Az emberré vált ember corvina logo

Szerző: Buji Ferenc
Cím: Az emberré vált ember
Alcím: Tanulmányok
Megjelenési adatok: IGEN Katolikus Kulturális Egyesület, Budapest, 1999. | ISBN: 963-03-9115-5

coverimage Az itt következő gondolatok elé a szerzőnek - egyfelől saját álláspontját tisztázandó, másfelől merészségét magyarázandó — két megjegyzést kell fűznie. E sorok írója jelen tanulmányában kifejtett nézeteit nem végleges álláspontnak, hanem csupán egy olyan munkahipotézisnek tekinti, amely a későbbiek folyamán - egy, a témában való további elmélyülés során - két szempontból is mindenképpen meghaladandó lesz: meghaladandó lesz először is azért, mert a mind magasabb rendű biológiai formák megjelenése mögötti spirituális háttér nem kapja meg benne azt a hangsúlyt, amelyet megérdemelne; másodszor pedig azért, mert a biológiai transzformizmust, vagyis a különféle organikus alakzatoknak az egymásból való kifejlődését éppúgy nem teszi kritika tárgyává, mint azokat a feltételezett okokat, amelyek ezt az átalakulási folyamatot az egyre magasabb rendűvé válás irányában meghatározzák.' Ez utóbbi megállapítás már magában rejti a magyarázatát annak a merészségnek is, amely a szerzőt oda vezette, hogy (minden szakirányú — biológiai, antropológiai, paleoantropológiái, paleontológiai, primatológiai stb. — képzettség hiányában) vállalkozni mert egy antropológiai kibontakozáselmélet körvonalazására. Ugyanis a szóban forgó elmélet nem új tényekre, nem új kutatási eredményekre támaszkodik, hanem arra a többé-kevésbé tényekből álló szubsztrátumra, amelyet a tudományos közmegegyezés hitelesített. Az imént említett megszorításoknak (a spirituális háttér felvázolásának és a transzformizmus kritikájának a mellőzése) éppen az az oka, hogy a jelen tanulmány evolucionista bázisról kiindulva is követhető és értelmezhető kíván lenni; vagyis csupán azt szándékozik bemutatni, hogy ugyanazoknak a tényeknek, amelyekre az evolucionizmus is támaszkodik — s amelyeket összegzőleg a bioszféra generikus összefüggéseként lehet meghatározni —, lehetséges egy másfajta, nem evolucionista értelmezése is, s hogy a tények inkább ez utóbbi irányba »szorítják« az elfogulatlan elmét. Talán már az eddigiekből is kitűnik, hogy az alábbi gondolatok az ember eredetére vonatkozó magyarázatoknak egy kevéssé ismert nyomvonalán haladnak, s éppen annyira különböznek a ma már döntően elavultnak tekinthető kreácionizmustól, mint az egyeduralkodó szerepre jutott evolucionizmustól. Azonban maga a »nyomvonal« kifejezés is jelzi, hogy e vállalkozás korántsem előz- mények nélküli. Itt mindenekelőtt Karl Schnell, Otto Hamann, Max Westenhöfer és Edgar Dacqué neve említhető. Hogy a kibontakozáselmélettel analóg elméletek sorsa miért alakult olyan mostohán, s hogy miért lett rendre és szükségképpen osztályrészük nemcsak egyszerűen a sikertelenség, hanem már a tudományos figyelem hiánya is, annak egy sajátos, és tudományosnak a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető oka van.
Kategóriák: Vallástudomány
Tárgyszavak: Filozófia, Vallás, Kereszténység, Fejlődés, Ember, Isten, Alkímia, Jézus
Formátum: OCR szöveg
Típus: könyv

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Impresszum
Ajánlás
Az emberré vált ember - Az antropológiai kibontakozáselmélet körvonalai
7-75
   Fejlődés - generalitás - specializálódás
41-53
   Az emberré vált ember
53-69
   Összegzés és következtetések
69-75
A reinkarnáció hindu és buddhista elmélete
77-138
   A reinkarnáció hindu felfogása
82-106
      A védák
82-83
      A két én tana
84-85
      Az upanisadok I.
85-91
      Az upanisadok II.
91-98
      A Bhagavad Gítá I.
98-101
      A Bhagavad Gítá II.
101-105
      Összegzés
105-106
   A reinkarnáció buddhista felfogása
106-112
      Összegzés
113-118
   I. Függelék: Náma-rúpa (Julius Evola)
119-126
   II. Függelék: Egy lehetséges analógia
127-138
      Az ember halandó volta
127-129
      Nefes
130-132
      Ruach
132-136
      Az analógia
136-138
Az elsó római reresztényüldözés
139-202
   A kereszténység és a birodalom viszonya 64-ig
141-144
   Az első keresztényüldözés előzményei
145-147
   Cui prodest?
147
   Az összekötő láncszem: Poppaea Sabina
147-149
   Az »istenfélők«
150-151
   Poppaea és zsidó kapcsolatai
151-154
   Az időrend
154-156
   Az események rekonstruálása
156-158
   Róma keresztényellenességének okai
158-161
   A zsidó keresztényellenesség általános háttere
161-162
   A közvetlen előzmény
162-163
   A módszer kidolgozása
164-176
   Antijudaizmus versus antikrisztianizmus
176-177
   Antikrisztianizmus és politikai környezet
178-180
   A mitológiai előkép
181-186
   Összefoglalás
186-188
   Függelék: Szent Pál halála
189-202