Segíts a gyerekednek! corvina logo

Szerző: Vorderman, Carol
Szerkesztők: Dedinszky Zsófia; Greff András
Cím: Segíts a gyerekednek!
Alcím: Tanulási technikák a motivációtól a vizsgáig : [lépésről lépésre]
Sorozatcím: HVG könyvek junior
Fordító: Hanula Erika
Megjelenési adatok: HVG Kiadó Zrt., Budapest, 2017. | ISBN: 978-963-304-447-6 (f

coverimage A legtöbb ember nem tudja ösztönösen, hogyan kell hatékonyan tanulni. Azok a diákok, akik nem teljesítenek jól, valószínűleg csak nem sajátították el a számukra megfelelő tanulási készségeket. Mindenkinek magának kell kitapasztalnia, milyen tanulási módszer válik be. Vannak olyan diákok, akiknek először át kell alakítaniuk a tanár által leadott anyagot, hogy jobban passzoljon az ő tanulási stílusukhoz. Jó, ha van hosszú távú célunk - például egy adott jegy a vizsgán -, de fontos, hogy ezt a célt több kisebb, rövidebb távú célra bontsuk le. Ezeket a részcélokat pontosan határozzuk meg, és legyenek mindig reálisak, kivitelezhetők. Készítsünk listát az erősségeinkről és gyengeségeinkről, gondoljuk át, hogyan tudnánk ezeken fejleszteni, javítani. A tanárok a tananyagot előszeretettel adják le szöveges formában, viszont sok diák könnyebben megérti és megjegyzi az anyagot, ha azt vizuálisan is megjelenítik előttük. Ezt a feladatot több lépésre lehet bontani: ötletelés, az információ felkutatása, jegyzetelés, tervezés, írás és ellenőrzés. A stresszkezelés mindennapjaink része. Sok diák tapasztalja, hogy a közelgő határidők megemelik az adrenalinszintjüket, ami kemény munkára sarkallja őket. A Digitális alkalmazások a tanuláshoz Ezekkel az alkalmazásokkal a diákok a napközbeni üres- járataikban is tanulhatnak, például szavakat vagy nyelvtant. Tanítási módszerek Azoknak a segítőknek, akik régen ültek már iskolapadban, meglepő lehet hogy a tanítási módszerek időközben mennyire megváltoztak. Nem csak a tantárgyakat tanítják másként, de az értékelés is megváltozott. A modern technológia számos formában beszüremlett az oktatásba: például okostelefonokra letölthető alkalmazások formájában, vagy abban, hogy a diákok tabletet használnak az iskolákban, és sok kutatási anyag már online könyvtárakban férhető hozzá. Online könyvtárak Rengeteg anyag megtalálható online is. Érdemes az iskolai könyvtárba beiratkozni, és megtanulni, hogyan működik a helyi rendszer. E-tanulás Az e-tanulás lehetővé teszi, hogy a diákok a tananyaghoz távolról is hozzáférhessenek, a tanáraikkal és más diákokkal online beszélgessenek.

Védett tartalom, csak terminálról érhető el.

Tartalomjegyzék

Borító
Címlap
Impresszum
Előszó
[6]
Tartalom
[8-7]
1. Hogyan tanuljunk?
[10-21]
   Miért van szükségünk tanulási készségekre?
12-13
      Tanulási készségek
12
      A tanulási készségek elsajátítása
13
      Reális elvárások
13
      Hogyan kezeld a feszültséget?
13
   A tanulást segítő technikák
14-15
      Hozzáállás
14
      Tanítási módszerek
14
      Együtt tanulás
15
      Visszajelzés
15
   Az elme működése
16-17
      Jobb es bal agyféltekés gondolkodás
16
      Az emlékezés
17
      Az információ felismerése és előhívása
17
   A hatékony tanulás
18-19
      Koncentrált tanulás
18
      Multitasking
18
      Reális célok kitűzése
19
      Étkezés, mozgás és alvás
19
      Szervezés
19
   Tanulási stílusok
20-21
      Társasági tanulók
20
      Egyedül tanulók
20
      Különböző technikák
21
2. Felkészülés és a célok meghatározása
22-53
   Hogyan válj motiválttá?
