A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek corvina logo

Szerző: Bettelheim, Bruno
Cím: A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek
Fordító: Kúnos László
Megjelenési adatok: Corvina, Budapest, 2000. | ISBN: 963-13-4941-1
Megjegyzés: Negyedik kiadás.

coverimage A meséket sok ember alkotta. Sokan járultak hozzá ennek a könyvnek a megírásához is. Elsősorban a gyermekek, akik reakcióikkal világossá tették számomra, mennyire fontosak a mesék az életükben; azután a pszichoanalízis, amely megnyitotta előttem az utat ezeknek a történeteknek a mélyebb jelentéséig. Anyám volt az, aki a mesék csodálatos világát feltárta előttem; az ő hatása nélkül ez a könyv nem születhetett volna meg. írás közben a munkám iránt érdeklődő barátaimtól sok jó ötletet kaptam. Ezek közé a segítőkész barátok közé tartozik Marjorie és Al Flarsheim, Frances Gitelson, Elizabeth Goldner, Robert Gottlieb, Joyce Jack, Paul Kramer, Ruth Marquis, Jacqui Sanders, Linnea Vacca és még sokan mások. A kéziratot Joyce Jack szerkesztette; az ő türelmének és hozzáértésének köszönhető a könyv jelen formájának kialakítása. Robert Gottlieb személyében egy olyan ritka kiadói szakemberrel hozott össze a sors, akiben a megértés és bátorítás párosul az őszinte kritikával, egyszóval: olyan szerkesztővel, akinél jobbat egyetlen író sem kívánhat magának. Végül, de nem utolsósorban, szerették köszönetet mondani a Spencer Foundation bőkezű támogatásáért, amely lehetővé tette, hogy megírjam ezt a könyvet. Az alapítvány elnökének, H. Thomas Jamesnek a pártfogása és barátsága mindvégig jóleső bátorítást nyújtott e vállalkozásom véghezviteléhez.
Kategóriák: Pszichológia
Tárgyszavak: Pszichoanalízis, Gyermeklélektan, Mese
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
címlap
[3]
impressum
[4]
Tartalom
[5]
Köszönetnyilvánítás
7
Bevezető Harc az élet értelméért
9
ELSŐ RESZ EGY MARÉK VARÁZSLAT
[25]
A lélekben érlelődő jövő
27
„A halász és az ifrit" Mese és tanmese
32
A mese és a mítosz Optimizmus és pesszimizmus
38
„A három kismalac" Örömelv és valóságelv
44
A gyermek varázslatigénye
48
Helyettesítő kielégülés és tudatos felismerés
56
Az externalizáció fontossága Képzelt alakok és képzelt események
63
Átváltozások A képzeletbeli gonosz mostoha
68
Rend a káoszban
76
„Améhkirálynő." Az integráció kivívása
79
Az „őztestvér" Természetünk kettősségének megszüntetése
82
„A tengerjáró Szindbád és a teherhordó Szindbád"Képzelet és valóság
87
Az „Ezeregyéjszaka" kerettörténete
90
A két testvérről szóló mesék
94
„A három nyelv" Az integráció felépítése
101
„A három toll" A legkisebb gyermek mint Tökfilkó
107
Ödipális konfliktusok és megoldások A fényes páncélú lovag és a szomorú sorsú hercegkisasszony
115
Félelem a fantáziától Miért száműzték a meséket
121
A fantázia szerepe a csecsemőkor meghaladásában
128
„A libapásztorlány" Az autonómia megszerzése
140
Fantázia, felgyógyulás, menekülés és vigasztalódás
148
Hogyan mondjunk mesét
155
MÁSODIK RÉSZ TÜNDÉRORSZÁGBAN
[161]
„Jancsi és Juliska"
163
„Piroska és a farkas"
171
„Az égig érő paszuly"
188
A féltékeny királyné a „Hófehérké"-ben és az Oidipusz-mítosz
200
„Hófehérke"
206
„Aranyfürtöcske és a három medve"
222
„Csipkerózsika"
233
„Hamupipőke"
245
A tündérmesék állatvőlegény-ciklusa Küzdelem az érettségért
287
A fordító megjegyzése
323
Jegyzetek
324
Irodalom
336
Értelmezések
339
Név- és tárgymutató
341
Hátlap
[348]