Különleges normalitás
További szerzők: Bernstein, Robert J.; Cantor-Cooke, Robin; Gradin, Temple; Bernstein, DylanCím: Különleges normalitás
Alcím: hogyan használjuk a normalitást autizmussal élők fejlesztésében
Fordító: Bertalan Lilla
Megjelenési adatok: Geobook Hungary Kiadó, Szentendre, 2019. | ISBN: 978-615-5015-50-2
Miután éveket töltöttem azzal, hogy előadásokat tartottam autizmussal élő gyerekek szüleinek (beleértve az Asperger-szindrómával, azaz magasan funkcionáló autizmussal* diagnosztizált fiatalokat is), rájöttem, hogy a legtöbb résztvevőt nem maga az állapot érdekli, hanem arra kiváncsiak, hogyan segíthetnének a gyerekeiknek. A legfőbb vágyuk az, hogy a fiuk vagy lányuk képes legyen az önálló működésre, és felnőve ki tudjon teljesedni. Elkötelezettek abban, hogy a gyerekeiket ellássák a boldog, értelmes élethez szükséges eszközökkel. A spektrumon levő felnőttek ugyanezt remélve jönnek el az előadásaimra, csak saját magukkal kapcsolatban. Ahogy egyre többet tudunk meg az autizmusról, úgy változik a leírására szolgáló nyelvezet is. A DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Mentális Zavarok Diagnosztikai és Statisztikai Kézikönyve) ötödik, jelenleg legújabb kiadásában, amit az Amerikai Pszichiátriai Társaság 2013-ban adott ki, az Asperger-szindróma már nem külön diagnózis, hanem az autizmus spektrumzavar tágabb kategóriájának a része. Ennek ellenére sok olyan kliensem van, akik Asperger-szindróma diagnózist kaptak, és inkább ezzel azonosulnak, mint a magasan funkcionáló autizmussal, ami a DSM V-ben használt kifejezés. Ezért ebben a könyvben mindkét kifejezést használom. Az itt szereplő történetek személyes tapasztalaton alapulnak, amit a gyerekekkel és felnőttekkel (2-től 62 éves korig) végzett munka során szereztem. Kognitív alapú megközelítésem abból indul ki, hogy ha a gondolkodásunk megváltozik, akkor a viselkedésünk és életmódunk is meg fog, ezért a módszereimet bármely életszakaszban alkalmazni lehet. Ahogy én képes voltam kapcsolatot teremteni a klienseimmel és segíteni nekik, te is képes lehetsz az érintett hozzátartozóddal kapcsolatba lépni és javítani az életminőségén. A legtöbbet szerintem úgy tudod kihozni a könyvből, ha minden korosztály esetleírásait elolvasod. A hatéves gyereknél nyilván más technikát használok, mint az egyetemistánál, de a cél ugyanaz: megismerni az egyén gondolkodását, és hatékonyabb működésre tanítani. Remélem, hogy találsz valamit ezekben a történetekben, ami a szerettedre emlékeztet, és az általam leírt gyakorlatok, stratégiák és technikák alkalmazásával javítani tudsz a világban való boldogulási képességén. (...) A könyv 27 esettanulmánya az autizmus teljes spektrumát lefedi. Szerepel köztük okos perfekcionista diák és nem beszélő, folyton önmagát ingerlő gyerek is. Minden szülő, tanár, illetve spektrumon levő személy találhat olyan történetet, amelyben magára ismer.