24-25
      Célok
24
      A motiváció erőt ad
25
      Legyél optimista!
25
      Örülj a sikereknek!
25
   Aktív tanulás
26-27
      Mi az a passzív tanulás?
26
      Mi az aktív tanulás?
27
      Hogyan legyél aktív?
27
   A felelősség vállalása
28-29
      Vedd kezedbe az irányítást!
28
      Önbizalom-növelés
28
      Hogyan fejlődj?
29
   Önálló tanulás
30-31
      Magad ura
30
      Állj saját lábra
30
      A munkakerülő
31
      Saját órarend
31
   A stressz kezelése
32-33
      Stressz
32
      Hogyan kezeld a stresszt?
32
      Hogyan kezeld a negatív gondolatokat?
33
   Csak egészségesen
34-35
      Mozgás
34
      Mi kell az agynak?
34
      Kikapcsolódás
35
      Alvás
35
   A tanulósarok
36-37
      A saját kuckód
36
      Hol érdemes tanulni?
37
      Zavaró körülmények
37
      Tarts rendet magad körül!
37
   Rendezd a dolgaid!
38-39
      Tervezze előre!
38
      A jegyzetek rendezése
38
      Idejében állj neki
39
      Mindenre hagyj elég időt!
39
   Összpontosítás
40-41
      Hogyan összpontosíts?
40
      Multitasking
40
      A munka tömbösítése
41
      Belemélyedni a munkába
41
   Ne pazarold az idődet!
42-43
      Hogyan kezdj neki?
42
      Elkötelezettség
42
      Tervezz előre!
43
      Feladatok rangsorolása
43
      Halogatás
43
   Harc a perfekcionizmussal
44-45
      Elég jó
44
      Legyél reális!
44
      Legyél rugalmas!
45
      Hogyan fejezd be?
45
   A megfelelő gondolkodásmód
46-47
      Merev gondolkodásmód
46
      Rugalmas gondolkodásmód
46
      Mi a teendő új helyzetben?
47
      Alkalmazkodni a feladathoz
47
   Időterv készítése
48-49
      Mennyi időd van?
48
      Hogyan nyerj időt?
48
      Jegyezd föl a fontos dátumokat!
49
   Az időterv betartása
50-51
      Felbontás
50
      Dolgozz visszafelé!
51
      Vissza a heti tervezőhöz
51
   A személyes fejlődés megtervezése
52-53
      Személyes fejlődés
52
      Kövesd figyelemmel!
52
      Érdeklődési kör
53
      Személyes fejlődés
53
3. Az információ megszerzése és feldolgozása
54-103
   Információgyűjtés
56
      Milyen a jó könyvtár?
56
      Hogyan keress ki egy könyvet?
56
      Könyvek kikölcsönzése
57
      A könyvtár egyéb felszereltsége
57
      Ha olvasmánylistád van
57
   Az olvasási készség fejlesztése
58
      Gyorsolvasás
58
      Aktív olvasás
58
      Gyorsíts!
59
      Variáld az olvasási sebességet!
59
   Az információ értékelése
60
      Eredeti?
60
      Tények, vélemények
60
      Hogyan kutass?
61
   Nyakig a tanulásban
62
      Idézd fel, miért vágtál bele!
62
      Keltsd életre a témád!
63
      Menj ki a szabadba!
63
   A különböző tanulási stílusok
64
      Vizuális, hallás utáni és mozgásos típus
64
      Melyik az én tanulási stílusom?
65
      Személyre szabott tanulási stílus
65
   Közös munka másokkal
66
      A készségek erősítése
66
      Hogyan közelíts a tanáraidhoz?
66
      Mit kezdj a visszajelzéssel?
67
      Tanulópárok
67
   Aktív hallgatás
68
      Előkészületek
68
      Különböző típusok
68
      Az előadás alatt
69
   Csapatmunka
70
      Vitakörök
70
      Kommunikáció
70
      Különböző szerepek
71
      Elkötelezettség és engedmények
71
      Tiszteld a többieket!
