Filozófia!
Szerző: Boros JánosCím: Filozófia!
Sorozatcím: Iskolakultúra (34)
Megjelenési adatok: Mondat Kft., Veszprém, 2009. | ISSN: 1586-202X | ISBN: 978-963-693-177-3
A filozófia mint a világ dolgairól való következetes, szisztematikus és tudatos gondolkodás, mai tudásunk szerint hozzávetőleg két és fél ezer évvel ezelőtt alakult ki az antik görög világban. Az ókorban indult története során a rendszeres gondolkodás többek között a tudományok kialakulásához és fejlődéséhez, a fizikai világ egyre tágabb és mélyebb feltárásához, a modern technológiákhoz, az új típusú gyógyítási módokhoz és a modern demokráciákhoz vezetett, mely utóbbi a benne élő milliárdnyi embernek az emberiség történetében példátlan mértékben és módon biztosított békét, biztonságot, emberi méltóságot és jólétet. Az emberi gondolkodás történetének tanulmányozása és továbbadása által a nyugati demokráciák saját magas fejlettségű kultúrájuk és civilizációjuk kialakulását, a demokratikus emberi világ „kognitív" eredetét és saját fennmaradásuk egyik feltételét kutatják és tanítják. A filozófia gondolkodás, története pedig a gondolkodás története. A világ dolgairól és magáról a világról azt kérdezi, hogy „mi az?” és „miért az?”, illetve „miért van?” és „miért így van?”. Felteszi azt a kérdést is, hogy mi a gondolkodás, és mi a filozófia? Miért vagyunk, miért vagyunk itt, és miért inkább itt vagyunk most és nem itt máskor, ott most, avagy ott máskor? Miért van a világ, és van-e értelme létezésének, és benne a mi ittlétünknek? Miért gondolkodunk, miért gondolkodunk a gondolkodásról, miről gondolkodunk, honnan tudjuk, hogy mi az, amiről gondolkodunk, és az, amiről gondolkodunk, valóban az-e, amiről úgy véljük, hogy gondolkodunk. Hogyan férünk hozzá a gondolatokhoz, saját gondolatainkhoz és másokéhoz? Látta valaki a gondolatokat vagy tapintotta azokat? Ha nem láttuk és nem tapintottuk gondolatainkat, akkor mi a biztosítékunk, hogy ténylegesen léteznek gondolatok, és mi magunk gondolkodunk? Mi a biztosítékunk, hogy más emberek gondolkodnak, és nem csak mi magunk, mindenki más pedig csak gondolattalanul működő gépezet? Mi a viszonya gondolkodásunknak a cselekvésekhez, a nyelvhez és a körülöttünk levő világhoz? Mitől igazak gondolataink vagy nyelvi kifejezéseink? Mondhatjuk, hogy egy cselekedet jobb, mint egy másik? Van-e olyan, hogy , jóság”, avagy csak a cselekedetek és intézmények lehetnek jók vagy rosszak? E kérdések és számtalan további hasonló vajon egyenrangúak, egymástól függetlenek, avagy egyes kérdések megválaszolása függ más kérdésekre adott válaszainktól? Vannak-e köztük értelmes és értelmetlen kérdések? Egyáltalán válaszolhatunk-e minden vizsgálódás és gondolkodás előtt az „értelmesség” vagy „értelmetlenség” kérdésére, és ha igen, milyen kritériumok szerint? Tudjuk-e eleve, hogy mitől értelmes egy kérdés, avagy először az itt fölsorolt kérdésekre és még sok másra kell megkísérelnünk a válaszolást? Ha nem tudjuk eleve, hogy valami mitől értelmes, akkor hány és milyen típusú kérdés megválaszolása után tudjuk majd megmondani? Ha eleve tudjuk, hogy egy kijelentés vagy kérdés értelmes, akkor honnan tudjuk eleve, minden megfontolás és vizsgálódás előtt?
Kategóriák: Etika, Filozófia
Tárgyszavak: Etika, Gondolkodás, Filozófiai gondolkodásmód, Gondolkodástörténet
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Tárgyszavak: Etika, Gondolkodás, Filozófiai gondolkodásmód, Gondolkodástörténet
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv
Share
Tweet
Tartalomjegyzék
Címlap
Copyright/Impresszum
Tartalom
5-6
Filozófia!
7-47
Bevezetés a filozófiai gondolkodás módjába
7
Filozófia!
7-11
A gondolkodástörténet „nagy" kérdései
11-30
1. Miként lehetséges tudás egy rajtunk kvül levő világról?
13-15
2. Más tudatok
15-16
3. Tudat és agy(lélek és test)problémája
16-19
4. A nyelv
19-20
5. Az akarat szabadsága
20-21
6. Az etika kérdése: helyes és helytelen
21-25
7. Igazságosság
25-26
8. Az elmúlás
26-28
9. Az élet értelme
28-30
Az objektivitás határai
30-31
A tudat
32-36
A szubjektív és az objektív
37-44
Objektív értékelmélet
44-47
Jegyzet
47
Irodalom
47
Etika!
49-70
Vázlat az etika eszméjéhez
49
Helyesen cselekedni
50-51
Etika Szókratész előtt
51-52
Szokratész és Platón
53-55
Arisztotelész
55
Arisztotelésztől Kantig
56
Immanuel Kant
56-58
A gyakorlati ész kritikája
59-67
1. Az erkölcsiség fogalma - A jó akarat - A teljességgel jó ideája
59-62
2. A kategorikus imperatívusz - Az erkölcsiség fogalma véges észlényekre alkalmazva
62-66
A maximák
65
Az általánosítás
65-66
3. Az akarat autonómiája
66-67
Mi az etika?
68-70
Metaetika
70-75
Kulturális relativizmus
70-71
Szubjektivizmus
71-72
Szupernaturalizmus
72-73
Intuicionizmus
73
Emotivizmus
74
Preskriptivizmus
74-75
Normatív etika
75-78
Kötelességetika
76-77
Konzekvencionalizmus
77-78
Narratív etika
78-79
Dekonstruktív etika
79
Tartalmi problémák felé
80-93
Társadalomfilozófia mint etika
80-82
A pragatizmus társadalometikája
82-84
Pragmatikus pozitivzmus, Marxista dialektikus kriticizmus
84-87
Individualizmus és kollektivizmus
87-89
John Rawls (1921-2002)
89-91
Jegyzet
91-93
Irodalom
93