista; gyakran hisztizik az iskolában
164-174
      Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
173-174
   Cory, 13 éves. Magasan funkcionáló; perfekcionista; rugalmatlan
175-183
      Mit érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
182-183
   Jared, 12 éves. Magasan funkcionáló; rugalmatlan; perszeveratív, kiabál
184-195
      Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
194-195
4. Rész: Kamaszkor 15-18 év
197-270
   Max, 15 éves. Repetitív; antiszociális viselkedés; töredezett gondolkodás; minimális nyelvi készség
199-208
      Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
207-208
   Harriet, 15 éves. Nem beszél, nincs jelen; kifejezéstelen tekintet
209-218
      Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
218
   Ken, 16 éves. Jól funkcionál; szociálisan gátlásos; félős; rögeszmés
219-230
      Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
229-230
   Kaitlyn, 16 éves. Perszeverációk jellemzik;nem beszél; fizikailag agresszív
231-238
      Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
237-238
   Marty, 16 éves. Nagyon intelligens; tehetséges művész; perfekcionista; betanult viselkedésmintákat követ
239-248
      Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
247-248
   Ned, 17 éves. Jól funkcionál; intelligens;nem tud spontán gondolkodni
249-259
      Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
259
   Richard, 17 éves. Jól funkcionál; nehezen tud szekvenciálisán gondolkodni; egyedül eszik a menzán
260-270
      Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
269-270
5. Rész: Fiatal felnőttkor és azon túl 19 év és afelett
271-326
   Adam, 22 éves. Jól funkcionál; diplomás; barátnőt szeretne
273-292
      Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
290-292
   Alex. 24 éves. Jól funkcionál; diplomás; bizalmatlan; magányos; döntésképtelen
293-306
      Első számú cél - Rendezett gondolkodással helyettesíteni a kaotikus gondolatokat
298-299
      Kettes számú cél - Segíteni Alexnek az egészséges kapcsolatok kialakításában és megtartásában
299-306
         Min érdemes gondolkodni? Mit gondoljak át?
305-306
   Jordan, 30 éves. Nagyon okos; önállóan él; retteg a tesztektől
307-316
      Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
316
   George, 62 éves. Nyugdíjas tudós nagyon magas IQ-val; nem emlékszik a felesége kéréseire
317-326
      Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
325-326
Utószó - Dylan Bernstein
327-328
Köszönetnyilvánítás - Robert J. Bernstein
329-333
Egy vélemény - Robin Cantor-Cooke
334
A szerzőkről
335-336
   Robert J. Bernstein
335
   Robin Cantor-Cooke
336
Hátsó borító