71
   Projektmunka
72
      Egyedülálló a maga nemében
72
      A diák dönthet
72
      Tervezés
73
      Szerkezet
73
      Az előadás felépítése
73
   Jegyzetelés
74
      A jó jegyzetelés titka
74
      Vázlatpontok
74
      Plágium
74
      Margó és lábjegyzet
75
   A memória fejlesztése
76
      Az emberi agy mint erőforrás
76
      Ismétlés
77
      Memóriatrükkök
77
   A gondolkodás fejlesztése
78
      Légy nyitott!
78
      Vizualizáció
79
      A kérdezéses megközelítés
79
   A kritikus gondolkodás
80
      Gondolkozz!
80
      Tégláról téglára
81
      Tényleg?
81
   A kritikus gondolkodás fejlesztése
82
      Goldolkodj kritikusan!
82
      Kinek a véleménye?
83
      Saját véleményt fogalmazol meg?
83
   Reflektív gondolkodás
84
      Tanulási napló
84
      Vázlatfüzet
84
      Szubjektív nézőpont
85
      A reflektív gondolkodás gyakorlása
85
   Kreatív gondolkodás
86
      Kapcsolat az egyes dolgok között
86
      Törd meg a rutint!
86
      Mi gátolja a kreativitást?
87
      Ne erőltesd!
87
   Az íráskészség fejlesztése
88
      Különböző írásstílusok
88
      Csak röviden
88
      Tisztán, érthetően
89
   A feladatok elemzése
90
      Szedd szét a feladatot!
90
      Nézd meg tüzetesen!
91
      Top 20 feladatkezdés
91
   A kérdés megválaszolása
92
      Hogyan válaszolj megfelelően?
92
      A kifejtendő kérdésre adott válasz megtervezése
93
      Megakadtál?
93
   Érvelés
94
      Ne csak zúdítsd az adatokat!
94
      Riporteri kérdések
94
      A tárgyalás álljon a középpontban!
95
   Ellenőrzés
96
      Mindig nézd át a munkádat!
96
      Olvasd föl hangosan!
96
      Szerkesztés
97
   Előadói készségek fejlesztése
98
      Felkészülés az előadásra
98
      Idegesség
98
      A világot jelentő deszkákon
99
      A hatásos beszéd
99
   Gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás
100
      Ismétlés
100
      Hogyan gyakorolj?
101
      A tanulás felépítése
101
   Számítógép és tanulás
102
      Házi dolgozat írása
102
      Vázlatok
103
      Miért nyomtasd ki?
103
4. Online tanulás
104-125
   Felszerelés
106-107
      Hordozható eszközök
106
      Megfelelő védelem
106
      Pendrive vagy felhő
107
      Szoftver
107
      Vezeték nélküli kapcsolódás
107
   Források
108-109
      Hogyan használd a könyvtárat
108
      Tudományos cikkek
108
      Podcastek
108
      Blogok
109
      Twitter
109
   Anyaggyűjtés
110-111
      Mi az a keresőmotor?
110
      Részletes keresés
110
      Népszerű keresőmotorok
111
      Vigyázat!
111
   Könyvjelzők
112-113
      Hogyan használd a könyvjelzőket?
112
      Közösségi könyvjelzőzés
112
      Kulcsszavak és címkék
113
      Közösségi megosztás
113
   Online jegyzetelés
114-115
      Aktív jegyzetelés
114
      Honlapok megjelölése forrásként
115
      A digitális jegyzetek formája
115
   Plagizálás
116-117
      Mi az a plágium?
116
      Idézetek
116
      Hogyan lehet elkerülni?
117
   Közösségi oldalak
118-119
      Közösségi hálózatok
118
      Kommunikáció a közösségi oldalakon
118
      A webkamera használata
119
      Jól gondold meg!
119
   Virtuális környezet a tanuláshoz
120-121
      Hogy néz ki egy VLE?
120
      Honlap
120
      Részletes magyarázat
121
      Feladatok beadása
121
      Online tankönyvek
121
   Biztonságos internethasználat
122-123
      Hogyan kerüld el a veszélyt?
122
      Levelezés
122
      Linkek
122
      Jelszavak
123
      A munka mentése
123
      Biztonságosan a neten
123
   Az online tanulás forradalma
124-125
      Online kurzusok
124
      Népszerű online tanfolyamok
125
      A Khan Akadémia
125
5. Tanulási technikák
126-167
   Hogyan állj neki?