Kategóriák: Pszichológia
Tárgyszavak: Pszichoterápia, Esettanulmány, Gyermekkor, Autizmus, Viselkedészavar, Kamaszkor
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Pszichoterápia, Esettanulmány, Gyermekkor, Autizmus, Viselkedészavar, Kamaszkor
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Borító
Copyright/impresszum
Tartalomjegyzék
A szerző jegyzete
XI-XII
Előszó
XIII-XV
Bevezetés: Idegen a legidegenebb földön: kirándulás Autizmusföldre
1-29
Bevezetés
3-17
Egy kognitív megközelítés
17-24
Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
25-29
1. Rész: Kora gyermekkor 2-5 év
31-69
Janie, 2,5 éves. Nem beszél, megijed, ha a többiek megközelítik
33-49
Végeredmény
48
Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
48-49
Luke, 2,5 éves. Nem beszél; szinte állandóan öningerlő, ismétlődő mozgásokat végez
50-59
Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
58-59
Ivan, 4,5 éves. Nem beszél; gesztusokra és vizuális jelekre válaszol
60-69
Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
68-69
2. Rész: Gyermekkor, 6-10 év
71-137
Jeff, 6 éves. Nem beszél; stresszlevezetési céllal harapdálja a kezét
73-82
Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
81-82
Addison, 6 éves. Beszél; energikus; a figyelme könnyen elkalandozik
83-93
Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
92-93
Hank, 6,5 éves. Beszél; energikus; provokatív
94-105
Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
104-105
Jeremy, 6,5 éves. Nem beszél; járkál; kiabál; nem együttműködő
106-116
Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
115-116
Freya, 7 éves. Nem beszél; szabad; kifejezéstelen arc
117-124
Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
124
David, 7 éves. Nem beszél; nincs jelen; „a gyerek a szívószállal”
125-129
Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
129
Daisy, 10 éves. Vad; agreszív; nem mosolyog
130-137
Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
136-137
3. Rész: Kiskamaszkor, 11-14 Év
139-195
Hunter, 11 éves. Énközpontú; kényszeres; követelőző
141-150
Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
149-150
Patrick, 11 éves. Súlyos autizmus spektrumzavarral él; nem beszél
151-158
Min érdemes ddolgozni? Mit gondoljak át?
157-158
Samantha, 11 éves. Nagyon intelligens; megmagyarázhatatlan romlás a tanulmányi eredményeiben
159-163
Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
163
Mitch, 11 éves. Magasan funkcionáló; perfekcionista; gyakran hisztizik az iskolában
164-174
Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
173-174
Cory, 13 éves. Magasan funkcionáló; perfekcionista; rugalmatlan
175-183
Mit érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
182-183
Jared, 12 éves. Magasan funkcionáló; rugalmatlan; perszeveratív, kiabál
184-195
Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
194-195
4. Rész: Kamaszkor 15-18 év
197-270
Max, 15 éves. Repetitív; antiszociális viselkedés; töredezett gondolkodás; minimális nyelvi készség
199-208
Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
207-208
Harriet, 15 éves. Nem beszél, nincs jelen; kifejezéstelen tekintet
209-218
Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
218
Ken, 16 éves. Jól funkcionál; szociálisan gátlásos; félős; rögeszmés
219-230
Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
229-230
Kaitlyn, 16 éves. Perszeverációk jellemzik;nem beszél; fizikailag agresszív
231-238
Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
237-238
Marty, 16 éves. Nagyon intelligens; tehetséges művész; perfekcionista; betanult viselkedésmintákat követ
239-248
Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
247-248
Ned, 17 éves. Jól funkcionál; intelligens;nem tud spontán gondolkodni
249-259
Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
259
Richard, 17 éves. Jól funkcionál; nehezen tud szekvenciálisán gondolkodni; egyedül eszik a menzán
260-270
Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
269-270
5. Rész: Fiatal felnőttkor és azon túl 19 év és afelett
271-326
Adam, 22 éves. Jól funkcionál; diplomás; barátnőt szeretne
273-292
Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
290-292
Alex. 24 éves. Jól funkcionál; diplomás; bizalmatlan; magányos; döntésképtelen
293-306
Első számú cél - Rendezett gondolkodással helyettesíteni a kaotikus gondolatokat
298-299
Kettes számú cél - Segíteni Alexnek az egészséges kapcsolatok kialakításában és megtartásában
299-306
Min érdemes gondolkodni? Mit gondoljak át?
305-306
Jordan, 30 éves. Nagyon okos; önállóan él; retteg a tesztektől
307-316
Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
316
George, 62 éves. Nyugdíjas tudós nagyon magas IQ-val; nem emlékszik a felesége kéréseire
317-326
Min érdemes dolgozni? Mit gondoljak át?
325-326
Utószó - Dylan Bernstein
327-328
Köszönetnyilvánítás - Robert J. Bernstein
329-333
Egy vélemény - Robin Cantor-Cooke
334
A szerzőkről
335-336
Robert J. Bernstein
335
Robin Cantor-Cooke
336
Hátsó borító