Pécsi Tudományegyetem Bölcsész Akadémia 2. corvina logo

Szerkesztők: Böhm Gábor; Fedeles Tamás
További szerzők: Révész György; Tóth Orsolya; P. Müller Péter; Sashalmi Endre ; Glózer Rita; Lábadi Beatrix; Havasréti József
Cím: Pécsi Tudományegyetem Bölcsész Akadémia 2.
Megjelenési adatok: PTE BTK Tudományos Diákköri Tanács, Pécs, 2015. | ISBN: 978-963-642-864-8

coverimage Két esztendeje, 2015 nyarán jelent meg a Pécsi Tudományegyetem Bölcsész Akadémia előadássorozat válogatott tanulmányait tartalmazó kötetünk. Az 2012 őszén indult programsorozat rövid időn belül nagy népszerűségre tett szert, ennek következtében 2013 tavaszán már Campus-kurzusként folytatódott. Az első félév előadásait további három szemeszter követte. A 60 perces előadások keretében olyan nemzetközileg is elismert tudósok mutatták be legújabb kutatási eredményeiket, akik más felsőoktatási intézményekben, kutatóhelyeken tevékenykednek. A hallgatóságnak lehetősége nyílott az előadásokat követően kérdéseket, hozzászólásokat megfogalmazni. A PTE BTK Kari Tudományos Diákköri tanácsa azzal a céllal indította útjára e rendezvény-sorozatot, hogy az egyetemi polgárok, középiskolai tanárok és diákok, az érdeklődő nagyközönség közvetlenül az adott területek elismert kutatóitól ismerhesse meg a bölcsészet- és társadalomtudományi kutatások legújabb eredményeit. Az előadássorozat – féléves szünetet követően – megújult formában folytatódott 2015 tavaszán. Eredeti célkitűzésünk, jelesül, hogy az említett tudományterületek egyes részdiszciplínáinak aktuális eredményeivel ismertessük meg a hallgatóságot tudománynépszerűsítő formában, természetesen nem változott. Ezúttal azonban nem vendégelőadókat, hanem karunk elismert oktatóit kértük fel saját kutatási területük egy-egy aktuális témájának bemutatására. Az előadások széles spektrumot öleltek fel, így hallhattunk a napjainkban a hírek középpontjában álló afrikai migrációs folyamatokról, a tehetség gyökereiről, a digitális világ gyermekekre és felnőttekre gyakorolt hatásáról éppen úgy, mint a koraújkori politikai szimbólumokról, Shakespeare szerzővé válásának történetéről, Allen Ginsberg magyarországi látogatásairól, az emberi arc irodalmi ábrázolásainak sajátosságairól, valamint a barátság fogalmának középkori interpretációiról. A most közreadott kötet a szemeszter során elhangzott tíz előadás közül hét szerkesztett változatát tartalmazza, amelyek a prezentációk sorrendjét követik. Bízunk abban, hogy e válogatást az előzőhöz hasonló érdeklődés fogja övezni, s ennek reményében ajánljuk a leendő Olvasóknak.

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Szennycímlap
Címlap
Impresszum / Copiryght
Tartalom
Előszó
Révész György: A tehetség „eredete”
[9]-26
   Bevezetés
[9]-11
   A tehetség összetevői
11-24
      Tehetségmodellek
11-14
      A gyökerek
15-18
      Az anyag(gondozó) - gyermek kapcsolat: kötődés és kognitív képességek
18-21
      Apa-gyermek kapcsolat és a kognitív képességek összefüggései
21-22
      A rossz bánásmód okozta stressz, sérülékenység és a kognitív képességek
22-23
      Az iskolai tehetséggondozás
23-24
   Zárszó
24
   Irodalom
25-26
Tóth Orsolya: Az arc olvasása? : Fiziognómiai szemlélet a 19. századi magyar irodalomban
[27]-43
   Rövidítések
41-43
P. Müller Péter: Shakespeare, a „meg sem született” szerző, avagy a műveitől megfosztott alkotó
[45]-70
   Prológus
46-49
   I. A szerzőség elvitatása
49-54
      Sir Francis Bacon
50-51
      Edward de Vere
52-53
      Christopher Marlowe
54
   II. Szerkesztői beavatkozás és géniusszá magasztalás
54-61
      Kézirat vadászat és -hamisítás
56-57
      Istenítés
57
      A Shakespeare-filológia és Edmond Malone szerepe a szerzőség kérdésében
57-59
      Tematika vagy kronológia?
59-61
      Eltitkolt évek
61
   III. Az irodalmi szerzővé válás
62-68
      A borítók változásai a quartóktól az Első Fólióig
64-68
   Epilógus
68-69
   Rövidítések
70
Sashalmi Endre: Kalandozások a koraújkori európai politikai ikonográfiában
[71]-98
   Rövidítések
96-98
      Források
96
      feldolgozások
96-98
      Képek jegyzéke
98
Glózer Rita: A nyilvánosság új formái az online felhasználói videókban
[99]-115
   Új média
[99]-101
   A felhasználói tartalmak
101-103
   Médianyilvánosság a késő modernitásban
103-105
   Az új média populáris nyilvánossága
105-110
   Az online videószcéna műfajai
110-113
   Rövidítések
113-115
Lábadi Beatrix: A gyermeki elme válasza a digitális kor kihívásaira
[117]-133
   Digitális világban felnőni
119-120
   A kisgyermekek és a képernyők világa
120-124
   Serdülők behálózva
124-128
      Információfeldolgozás
124-126
      Multitasking viselkedés
126-128
   Összefoglalás
128-129
   Rövidítések
129-133
Havasréti József: Allen Ginsberg Magyarországon
[135]-149
   1.
[135]-137
   2.
138-139
   3.
139-142
   4.
142-144
   5.
144-146
   6.
146-147
   Rövidítések
147-
      Diszkográfia
148
      Filmográfia
149
A kötet szerzői
[150]
Kolofon
Hátsó borító / fülszöveg