128-131
      Miért kezdd időben
128
      Ismétlés egész évben
128
      Heti ismétlések
129
      Havi ismétlések
129
      Hogyan legyél rendezett?
130
      Rend a számítógépen
131
      A nagy utazás
131
      Hogyan gyarapszik a tudásod?
131
   Leggyakoribb hibák ismétléskor
132-135
      Amikor mindent az utolsó pillanatra hagysz
132
      Keress összefüggéseket!
132
      Ha úgy próbálsz megtanulni valamit, hogy nem érted
133
      Dolgozat után is emlékszel még a tanultakra?
133
      A halogatás
134
      A zavaró tényezők kizárása
134
      A motiváció hiánya
135
      Túl sok a tanulnivaló?
135
   Tanulási ütemterv
136-141
      Fontossági sorrend
136
      Melyik tantárgyból kell ismételned?
137
      Egy tárgy=több témakör
137
      Mennyi tanulóidőre van szükséged?
138
      Mennyi időt szánj az egyes tárgyakra
138
      A szünetek fontossága
139
      Ismétlési ütemterv
139
      Jutalmazás
140
      Ütemterv szerint
140
      Összefoglalás
141
      Ne félj módosítani az időbeosztást
141
   Aktív ismétlés
142-143
      Az aktív és a passzív tanulás
142
      Hogyan edzhető az elme az aktív tanulásra?
142
      Példák az aktív tanulási stratégiákra
143
   Kártyák az ismétléshez
144-147
      Mikor használhatók az ismétlőkáryák?
144
      Mi szerepeljen az ismétlőkártyán?
145
      Kártyák kérdés-válasz formában
146
      Digitális ismétlőkártyák a számítógépen
146
      Ismétlőkártyák okostelefonon
147
   Olvasás
148-149
      Olvasási stratégiák
148
      Gyorsolvasás
149
      Kiemelés
149
   Jegyzetelési módszerek
150-151
      Kísérletezz!
150-151
   Az elmetérkép
152-153
      Hogyan kezdd?
152
      Engedd szabadjára a fantáziád
152
      Gondolkodj nagyban!
153
   Hogyan memorizálunk?
154-155
      Az emlékezés folyamata
154
      Többszörös kódolás
154
      Mi segíti a memóriát?
155
   Folyamatábrák és mnemotechnika
156-157
      Mnemonika
156
      Folyamatábrák
157
   További segítség a memorizáláshoz
158-159
      Memóriapalota
158
      Rímek
159
      Tanulás post-itekkel
159
   A memória és a technológia
160-161
      Tanulás hanganyagokkal
160
      Ismétlés videókkal
160
      Multimédia
161
      Digitális emlékeztetők
161
      Online is maradj koncentrált
161
   Mi várható a vizsgán?
162-163
      Vizsgahelyzet gyakorlása
162
      Megjósolhatók-e a vizsgakérdések?
163
      Az értékelőlap használata
163
   Csoportos tanulás
164-165
      Ha együtt tanulsz a barátaiddal
164
      Tanulási technikák
165
      Tanulócsoportok
165
   Egymás és önmagad értékelése
166-167
      Mennyit fejlődtél?
166
      Tedd próbára a tudásod!
167
      Egymás ellenőrzése
167
6. VIZSGÁZÁSI TECHNIKÁK
168-189
   Mi a vizsga?
170
      Milyen a vizsga?
170
      A siker titka a felkészülés
170
      Régi vizsgasorok
171
   Írásbeli vizsgák
172-175
      Ismeretlen feladatsorok
172
      Ismert kérdések
172
      A kérdésre válaszolj!
173
      Tervezd meg!
173
      Hogyan írj esszéjellegű választ?
174
      Rövid kérdéses tesztek
175
   Feleletválasztós tesztek
176-177
      Hogyan oldd meg az ilyen típusú feladatokat?
176
      Az ördög a részletekben rejlik
177
   Szóbeli vizsgák
178-179
      Mi váraható egy szóbeli vizsgán?
178
      Figyelmesen hallgatsz?
179
      Hogyan válaszolj?
179
   Egyéb vizsgatípusok
180-183
      Mi az igazság?
180-181
      "Töltsd ki a hiányzó részt" típusú tesztek
181
      Amikor használhatod a jegyzeteidet
182
      Képletek és ábrák
183
   Tippek a vizsga napjára
184-187
      A célegyenesben
184
      Elegendő alvás
185
      Az első percekben
185
      A könnyűtől a nehéz felé
186
      Figyelj a pontértékre!
186
      Ha kifutsz az időből
187
      Ne menj ki a teremből túl korán!
187
      Csak pozitívan!
187
   Eredményhirdetés
188-189
      Hogyan kapod meg az eredményeket?
188
      Mikor kapod meg az eredményeket?
188
      Lehetőség a javításra
189
      Bizonyítvány
189
6. A stressz kezelése
190-211
   Mi a vizsgadrukk?
192-195
      Melyek a stressz tünetei?
192
      Kell egy kis szünet
192
      Gyakori aggodalmak
193
      A "jó" és a "rossz" stressz
193
      Nyugodt vagy stresszes?
194
      Mire jó a stressz?
194
      Egyéb tényezők
195
      Vizsgadrukk
195
   A vizsgadrukk leküzdése
196-199
      Stresszteszt
196
      Negatív spirál
197
      Helyes időgazdálkodás
197
      Relaxáció a légzés kontrollálásával
198
      7/11 légzéstechnika
198
      További technikák
199
      Belső utazás
199
   Tanulás és egészség
200-203
      Az étkezés fontossága
200
      A kiadós éjszakai alvás fontossága
200
      Sportolni is fontos
201
      Kényelmes tanulás
201
      Különboző tanulási stílusok keverése
202
      Milyen a hozzáállásod?
203
      Mit csinálj kikapcsolódásképp?
203
   Kikapcsolódás
204-205
      Gyűjtsd energiát és inspirációt!
204
      Példák az életből
205
      Hobbi mint memóriafogas
205
   Relaxáció, vizualizáció és pozitív gondolkodás
206-209
      Rajt a tanuláshoz
206
      A lazítás fontossága
206
      A vizualizáció eredje
207
      Vizualizáció
208
      Belső mozi
209
      Ispiráló zenék
209
   Mikor kérj segítséget?
210-211
8. MELLÉKLET
212-255
   A fejezetek összefoglalása
213-219
      1. Hogyan tanulunk-összefoglalás
213
      2. Felkészülés és a célok meghatározás-összefoglalás
214
      3. Az információ megszerzése és feldolgozása-összefoglalás
215
      4. Online tanulás-összefoglalás
216
      5. Tanulási technikák-összefoglalás
217
      6. Vizsgázási technikák-összefoglalás
218
      7. A stressz kezelése-összefoglalás
219
   Segédanyagok-1. fejezet
220-221
      Milyen típusú tanuló vagy?
220-221
      Eredmények
221
   Segédanyagok-2. fejezet
222-225
      Kérdőív az időgazdálkodásról
222
      Időtérkép
223
      A SMART modell
224
      Rövid és hosszú távú célok kitűzése
225
   Segédanyagok-3. fejezet
226-231
      Ütemterv készítése
226
      Terv házi dolgozat írásához
227
      Lista a végső ellenőrzéshez
228
      Aktív tanulási technikák
229
      Előadói készségek
230
      Alapos előkészületek
230
      Körültekintő tervezés
230-231
      Gyakorlás
231
   Segédanyagok-4. fejezet
232-233
      Hasznos honlapok és alkalmazások a tanuláshoz
232-233
   Segédanyagok-5. fejezet
234-241
      Fontossági sorrend
234
      Javaslatok az anyag átnézéséhez
234-235
      Heti tervező
236-237
      Havi tervező
238-239
      Ismétlőkártyák
240
      Összefoglaló kártyák
241
   Segédanyagok-6. fejezet
242-243
      Lista a vizsgára való felkészüléshez
242
      Próbavizsgák
243
   Segédanyagok-7. fejezet
244-247
      Stresszmérő használata
244
      Önértékelés: Elég kiegyensúlyozott vagyok?
245
      Stresszoldó technikák
246
      Használd az EFT kopogtató módszert!
247
   Fogalomtár
248-251
   Név- és tárgymutató
252-255
   Köszönetnyilvánítás
256
Hátsó borító
257